طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکالیف گیمیفای نشده ! چرا دانش آموزان از انجام تکالیف متنفرند؟

تکالیف گیمیفای نشده ! چرا دانش آموزان از انجام تکالیف متنفرند؟
تکالیف گیمیفای نشده ! چرا دانش آموزان از انجام تکالیف متنفرند؟

امروز راجع به تکالیف صحبت می‌کنیم. یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمینه آموزش و پرورش وجود دارد ترس از شکست است. در حال حاضر مبنای  کلی آموزش ما این است که دانش آموزان از شکست خوردن بترسند در حقیقت خیلی ها درس می‍‌‌خوانند تا صرفا در آن درس مردود نشوند!

یادگیری شکست محور چیزی است که گیمیفیکیشن به تکالیف اضافه می‌کند! در بازی‌ها ما شکست می‌خوریم اما باز، بر می‌گردیم و تلاش می‌کنیم زیرا برای ما بردن مهم است و نه تلاش برای نباختن!

روال کلی تکالیف گیمیفای نشده

بیایید یک بار به روال کلی نگاه کنیم تکلیفی به شما محول می‌شود. شما به خانه می‌روید و آن را انجام می‌دهید و به استاد تحویل می‌دهید. یک هفته‌ی بعد، شما تکلیف خود را با نمره‌ی روی آن دریافت می‌کنید. شما فرصتی برای دوباره انجام دادن یا اصلاح تکلیف خود ندارید! زیرا تازه درس بعدی شروع شده است! در کتاب not everyone gets a trophy راجع به اشتباه بودن این روند توضیح داده شده است.

شما باید شانس بیاورید تا در دفعه‌ی اول، تکلیف خود را صحیح انجام داده باشید وگرنه فرصتی برای اصلاح نخواهید داشت و با یک نمره‌ی بد مجازات می‌شوید. وقتی به موضوع دقت کنید متوجه می‌شوید که نگاهی که به تکالیف وجود دارد بیشتر ارزیابی یادگیری دانش آموز است و نه یک فرصت یادگیری.

تکالیف گیمیفای نشده
تکالیف گیمیفای نشده

یادگیری ما در بازی ها

حال بیایید این موضوع را با طریقه‌ای که ما در بازی‌ها یاد می‌گیریم مقایسه کنید. تا به حال در یک بازی، مثل سوپر ماریو چند بار به اشتباه پریده‌اید و سپس بازگشته و پرش درستی داشته‌اید؟ تا کنون چندبار در بازی‌های ویدیویی تلاش کرده‌اید تا مسئله‌ی موجود را به روش جدیدی حل کنید اما شکست خورده و دوباره یک راه جدید را طی کرده‌اید؟

در بازی ابدا به شما گفته نمی‌شود که از شکست بترسید! بلکه به شما گفته می‌شود آن قدر شکست بخورید تا به مشکل غلبه کنید. در حقیقت شما در بازی‌ها به دنبال یافتن یک پاسخ سریع برای حل مشکل پیش‌آمده هستید.

مقایسه‌ی یادگیری در بازی و مدرسه

پس بیایید یک بار دیگر دو موقعیت را با هم مقایسه کنیم. وقتی شما در یک بازی ویدیویی هستید، بازی ویدیویی عملا از شما می‌پرسد آیا می‌توانی این مشکل را حل کنی تا به پاداش برسی؟ و در سیستم آموزش از شما پرسیده می‌شود آیا جواب را می‌دانی؟ اگر نمی‌دانی باید تنبیه شوی! شما عملا در سیستم آموزشی یک بار شانس امتحان کردن خلاقیت و نوآوری خود را دارید چیزی که در بازی‌ها، بی‌نهایت است.

شکست تلاش دوباره و دوباره شکست طریقه یادگیری در بازی ها
شکست تلاش دوباره و دوباره شکست طریقه یادگیری در بازی ها

گیمیفیکیشن در مدارس ممکن است؟

از طرف دیگر باید قبول کنیم که هرچند ترکیب سیستم آموزش با بازی بسیار خوب است. اما عملا در کلاس‌های سنتی نمی‌توان از گیمیفیکیشن مدارس، استفاده کرد. زیرا استاد یک زمان محدود برای درس دادن و رفع اشکال دارد. استاد نمی‌تواند یک فیدبک آنی به دانش آموزان بدهد تا آن‌ها بتوانند خیلی سریع اشکالات خود را برطرف کنند. زیرا زمان خود را برای دیدن تکالیف عملا هدر می‌دهد!

البته این قضیه مشکل استادان و معلمان نیست. بلکه چالش سیستم آموزشی است وقتی شما به سینما و ماشین‌سازی و هر صنعت دیگری نگاه کنید، متوجه می‌شوید که طی ۲۰۰ سال گذشته چه پیشرفت‌هایی داشته اند اما صنعت آموزش و تدریس خیلی دستخوش تغییر نشده است.

سیستم آموزش ما برای زمانی خوب است که دانش‌آموزان با یک سرچ ساده در گوگل نتوانند چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند! همچنین وقتی به شغل‌های کنونی نگاه می‌کنید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شغل‌های جدید این است که شما باید خلاق باشید. شما با داده‌های محدود باید بتوانید مشکلات زیادی را حل کنید و این کار با سیستم آموزش و پرورش کنونی میسر نیست!

نظریه ارتباط گرایی

به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین نظریات آموزشی، نظریه ارتباط گرایی هست که توسط زیمنس مطرح می‌شود و این نظریه به عنوان مدل جدید یادگیری در عصر دیجیتال مطرح می‌شود. بنا بر این نظریه در عصرهای قبل فناوری هرگز اینچنین وارد زندگی بشر نشده بود و الان فناوری حتی یادگیری را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

طبق نظریه‌ی ارتباط گرایی، دانش بین مجموعه‌ای از افراد و فناوری‌ها، توزیع شده‌است. یادگیری، فرآیند ارتباط دادن رشد دادن و هدایت این شبکه‌هاست و به همین دلیل امروزه بیشتر یادگیری‌های تعاملی مطرح می‌شود. در حقیقت با وجود سیستم‌های کامپیوتری که می‌توانند خیلی سریع، به دانش آموز فیدبک دهند دیگر نیاز نیست که معلم وقت خود را برای تصحیح و نمره دادن صرف کند بلکه بیشتر می تواند روی آموزش تمرکز کند.

ابزارهای آماده

یکی از کارهای مهمی که شما به عنوان معلم‌، می‌توانید انجام دهید استفاده از ابزار گیمیفیکیشن است. در سایت چندین مورد را بررسی کرده‌ایم:

  1. Wordwall
  2. Classtools.net
  3. Kahoot
  4. Quizzizz
  5. Educaplay
تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

7 پاسخ

    1. سلام سوالی داشتم:
      بنده معلم کلاس دوم ابتدایی هستم و میخواستم همکاران رو درباره ی گیمیفیکیشن ها آشنا کنم.
      در حد معرفی در کلاس درس و نمونه ای که بشه در کلاسی که امکانات نداره استفاده کرد و بهم بگین.
      ممنون میشم برای اینجانب ایمیل کنید یا در کانال خوبتون قرار بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب