طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی بسته بندی رویکردی نوین برای بهبود تجربه مشتری

بازی بسته بندی
بازی بسته بندی

حتما شما هم تا بحال کبریت‌هایی را دیده‌اید که روی آن‌ها بازی سودوکو وجود دارد. این یک بازی بسته بندی است. یک بازی که تلاش می‌کرد جذابیت جدیدی برای خرید یک بسته کبریت ایجاد کند! اما فناوری‌های جدید و مخصوصا واقعیت افزوده، باعث شده‌اند که سطح بازی بسیار بالاتر برود!

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده(Augmented Reality) یک فناوری نوین است که امکان ترکیب محیط واقعی با عناصر مجازی را فراهم می‌کند. این فناوری با استفاده از دوربین دستگاه‌های هوشمند، محیط واقعی را شناسایی کرده و سپس تصاویر، متن، ویدئو و سایر محتواهای مجازی را بر روی آن قرار می‌دهد.

این محتواهای دیجیتال می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره‌ی محصول ارائه دهند، آموزش‌های کاربردی ارائه کنند و کل فرآیند آموزش به مشتری را پوشش دهند! یا حتی تجربه‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای کاربران فراهم آورند. با تلفیق محیط واقعی و مجازی، واقعیت افزوده امکان تعاملی متفاوت و هیجان‌انگیز را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

واقعیت افزوده در بسته بندی
واقعیت افزوده در بسته بندی

بازی بسته‌بندی با و واقعیت افزوده

در این بین استفاده از کمپین بازی محور که با واقعیت افزوده همراه شده باشد، می‌تواند تجربه‌ی بسته‌بندی را به صورت کلی عوض کند. این فناوری امکان ایجاد تجربه‌های تعاملی و سرگرم‌کننده را برای مشتریان فراهم می‌کند. به عنوان مثال، با اسکن بارکد یا نشانگر موجود بر روی بسته‌بندی محصول توسط کاربر، محتواهای مجازی مرتبط با آن محصول روی محیط واقعی ظاهر می‌شوند.

این محتواها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ویدئوهای آموزشی نحوه استفاده از محصول
  • امکان مشاهده محصول در ابعاد واقعی و از زوایای مختلف
  • دسترسی به اطلاعات تکمیلی درباره ویژگی‌ها و مشخصات محصول
  • امکان سفارشی‌سازی و تغییر ظاهر محصول به صورت مجازی
  • بازی!
بازی بسته بندی
بازی بسته بندی

کاربردهای واقعیت افزوده در بسته‌بندی

با ترکیب واقعیت افزوده و بسته بندی هوشمند، علاوه بر افزایش جذابیت و تعامل مشتریان با محصول، می‌توان هزینه‌های بسته بندی را نیز کاهش داد. زیرا دیگر نیاز به بسته بندی‌های پیچیده و گران‌قیمت نیست و می‌توان از طریق محتواهای مجازی اطلاعات مورد نیاز را ارائه کرد.

پیتزا هات و بازی بسته بندی

در فیلم زیر یک نمونه‌ی عالی از کاربرد واقعیت افزوده در بسته بندی نوشیدنی نمایش داده شده است.

مزایای استفاده از بازی بسته بندی با واقعیت افزوده :

۱-افزایش نصب اپلیکیشن

بازی بسته بندی موضوع موجب افزایش تعامل و درگیری مشتریان با محصول می‌شود. به عنوان مثال، یک رستوان بر روی بسته بندی غذاهای خود، یک نشانگر AR قرار می‌دهد. وقتی مشتری این نشانگر را اسکن می‌کند، یک بازی سرگرم‌کننده ظاهر می‌شود که کاربر می‌تواند با استفاده از محصول در آن بازی کند.

این موضوع موجب افزایش تعامل و درگیری مشتری با محصول خواهد شد. پیتزا هات در یک کمپین خلاقانه با قرار دادن نقشه‌ی بازی خاطره انگیز “پک من” برروی جعبه‌های پیتزای خود، باعث شد که مشتریانش نسبت به نصب اپلیکیشن این مجموعه بزرگ بیشتر ترغیب شوند و همچنین فروش بیشتری را نیز بخاطر همین جعبه های جذاب توانست تجربه کند.

 

 

۲-کاهش هزینه‌های بسته بندی و افزایش فروش

با استفاده از واقعیت افزوده در بسته بندی، دیگر نیازی به بسته بندی‌های پیچیده و گران‌قیمت نیست. به جای آن کاربر می‌تواند با یک بازی بسته بندی جذاب حتی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به قبل بگیرد. این مورد باعث کاهش شدید هزینه‌ها خواهد شد. برای مثال فکر کنید که شما یک جعبه ابزار پیچیده گرفته‌اید.

اگر بتوانید با یک بازی نحوه‌ی استفاده از این محصول و تمامی اطلاعات لازم را بگیرید، قطعا خوشحال خواهید شد. این کار باعث می‌شود که در دفعات بعدی ترجیح شما برای خرید محصولات همین شرکت باشد. زیرا سادگی زیادی در استفاده از محصول خواهید داشت!

 

3-افزایش وفاداری و بازگشت مشتریان با واقعیت افزوده:

تجربه سرگرم‌کننده و تعاملی که واقعیت افزوده در بسته بندی ایجاد می‌کند، می‌تواند به افزایش وفاداری و بازگشت مشتریان منجر شود. ترکیب واقعیت افزوده و  بازی بسته بندی، می‌تواند به عنوان یک راهکار نوآورانه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید، بازی بسته بندی می‌تواند به میزان زیادی ارزش جدید به محصول شما بدهد! ما در تیم آقای گیمیفیکیشن با بیش از 8 سال سابقه‌ی انجام پروژه‌های متعدد در کنار شما هستیم تا در این مهم به شما کمک کنیم. کافیست در صفحه درباره ما فرم مشاوره را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره رایگان در این مورد استفاده کنید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب