پیشتر راجع به استفاده از گیمیفیکیشن برای تقویت مهارت استدلال صحبت کردیم. اما آیا گیمیفیکیشن میتواند به کمک کشف ویروس کرونا بیایید؟ ویروس کرونا چنان عجیب غریب و جدیده که کشف درمانش بیشتر تبدیل به رقابت شده، یعنی هرکی زودتر پیداش کنه برندست!یعنی عملا به دنیای گیمیفیکیشن خوش اومدید!(اگر هنوز نمیدونی گیمیفیکیشن چیست کلیک کن)
قضیه اینه که قراره از “Deep learning” یا ” یادگیری عمیق” ( اجازه بدین من همون دیپ لِرنینگ استفاده کنم!) برای پیدا کردن درمان این ویروس استفاده کنن که اسمش شده این: ” چالش دیپ لرنینگ ویروس کرونا”.اما این چالش چطوریه؟
چالش کشف درمان ویروس کرونا
این یه چالش دو هفتهای هست که دانشمندا از طریق هوش مصنوعی میان واسه این ویروس درمان پیدا میکنن.
یعنی چی؟ یعنی این جماعت میان دارو میسازن، بعد میبینن که این چقدر میتونه با پروتئینای روی ویروس COVID-2019 پیوند بده، بعد هرکدوم از این دارو های کاندیدشده که بهترین پیوند رو داشت، به سلامتی و دل خوش راهیش میکنن به موسسه ویروس شناسی ووهان برای اینکه باز اونجا از حالت بالقوه به بالفعل در بیاد و ببینن چقدر جواب میده.
برای اینکه بیشتر بدونیم چی به چیه، عزیزان رفتن لطف کردن با Siraj Raval و Dr. John Billings که کلا این ایده رو استارت زدن صحبت کردن به این شکل:
- با توجه به اینکه ویروس باعث عفونت میشه و براش درمان دارویی درحال حاضر وجود نداره، بنظرتون چقدر میتونه خطرناک باشه؟
جواب : کووید-19 درحال حاضر یکی از خطرناک ترین ویروسهای موجود هستش که میتونه از طریق عطسه، سرفه و هر نوع ارتباط انسانی سرایت کنه. بعضی از مشاهدات هم نشون دادن که آنتی ویروس HIV نتایج امیدوار کننده ای رو این ویروس نشون دادن اما هنوز هم نیاز به مطالعه بیشتری داریم. (سخن مترجم : میدونم همتون گفتین یا خدا! منم گفتم ولی الان چیزی جز دمنوش زنجبیل و دارچین دم دستم ندارم!)
- قضیه این ایده ی دیپ لرنینگ و چالش ویروس کرونا و اینا چیه؟
در دنیای هوش مصنوعی، لحظه ای وجود داره به اسم “Deep Blue” که باعث شد ملتی شوکه بشن سر اینکه یک سیستم کامپیوتری اومد یه آدمیزاد رو تو بازی شطرنج شکست داد ( سخن مترجم: البته دیپ بلو اسم خود اون سیستم کامپیوتری شطرنج باز هم بود که توسط شرکت آی بی ام درست شده بود). این اولین باری بود که یک سیستم کامپیوتری تونست به تواناییهای آدمیزاد در این زمینه غلبه کنه. استفاده از هوش مصنوعی برای کشف دارو، درواقع باعث اولین دیپ بلو در هوش مصنوعی-انسانی میشه، یعنی اون لحظه ای که انسان ها با همکاری کامپیوتر کاری رو انجام بدن که هرکدوم به تنهایی تواناییش رو ندارن و نتیجه ی اون تاثیر عظیمی روی کل دنیا خواهد داشت. استفاده از دیپ لرنینگ برای کشف ویروس کرونا به نوعی میشه بزرگترین کاربرد هوش مصنوعی در حال حاضر.
انگیزهای هم که پشت این داستانها وجود داره اینه که نشون بدیم چطوری هوش مصنوعی متن باز با رویکرد انسانی، میتونه تغییرات بزرگی ایجاد کنه.
قراره که طی دو هفته، تیمهای آزمایشی کل دنیا با استفاده از دیپ لرنینگ برای ساخت داروی بالقوه تلاش کنن، این داروها امتیاز بندی میشن تا ببینن کدومش برای درمان کووید-2019 مناسب هستن. سه تا تیم برنده 3500 دلار جایزه میگیرن و در شبکه های اجتماعی معرفی میشن.
- مزایای اینکه از دیپ لرنینگ استفاده میکنین چی هست؟
مزیتش اینه که از طریق دیپ لرنینگ ابزار خیلی قدرتمندی برای بررسی ساختارهای متفاوت این داروهای بالقوه هست، چونکه از کلان داده (Big data) و اَبَر رایانش (Big Compute) برای کشف داروها استفاده میکنه که بهترین روش هست درحال حاضر، به این دلیل که میلیونها دارو وجود داره و پردازش پیچیدگی زیستی این داروها نیازمند سیستم های بسیار قوی هستند که این کار با دیپ لرنینگ برای ما راحت تر انجام میشه.
- “چالش دیپ لرنینگ ویروس کرونا” چطوری شروع و تست شد؟
جواب : اینطوری شروع شد که داشتیم آنالیز میکردیم چه تفاوتهایی بین تحقیقاتی که داره برای درمان توسط هوش مصنوعی اتفاق میفته، وجود داره. بعد از تحلیلهامون فهمیدیم که هیچکس کارش متن باز( open source)نیست و در نتیجه، در اختیار عموم قرار نمیگیره، بنابراین این ایده ایجاد شد! و فقط بعد از نیم ساعت از شروعش دیدیم 13 تا تیم ثبت نام کردن! (اینجا https://www.sage-health.org/).
- این چالش قراره چقدر طول بکشه و جایزه نهاییش چی هست؟
ج: مدت زمانش دو هفته هست و 3500 دلار مجموعا جایزه داره که به گروه اول 1000 دلار نقد و 500 دلار اعتبار ابری JetMl داده میشه، گروه دوم و سوم 1000 دلار اعتبار ابری JetMl.
- زمانیکه ترکیب مورد نظر کشف بشه چه اتفاقی میفته؟
جواب : ما این نمونه ی تولید شده رو میدیم به موسسه ویروس شناسی ووهان (Wuhan Institute of Virology) دیگه خودشون میدونن برای ادامه ی راه!
سخنان نهایی مترجم
پ ن1: دیپ لرنینگ به زبان ساده یعنی بررسی یک مسئله از طریق لایه لایه کردنش و بررسی هر لایه و اینطوریه که خروجی هر لایه میشه ورودی لایه بعد، یعنی مثلا یه مکعب دارین، لایه اول سطح بالاش بررسی میشه، بعد سطح زیرینش، بعد اضلاعش، بعد مثلا اینکه گوشه هاش نوک تیزن یا گردن و همه اینها به این شکل بررسی میشه تا یک شکل و نتیجه نهایی به ما بده که ببینیم اون مکعبه چه ویژگیهایی داره.
پ ن2: مراقب سلامتی خودتون باشین تو این شرایط ! از همدیگه دوری کنین! به هیچی دست نزنین! همه رو به چشم بیمار ببینین حتی اگر خلافش ثابت بشه! بهداشت رو رعایت کنین! هرکسی هم رعایت نکرد شما میتونین بازی بزنش و فرار کن رو امتحان کنین! بعد دستتونو ضد عفونی کنین ولی! تا بسلامتی از این یکی کویر وحشت هم بگذریم!
همچنین برای دیدن بهترین نمونههای گیمیفیکیشن سلامت کلیک کنید.
11 پاسخ
اومده بودم تو مسابقه غلط املایی شرکت کنم، انقد درگیر متن شدم که وسطای متن یادم اومد هدفم پیدا کردن غلط املایی بوده :/
الهه که غلط نمینویسه
اتفاقا داشتم به همین فکر میکردم. متنایی که خانوما نوشتن خیلییی کمتر غلط املایی داره یا اصلا غلط نداره 🙂
دقیقا
انقد جذاب نوشته بودم؟:)))
جایزش چقدره
” 3500 دلار مجموعا جایزه داره که به گروه اول 1000 دلار نقد و 500 دلار اعتبار ابری JetMl داده میشه، گروه دوم و سوم 1000 دلار اعتبار ابری JetMl.”
ترکیب قواعد دو بازی codenames و مافیا
دو گروه داریم در مافیا که با در اختیار داشتن برگه ها مشخص می شوند. هر کس علامتی هم دارد که در صفحه ای جلوی گاد نمایش داده می شود و ابتدای بازی هم همه آن را می بینند. بازیکنان مافیا هر کدام ردی دارند که همان علامت آنهاست و برای شناسایی نشدن باید علامت های اشتباه از خودشان به جا بگذارند. به عبارتی باید به جای اینکه افراد را شناسایی کنیم. علامت آنها را شناسایی کنیم و افراد بر سر اینکه کدام علامت از مافیا به جا مانده با هم بحث می کنند.
یکم شبیه بازی فکر بکر که میگی هست فقط من نفهمیدم قسمت مذاکره داره یا نداره
بله داره
اما به جای افراد بیشتر در مورد نشانه ها و سرنخ ها بحث میشه
درسته