طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جلد کتاب هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید

کتاب هر آنچه باید درباره طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی بدانید

Play to Learn

معرفی کتاب

بعد از یک سال کش و قوس کتاب هرآنچه باید راجع به طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی بدانید منتشر شد. نویسنده این کتاب کارل کپ بزرگ است که متخصص ترکیب مباحث گیمیفیکیشن و بازی با مباحث آموزشی است. این کتاب جدیدترین کتاب کارل کپ، در حال حاضر است و از این جهت مطالعه این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های این حوزه ارجح است. این کتاب قوی‌ترین کتاب در زمینه‌ی گیمیفیکیشن در آموزش است.

این کتاب توسط من و خانم دکتر راضیه محققیان ترجمه شده است و توسط انتشارات آها چاپ شده است. عنوان اصلی کتاب “play to learn:Eveything you need to know about designing effective Learning games” است. و کتاب در سال 2017 به زبان انگلیسی چاپ شده است.

سرفصل‌های کتاب طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی

کتاب شامل چهار بخش است. در بخش اول به بازی کردن برای یادگیری و خود بازی‌ها پرداخته می‌شود و صحبت بیشتر این است که چه بازی‌های متفاوتی وجود دارند و از یک لیست بازی صحبت می‌شود که به شما دید خوبی برای طراحی بازی آموزشی می‌دهد. نکته‌ای که بسیار مهم است این است که در ایران مشکل اکثر افراد این است که یک طراحی را می‌فهمند اما خود نمی‌توانند چیزی طراحی کنند که علت آن همین بازی نکردن است.

کتاب توضیحات شفافی برای درک مباحثی مثل فریمورک MDA عالی است. یعنی شما با اصطلاحات گیمیفیکیشن و بازی در این بخش کاملا آشنا می‌شوید و خوبی کتاب این است که پر از مثال است و جوری نوشته شده است که تا کامل مطمئن نشود که شما مطلب را فهمیده اید، دست از سرتان بر نمی‌دارد! حتی در انتهای هر فصل شما می‌توانید تجربه یک بازی جدی داشته باشید!

بخش دوم

در بخش دوم راجع به انتخاب‌ها در طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی صحبت می‌شود از اینکه چگونه یادگیری با بازی‌ها ترکیب می‌شود،تفاوت بازی،گیمیفیکیشن و شبیه‌سازی در چیست و در انتها به مطالعه دوبازی که خود کارل کپ طراحی کرده است می‌پردازیم یکی از این بازی‌ها یک بازی برای آموزش فروش بیمه به نمایندگان است.

بخش سوم

در بخش سوم به عملیاتی کردن دانش طراحی بازی پرداخته می‌شود از طراحی نمونه اولیه و پلیتستینگ(PlayTesting) کردن گرفته تا نکاتی که موقع پیاده‌سازی باید در نظر بگیریم. نکته جالب توجه، اشراف کارل کپ روی مباحث است برای مثال اگر شما در یک شرکت بخواهید یک بازی آموزشی را پیاده‌سازی کنید چه ملاحظات متفاوتی باید داشته باشید.

نکات خاصی که کارل کپ در این کتاب به عنوان فوت کوزه‌گری یاد می‌کند ارزش کتاب را چندین برابر می‌کند. به همین دلیل هم خواندن این کتاب برای افرادی که به دنبال پیاده‌سازی مباحث هستند بسیار جذاب است.

بخش چهارم

در بخش آخر هم به مباحثی مانند ارزیابی اثربخشی پرداخته می‌شود کتاب پر است از پرسشنامه‌های استاندارد و نمونه راجع به این قضیه که کار کسانی که به دنبال نوشته پایان‌نامه در این حوزه هستند را بسیار ساده می‌کند. همچنین کتاب چندین کیس استادی را با دقت بررسی می‌کند برای مثال بازی passwordblaster را با دقت کامل از همه جهات بررسی می‌کند.

پیوند بازی و یادگیری در کتاب

یکی از مباحث جالب که در کتاب مطرح می‌شود این است که شما باید یادگیری را با بازی ترکیب کنید برای این کار از طبقه‌بندی بلوم استفاده شده است. و اینکه دقیقا اگر من بخواهم از یک سطح یادگیری خاص در طبقه‌بندی بلوم استفاده کنم با چه روش‌هایی در بازی می‌توانم به آن برسم. برای مثال اگر من به دنبال آنالیز هستم روش‌های سناریو محور را پیشنهاد می‌دهد و پا را فراتر می‌گذارد و نمونه بازی معرفی می‌کند.

سخن پایانی

طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی نیازمند درک صحیحی از تئوری‌های آموزشی است که در رشته تکنولوژی آموزشی به آن تا حدودی پرداخته شده است و البته دانش طراحی بازی. این کتاب،کتابی است که سطح هر دو مورد برابر است یعنی شما در پایان نمی‌توانید بگویید که قسمت طراحی بازی پررنگ تر از طراحی آموزشی بود یا برعکس و از این لحاظ این کتاب منحصر به فرد است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
یادداشت مترجمان
بخش اول: بازی کردن برای یادگیری درباره بازی‌ها
فصل 1: مبانی
فصل 2: انجام بازی‌های سرگرمی
فصل 3: کاوش در بازی‌های آموزشی
بخش دوم: انتخاب‌ها در طراحی بازی برای پشتیبانی از یادگیری
فصل 4: مشخص کردن مبنای یادگیری
فصل 5: پیوند یادگیری با طراحی بازی
فصل 6: مطالعات موردی: دو طراحی بازی
فصل 7: تطبیق امتیازدهی با اهداف آموزشی
بخش سوم: عملیاتی نمودن دانش طراحی بازی
فصل 8: طراحی نخستین نمونه اولیه
فصل 9: پلی‌تِستینگ
بخش چهارم: توسعه و پیاده‌سازی
فصل 10: ملاحظات پیاده‌سازی
فصل 11: استقرار بازی
فصل 12: آخرین اندیشه‌ها
پیوست 1: کاربرگ ارزیابی سرگرم‌کنندگی بازی
پیوست 2: کاربرگ ارزیابی سرگرم‌کنندگی بازی «زامبی‌های آخرالزمانی»
پیوست 3: کاربرگ ارزیابی بازی آموزشی
پیوست 4: نمونه پاسخ کاربرگ ارزیابی بازی آموزشی برای بازی Password Blaster
پیوست 5: اطلاعات اساسی برای سند طراحی بازی
پیوست 6: بازی «به دنیا غذا بده»؛ راه‌اندازی و قوانین
پیوست 7: کاربرگ پلی‌تِستینگ بازی آموزشی
منابع

مشخصات کتاب
قیمت کتاب:

60,000 تومان

دسته‌بندی:

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب هر آنچه باید درباره طراحی اثربخش بازی‌های آموزشی بدانید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *