طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

آستتیکس و گرافیک این دو یکی نیستند!

آستتیکس
آستتیکس

اگر اندکی راجع به گیمیفیکیشن مطالعه کرده باشید حتما راجع به کلمه آستتیکس(aesthetics) شنیده اید متاسفانه به علت پاره ای کژفهمی ها ناچار شدیم تا مقاله ای راجع به این کلمه بنویسیم و به تفاوت های آن با گرافیک اشاره کنیم زیرا به تحقیق متوجه شده ایم که این موضوع یکی از دو موضوعیست که در بین کسانی که گیمیفیکیشن می خوانند خوب جا نیفتاده است!در ضمن ما ابدا از کلمه زیبایی شناسی برای ترجمه آستتیکس استفاده نمی کنیم زیرا معتقدیم یکی از دلایل کژفهمی این موضوع ترجمه بد آن است!(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

  • معنای گرافیک
  • آستتیکس چیست؟
  • تفاوت آستتیکس و گرافیک در عمل
  • مثال از تفاوت آستتیکس و گرافیک
  •  سخن پایانی

معنای گرافیک

در ابتدا باید راجع به گرافیک توضیح دهیم فکر می کنم افراد برداشت اشتباهی راجع به این کلمه دارند  حتی شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خارج از کشور نیز بسیاری از افراد حرفه ای هم در باره این لغت اشتباه می کنند و بعضی اوقات در انجام بررسی‌های خود، اغلب وقتی از کلمه گرافیک استفاده می کنند، در واقع به آستتیکس بازی اشاره دارند و این باعث گمراهی در صنعت می شود و خیلی از علاقه مندان به گیمیفیکیشن را به اشتباه می اندازد.

پس به طور کلی می توان گفت گرافیک چیزی است که باعث می شود یک بازی را خوب نگاه کنید. گرافیک در عمل شیوه ای است که رایانه تصاویر را برای نمایش در صفحه نمایش می دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید  افرادی هستند  که 5،000 دلار برای یک کامپیوتر  پول داده اند تا بازی با گرافیک فوق العاده مانند Crysis 3 را بازی کنند اما بعد از یک هفته آنها بازی Minecraft را روی دستگاه انجام می دهند.

آستتیکس چیست؟

از سوی دیگر آستتیکس سبک هنری بازی است.چیزی که از جلوه های موسیقی گرفته تا صدا و تصاویری که روی صفحه نمایش نشان داده می شوند را  پوشش می دهد.
برای مثال یک بازی مانند مدال افتخار و مقایسه آن با تیم Fortress 2 را در نظر بگیرید این 2 بازی متفاوت از هم به نظر می رسند و احساسی که به کاربر می دهند کاملا متفاوت از یکدیگر است هرچند بن مایه هر دو بازی تیراندازی است. دلیل تفاوتی که کاربر از دوبازی حس می کند آستتیکس بازی است.
شما می توانید بهترین GPU در جهان و تمام بافت های با وضوح بالا و سایه هایی که می خواهید داشته باشید، اما اگر آستتیکس کلی بازی شما به خوبی طراحی نشده باشد، بازی نهایی شما ضعیف خواهد بود!

تفاوت آستتیکس و گرافیک در عمل

اما تفاوت ها چیست؟ و چرا سوء استفاده از یک اصطلاح باعث آسیب به صنعت می شود؟
گرافیک در واقع بخشی از آستتیکس است، اما آن‌را تعریف نمی‌کند. گرافیک چیزی است که ما درمورد آن صحبت می‌کنیم هنگامی که ما به دقت گرافیکی و سطح جزئیات در یک طراحی بصری بازی اشاره می کنیم. گرافیک کیفیت پیکسل ها، اثرات روشنایی و چیزهایی از این دست است.
خیلی از اوقات  کاربر یک گرافیک بهتر درخواست می‌کند وگرافیک یک بازی ویدیویی خاص را تحسین می‌کند.برای مثال می گوید چقدر بازی Fifa 18 گرافیک خوبی دارد! این دقیقاً همان چیزی است که در نسخه های آینده دریافت می کند، گرافیک بهتر! اثرات ذرات بیشتر، بافت های دقیق تر،قیافه های طبیعی تر! اما در واقع این چیزی نیست که مصرف کنندگان می‌خواهند. آنها آستتیکس می خواهند نه گرافیک اما بلد نیستند خواسته خود را بیان کنند! به همین علت هم گاهی صرفا می گویند هیچ بازی مثل  بازی 98 که در کلوپ بازی می کردیم نمی شود!
آستتیکس بازی ،ترکیبی از گرافیک مورد استفاده ، سبک هنری بازی و سبک غوطه وری آن را فراهم می کند. هنگامی که ما درباره آستتیکس صحبت می‌کنیم، در مورد نحوه بازی به طور کلی صحبت می کنیم.

مثال از تفاوت آستتیکس و گرافیک

گرافیک عالی، زیبایی شناسی ضعیف
گرافیک عالی،آستتیکس ضعیف
گرافیک پایه، زیبایی شناسی عالی
گرافیک پایین، آستتیکس عالی

شما به مدرک دکترا نیاز ندارید که بدانید کدام گرافیک بهتر است. اما کدام بازی واقعا بهتر است؟ یکی تیراندازی 3D با طراحی پیکسل بسیار دقیق  و با وضوح بالا است، در حالیکه دیگری از لحاظ گرافیکی تعریف آن چنانی ندارد!
آیا داشتن تمام این فناوری ها تجربه Battle Field(عکس اول) را بهبود می‌بخشد؟
همانطور که می‌بینید Don’t Strave در گرافیک بسیار کمبود دارد اما در آستتیکس نه.
بازی دوم دارای یک سبک هنری متمایز  است که در  آن به لطفCel_Shading(تون سایه یا سایه سایه) شما را در بازی غوطه‌ور می‌کنند و شما ساعت ها میخکوب بازی می شوید! موسیقی، فضا، عجله برای پیدا کردن اکشن بعدی، همه آنها کاملا به هم متصل می شود تا آنچه که این بازی را فاخر می کند ایجاد شود.

سخن پایانی

در اینجا حتی با یک مثال بهتر متوجه می‌شوید که چرا گرافیک به آستتیکس خدمت می کند ؟

این یک ویدیوی عالی است که تفاوت بین آنها را نشان می دهد. Watch_Dogs در Es2012 و Watch_Dogs امروز. این دو هنوز هم در بسیاری از حواس ها یکسان هستند. Es به نظر می رسد خیلی بهتر است اما چرا؟ تعداد چند ضلعی ها تغییر نکرده و بافتی ندارد. پس چه اتفاقی افتاده است؟
این نحوه استفاده از این ابزار برای ایجاد غوطه وری است که دو ویدیو را متمایز می کند. یک باد سنگین در درختان نفوذ کرده است، نور راه بسیار واقع گرایانه فرو می ریزد، چترهایی که بیشتر از میزهای قهوه نیز، تحت تاثیر باد قرار گرفته اند، بافت‌های برگ روی زمین که کاملا صاف نیستند، همه این ترکیبات آستتیکس، زیبایی را به نمایش گذاشته است و هنگامی که این جزئیات کوچک را حذف کنید، سحر و جادو از بین می رود!
در نهایت به Borderland و تیم Fortress 2 نگاه کنید، هیچ کدام از این بازی‌ها از لحاظ گرافیکی خیلی قوی نیستند اما آستتیکس آن ها تفاوت معناداری دارند!
بنابراین درخواست می کنم گرافیک را متوقف کنید. درست است ما به آنها نیاز داریم اما بیشتر از هرچیز شما به آستتیکس نیاز دارید.

تصویر مریم زارع
مریم زارع
من مریم زارع هستم متولد 1371 لیسانس مدیریت دولتی از شیراز دارم و به زمینه گیمیفیکیشن علاقه‌مند هستم

6 پاسخ

  1. سلام بر عزیزان. وقت شما بخیر. خیلی جالب بود فقطط یک نکته فنی. شما ابتدای متن گفتین که ترجمه استتیکس زیبایی شناسی نمیشه. بعد در ادامه متن مخصوصا زیر نویس دو عکس این ترجمه را به کار بردین.درست متوجه شدم؟

  2. ویدئو هایی که در انتهای متن گذاشتین دوباره چک کنید! اولی بنظر بی ارتباطه و دومی بشدت بی کیفیت. جوری که اصلا دیده نمیشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب