طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

اسکیپیسم چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟

اسکیپیسم چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟
اسکیپیسم چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟

به عنوان کسانی که در حوزه گیمیفیکیشن فعالیت می‌کنیم وظیفه داریم تا از بازی ها بیاموزیم! اینکه چه دلیلی باعث می‌شود یک بازی کاربر را میخ‌کوب کند؟ چه چیزی باعث می‌شود که بازیکن بازی تتریس شب موقع خواب آجرهایی در حال افتادن را ببیند؟ هرچند بارها گفته ام که مهم ترین عامل جذابیت بازی ها چویس است اما باید به بقیه مواردی که بازی ها را جذاب می‌کنند بپردازیم. یکی از این موارد اسکیپیسم است!

اسکیپیسم چیست؟

زندگی انسان های پیرامون خود را بررسی کنید! ما معمولا به دنیا می‌آییم تحصیلاتی کم و بیش یکسان داریم سر کار می‌رویم ازدواج می‌کنیم و بچه دار می‌شویم و سپس می‌میریم شاید به سختی بتوان جذابیت خاصی برای نوع زندگی تصور کرد! از طرف دیگر چند دهه قبل بیش از 90 درصد فیلم ها و بازی های ساخته شده در موضوع نجات جهان بوده است! یعنی شمایی که یک زندگی رقت انگیز دارید در بازی ها قهرمان دنیا خواهید بود!

تفاوت زندگی واقعی و زندگی ما در بازی را همواره با استعاره هری پاتر نشان داده ام ما در زندگی واقعی مثل هری پاتری هستیم که هنوز نمی دانیم جادوگر هستیم ما توسری خور و رقت انگیریز و اما در بازی ها؟ در بازی ها ما برای نجات جهان آمده ایم! ما تلاش می‌کنیم تا در نقش خود فرو رویم نقشی که شبیه انسان های برگزیده است شبیه انسان های نامیراست و به همین دلیل است که خیلی ها دوست داریم همواره در این دنیای جذاب باشیم! ما می‌خواهیم فرار کنیم رها شویم از این زندگی رقت انگیز!اسکیپیسم به همین معناست!

اشتباه نکنید تمام بازی ها این چنین نیستند اما معمولا بازی های این سبکی مخدریست برای فراموش کردن دردهای این زندگی خسته کننده! گیمیفیکیشن در مقابل بازی ها به مثابه یک ملودی ساده در برابر یک اثر فاخر فرهنگی است! ما در گیمیفیکیشن آنقدرها لاکچری نیستیم که بتوانیم محیطی آنقدر جذاب بسازیم! حتی در بیشتر اوقات می‌خواهیم کاری کنیم که به افراد در زندگی واقعی کمک کنیم!

اسکیپیسم چیست گیمیفیکیشن

اما تلاش برای کمک به مردم حتی با اسکیپیسم حتی با فرار از واقعیت های تلخ زندگی روزمره هنوز یک تلاش فاخر است به قول شاعر “هنوزم میشه قربانی این وحشت منحوس نشد

اگر می‌خواهید کاربر یک کار تکراری را انجام دهد کاری که سخت است کاری که طاقت فرساست می‌توان از گیمیفیکیشن استفاده کرد می‌توان از اسکیپیسم استفاده کرد می‌توان به کاربر گفت که فکر نکن داری کاری عادی انجام می‌دهی نجات بشر به عهده توست!نجات خیلی چیزها به عهده توست ! تو دیگر یک انسان رقت انگیز نیستی! با انجام این کار ساده می‌توانی خیلی به پیشرفت بشر کمک کنی!

شاید به همین دلیل باشد که افرادی که در ویکیپدیا مشغول بازرسی محتوای ما هستند بدون گرفتن هیچ حقوق خاصی و صرفا با این تصور که در حال نجات دانش بشر هستند! مشغول به انجام این کار طاقت فرسا هستند!

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب