طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با گیمیفیکیشن کوکاکولا کوکا را باز کن تا دوستی ها آغاز شود!

با گیمیفیکیشن کوکاکولا کوکا را باز کن تا دوستی ها آغاز شود!
با گیمیفیکیشن کوکاکولا کوکا را باز کن تا دوستی ها آغاز شود!

با سلام کامران حاتمی هست مدیر تیم آقای گیمیفیکیشن و امروز راجع به گیمیفیکیشن کوکاکولا صحبت می کنیم. همانطور که می دانید کوکاکولا غول صنعت نوشابه است و با نوآوری های خود کاری کرده است که به یکی از با ارزش ترین برند های دنیا تبدیل شود در این مقاله به بررسی یک مورد گیمیفیکیشن کوکاکولا می پردازیم.(اگر هنوز نمیدانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

بازی اجتماعی

در کشورهای غربی نوشابه خوردن یک تجربه چند نفره است.یعنی معمولا نوجوانانی که به سن قانونی خوردن الکل نرسیده اند دور هم نوشابه می خورند! به همین دلیل کوکا کولا برای تارگت کردن این نوجوانان یک نوع نوشابه خاص طراحی کرد.هدف طراحی این نوشابه این بود که نوجوانان که غالبا مشکلات معاشرتی دارند یا خجالتی هستند بتوانند این مشکل را برطرف کنند!

کوکاکولا و درهای سحرآمیز!

به همین منظور درهای نوشابه های جدید کوکاکولا تنها به یک نحو می توانست باز شود! آن هم وقتی در کنار یک نوشابه دیگر قرار بگیرد یعنی در دونوشابه همزمان و به کمک یکدیگر باز می شد!

جذابیت گیمیفیکیشن کوکاکولا هم به همین است یعنی برای باز کردن و استفاده از نوشابه شما باید با یک نفر دوست شوید و از وی کمک بخواهید! نکته ای که بارها در کارگاه های خود راجع به آن صحبت می کنم همین است بسیار سخت است که شما از یک نفر دیگر کمک بخواهید اما بسیار آسان است که از همان فرد بخواهید با شما بازی کند!

بازی یخ شکن

در انگلیسی اصطلاحی داری به عنوان “Icebreaker” که یخ شکن ترجمه می شود منظور بازی هایی است که در آن افراد یخ روابطشان می شکند و با یکدیگر صمیمی تر می شوند.مخصوصا وقتی پای جنس مخالف در میان است این بازی ها خاص می شوند. گیمیفیکیشن کوکاکولا یک تجربه این شکلی را در اختیار افراد قرار می دهد.به نظر شما استفاده از چنین طرحی در ایران چه چالش هایی خواهد داشت؟

گیمیفیکیشن کوکاکولا
گیمیفیکیشن کوکاکولا
تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

8 پاسخ

  1. چه جالب من روانشناسی میخونم و فکر میکنم خیلی برای درمان بعضی اختلالات این موضوع خوب باشه ولی تا جایی ک ب حقه نرسه ینی شان درمان بخاطر اینکه میخوای کسب و کارت رونق بگیره زیر سوال نره

    1. درست می فرمایید اتفاقا اکثر اینکارا برای اینه که نشون بده مثلا برند کوکا دنبال ارتباط و اینجور حرفاست و با این کارا اون برند میخواد جایگاه خودشو بهتر کنه قطعا نباید جوری باشه که برعکس بشه

  2. خیلی ایده جالبیه! مخصوصا برای ایونت ها و همایش ها که برای نتوورک برپا میشه خیلی کمک می‌کنه افراد با هم نتوورک کنن و صحبت بینشون شکل بگیره.

  3. بازی اسپلندور

    از ایده دیدار با نجیب زاده میشه در کارهای علمی که به بچه ها در مدرسه ارائه میشه استفاده کرد. مثلا یک تکلیف پروژه محور داد که الزاماتی داره(مثل توکن های اسپلندور). بعد از انجام ماموریت ها افراد پیشرفت می کنند. بعد از چندتا پروژه میتونند یک کارت پروفسور (همون نجیب زاده اسپلندور) را دریافت کنند.

    1. جالب بود که تا حالا به این قضیه فکر نکرده بودم جه ایده جالبی بهم دادی ایول الله
      این قضیه حتی برای گیمیفیکیشن سازمانی هم جذابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب