طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

14 ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه ایران کمیکال

نمایشگاه ایران کمیکال
نمایشگاه ایران کمیکال

شرکت‌ها در نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه ایران کمیکال شرکت می‌کنند تا از دستاوردهای خود بگویند. هدف بازی نمایشگاهی، شلوغ کردن غرفه است تا این دستاوردها را هم افراد بیشتری ببینند و هم بهتر درکشان کنند! در اینجا 15 ایده‌ی اختصاصی این نمایشگاه آورده شده‌است. این ایده‌‌ها در 4 دسته قرار می‌گیرند.

۱. بازی‌های فیزیکی

عموما بازی‌های فیزیکی بازی‌هایی هستند که برای مردم جذاب‌تر هستند. اما معمولا یک‌بارمصرف هستند و به همین دلیل پیشنهاد ما معمولا بازی دیجیتال است. با این حال در عموم این بازی‌ها، افراد نیاز نیست که خیلی فکر کنند و بیشتر آن فعالیت بدنی مهم می‌شود.

ایده‌ی اول چالش تعادل مولکولی

در این بازی، بازدیدکنندگان تلاش می‌کنند قطعات مولکولی بزرگ و رنگی را به‌گونه‌ای روی ساختار مرکزی قرار دهند که تعادل ساختار حفظ شود. این بازی با محوریت تعادل شیمیایی، جذابیت بصری و تعامل فیزیکی بازدیدکنندگان طراحی شده است.

چالش تعادل مولکولی
چالش تعادل مولکولی

ایده‌ی دوم پرتاب حلقه به عناصر شیمیایی

بازدیدکنندگان با استفاده از نشانگرهای لیزری، واکنش‌های شیمیایی نادرست را د شناسایی می‌کنند. این بازی می‌تواند دیجیتال یا فیزیکی باشد در نسخه‌ی دیجیتال، صفحه نمایش شامل انیمیشن‌هایی از لوله‌های آزمایش و ظروف شیمیایی است که حباب‌هایی رنگارنگ در آن‌ها دیده می‌شود. این بازی با محوریت آموزش و سرگرمی طراحی شده و محیط نمایشگاه با بنرها و جزئیات شیمیایی تزئین شده است.

پرتاب حلقه به عناصر شیمیایی
پرتاب حلقه به عناصر شیمیایی

ایده‌ی سوم  مسیر یابی در جدول تناوبی

در مرکز غرفه، یک ماز سه‌بعدی بزرگ و رنگارنگ به شکل جدول تناوبی طراحی شده است. بازدیدکنندگان با حرکت فیزیکی در مسیرهای پرپیچ‌وخم این ماز، تلاش می‌کنند به عنصر مورد نظر برسند. غرفه با بنرها، نمادهای علمی، و حقایق آموزشی درباره جدول تناوبی تزئین شده است. محیط نمایشگاه پرجنب‌وجوش و پر از بازدیدکنندگانی است که با اشتیاق در حال مشارکت و تشویق هستند.

مسیر یابی در جدول تناوبی
مسیر یابی در جدول تناوبی

۲. بازی‌های دیجیتال دانشی

این بازی‌ها به دانش بازدیدکنندگان وابسته است و با استفاده از فناوری دیجیتال اجرا می‌شوند. معمولا وقتی که مخاطب غرفه‌ی شما افراد متخصص هستند، این سبک بازی بهترین است. طبیعتا شرکت‌های زیادی در نمایشگاه ایران کمیکال چنین افرادی هستند. در زیر نمونه‌ی این سبک بازی را می‌بینید.

ایده‌ی چهارم بازی تشخیص واکنش‌های شیمیایی

در این بازی، واکنش‌های شیمیایی مختلف نمایش داده می‌شود و بازیکن باید واکنش‌های نادرست را شناسایی و حذف کند. خط پایان می‌تواند یک آزمایشگاه شیمیایی باشد و عمل حذف با استفاده از یک لیزر مجازی انجام شود.

تشخیص واکنش‌های شیمیایی
تشخیص واکنش‌های شیمیایی

ایده‌ی پنجم بازی شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی

تصاویر مختلفی از تجهیزات آزمایشگاهی نمایش داده می‌شود و بازیکن باید تجهیزاتی که به‌درستی نام‌گذاری نشده‌اند را شناسایی و حذف کند. خط پایان می‌تواند یک میز آزمایشگاهی باشد و عمل حذف با استفاده از یک پاک‌کن مجازی صورت گیرد.

شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی
شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی

ایده‌ی ششم بازی تشخیص ایمنی در آزمایشگاه

تصاویری از رفتارهای ایمن و ناایمن در آزمایشگاه نمایش داده می‌شود و بازیکن باید رفتارهای ناایمن را شناسایی و حذف کند. خط پایان می‌تواند درب خروجی آزمایشگاه باشد و عمل حذف با استفاده از یک دستکش ایمنی مجازی انجام شود.

تشخیص ایمنی در آزمایشگاه
تشخیص ایمنی در آزمایشگاه

۳. بازی‌های دیجیتال مهارتی

این بازی‌ها به مهارت و سرعت عمل بازیکنان وابسته است و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام هستند.

بازی هفتم بازی ترکیب مولکول‌ها

بازیکن باید با جابجایی اتم‌ها، مولکول‌های مشخصی را در زمان محدود بسازد. این بازی به درک ساختار مولکولی کمک می‌کند.

بازی ترکیب مولکول‌ها
بازی ترکیب مولکول‌ها

بازی هشتم بازی جداسازی مواد

بازیکن باید با استفاده از ابزارهای مجازی، مواد مختلف را از یکدیگر جدا کند، مانند جداسازی روغن از آب. این بازی به درک فرآیندهای جداسازی در شیمی کمک می‌کند.

بازی جداسازی مواد
بازی جداسازی مواد

بازی نهم بازی تنظیم دما و فشار

بازیکن باید با تنظیم دما و فشار در یک واکنش شیمیایی، محصول مورد نظر را در زمان محدود تولید کند. این بازی به درک تأثیر شرایط محیطی بر واکنش‌های شیمیایی کمک می‌کند.

بازی تنظیم دما و فشار
بازی تنظیم دما و فشار در نمایشگاه ایران کمیکال

بازی دهم بازی شناسایی PH

بازیکن باید با استفاده از کاغذهای pH مجازی، اسیدیته یا بازی بودن محلول‌های مختلف را تشخیص دهد. این بازی به درک مفهوم pH و کاربرد آن در شیمی کمک می‌کند.

بازی شناسایی PH
بازی شناسایی PH

بازی یازدهم بازی سنتز دارو

بازیکن باید با ترکیب مواد اولیه، داروی مشخصی را در زمان محدود بسازد. این بازی به درک فرآیندهای سنتز در شیمی دارویی کمک می‌کند.

بازی سنتز دارو
بازی سنتز دارو

۴. بازی‌های دیجیتال شانسی

این بازی‌ها بر اساس شانس طراحی شده‌اند و می‌توانند با تم صنایع شیمیایی سفارشی‌سازی شوند. اگر مخاطب شما عموم مردم و مخصوصا قشر پایین‌دست هستند این نوع بازی مناسب است.

بازی دوازدهم گردونه شانس عناصر شیمیایی

چرخ گردانی با نمادهای عناصر شیمیایی طراحی کنید که بازیکنان با چرخاندن آن، جوایزی مرتبط با آن عنصر دریافت کنند. طراحی چرخ می‌تواند شبیه به یک مولکول بزرگ باشد. مشابه این کار را برای برند دارانامهر انجام داده‌ایم.

گردونه شانس عناصر شیمیایی
گردونه شانس عناصر شیمیایی

بازی سیزدهم جکپات ترکیبات شیمیایی

دستگاهی با سه یا چهار چرخ گردان طراحی کنید که هر کدام بخشی از یک ترکیب شیمیایی را نمایش می‌دهد. بازیکن با فشردن دکمه، چرخ‌ها را متوقف کرده و ترکیب نهایی را می‌سازد. طراحی دستگاه می‌تواند شبیه به یک راکتور شیمیایی باشد. ما مشابه این کار را برای برند فرخنده انجام دادیم که می‌توانید آن را از اینجا ببینید.

جکپات ترکیبات شیمیایی
جکپات ترکیبات شیمیایی

بازی چهاردهم پلینکو واکنش‌های شیمیایی

تخته‌ای با مسیرهای مختلف طراحی کنید که توپ‌ها از بالای آن رها شده و به‌صورت تصادفی به واکنش‌های شیمیایی مختلف می‌رسند. طراحی تخته می‌تواند شبیه به یک شبکه مولکولی باشد.

پلینکو واکنش‌های شیمیایی
پلینکو واکنش‌های شیمیایی

نمونه‌ی زیر مشابه این کار است که برای بیمه‌ی سامان اجرا کردیم.

جمع‌بندی

نمایشگاه ایران کمیکال فرصت خیلی خوبی است تا قدرت بازی نمایشگاهی را نشان دهیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در تمامی مراحل از طراح و جانمایی تا اجرا همراه شماست. حتما ویدیوی صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی را ببینید و کارهای قبلی ما را مشاهده کنید. کافیست فرم همان صفحه را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

 

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب