طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی عوامل موفقیت یک پروژه گیمیفیکیشن

پروژه گیمیفیکیشن
پروژه گیمیفیکیشن

با سلام کامران حاتمی هستم مدیر سایت آقای گیمیفیکیشن و امروز راجع به دلایل موفقیت یک پروژه گیمیفیکیشن صحبت می کنیم.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید) خب خیلی از مردم فکر می کنند که برای موفقیت یک پروژه گیمیفیکیشن نیاز به منابع زیادی داریم منابع مالی ،زمانی و نیروی انسانی. گیمیفیکیشن واقعا منبع محور نیست بلکه داده محور است و به نظر می رسد شانس کمی دخیل باشد.

اشتباه نکنید مراد این نیست که بگوییم گیمیفیکیشن یک راه حل بسیار ساده است و هر کسی می تواند در انجام آن با هزینه کم موفق شود! نکته این است که بسیاری از کمپانی ها در دریافت خروجی مناسب از پروژه های گیمیفیکیشن خود عاجز هستند و علت اصلی هم این است که آن ها تنها به ابتکار عمل های گیمیفیکیشن دقت می کنند و نه بررسی استراتژی های در گیرسازی و توجه بهROIو همچنین ROE

بعد از اینکه باورهای اشتباه راجع به گیمیفیکیشن را شناختید، برای اینکه در یک پروژه گیمیفیکیشن موفق شوید موارد زیر را حتما مد نظر قرار دهید:

انتخاب معیارهای معنادار:

یکی از مهم ترین مفاهیمی که گیمیفیکیشن به ما می آموزد این است که بسیاری از هدف  های بیزنسی را می توان به کمک گیمیفیکیشن مرتفع ساخت و البته بعضی از این اهداف به کمک گیمیفیکیشن مرتفع نمی شود تشخیص بین این دو یک گیمیفیکیشن کار ناشی را از یک متخصص تمیز می دهد!به این فکر کنید که چگونه می توانید نشان دهید که طرح شما موفق و یا ناموفق بوده است!

نیازمندی ها و محدودیت های تکنولوژیکی

در بسیاری از مواقع باید بپذیریم که گیمیفیکیشن به عنوان یک راه حل نرم افزاری نمود پیدا می کند.خیلی از اوقات شما تحت فشار هستید که راه حل های شما از لحاظ تکنولوژیکی بسیار زمان بر هستند بگذارید خاطره ای برایتان تعریف کنم در یکی از اولین پروژه های گیمیفیکیشنی که داشتم برای یک اپلیکیشن می خواستیم در بازه زمانی حداکثر 3 ماهه کار کنیم و من هر پیشنهادی می دادم مسئول فنی خرده می گرفت که بسیار زمان‌بر هست یک روز به مسئول فنی گفتم که صرفا چیزی مثل پوک فیس بوک را در سیستم قرار بده اما به این صورت که یک شمارنده وجود داشته باشد و افراد بتوانند ببینند که یک کاربر چند بار قلب گرفته است(کاربران می توانستند برای هم قلب بفرستند )از وی سوال کردم که چقدر این کار زمان بر است و وی گفت 8 ماه!برای من که چیزی حدود 8 سال به صورت مداوم برنامه نویسی کرده ام بسیار عجیب بود و پرسیدم چرا!مسئول  فنی که نمی دانست من برنامه نویس هستم گفت چون راه حال های فعلی ما با if نوشته می شوند و راه حلی که تو می خواهی بنویسی را باید با while بنویسیم.

مقصود کلی این است که راضی کردن مسئولین بخش فنی بسیار سخت است من بعد از این کار همواره برای ایده هایم شبه کد درست می کنم و تلاش می کنم کمترین اصطکاک ممکن را با همکاران نرم افزاری خودم داشته باشم!!(بارها گفته ام که اگر دوست دارید مشاوره گیمیفیکیشن بدهید و درک درستی از برنامه نویسی و همچنین مدیریت  ندارید شاید مشاور گیمیفیکیشن مسیر خوبی برای شما نباشد)

استفاده از سیستم های شبیه سازی و  مقایسه با مدل فعلی و اصلاح

یکی از کارهایی که ما معمولا در تیم آقای گیمیفیکیشن انجام می دهیم شبیه سازی رفتار کاربران است و بعد با استفاده از ابزارهای لاگ انداختن دیدن و بررسی رفتار کاربران .بسیار مهم است که بعد از اجرای نرم افزار توسط کاربر متوجه شویم که وی چگونه رفتار می کند خیلی از اوقات ممکن است شما یک ویژگی خارق العاده که هسته اصلی طراحی گیمیفیکیشن تان است را در جایی از اپ گذاشته اید که کاربر اصلا متوجه آن نشده است!

یک قضیه خیلی مهم دیگر هم وجود دارد و آن هم اینکه بنا بر تجربه راهی که شما برای کاربر در نظر گرفته اید با راهی که کاربر طی می کند کاملا متفاوت است یک مثال جالب برایتان بگویم یکی از تیم های شتاب دهنده اکسل در رشت که افتخار منتوری آن ها را داشتم تیم دهکده شادی بود با سرپرستی جناب مظلومی که یکی از بزرگان تولید بازی برای کودکان هستند.

بررسی اپلیکیشن دهکده شادی

این اپلیکیشن یک اپ آموزشی برای کودکان است که در آن دیتای عظیمی نهفته است از داستان گویی برای کودک ،بازی با ریاضی و مچ کردن و…فکر می کنم حدود 15 خانم برای صداپیشه‌گی این اپلیکیشن استفاده شدند هزینه زیادی برای ساخت آن شد اما یک آپشن کوچک در این اپلیکیشن وجود داشت و آن هم اینکه یک گزینه تلفن ساده وجود داشت بدون هیچ جنبه آموزشی اگر کودک(برای +3) روی آن کلیک می کرد و 10 ثانیه دست به گوشی نمی زد مثلا پیشی!! برای وی اس ام اس می فرستاد که دوستت دارم یا خر زنگ می زد و وقتی کودک تلفن را جواب می داد صدای عرعر می آمد!

طبق آمار درصد بسیار بسیار بالایی از کودکان تمام وقت خود را صرف این آپشن کرده بودند آپشنی که برخلاف سایر آپشن های اپلیکیشن نه هزینه بر بود و نه جنبه آموزشی خاصی داشت.این دقیقا نقطه ای است که تمام معادلات ذهنی شما به هم می ریزد حال چه باید بکنم؟

در صورتی که از سیستم های شبیه سازی و لاگ درست استفاده کنید خیلی سریع متوجه این قضیه می شوید و می توانید سریع تر واکنش نشان دهید.

سوال:اگر شما جای جناب مظلومی بودید چه اقدامی انجام می دادید؟

ناخواسته ها در پروژه های گیم و گیمیفیکیشن
ناخواسته ها در پروژه های گیم و گیمیفیکیشن

محدودیت های فرهنگی و قانونی را فراموش نکنید!

مثلا من الان به یک شرکت ussd مشاوره می دهم من می خواهم یک مسابقه درست کنم می توانم شماره تلفن افراد را برای هم بفرستم؟مثلا بگویم فلان شماره شما را به یک چالش دعوت کرده است که بعضی افراد بروند و عکس تلگرام طرف را ببینند:) یا…؟

آیا من می توانم در سازمانی مانند کاله درتی مارکتینگ انجام دهم؟ شما باید تمام ویژگی های سازمان ها را بدانید تا برای آن ها یک طرح گیمیفیکیشن خوب طراحی کنید همواره گفته ام گیمیفیکیشنی که برای تپسی طراحی می شود و گیمیفیکیشنی که برای مثلا کارپینو زمین تا آسمان با هم فرق می کنند زیرا این دو سازمان با هم متفاوت هستند. و حتما در نهایت به چک لیست گیمیفیکیشن مراجعه کنید.

 

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

3 پاسخ

  1. سلام این مقاله خیلی عالی بود مث همه مطالب خوب سایت و یه چیز دیگه این‌ایده ی شبه کد عالی بود . اپلیکیشن سرزمین شادی رو دیده بودم به نظر میرسید یه آدم قوی پشت اینکار باشه نمیدونستم کار شماست بازم‌ممنون از مطالب خوب تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب