طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چک لیست گیمیفیکیشن

چک لیست گیمیفیکیشن
چک لیست گیمیفیکیشن

با سلام، کامران حاتمی هستم، مدیر سایت آقای گیمیفیکیشن،  و امروز راجع به چک ­لیست گیمیفیکیشن صحبت می­‌کنیم. اگر هنوز نمی‌­دانید گیمیفیکیشن چیست و یا چرا باید به گیمیفیکیشن اهمیت دهیم پست­های مربوطه را بخوانید. در ادامه پست بررسی عوامل موفقیت یک پروژه گیمیفیکیشن به معرفی یک چک لیست گیمیفیکیشن می‌پردازیم.

خب موقع پیاده سازی گیمیفیکیشن نیاز هست که یک سری مطالب را بررسی کنیم برای همین منظور در ابتدا این موارد را معرفی می‌کنیم و سپس چک لیست نهایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. نکته مهم این است که باورهای اشتباه راجع به گیمیفیکیشن زیاد است و شاید بهتر باشد اول آن باورها را بشناسیم.

چک لیست گیمیفیکیشن فاز اول

  1. پروسه یا تسکی که می‌­خواهید آن را گیمیفای کنید چه چیزی است؟ اکثر افراد می­‌گویند می‌­خواهیم تسک الف را گیمیفای کنیم. اما چه بخشی از آن را می‌­خواهی گیمیفای کنی!
  2. چرا می­‌خواهی آن را گیمیفای کنی؟ شاید خیلی­‌ها این سوال را سوال اول قراردهند، اما سوال اول، درک بهتری از سوال دوم می‌­دهد. آیا این گیمیفای­‌کردن باعث بهبود چیز خاصی می‌­شود؟ آیا مضراتی دارد؟
  3. چگونه می‌­خواهی این کار را انجام دهی؟ خب، تا اینجا شما متوجه شدید که چه چیزی را و برای چه می­خواهید گیمیفای کنید. آیا لیدربورد و بج به شما کمک می­‌کند؟
چک لیست گیمیفیکیشن
چک لیست گیمیفیکیشن

فاز دوم

  • فیدبک بگیرید، بسیار مهم است که بدانید کاربر شما چه فیدبکی دارد. اگر فکر می­‌کنید فیدبک گرفتن به کار شما نمی‌­آید، احتمالا طرح شما با مشکل روبه‌­رو می­‌شود. به طرح خود غره نشوید و طرح‌­های جایگزین را مد نظر قراردهید.
  • معیارها را بسنجید. شما باید برای راه­‌حل خود، یک سری معیار تعریف کنید. اگر نمی‌­توانید بگویید یک تغییر در سیستم اتفاق افتاده‌­است یا در عملکرد کارمندانتان بهبود دیده می‌­شود، پس چگونه می­‌خواهید به مدیریت بگویید که کار شما مثبت بوده‌ ­ا‌ست.

چک لیست کلی گیمیفیکیشن

  1. من می‌­دانم چه چیزیرا گیمیفای می­‌کنم.
  2. من می‌­دانم چرااین­ کار را انجام می­‌دهم.
  3. من می‌­دانم که چگونه این کار را انجام می‌دهم.
  4. من این کار را با کاربران احتمالی بررسی­ کرده‌­ام.
  5. من یک محصول بتا درست کرده‌­ام.
  6. من کاربران را در سیستم بتا تست کرده­‌ام.
  7. از کاربران فیدبک گرفته­‌ام.
  8. من بر اساس فیدبک، تغییراتی ایجاد کرده‌­ام.
  9. من راه­‌حل را لانچ  کرده­‌ام.
  10. من معیارهای موفقیت و شکست را تعیین کرده­ام.
کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب