انواع بسیار زیادی بازی داریم: انفرادی، چند نفره و MMOG که بازیهای چند نفره غول آسای آنلاین هستند. همچنین گیمهایی وجود دارند که میتوانید بر روی لپتاپ آنها را تجربه کنید، گیمهایی هم برای کنسولها یا دستگاههای دستی طراحی شدهاند. شما حتی میتوانید بر روی تلفن همراه هم آنها را نصب کنید. البته هنوز هم ورزشها و بازیهای رومیزی، رونق فراوانی دارند.
تعریف بازی (game)
نکتهی قابل توجه این است که تعریف بازی همواره یک چالش بزرگ بودهاست تعاریف زیادی از گیم وجود دارد که گاهاً باعث بروز تناقضات جالبی میشود برای مثال در خیلی از تعاریف، مار و پله گیم محسوب نمیشود! بعضی از تعاریف هم بیشتر مورد استقبال قرار گرفتهاند که به آنها میپردازیم:
- آقای سید مایر میگوید که بازی مجموعهای از انتخابات معنادار و جذاب است که بازیکن در جهت رسیدن به یک هدف مشخص نسبت به آن اقدام میکند
- آقای برنارد سوت میگوید که بازی مجموعهای از موانع غیر ضروری هستند که ما داوطلبانه میخواهیم این موانع را برطرف کنیم.
- اقای گروه(Groh) میگوید که بازیها یک مجموعهای از play های قاعده محور هستند که هدف مشخصی را دنبال میکنند.
- آقای زیکرمن میگوید که بازیها سیستمی هستند که در آن بازیکنان در یک رقابت مصنوعی که توسط قوانین تعریف شده شرکت میکنند که یک نتیجهی کمی دارد.
با وجود این همه تنوع در تعریف و شکل، تمام این بازیها ویژگی های مشترکی دارند که آن ها را تحت عنوان «بازی» تعریف می کند. این چهار ویژگی تعریف کننده، عبارتند از: اهداف، قوانین، سیستم بازخورد و حضور داوطلبانه.برای درک بهتر گیمیفیکیشن باید این چهار ویژگی را بهتر بشناسیم.
هدف
بازخورد مشخصی است که بازیکنان میتوانند به آن دست یابند. آنها توجهشان را بر روی این اهداف متمرکز میکنند، این هدف باعث میشود تا افراد، احساس کنند مقصودی دارند.
قوانین
همان مکان هایی هستند که بازیکنان را محدود می کنیم. قوانین با محدود کردن بازیکنان، تلاش دارد تا آن ها با روش هایی نوآورانه به اهداف برسند. قوانین برای ممنوع کردنِ راههای همیشگی هستند.
سیستم بازخورد
به بازیکنان می گوید که چقدر به هدفشان نزدیک شدهاند. سیستم بازخورد میتواند شامل امتیازها، مراحل یا یک نوار پیشرفت باشد. حتی اگر به بازیکنان بگوییم: «رقابت وقتی به پایان میرسد که …»، سیستم بازخورد طراحی کردهایم.
سیستم بازخورد فعال به بازیکنان اطمینان میدهد که هدفشان، قابل دسترسی است و انگیزهی آنها را افزایش میدهد.
حضور داوطلبانه
مهم است که تمام پلیرها، آگاهانه و از روی خواسته خودشان، قوانین، اهداف و سیستم بازخورد را پذیرفته باشند. شاید تعجب کنید که بسیاری از عناوین مثل تعامل، گرافیک، داستان، پاداشها یا رقابت در این لیست قرار ندارند. بله، درست است؛ این ویژگیها در بسیاری از بازیهای امروزی دیده میشوند، اما تنها چهار ویژگی، گیمها را تعریف میکنند. تمام ویژگیهای دیگر، تلاشی برای جذابتر کردن بازیها هستند.
یک پاسخ
uavsc9