طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

آموزش به مشتری چیست و چرا گیمیفیکیشن راه حل خوبی برای آن است؟

آموزش به مشتری چیست
آموزش به مشتری چیست

در وبسایت آقای گیمیفیکیشن شما به مثال‌های بسیار متفاوتی برای کاربرد گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در آموزش و بازی جدی آشنا می‌شوید. یکی از مثال‌هایی که کمتر راجع به آن صحبت شده‌است بحث آموزش به مشتری است. آموزش به مشتری کمتر در ایران کار شده‌است و یکی از کاربردهای پلتفرم گیمیفیکیشن تیم ما این مبحث جذاب است. یکی از مهم‌ترین کارکردهای آن رضایت مشتری است و باعث نگه داشتن کاربر توسط گیمیفیکیشن می‌شود.

چرا آموزش به مشتری مهم است؟

فرض کنید شما یک یخچال خریده‌اید فردی از طرف شرکت می‌آید و یخچال را نصب می‌کند. حال شما ممکن است با ایراداتی در یخچال روبرو شوید. اما چه کسی حوصله دارد که این ایرادات را در اینترنت سرچ کند و یخچال را درست کند؟ اصلا از کجا معلوم که اگر من بخواهم ایراد یخچال خود را تعمیر کنم یخچال را خراب‌تر نکنم؟

همه این مباحث باعث می‌شود که شما به عنوان یک فرد دوباره با نیروی تعمیرکار تماس بگیرید و هزینه‌ی زیادی را بر خود و حتی شرکت تحمیل کنید! مخصوصا در ایران که بجای تعمیرات بیشتر تعویضات را شاهد هستیم! این فرآیند بسیار دردناک است و با توجه به شرایط اقتصادی فاجعه‌بار این روزها که به نظر من باعث شده در تاریک‌ترین روزهای تاریخ ایران باشیم اصلا این راه حل مناسب نیست.

آموزش به مشتری چه کمکی می‌کند؟

حال فرض کنید به جای این کار شما وارد باشگاه مشتریان مثلا شرکت اسنوآ بشوید و در این باشگاه مشتریان با بازی کردن بتوانید متوجه ایراد یخچال خود بشوید و مطمین باشید که این ایراد را می‌توایند حل کنید. شما حالا یخچال خود را به رایگان تعمیر کرده‌اید و جدای از این موضوع با کسب امتیاز در باشگاه مشتریان اسنوآ امکان گرفتن تخفیف برای سایر محصولات اسنوآ را هم دارید!

آموزش به مشتری

این کار چندین مزیت دارد! در وهله اول کاهش هزینه‌های نیروی متحصص شرکت است در وهله دوم وقتی مشتری چنین امکانی را در شرایط فعلی می‌بیند احتمال خرید دیگر محصولات اسنوآ بالا خواهد بود و البته که احتمال معرفی این سیستم به دیگر افرادی که قصد خرید محصول را دارند نیز بالا می‌رود. پس این کار یک سود همگانی را به ارمغان خواهد آورد!

بازاریابی به وسیله آموزش

یکی از روش‌های بسیار جدیدی که در صنعت مشاده می‌کنیم بحث بازاریابی با آموزش است. برای مثال تصور کنید که شما می‌خواهید تبلیغ یک وسیله طبخ غذا رو بکنید اما بجای اینکار آموزش آشپزی می‌دهید و در این آموزش از این وسیله استفاده می‌کنید و از مزایای استفاده از این وسیله صحبت می‌کنید. این روش یکی از روش‌های بسیار جدید و موثر در بحث بازاریابی است.

حال تصور کنید که شما بجای دیدن یک ویدیو از یک بازی استفاده کنید و با بازی کردن مشغول ساخت یک غذا شوید. این روش یکی از جذاب‌ترین روش‌های بازاریابی خواهد بود و به نظرم تا 5 سال آینده به شدت در ایران شایع خواهد شد. در مجموع باید توجه داشت که بازی‌ها به دلیل اینکه یک ماهیت تعاملی و فعال دارند از ویدیوهای حالت سخرانی کاراتر خواهند بود.حال به این بازی رضایت مشتری دقت کنید.

این آموزش می‌تواند حتی روی بسته‌بندی محصول اتفاق بیفتد! در مطلبی تحت عنوان بازی بسته بندی راجع به این موضوع صحبت کردیم. همچنین مفاهیم مشابهی در دیگر فیلدها نیز مطرح است. برای مثال در بحث گیمیفیکیشن سلامت ما آموزش به بیمار را داریم که بسیار مشابه است!

نتیجه‌گیری

آموزش به مشتری از مباحث بسیار مغفول در ایران است! چیزی که تا پنج سال آینده بسیار ترند خواهد شد. ما در تیم آقای گیمیفیکیشن با تجربه‌ی بیش از 8 سال کار در این زمینه از شما دعوت به همکاری می‌کنیم. کافیست در صفحه درباره ما فرم مشاوره را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب