طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا

گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا
گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا

با سلام محمدرضا طاهری هستم و امروز راجع به گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ صحبت می‌کنیم. اگر نمی‌دانید گیمیفیکیشن چیست یا چرا باید به گیمیفیکیشن اهمیت بدهیم ابتدا مطالب دیگر سایت را مطالعه کنید! همچنین گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال مطلب بسیار مهمی است که بهتر است قبل از این مورد بخوانید.

همان طور که می‌دانید بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ یکی از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید و بازاریابان محتوا به زودی مجبور به استفاده از ابزارهای جدید برای ایجاد “فان” و درگیری ذهنی کاربر خواهند بود در این نوشتار سعی در توضیح چیستی و چرایی گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا نداریم و به ذکر چند مثال در این زمینه بسنده می‌کنیم. اگر به دنبال گیمیفیکیشن در اینستاگرام یا موضوع مشابهی می‌گردید این مطلب مخصوص شماست!

1-گیمیفیکیشن در اینستاگرام Heineken US Open

در اولین us open در سال 2013(مسابقات تنیس) این شرکت یک مسابقه اینستاگرامی به عنوان Crack the US Open معرفی کرد در این مسابقه بازاریابان بیش از 200 عکس از تماشاگران را به اشتراک گذاشتند و کاربران اینستاگرام سرنخ‌ها را در کپشن عکس‌ها جست و جو می‌کردند و به عکس نهایی می‌رسیدند در این صورت با گذاشتن کامنت برنده بلیط مسابقه می‌شدند.

گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا
گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا

2-رویداد M&M’s Eye-Spy Pretzel

M&Mبا استفاده از این رویداد، گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا را در سال 2013  به مرحله‌ای جدید رساند این رویداد از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده‌است که در میان آن‌ها یک بازی ساده eye-spy بود.

شرکت یک عکس را منتشر کرد و گفت چوب شور را در میان عکس پیدا کنید! نکته جالب این است که به سرعت این کار وایرال شد پست اصلی را می توانید در اینجا ببینید.

شاید عجیب به نظر برسد که افراد در این عکس به دنبال آیتم کوچک این چنینی بگردند اما افراد زیادی به یاد بازی های دوران کودکی خود این کار را کردند!

3-بازیPleasure Hunt  برای تبلیغ بستنی مگنوم

شاید فکر کنید که کاربرد بازی وار سازی در بازاریابی محتوایی امری است که در همین اواخر به آن پرداخته‌اند. حال این مورد را در نظر بگیرید: سال‌ها پیش یعنی در سال 2011 شرکت مگنوم از این راهبرد در بازی آنلاین و هوشمندی به نام the Pleasure Hunt استفاده کرد. در بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس شرکت مگنوم، از نسخه چهارم این بازی رونمایی شد. هنوز هم می‌توانید نسخه اول این بازی را انجام دهید.

بازیکنان باید در تمام نسخه‌های این بازی کنترل کاراکتری به نام زن مگنومی را به دست داشته باشند و در اصل به او کمک کنند تا هنگام پریدن از یک وبسایت به وبسایتی دیگر، شکلات‌ها را جمع‌آوری کند و از برندهایی نظیر سامسونگ، داو، ساب و حتی یوتیوب بازدید کند. این کاراکتر همچنان که در بین موکاپ‌های صفحات سایت می‌چرخد، بازیکنان را سرگرم خود می‌سازد و این گونه بود که این بازی خیلی سروصدا کرد.

بازی Pleasure Hunt هم در نوع خودش هیجان‌انگیز بود و هم در کانال‌های اجتماعی مگنوم رد و بدل می‌شد. پس از اتمام این بازی، بازیکنان می‌توانستند نتایج کار خود را از طریق حساب فیسبوک یا توییتری خود با دوستانشان به اشتراک بگذارند و دوستانشان را به چالش بکشند تا اگر می‌توانند این بازی را از آنها ببرند. پست مربوط به گیمیفیکیشن در بازاریابی اجتماعی را در این زمینه بخوانید.

چه‌طور همین حالا از بازی وار سازی در راهبرد بازاریابی محتوایی خود استفاده کنیم؟

برای استفاده از راهبردهای بازی‌گونه در بازاریابی محتوایی، نیازی نیست که حتما بخشی از یک سازمان بزرگ باشید یا بودجه بازاریابی کلانی در دست داشته باشید. از بازی وار سازی تقریبا برای هر محصول و خدماتی می‌توان استفاده کرد و با هر بودجه‌ای قابل انطباق است. در این بخش توصیه‌هایی برای کمک به شما در استفاده از بازی وار سازی در بازاریابی محتوایی ارائه می‌شود:

  1. گام‌های کوچک بردارید

اگر تا به حال از بازی وار سازی در بازاریابی استفاده نکرده‌اید، بهتر است که ابتدا آن را با یک بازی ساده شروع کنید تا با تئوری آن در عمل آشنا شوید و ببنید که مخاطب شما تا چه اندازه از آن استقبال می‌کند. یک راه برای شروع این است که به کاربران پاداش بدهید تا از صفحه فیسبوک شما بازدید کنند، شما را در توییتر دنبال کنند یا ویدئوهای شما را در یوتیوب تماشا کنند. علت این موضوع دوپامین است که در دوره نوروساینس برای زندگی راجع به آن توضیح داده‌ایم.

  1. بازی را برای مخاطب، ملموس سازید

اگر سیستم جایزه دادن به کاربران آنقدر پیچیده باشد که مستلزم آشنایی آنها با دستورالعملی طولانی باشد، هرگز از بازی وار سازی نتیجه رضایت‌بخشی به دست نخواهید آورد. محیط بازی‌گونه نباید بزرگ و پیچیده‌ باشد. بهتر است بازی را به فعالیت‌های کوچکتری تقسیم کنید تا بازدیدکنندگان به تدریج با آن آشنا شوند. تنها اطلاعاتی به بازیکنان بدهید که برای رفتن به مرحله بعد لازم دارند.

  1. بین بازی وار سازی و اهداف بازاریابی خود ارتباط برقرار کنید

راهبرد بازی‌گونه خود را طوری طراحی کنید که اطمینان یابید بازدیدکنندگان فقط برای بازی به وبسایت شما سر نمی‌زنند. بازی وار سازی برای کمک به شما در آشناسازی بازدیدکنندگان با محصولتان و افزایش سود شما استفاده می‌شود. بازی طراحی شده بایستی بازدیدکنندگان را به دیگر بخش‌های وبسایت شما هدایت کند تا آنها را بیشتر با محصولات یا خدمات شما آشنا سازد.

  1. با افراد حرفه‌ای مشورت کنید

بازی وار سازی گاهی می‌تواند بسیار پیچیده شود و تعداد بازی‌هایی که برای بازاریابی، طراحی ضعیفی دارند، اغلب بیش از انتظار شما هستند. اگر شما بسیار پرمشغله هستید و زمانی برای انجام مسئولیت دیگری  را ندارید، باز هم می‌توانید از محیط‌های بازیگونه بهره ببرید. تنها کافی است از محصولات و خدمات شرکت‌هایی مانند Gigya وBadgeville استفاده کنید که در خلق برنامه‌های بازیگونه متخصص هستند.

بازی وار سازی راهبردی عالی برای کمک شما به بازاریابی محتوایی است و همچنین مخاطب شما را با بکارگیری روش‌های جدیدی از تجربه کاربری درگیر می‌سازد، وفاداری مشتریان را افزایش داده و تصویری مثبت از برند شما در اذهان ایجاد می‌نماید.

کامنت‌های زیر این متن مربوط به دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی می‌باشد.

Picture of محمدرضا طاهری
محمدرضا طاهری

114 پاسخ

  1. وووووووووواااااااایی عالی بود
    سپاااااااااااااااااااااااس

  2. جواب سوال اول روز هفتم دوره
    گیمیفیکیشن در بازاریابی
    این مسئله میتونه بخاطر دیده نشدن پست ها (کم کاری شخص) یا کیفیت پایین محتوا بارگذاری شده باشه، که برای رفعش میشه نوتیفیکیشن گذاشت که مثلا فلانی با فلان هشتگ ها و فلان کانتکس پست گذاشته، البته قبل ترش باید یا اون فرد یا اون هشتگ رو انتخاب کرده باشی، در غیر اینصورت خیلی آزاردهنده و شلوغ میشه قسمت نوتیفای گرفتن
    یه کار دیگه هم ریکامند کردن هشتگ به کسیه که داره پست میزاره هست، مث لینکدین مثلا
    یه کار دیگه هم اینه که وقتی طرف خیلی وقته که پست نزاشته ولی توی یه پست تگ شده این اواخر بهش ریکام بده که تو هم بیا از خاطرات اونروز بگو
    یا مثلا اگه کسی بعد از مدتها پست میزاره اینستا با آب و تاب نوتیفای بده که “ببین کی پست گذاشته!!!” اینجوری لایک میخوره و خوشحال میشه و تکرارش میکنه

    1. آفرین خیلی خوب بود دیدی بعضی وقتا به یه اپی سر نمیزنیم بعد این میاد نوتیف میده که بیا به ما هم سر بزن یاد اون قضیه افتادم.

  3. جواب سوال اول روز هفتم
    تو اینستاگرام وقتی کسی جدیده (بسته به میزان یوزرش)‌ میزان دیده شدن توی هوم بیشتره و قطعا کسانی که فالوش کردند توی تاپ پست های هوم خودشون پست جدید طرف رو می بینند همچنین برای کسایی تازه اومدن و یا مدت ها نبودن این ویژگی هست که وقتی که پست می ذارن نوتیفیکشن از طرف اینستا میاد که فلانی اولین پستشو گذاشت (‌یا بعد از مدت ها پست گذاشت ) اینجوری آمار انگیجشو تا جایی که میشه می بره بالاتر

  4. درمورد هندی کپ
    معمولا بازی های انلاین این کار رو می کنن
    یه سری ایتم های پولی (مثل الماس یا جم که برای خرید های بزرگ استفاده میشه) یا یه سری کارتا که قدرت زیادی داره یا مدل وی ای پی که مثلا انرژيت برای بازی تموم نمی شه(یه جورایی نسخه آزمایشی بخش های خفن بازی ) رو اول بازی با سخاوتمندی زیاد می ده یا سیستم لول گرفتن اوایل بازی خیلی راحت تر از ادامشه
    این کارشون دوتا ویژگی می تونه داشته باشه یکیش همین هندیکپه که کاربر می تونه از این امتیازا که راحت دادن استفاده کنه
    یه دلیل دیگه اش رو اینجوری میگم طرف رو معتاد می کنه به این قدرت و سرعت بازی و به مرور طرف وقتی میبینه اون ویژگی ها که داشت کمکش می کرد تموم شد ترغیب می شه مجدد فعالشون کنه (البته این بار دیگه به راحتی به دست نمیاد و یا پولیه )‌

  5. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز ششم، سوال دوم
    بازی مارپله اون متر آخر که نیش میزند و فردی که نزدیک به پیروزی هست را کامل میاره پایین می‌تونه یه مثال باشه برای این که یه نفر زود نبره.
    برای بازی دیروز هم میشه یه سیستم طراحی کرد مثلاً کسی که یک بار اشتباه حدس بزنه یک امتیاز منفی بگیره اما کسی که امتیازش بالاست مثلاً چهار امتیاز و اگه درست حدس بزنه برنده میشه، اگه اشتباه حدس زد دو یا سه امتیاز ازش کسر بشه این طوری جریان بازی بیشتر میشه

  6. گیمیفیکیشن در بازاریابی، روز ششم سوال دوم
    بازی مارپله، اون مار آخرش شبیه همین مکانیکه، یه مرتبه کسی که نزدیک به بردنه را میاره پایین تا بازی ادامه داشته باشه.
    برای بازی دیروز هم اگه امتیاز منفی در نظر گرفته بشه برای هر اشتباه، و برای کسی که امتیازش بیشتره میزان امتیاز منفی بیشتری در نظر گرفته بشه، مثلاً کسی که چهار امتیاز داره اگه اشتباه حدس زد دو امتیاز منفی بگیره، این طوری بازی بیشتر جریان داره

  7. پاسخ سوال اول از روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی؛

    خب در اینستاگرام، فیس‌بوک و یا توییتر، یکی از مشکلات آزاردهنده همین تعداد دوستان یا دنبال کنندگان بود که بخاطر شرایطی مثل فعالیت بیشتر و کمتر، حضور و عضویت قدیمی‌تر یا جدیدتر و صد البته تعداد دوستان فعال بیشتر یا کمتر بوجود میاد.

    اما راهکارهایی برای حل این مشکلات ایجاد شده و یه سری راهکار دیگه هم شاید هنوز بشه استفاده کرد.
    وقتی فردی تازه عضو یک شبکه اجتماعی میشه، چند کاربر دیگه بهش معرفی می‌شن برای دوستی و همچنین برای دوستانی که در عالم واقعیت ممکنه لینکی داشته باشن (شماره تلفن، ایمیل یا حتی محیط کاری و تحصیلی یکسان) یک سری نوتیفیکیشن یا پیشنهاد برای دوستی با این فرد ارسال میشه.

    وقتی کسی فعالیت پایینی در اینستاگرام داره، وقتی همون یه ذره فعالیت رو هم می‌کنه برای فالوئرها و دوستانش نوتیفیکیشن می‌ره که این بنده خدا استوری یا پست جدیدی گذاشته بعد از یه مدت مدیدی! که بیان و فیدبک بدن و به این بنده خدا حال بدن.

    اگر از هشتگ استفاده کنی در پیامت، طیف بیشتری از افراد می‌بینن و مشخص تعداد لایک بیشتر و نظرات بیشتری (بازخورد بیشتری) رو می‌گیره.

    همچنین بخاطر علایق مشابه افراد مختلف به هم پیشنهاد میشن تا دیده بشن و همچنین اگر پابلیک باشی، توی اکسپلور دیگران دیده میشی (متناسب با علایق و لایک‌های قبلیشون)

  8. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی، جواب سوال اول :
    خیلی از اپلیکیشن های دیتینگ این کار را انجام می دهند که یک تعدادی بازدید یا لایک مجازی به پروفایل تازه واردان اضافه می کنند. که با مدل موثق بازدیدها در اینستا کاربردی نیست.
    فکر می کنم در حال حاضر هم اینستاگرام پروسه های فعالی در این مورد بکار می برد. در مورد پیج های پرایوت می تونه کانتنت تولیدی کاربر تازه وارد را با نوتیفیکیشن به فالوئرهای فعالش (یعنی همون ده درصد هایی که در ابتدا برای نمایش پست انتخاب می کند فالوئرهای فعال باشند) یادآوری بکنه یا حتی بیشتر از یکبار در بین فید ها نمایش بده. از سمت دیگه می تونه آموزشهایی در مورد تولید محتوای جذاب برای تازه وارد داشته باشه و حتی با نوتیف در فواصل زمانی به تازه وارد یادآوری بکنه که پست یا استوری بگذاره. یا زمان بهینه پست و استوری گذاشتن را براساس منطقه جغرافیایی بهش پیشنهاد بکنه.
    در مورد صفحات پابلیک هم می تونه بر مبنای الگوریتم های آنالیز هشتگ مناسب به تازه واردان پیشنهاد بکند. علاوه بر آن بطور نامحسوس به صفحات تازه واردان یک جریانی از بازدید را هدایت بکنه تا بتونند حداقل تشویق لازم برای تولید محتوا بعدی را دریافت بکنند. در فید فالوئرهای فعال بر اساس موضوع محتوای تولیدی کاربر تازه وارد را قرار بدهد تا شاید مورد توجه قرار بگیرد.
    بعد که کاربر از رشد ابتدایی لذت برد. بعد می تونه در داخل پکیج هایی با دریافت شارژ مسیر رشدش را تسهیل بکنه.

  9. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی، جواب سوال اول :
    اول این که تا جایی که می دونم اینستاگرام داره به طور آزمایشی حذف لایک رو امتحان می‌کنه تا میزان جذابیت اکانت‌ها رو بر اساس معیارهای دیگه بسنجه، بنابراین دغدغه‌ی گرفتن لایک فکر می کنم به تاریخ بپیونده.
    اما خب برای دیده شدن پست های یه نفر یه راه خیلی پیشرفته اینه که بر اساس الگوریتم های دیپ‌لرنینگ ویژگی های تصویری که کاربر به اشتراک می زاره رو تشخیص بده و اون رو به مخاطبانی که دنیال اون ویژگی ها در تصاویر می گردن نشون بده. مثلا یه تصویر با تم مشکی و سرد رو به کسایی که اینطور تصاویری می پسندن نشون بده. ساز و کار پیچیده ایه ولی به نظرم مزیتش اینه که احتیاجی به انجام عملیاتی مثل هشتگ گذاشتن و … توسط کاربر تازه واردی که آشنا به این چیزا نیست؛ نداره.

  10. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی، جواب سوال دوم :
    تقریبا تموم بازی ها یه مکانیزم برای گرفتن امتیاز حداقلی برای شروع مراحل رقابتی یا گرفتن راهنمایی برای رد کردن مراحل رو در خودشون دارند. مثل بازی های روزانه توی آمیرزا و … یا امتیازاتی که با دیدن فیلم های تبلیغاتی کوتاه به بازیکن داده میشه و …

    1. درسته حرفت. تو این مدل بازیا نداریم. نباید خیلی جمع می بستم. بیشتر منظورم بازی های موبایلی رقابتی یا رکوردی بود. مثل ساکراستار و این چیزا.
      شاید بشه اینطور گفت که بازی های رایگانی که نیازمند اینن که بازیکن توی بازی بمونه تا پول خرج کنه بیشتر نیازمند این مکانیزم هستن. فیفا یا پیس یاکلا بازی های خریدنی چون اول هزینه می گیرن کمتر بهش نیاز دارن.

  11. پاسخ سوال دوم از روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    باز هم لول بندی در کلش یه مثال خوب هست، شما مثلا اگه ۱۰ روز وقت بزاری از لول ۱ به ۱۰ میرسی اما ۱۰ روز بعدی از لول ۱۰ به ۱۵ میرسی باز ۱۰ روز دیگه وقت بزاری از لول ۱۵ به ۱۷ و به همین ترتیب، البته اعداد رو مثال زدم،

    این باعث میشه کسی که میخواد شروع کنه وقتی اون تاپارو میبینه با خودش نگه مثلا طرف لول ۳۰ هست و بعد نا امید بشه، میبینه تاپ پلیر لول ۱۸ هست و میل به رقابت درش بیشتر میشه.

    و مورد بعدی برای افزایش لول، نیومدن صرفا برای آپگرید کردن ساختمان ها لول رو افزایش بدن، اومدن گفتن کسایی که میخوان زود تر لولشون بره بالا میتونن نیرو به همگروهیاشون اهدا کنن که باعث میشه افراد ضعیف تر کاملا امیدوار بشن که علاوه بر آپگرید کردن ساختمان ها، با اهدای نیروی هرچه بیشتر سریع تر به بالایی ها برسن.

  12. جواب سوال دوم روز هفتم:
    تو بازی پاسور که هدف اصلی جمع کردن گشنیز هاست یا حتی جمع کردن کارت های امتیاز دار.
    وقتی که یک کارت رو زمین باشه و بتونی سور بزنی واسه همون حرکت 5 امتیاز می گیری و خیلی وقتا انگیزه خیلی خوبیه واسه کسی که امتیاز پایینه تا سریع خودشو برسونه
    خوبیشم اینه که همیشه جواب نمیده:))

    1. حالا یه نکته جالب بگم بهت من خیلی زیاد بازی کردم و شاید بیشتر از اینی که بازی کردم به بازی دیگران دقت کردم یه رفتاری که من خودم دارم و یکم سبک بازیمو خاص میکنه اینه من توی بازی توی مرحله اول تلاش میکنم که برنده باشم ولی اگه مثلا متوجه شدم که نه نمیتونم برنده شم و مثلا علیرضا احتمال خیلی زیاد داره برنده میشه تلاش میکنم یکاری کنم علیرضا نتونه برنده شه یعنی مثلا کاری میکنم به بقیه حال میدم و حال علیرضا رو فقط میگیرم اینجوری شاید میخوام بگم من توی بازی یه اثری گذاشتما!

  13. پاسخ سوال سوم روز هفتم از دوره (قاجار:)) گیمیفیکیشن در بازاریابی: به نظرم تو مثال سوم از این مبحث که بازی پلیژر هان رو توضیح داده .. وقتی طرف میتونه نتیجه مسابقه رو به اشتراک بزاره و دوستاش رو به چالش رقابت با خودش دعوت کنه باید (مث این لینک هست طرف با لینک من خرید میکنه تخفیف داره مث مثلا دیجیتال کالا ) یه لینک مخصوص به خودش و داشته باشه که بده به فالورراش حالا اگر مثلا من ۵۰۰۰ تا شکلات خوردم برای اینکه انگیزه ای باشه برا فالوررا شرکت تو مسابقه مثلا بگه یک دهم تعداد شکلات هایی که صاحب حساب برده رو همینطوری عشقی میدیم به هر کدوم از فالوررایی که بخواد شرکت کنه … تازه اگر طرف بتونه مثلا در ده دقیقه اول بازی همه شکلات ها رو بخوره و هیچی از دست نده، ده دقیقه دوم به شرط همین موارد هر شکلاتی که میخورره مثلا دو برابر براش حساب بشه تا بتونه زود تر به اون امتیاز صاحب پیج جهت رقابت نزدیک بشه.

  14. پاسخ سوال 1 روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی
    الگوریتم اینستا میتونه به این صورت باشه که برای افراد زیر مثلا 100 فالوور بیاد و حتما پست طرف رو به همه فالوورراش نشون بده تا احتمال لایک و کامنتشو بیشتر کنه
    و برای مثلا 100 تا 500 فالوورش یکی دوتا پست اولشو بفرسته اکسپلورر

    یه کار دیگه هم میتونه بکنه مثله لینکدین دوستای مشترکت که فالوور زیاد دارن تو رو به بقیه معرفی کنن

  15. پاسخ سوال اول از روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    میشه جدیدالوردها رو دستیار یکی از اینفلوئنسرهایی که خودشون انتخاب میکنن بکنه. طوری که اون اینفلوئنسر (یا اصلا هر پیجی که فالوئر بالا داره و این ها دوستش دارن) مجبور باشه بعضی از خدمات اینستا رو فقط و فقط به واسطه این ها انجام بده. مثلا تا یک ماه هر استوری ای که این ها تائید کنن رو فقط میتونه بذاره. یا این ها اجازه دارن برن به کامنت های زیر پست هاش (تا یه مدت) با آی دی خود طرف جواب بدن.

  16. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن دربازاریابی سوال اول: بنظرم اینستا برای کسایی که تازه وارد اینستا شدن یا تعداد فالوور کمی دارن برای فالووراش بیشتر از یک نوتیفیکیشن بفرسته که طرف دیگه حتما اون نوتیفیکیشنو ببینه و پست رو لایک کنه. یا پست های متناسب با سلیقش رو تو قسمت جستجو بیاره که البته الانم به همین صورته.یا اینکه مثلا به تازه واردا پیامی بدن که اگه مثلا پستش ۱۰۰ تا لایک گرفت بهش ۱۰۰ تا فالوور فعال( اکانت هایی که تحت نظر اینستاگرام دارن کار میکنن و فعالن و فیک نیستن) هدیه بدن . برای اون کاربرا هم مزایا در نظر گرفته بشه.برای پیج پابلیک فکر کنم بهتر جواب بده. البته فکر کنم تو هر کشور اینطوری باید نماینده داشته باشن یا حداقل کشورای پر مخاطب.

    1. کلا یکم توی همه اینا باید بحثای حریم شخصی رو هم در نظر گرفت جالبه بدونی هنوز کسی نتونسته یه ایده بدون مشل بگه برای این قضیه

  17. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن دربازاریابی سوال اول
    دقیقا مسئله اصلی لایک و کامنت و به طور کلی دیده شدن هست. اینستا باید ی ساز و کاری ترتیب بده که کسایی که بیشتر لایک و کاممن میکنن بقیه رو پستهاشون توی صفحات بقیه میاد جزء بالاترین پستها. سئوی اینستایی میشه.حالا کسی که تازه اومده هم اینستا واسش الان راهکار ساجسشن کانکتها و ریکامندیشانهاشو داره. اما میشه ی تعداد ربات به اسم و اجازه‌ی بازیگرا یا چهره های معروف دنیا درست کنه که بیان به طرف خوش آمد بگن.

  18. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن دربازاریابی سوال دوم
    همین تخته نردی که گفتی اون آخرش که تاس باید عدد دقیق بیاد تا بتونی زمینو خالی کنی وگرنه نوبتت میسوزه همچین چیزیه. منچ هم همینجور.

  19. روز هفتم دوره گیمیفیکیشن دربازاریابی سوال سوم. میشه خودت واسه این سوال ی پیشنهادی بدی؟ سخته!

    1. مثلا توی همین مراحل آخرش میتونی بگی حواست به ضعیف تر ها باشه و کمکشون کن بیان بالا یا توی همین ویدیو اگر نتونی یه تیکه رو رد کنی مگنوم بخوری خود به خود رد شه مرحله برات

  20. روز هفتم، سوال اول
    پستهای اینستا مث استوریها، سین یا بازدیدش مشخص بشه نه لایک‌هاش
    اینطوری اینستا میتونه پستهای جدید رو بیاره بالا تو هوم و سینشو بگیره راحت، و پستی ک سین گرفت رو دیگه نشون نده تو هوم. اونوقت شانس بقیه پستها برا قرار گرفتن تو هوم بالا میره، همینطور پست آدمهای تازه‌وارد به اینستا هم بازدید زیادی میخوره

  21. روز هفتم گیمیفیکیشن سوال دوم:بنظرم بهترین مثال برای بازی شطرنج باشه که این مکانیک رو داره وقتی برای تعادل یه مهره رو اول بازی میاریم بیرون.توی بعضی ورزش ها هم استفاده میشه اگه bowling بازی کرده باشین شاید این قضیه مشخص بشه براتون

  22. پاسخ سوال اول روز هفتم دوره گیمیفیکیشن

    به نظرم اینستا میتونه همون کاری که ربات های اینستا برای افزایش فالوور و لایک انجام میدن به صورت سرویس ارائه بده! اینجوری که موقع ثبت نام بپرسه دوس داری افراد بیشتری ببیننت؟ (شاید اصن نخواد) و اگه بازیکن تایید کرد، بیاد و علایقشو بپرسه. مطابق همون، خوداینستا اکانت های مرتبط رو برای بازیکنمون فالو( و بعدا با تایید کاربر آنفالو) کنه، زیر پستای مرتبط تگش کنه و…
    ینی یه جورایی هم این بازیکن بفهمه که داره دیده میشه، هم خودش بیننده باشه. (در آن واحد کاربرای جدید توی علاقمندی های یکسان زیادن)
    یا به عنوان ایده دوم میشه سیستم نتورکی که الان در لایه های زیرین اینستا هست رو اورد روی کار.(الان اینستا به صورت خودکار بین فالورهای فالورها ارتباط برقرار میکنه با پیشنهاد فالو و دیدن پستشون توی اکسپلور و…). میشه این ساز و کار رو اورد و اینطوری گفت که هرچقد بین فالورهات ارتباط برقرار کنی، هرچقد به فالورهاشون زیاد بشه، به تو یه چیزی میرسه(مثلا پستت رو بیشتر میذاریم توی اکسپلور)
    وامثالهم…
    نظرتون؟

  23. جواب سوال اول روز هفتم دوره گیمیفیکیشن:
    توی اینستاگرام همونطوری که بقیه بچه ها هم گفتن مشکل کم بودن فالورا توی ابتدای عضویت هست. یکی دیگه از مشکلات هم تعداد افرادیه که یک نفر میشناسه. مثلا وقتی من دانشجو بودم و خواهرم دانش آموز، من با اکانت خودم مثلا ۱۰۰ تا فالور داشتم که همشونو میشناختم و اون ۱۰ تا؛ چون افرادی که من توی دانشگاه می شناختم هم بیشتر بودن و هم یوزرهایی بودن که احتمال استفادشون از اینستاگرام بیشتر بود(زمان و دلیل داشتن برای فعالیت توی اینستا)
    بعد قشنگ یادمه که خواهرم هی میرفت تو صفحه من فالورامو نگاه می کرد هی میگفت من هیچوقت مثل تو فالور نمیگیرم:( و خب من هر چقدر هم سعی میکردم برای توضیح بدم دلیلش چیه باز تهش اون عدد براش مهم بود و تعداد لایک ها!
    حالا با این سیستم جمع شدن لایک شاید یه بخشی از مشکلات رفع بشه اما همش نمیشه. مثلا همین تعداد فالورها. من دلم میخواد از تجربیاتی پست یا استوری بذارم که برای اطرافیانم قابل درکه و اگه من فالورهای زیادی داشته باشم که نشناسمش کار سخت میشه و من شاید دیگه رغبتی برای اشتراک روزمره نداشته باشم.
    والا خیلی دارم فکر میکنم روی این موضوع که راه حلش چیه چون این قضیه مرتبط به تعداد لایک نیست فقط، بلکه یه بخشی هم روانشناسی هست. واسهرفع مشکل تعداد لایک که خب مثلا میشه اینستاگرام به ازای هر لایک یا کامنت برای ممبرهای جدید، یک لایک یا کامنت یا حتی در مواقعی که پیج بیزینس هست، به ازای یک تعداد مشخص لایک یا کامنت یک پروموشن رایگان بده به یوزری که این کارو کرده. ی جورایی بده بستون بکنه مثلا
    اما در مورد اون قضیه که ادم دلش میخواد افراد خاصی حتما فالوش بکنن(مثلا طرف علاقه داره تیکه کلاماشونو استوری کنه) به نظرم اینستاگرام بهتره اول یک تجربه مشترک بسازه. مثلا به صورت دوره ای مسابقه برگزار کنه(یه چیزی تو مایه های مثال اول همین مطلب) و افراد رو با وعده بیشتر دیده شدن بکشه توی مسابقه. بعدش حتی کسی که دلش میخواد تیکه کلاماشو شیر کنه هم میشه مخاطب مسابقه و توی اون مسابقه تجربه ای بدست میاره که بقیه هم دارن بدست میارن. حالا میتونه حالشو موقع انجام دادن مسابقه شیر بکنه که به این وسیله هم اون حسی که دلش میخواست رو داره موقع انجامش و هم مخاطبای بیشتری میفهمن این داره چی میگه!

  24. جواب سوال دوم روز هفتم دوره گیمیفیکیشن:

    درباره این قضیه من دوباره همون بازی دیروزی رو مثال میزنم(اصن یه طراحی عجیبی داره این بازی) این بازی برای کاربرای جدید که یک سری امکانات داره مثل همین قضیه زودتر لول آپ شدن و دادن کارتای زیاد و جدید و اینا. اما به صورت دوره ای برای کاربرایی که جدید میان یه حالت فستیوال داره که جایزه های خفن(که افراد قدیمی توی بازی میفهمن چقد سخت بدست میاد) رو به شرط لاگین روزانه بهشون میده. یه امکان مشابه رو برای کسایی بیشتر از ۳۰ روزه نیومدن تو بازی و الان دوباره دارن میان هم در نظر میگیره و بهشون میده.
    بعد مثلا برای هالوین، کریسمس، تنکس گیوینگ، تولدای مهم و … هم یک سری ایونت باحال در نظر میگیره که اونا هم جایزه های خفن دارن و انواع و اقسام هم دارن برای سلیقه های مختلف. این هم باز هم اینگیجمنت افراد رو میبره بالا هم کمک میکنه اگه یه مدته لول آپ نشدن یه امیدی پیدا کنن!

  25. جواب سوال اول از روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی
    اینستاگرام الگوریتم های خاصی داره و جدیدا روی اینگیجمنت ریت تمرکز زیادی گذاشته . و این کار رو برای کاربران تازه که تعداد فالوئر کمی دارن و خیلی وقتا خیلی از فالوئرهاشون چراغ خاموش کار میکنن و لایک و کامنتی نمیدن ، سخت میکنه . بخصوص دیده شدن در بین این همه کاربر اینستاگرام که از سال های قبل پیج داشتن ، خیلی خیلی سخته .
    شاید اگر اینستاگرام بیاد و سیستمی بذاره که کاربرهای تازه رو به تعداد بیشتری نمایش بده و بدون داشتن اینگیجمنت ریت بالا ، بیارشون تو اکسپلور ، دیده شدن و تعاملی که این کاربرا احتمالا میگیرن بهشون انگیزه بده برای تولید محتواهای قوی تر . ولی خیلی وقتا چون این اتفاق نمیفته ، افراد دلزده میشن … (البته یک قسمتی داره که همیشه افرادی که تازه پیوستن به اینستاگرام رو نشون میده ولی خب فرق داره با اینکه محتوای طرف رو بیاره تو اکسپلور که همه محتوای مشابه و تعقیب کنندگانش هستن)
    از طرفی یک حداقلی برای تعامل افراد قرار بده . مثلا اینکه یک نفر فقط بیاد و همه پست های دیگران رو ببینه اما نه لایک و نه کامنت ، نباشه . مثل جونی که تو بازی ها هست ، یک علامتی باشه که نشون بده تو حداقل در ماه باید انقد لایک کرده باشی (اگر وارد پیجش میشه طرف البته ) ، بعد الان 10 تاش رو زدی ، n تای دیگه هم باید بزنی وگرنه چون تعاملت با بقیه کمه مثلا دو روز نمیتونی اصلا وارد اکانتت بشی ! حالا یک همچین ساز و کاری بهرحال .
    البته این نگاه شاید سیستمی نباشه خیلی و چیزیه که فقط برای رفع این مشکله و شاید خودش باعث ایجاد مشکلات دیگر بشه !!!!

      1. قصدش که دلزده کردن نیست قطعا ، احتمالا این کار رو نمیکنه تا ملت از امکان پروموت و اسپانسرشیب خود اینستا استفاده کنن و در واقع این یکی از مدل های درآمدیشه .

  26. جواب سوال سوم روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    یاداوری وفاداری مشتری به محصولات و گرفتن امتیاز برای بالارفتن- در این بازی مگنوم یکی از هدفهای طراح این بود که محصولات برندهای مختلف دیده شود، حالا من بازیکن در مرحله ای نیاز به کمک دارم و چند سطح بازی بالاتر می دانم شرکت است که قبلا از اون خرید داشتم و یک حساب کاربری بابت ان داشته ام، که این طور یک پیام به ان شرکت داده می شود و یا ان شرکت ها از قبل به محص ورود شما در بازی شما را شناخته و یکسری الماس برای شما کنار می گدارند، تا شما یکدفعه پیشرفت چند سطحی داشته باشید.

  27. جواب سوال سوم روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    یاداوری وفاداری مشتری به محصولات و گرفتن امتیاز برای بالارفتن- در این بازی مگنوم یکی از هدفهای طراح این بود که محصولات برندهای مختلف دیده شود، حالا من بازیکن در مرحله ای نیاز به کمک دارم و چند سطح بازی بالاتر می دانم شرکت است که قبلا از اون خرید داشتم و یک حساب کاربری بابت ان داشته ام، که این طور یک پیام به ان شرکت داده می شود و یا ان شرکت ها از قبل به محص ورود شما در بازی شما را شناخته و یکسری الماس برای شما کنار می گدارند، تا شما یکدفعه پیشرفت چند سطحی داشته باشید.
    برای نگه داشتن بیشتر بازیکن در یک سطح که سایت ما را بیشتر بازدید کند،غیر از مگنوم مثلا یک محصول جدید از مگنوم هم می گداریم با ارزش امتیاز بالا مخصوصابرلی افرادی که امتیاز پایینی تا الان دارند که باید ان را پیدا کنند.

  28. روز هفتم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
    سوال اول
    اینستا میتونه مثل گوگل کار کنه و در اوایل ماه عسل برای کاربر جدید ایجاد کنه و پستای کاربر جدید رو به همه فالورهاش نشون بده و در مورد فالورهای فالورهاش که علایق مشترک دارندمیتونه پستهای مرتبط رو نوتیفیکیشن بده که کاربر مرتبط با یکی از فالورهات پستهای مورد علاقتو داره تا اگه خواست فالو کنه یا فقط لایک کنه البته در مورد پیجهای شخصی امکانش نیست که برای اینکار چون فیس بوک و اینستاگرام از یه الگوریتم پیروی میکنه میتونه توی فیسبوک هم نوتیف بده تا اول اونجا فالو کنه.

  29. جواب سوال اول روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی

    سلام، یه سری کارا میکنه اینستا که تو همین فازه. مثلا یه نفر که جدید عضو اینشتا میشه به صورت رندم تو قسمت suggestion میاره، یا یه معیاریش برای قسمت جستجوش که ملت نصف عمرشون اونجان همینه که پستای ادمایی که جدید اومدن اینستا رو بزاره. اینا یه شبه کمکه برای سریعتر دیده شدن و نتیجتا بیشتر درگیر اپ شدن و بیشت پست گذاشتن و بالاخره اعتیاد 🙂

    اما حالا چیکار میتونه بکنه، مثلا یه گیمیف مبتنی بر badge و لول و اینا بزاره که ایده اصلیش ارتقای کیفیت پستا و تجربه های متفاوتی که میشه با اینستا داشت (عکس، ویدئو، تگ کردن، ادیت، کپشن و …) باشه. ینی بناش اموزشه باشه که اینکارار هم میتونی بکنی و بعد هم بهشو نشون بده که وقتی اینکارا میکنی تو اکسپلورر داری بهتر دیده میشی (لینکدین همینه هرچی کاملتر میکنی مثلا میگه 30 بار بیشتر تو جستجوها پیدا میشی!) این رو هم برای کساییکه یه مدتی هستند و خبری از لایک نیست براشون برگزار کنه. اسمشم بزاره چالش دنیاتو بزرگتر کن که ژیگول بنظر بیاد 🙂

    گول زدن و لایک فیک هم که خب هست ولی اگه لو بره خیلی ضایس 🙂 شاید بهتر باشه با خودش مقایسش کنه و اینو براش بلد کنه. مثلا نرخ رشد لایکات اینطوریه (انگیزه میده که ادامه بده مسیره رو)

    1. این مقایسه با خود خیلی خیلی مبحث مهمی هست که گفتی و من خیلی دوس داشتم بقیه راجع به این صحبت کنن که نفر اول تو بودی

  30. سوال دوم روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    یک سری بازی برای دوران کودکی و نوجوانی بود که اسم شون بازی فکری بود مثلا بازی سفیدبرفی که یه تخته داشت که عکس یه جنگل بود و یه سری کاج که زیرشون علامت های مختلفی وجود داشت و اونهارو در مکان های مشخص خودش میذاشتی. هر بازیکن مهره رنگ خودش رو داشت و با تاس انداختن حرکت میکرد. وقتی به این کاج ها می رسیدن باید زیرکاج رو نگاه میکردن و می دیدن که چی نشون میده اگه به عکس جادوگر می رسید باید برمیگشت به اول بازی. از این نوع بازی ها خیلی بود که تم مارپله خودمون رو داشت مثل همین سفیدبرفی و هفت کوتوله، 101 سگ خالدار و…

  31. سوال سوم روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    برای بازی خانم مگنوم به نظرم از تبلیغات توی بازی خیلی خوب میتونه استفاده کنه و هندی کپ بده. اینطوری که اگه تو یه مرحله گیر افتادیم و نتونستیم شکلات ها را بخوریم، بتونیم با کمک کمپانی های که تبلیغشون اونجاست مرحله را رد کنیم. مثلا با خرید از اونا یا با اشتراک گذاری عکس از صفحه ای که گیر افتادیم در فیسبوک که این کمک به دیده شدن بیشتر تبلیغات میکنه بشه رفت مرحله بعدی.

  32. سوال اول, روز هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی

    بهترین نمونه که میشه مثال زد لینکدین، engagement براساس وضعیت خود یوزر هست. یک مورد آپدیت اینفو پروفایل، اضافه کردن پوزیشن جدید یا skill جدید,… که تو سرچ resultها وضعیت منو بهتره میکنه، و به من نوتیف میده که بهتر دیده شدی و این خودش باعث میشه که من اینفومو آپدیت کنم و متوجه بشم که وضعیتم بهتر شده و بیشتر دیده شدم.یک مورد دیگه profile strength که منو ترغیب میکنه تا بیشتر فعالیت کنم،مثلا اگه intermediate شدم به من میگه ۱۰برابر شانست برای ارتباط بیشتر شد و اگه all-star بشی این میشه ۱۷برابر. همه اینا باعث میشه من هربار که ازش استفاده میکنم، پیشرفت خودم نسبت به خودمو ببینم. اگه اینستاگرام اینو داشته باشه شاید خیلی بهتر بشه. مثلا یه پارت شبیه profile strength لینکدین بهش اضافه بشه و برای کسایی که هنوز اول راهن یا کمتر ازش استفاده میکنن یه امتیازایی درنظر بگیره مثل بیشتر دیده شدن تو اکسپلورر و به تبع اون کانکشن بیشتر( تو اکسپلورر یه درصدی از دیده شدن رو برای این درنظر گرفت) ،یا فیدبک دادن ،بهش این فیدبکو بده که با این کارش بهتر دیده شده. یا یه امتیازی درنظر بگیره شبیه لایک که خودش به این افراد میده، که سریعتر پیش بره.

  33. سوال دوم روز هفتم

    بازی سونیک باید حلقه های طلایی را بخوری و امتیاز بگیری حالا تو روند بازی اگر به مانع هایی برخورد کنی حلقه هاتو از دست میدی اما همون موقع نمیمیری اگر بلافاصله به مانع دیگر برخورد کنی میمیری! ولی تو این فاصله اگه بازم بتونی حلقه طلایی بخوری جون داری و به بازی ادامه میدی

  34. سوال سوم روز هفتم

    میتونیمم تو بازی که مگنوم ارائه داده اگر نتونستیم تمام شکلاتارو بخوریم و مرحله رو رد کنیم این باشه که فیلمی کوتاه و یا عکسی که همراه با مگنوم باشه که جنبه تبلیغاتی داره گرفته بشه و فرستاده بشه که بتونیم اون مرحله رو رد کنیم

  35. روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی-
    توی بازی مربی گری انلاین که دقیقا اسمش یادم نیست چی بود اینطوری بود که نتیجه اولش که تازه وارد بودی بازیکنا سریع پیشرفت میکردن و قدرت هاشون زیاد میششه اما وقتی به لول های بالا میرفتی خیلی باید جون میکندی تا یدونه به سرعت بازیکنات بتونی اضافه کنی! علاوه بر این وقتی دو تیم مسابقه میدادن اگه اونی که ضعیفتره میتونست ببره یا مساوی بگیره عجیب امتیاز میگرفت ولی اگه میباخت چیزی رو از دست نمیداد…اونی هم که قوی تر بود اگه میبرد امتیاز خاصی بهش داده نمیشد ولی اگه میباخت بد ازش امتیاز کسر میشد….حتی توی مصدوم ها هم عجیب بود..تیم قوی توی بازی با تیم ضعیف بیشتر مصدوم میداد 😐

  36. سوال اول روز نهم گیمیفیکیشن در بازاریابی:

    برای اینکار یه کلیپ میشه درست کرد که توی اون ویژگی های برجسته ماشین های بی ام دبلیو رو بیاریم( مثلا یه برتری بی ام دبلیو به بنز اینه موتورهای کم حجم تری داره و مصرف سوخت پایینتری داره)

    مثلا برای نشون دادن این قابلیت یه مسابقه رو نشون بدیم که توی اون مسابقه 4 تا ماشین مسابقه میدن و یکی از اون ماشینا بی ام دبلیو هست( اما نباید وضاح نشون داده بشه) بعد یه جایی از مسابقه همه بنزین تموم کردن ولی این همچنان داره با سرعت تمام میره و پشت کیلومترش نشون میده که هنوز نصف بیشتر باک پره

    بعد از تموم شدن کلیپ بگیم حدس بزنید ماشینی که این ویژگی رو داشت چی بوده و در نهایت پاداش واسه شرکت کننده ها 🙂

  37. سوال اول روز هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    خب من به شخصه از اینستا متنفر بودم و خیلی زود از این شبکه شو اف دیلت اکانت کردم 🙂
    اما توی همون مدتی که اکانت داشتم دیدم که هر کسی وارد اینستا میشه رو توی پیشنهادات اکانتشو به من نشون میداد این یه نمونه خوبه از هندیکپینگ که باعث میشه اونی که تازه وارد سیستم شده زودتر شناخته بشه.
    کار بعدی که میشه کرد اینه پست های اون ادم تازه وارد رو بیاریم توی پستای معروف ( حتی شده با لایک فیک)
    علاوه بر این میشه بهش ریکامند داد که فلان مبحث الان ترند هست توی اینستا(از روی هشتگ ها) میتونی با تولید محتوا توی اون بحث لایک بگیری

  38. سوال سوم گیمیفیکیشن در بازاریابی:
    توی تبلیغ زن مگنوم میشه یکمی بازی رو رازآلود کرد….طوری که توی صفحه هر برندی رفت قراره یه چیز خاصی رو توی اون صفحه پیدا کنه( مثلا این چیز خاص میتونه لینک یه تبلیغی باشه)…و هر جایی که کاربر نتونست شکلات رو بخوره باید ماموریت اون صفحه رو رد کنه( هر ماموریت هم در واقع همون چیزی هست که ما توقع داریم توی اون صفحه کاربر بهش توجه کنه)

  39. روز هفتم – دوره گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ
    جواب سوال شماره 2:

    من میخوام مثالهایی که به نظرم از Handicapping درمحیط های غیر بازی استفاده شده به عنوان جواب سوال اینجا بیارم.

    1- صرفنظر از انواع سهمیه های مختلف در کنکور، سهمیه مناطق که به سه منطقه 1، 2 و 3 تقسیم میشه و بر اساس امکانات آموزشی شهرهای مختلف تقسیم بندی شده یک مثال کاربردی Handicapping هست که افراد در مناطق محروم آموزشی رو هم در رقابت کنکور حفظ می کنه.

    2- یک نوع ترفندی هم که شرکت های بزرگ در دنیا در ارتباط با مالیات میزنند تا مالیات زیادی ندن اینه که با توجه به پلکانی بودن درصد مالیات بر درآمد، میان و یه مقداری (که گاهی عدد های بزرگ به میلیون دلار هست) از درآمدشون رو به خیریه ها می بخشند تا مشمول مالیات با درصد بالاتر نشن. اینجوری با یک تیر حداقل دو نشان می زنند و هم به آخرتشون کمک میکنند و هم به دنیاشون!
    اگه این رو یه بازی فرض کنیم که یک طرف اداره مالیات و یک طرف شرکت باشه، شاید بشه گفت که یه جورایی از Handicapping استفاده شده. (حالا واقعا میشه گفت؟)

  40. سوال سوم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی

    بازی ای که خیلی معروفه و تو این فضا هست بازی subway هست که خیلی عالیه … تعداد دانلودهاش هم موید این مطلبه … بازی شهر به شهر عوض میشه و امکانات جدید اضافه میشه و ورودش به شهر شما جذابیت های خاص خودش رو داره …

    یه چیز دیگه هم تو صفحات دیگه شما دیده بودم که اگه اشتباه نکنم یه دونه برنج یا یه مقدار آب شیرین یونیسف بابت یه کاری میداد یا اینجور چیزی خاطرم نیست … ماموریت هایی که نمود واقعی در بیرون از بازی داشته باشن با اهداف خیریه هم خیلی در این دست بازی ها جواب هستن …

  41. سوال دوم روز ۷:
    بعد از خوندن جواب آقا منصور داشتم به این فکر میکردم که اصلا خود مالیات گرفتن هم اگه درست اجرا میشده،
    یا هدفمندی یارانه و … قرار بوده یه روشی شبیه به هندیکپینگ برای کم کردن فاصله طبقاتی فقیر و ثروتمند باشه. (که بازم بد اجرا شد 🙁 ) ( شایدم اشتباه میکنم و هدف این نبوده )

    خوب، حالا که احتمالا تو مطالعات گیمیفیکیشن به نتیجه های خوب و راهکارای خوبِ زیادی از هندیکپینگ رسیدن،نمیشه ازشون برای کم کردن فاصله طبقاتی ایده گرفت و مدلشون کرد؟

        1. مثلا فرض کن تو به ازای فعالیت های متفاوتی که به عنوان شهروند بکنی پوینت بگیری و این حسابت وصل باشه به حساب بانکیت حالا تو بر همین اساس میتونی برای یسری از خدمات و کارا برای اونیکه ضعیف تره یه تسهیلات خاصی قائل بشی مهم اینه که این قضیه با دیتا همراه باشه

  42. روز هفتم _ سوال سوم

    درمورد تبلیغ اینستاگرامی بلیط :
    اینجا طبیعتا هدف این نیست که کسایی که ضعیفن رو کمکشون کنیم که بلیط جایزه ببرن چون اینجوی شرکت همه بلیطا رو رایگان میده میره و به فنا میره، اینجا باید از تعادل منفی استفاده کنیم: مثلا یه پیج دیگه درست کنیم (مثلا برا یه شرکت دگ ک نمیخاد خیلی هم هزینه کنه) بعد روال سختتری براش تهیه کنیم و افرادی که قوی هستن (مثلا سه بار پشت سر هم برنده شدن) بگیم بهشون که ایول شما خیلی خفن بودی بخاطر همین این ماه دگ از این پیج نمیتونی بلیط بگیری برو به این پیجه اینجا جایزه گرونتری وجود داره (ولی مرحله هاش سختتره)

    تبلیغ بستنی مگنوم :
    برای این اتفاقا باید تعادل مثبت ایجاد کنیم چون میخاییم شرکت کننده حتما تا اخر مرحله رو بره و کل مسیر رو ببینه
    مثلا اگه دیدیم رو یه مرحله بیشتر از سی ثانیه مکث کرد یه راهنمایی بهش بدیم یا اینکه جیزه مخفی بذاریم برا گیم (مثل سوپر ماریو) که اقا اگه تونستین اینارو پیدا کنین جایزه دو برابر بهشون بده (این اتفاقا واسه اوناییه که قوی هستن)

  43. سوال دوم روز ۷

    در بعضی بازی های رایانه ای مثل rainbow six که یک بازی شوتر تاکتیکی آنلاین هم هست، شما باید امتیاز جمع کنید تا تمام هیرو ها(اپراتور) رو باز کنید، خب خیلی طول میکشه اینکار
    به همین دلیل همیشه اون اولش حدود ۴ تا هیرو براتون باز میکنه که احساس نا امیدی نکنید و تا بیاین به ۴ تا هیرو دست تون گرم بشه بقیه ش هم باز میشه

  44. دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 7 سوال 1
    نکته خیلی جالبی بود که گفتین که الان با این دید به اینستاگرام نگاه کنیم مثلا میتونیم بگیم حتی اینکه بگه کسی پستت رو سیو کرده یا تعداد ویو فیلمها رو به این ربط بدیم
    اما خب خیلیا اصلا دغدغه لایک ندارند و باید ببینیم اینستا برای اونها چیکار کرده
    مثلا برای منی که دیگه نسل آلبوم برامون منقرض شده و از اینستا به یک همچین منظوری استفاده میکنم چکاری انجام داده (شاید این قابلیت چند عکس در یک پست رو بشه بهش ربط داد)
    یا برای کسایی که تو اینستا به دنبال چیز خاصی میگردند قابلیت سرچ با هشتگ رو گذاشته
    یا برای کسایی که میخوان بیزنس کنند تو قسمت سرچ دسته بندی گذاشته که خیلی کمه. شاید اینکه بیاد بر حسب لوکیشن من توی سرچ یه چیزایی بهم آفر بده بد نباشه. اما باز کمه. برای منه صاحب بیزنس باید بیاد یکم بیشتر فکر کنه

    1. کلا اینستا یکی از نمونه چیزایی هست که میتونست خیلی بهتر باشه یعنی کلش رو رفتن با ری اکت نیتیو زدن و یک میتونستم انتخابای فنی بهتری داشته باشن در کل
      بخاطر مسائل فنی یسری مسائلی که مشخصه باید داشته باشه رو نداره

  45. دوره گبمیفیکیشن در بازاریابی روز 7 سوال 2
    راستش تا امروز فکر میکردم خاله م چقدر خفنه که کلی شطرنج با کامپیوترو برده اما الان حسم عوض شد :))

  46. دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 7 سوال 3
    من رفتم رو بحث بازیایی که معرفی کرده بود
    بازی اول
    خب حل یه پازله که برای اکثر سن ها جذابه. تو اینجا واسه کمک به افراد میشه مثلا بگیم ساعت 12 امشب به مدت دو ثانیه تصویر کامل تو سایتمون نشون داده میشه (البته طوری نباشه که بتونن اسکرین شات بگیرند) یا اگرم بتونند بگیرند پس مثلا فقط عکس یه سکو رو نشون بدن
    یا یک کار دیگه اینکه بعضی تیکه های سخت رو در سطح شهر نشون بدیم (توی این تابلو تبلیغاتی های دیجیتال
    یا اینکه بالاخره یه کسایی هستند که اونروز رفتند استادیوم و از زاویه های مختلف از خودشون عکس گرفتند، بیایم اونهارو هم وارد بازی با این یکی ها کنیم
    بازی دوم
    این بازی چرا انقدر جذاب نیست!! شاید بهتره بگه ده تا چوب شور هست پیداشون کن. که فرد رو مدت زمان بیشتری درگیر کنه
    حالا مثلا مثل پازل تصویر رو 9 یا 16 تیکه کنه، هر روز یه تیکه از اون رو حذف کنه (جاهایی که توشون چوب شوری وجود نداره
    بازی سوم
    تو بازی مگنوم اول اینکه من متوجه نشدم چطوری از تو یه بیزنس میره به بیزنس بعدی اما خب حالا توی صفحه فعلی اگر طرف خوره اینو داره که همه شکلاتهارو بخوره میتونم بعضی از اون نوشته هارو سوالی کنیم، که مثلا قیمت فلان محصول من چقدره. بعد اگه تونست جواب بده بتونه بیشتر بپره

      1. دوره گیمیفیکیشن بازاریابی روز هفتم سوال دوم
        توی بازی کاتان ک یه بازی رومیزی هست . اگر تاس هفت بیاد کسی ک بیشترین کارت رو داره باید نصف کارتاشو بذاره زمین و اونی ک تاس رو انداخته میتونه با گذاشتن مهره سفید سه منطقه برداشت منابع رو از کار بندازه . کلا بازی پر از تعادل های مثبت و منفیه . مثلا برای گرفتن یک کارت شانسی کلی منابع باید بدی اگر خوش شانس باشی کلی کار میتونی بکنی . یا مثلا اگر بدنبال امتیاز ساخت طولانی ترین راه بری ممکنه نتونی خونه و شهرهاتو کامل بسازی . خیلی لذت بخش بود وقتی با دوستام بازی میکردیم وقتی میفهمیدیم یکی داره میبره دست ب یکی میکردیم اون نبره . آخرش یکی از بقیه ک میبرد بقیه حسابی میسوختن ک گول خوردن.

        1. یچیز عجیب و جالبی توی بازیای رومیزی هست من بهش میگم “تکنیک دوم اوله” سیستمشم اینه که مثلا اگر بازی 5 راند داره تو باید تعمدا کاری کنی که توی 4 راند اول بازی نفر دوم باشی و راند پنجم بقیه رو علیه نفر اول بشورونی یعنی کلا باید این حس رو به بقیه بدی که نفر دومی تا قبل از راند اخر

  47. دوره گیمیفیکیشن بازاریابی روز 7، سوال 2:
    اون ستاره هه تو سوپر ماریو که وقتی میخوردیم مث بنز از همه رد میشدی و میتونستی بقیه رو بکشی، یجورایی همین هندیکپینگ میشه؟ (البته من معمولا هول میشدم زرتی میفتادم تو دره!)

  48. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 7 سوال 2:
    یه بازی انجام می دادم شبیه جنگ های صلیبی بود.(شایدم خودش بود). وقتی لشکر ضعیفی داشتی یا تازه وارد یه مرحله می شدی یه لشکر کمکی می فرستاد تا حداقل بتونی از خودت دفاع کنی در برابر بقیه. اما اگه لشکر بزرگی داشتی دیگه این قابلیت برات بسته می شد.

  49. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز هفتم
    ج سوال اول

    – بنظرم برای اینکه فرد بهتر باشه یکی اینکه یه قابلیت مکانی مشخص کنه که فرد در منطقه خودش بهتر دیده بشه
    – دوم اینکه نسبت به نوع فعالیتش هشتک های ترند رو بهش معرفی کنه که بتونه استفاده کنه و بهتر دیده شود
    – سوم اینکه نسبت به فعالیش پستهای بهترش رو بصورت رندم ببره در لیست اکسپلور تا بهتر دیده شوند
    – چهارم زمانی که فرد بازدیدش کم میشه یه سیستم راهنمایی و یاد دهنده داشته باشه که بهش کمک کنه تا بهره وریش بالاتر بره بهتر دیده شود
    – پنجم باید نسبت به کسانی که باهاش شروع میکنند یه نموداری نشون بده که مثلا فرد حس کامل گرایی بهش دست نده و نیاد اول خودش رو با اخر خیلی ها مقایسه کنه و اینطوری طرف روی نمودار رشدش و پیشرفتش رو با خودش و باکسانی که حدود همراهش شروع کردند مقایسه میکنه و انگیزه میگره
    – یه قابلیتی که اینستا باید داشته باشه ، حالت تبلیغ رایگان محدود و این حالت برای افرادی باشه که تازه شروع کرده باشند مثلا کسانی که زمان شروعشون کمتر از 3 ماه است و فالورشون کمتر از 10 هزار تا است و اینها بتوانند بصورت محدود خودشون رو به جامعه هدفشون معرفی کنند
    – یه ربات مشاوره دهنده داشته باشه که به زبانهای مختلف دنیا باشه و به افرادی که تازه شروع میکنند بیاد فید بک واقعی بده و مشاوره بهترین راهکارها رو بده تا طرف شروع خوبی را داشت باشه

    1. یچیزی که وقتی میای خارج کشور برات جالبه هوشمندی اینستاگرامه یعنی توی ایران تو خیلی متوجهش نمیشی مثلا من یه پستی گذاشتم بعد این میاد گیر میده که نیگا این یه پستت خیلی خوب بوده بیا مثلا اینو پروموتش کنیم بعد نه اینکه فقط همینجوری قشنگ متقاعدت میکنه که پول بدی پروموت شه و…..

  50. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز هفتم
    جواب سوال دوم

    بازی ماشینی NFC فکر میکنم نمونه بارزی از این تکینیک باشه ، زمانی که در مسابقه دچار مشکل میشدی چندین دفعه بهت فرصت میداد تا بیایی و بازی رو ادامه بدی و حتی فرصت برنده شدن داشته باشی

  51. گیمیفیکیشن در بازاریابی روز هفتم
    ج سوال سوم

    – یکی از کارهایی که برای این مثال میشه زد این است طرف زمانی که در بازی میخواد شکست بخوره باید یه طرفدار برای اون برند پیدا کنه و یا اینکه یه محصول یا خدمات اون برند ها رو در جاهایی که براش مشخص کرده به نمایش بگذاره
    – و کار دیگه ای که میشه انجام داد فرد باید حتما از تکنولوژی هایی استفاده شد ه در این محصولات یه فیدبک مثبتی بده تا دیگران ترغیب شوند و آن فیدبک رو لایک کنند

    – یه حالت دیگه ش هم این میتونه باشه ،فرد رو در شرایطی قرار بدهند که از یکی از محصولات استفاده کنه و فردی که بهتر بتواند حس رو انتقال بده و فید بک بهتری بگیره اون امتیازش بالاتره و در مراحل بعدی بهش یکسری نیروهای خاص داده شود

  52. گیمیفیکیشن در بازاریابی
    روز 7 سوال 1:
    اینستاگرام میتونه بیا کاری کنه بگه مثلا هرکاربر چند ستارست و برای اینکه مثلا شما از یک ستاره بری به دو ستاره باید یه سری کارا انجام بدی و یکیش این باشه که افراد باید 100 تا پستی که کمتر از 10 تا لایک خورده رو لایک کنن و این پست ها ام میتونه توسط خود اینستاگرام براشون نمایش داده بشه.
    یا اینکه تعادل مثبت استفاده کنیم بگیم اگه تو یه ساعت کمتر از 10 تا لایک گرفت پستت حذفش می‌کنیم.

    1. درود
      روز 7 سوال 1:
      مثلا تو بازی منچ، ما یه دونه مهره داخل داریم اما حریف دو تا مهره داخل خونه‌های رنگ خودش برده و یه دونه هم داخله که داره نزدیک میشه به لونه. حالا اگه تاس ما طوری عدد بیاره که بتونیم اون مهره رو بزنیم، به تعادل میرسه.
      جایزه 6 آوردن هم خودش تعادل میاره.
      حالا می‌تونیم تعادل منفی هم ایجاد کنیم مثلا اگه یه مهره بیشتر از 4 باری بیرون بیفته، تا 4 تا 6 نیاره نمیتونه داخل بیارن شون!!!! اینجوری اون ضعیف‌تره تلاش میکنه که نیفته بیرون.
      برای تعادل مثبت هم مثلا اگه همه مهره‌هات داخل بودن دیگه نمیتونی کسی رو بزنی بندازی بیرون. فقط باید تلاش کنی بری داخل لونه!!!!

  53. درود
    روز 7 سوال 2:
    همه موردها رو بقیه دوستان گفتن. من هم دو مورد اضافه میکنم:

    برای تعادل مثبت: سلبریتی‌ها و کسانی که فالوور زیاد دارن، باید در ماه چند تا پیج کم فالوور رو حمایت کنن وگرنه یه سری دسترسی‌های و آپشنهاشون یه مدت قفل میشن.

    برای تعادل منفی: اگه کاربر خیلی سست بود و استمرار نداشت باید چند بار براش نوتیفیکیشن بره و اگر فعالیتش رو درست نکرد، یه سری آپشن‌ها براش حذف بشن. مثلا فقط یه تیم‌های خاصی میتونه استوری یا پست بذاره. نه هر تایمی که دلش خواست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب