طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

آموزش سایت Educaplay

آموزش سایت educaplay
آموزش سایت educaplay

یکی از دسته‌های جدیدی که در سایت آقای گیمیفیکیشن اضافه شده، دسته‌ی ابزار گیمیفیکیشن است در این دسته، ما به معرفی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی می‌پردازیم که می‌تواند بسیار دم دستی باشد و به شما در خلق موقعیت‌هایی کمک کند. طبیعتا اکثر این سایت‌ها بازی‌های آماده‌ای هستند که برای ایجاد یک شور اولیه مناسب هستند و باید با استراتژی‌های کلی شما همراستا باشد. در این مطلب به بررسی سایت Educaplay می‌پردازیم.

educaplay چیست
educaplay چیست

سایت educaplay چه کاری انجام می‌دهد؟

در مطلب  گیمیفیکیشن در آموزش که یکی از کلیدی‌ترین مطالب سایت می‌باشد، توضیح دادیم که ما در 3 قسمت می‌توانیم از گیمیفیکیشن و بازی جدی برای بهبود یادگیری استفاده کنیم:

  1. پریترینینگ گیم
  2. آموزش
  3. اسسمنت گیم

یعنی شما قبل از آموزش در حال آموزش و بعد آموزش از این امکانات می‌توانید استفاده کنید. سایت‌هایی مثل wordwall و educaplay و classtools اما اینجا در قسمت اول و سوم کاربرد دارند. یعنی با ایجاد یک به اصطلاح “بازی دانشی” کاری می‌کند که دانش افراد سنجیده شود. عموم این بازی‌ها همان سوالات چهارگزینه‌ای است که با یک لعاب و چندین فیچر مثل لیدربورد تلاش می‌کند تا حس بازی را القا کند. البته باید توقعات خود از یک بازی کلاسی را هم بالا نبریم!

مشکل این سایت‌ها چه می‌باشد

دومین مطلب مهمی که در این زمینه باید بخوانید راجع به طبقه‌بندی بلوم است. ما در حقیقت 6 سطح در طبقه‌بندی بلوم داریم که به 6 سطح شناختی اشاره می‌کند. در حقیقت تمامی این بازی‌ها و ابزارها در سطح یک بلوم قرار می‌گیرند و به همین دلیل هم هست که خیلی نمی‌توانند اقرات ماندگاری خلق کنند. پس باید خیلی در استفاده از این ابزارها خساست به خرج دهیم.  خیلی ساده بلوم راجع به 3 سطح کلی صحبت می‌کند:

  • دانستن (دانش)
  • انجام دادن (مهارت)
  • باور داشتن (نگرش)

و خب مشخصا شما مثلا با این بازی‌ها نمی‌توانید مهارت شنا را یاد بگیرید یا یک تغییر نگرش داشته باشید! در حقیقت باید بدانید که در کدام سطح هستید و بهترین ابزار در سطح مورد نظر چه ابزاری است!

اما واقعا باید بدانیم که چرا این کار را انجام می‌دهیم اگر از این ابزارها به  عنوان جایگزینی برای تکالیف استفاده می‌کنید شاید واقعا ایده، ایده‌ی بدی نباشد! اما اینکه فکر کنیم هر محتوایی را با این روش‌ها می‌توان کاری کرد که فراگیر بهتر یاد بگیرد اشتباه است!

پس چه موقعی باید از این ابزارها استفاده کرد؟

این ابزارها باید در استراتژی انگیجمنت کلی شما و به عنوان یک استراتژی مداخله مطرح شود. یعنی برای مثال زمان‌هایی که شما با ترکیب داستان‌سرایی و موارد دیگر کلاس را اداره می‌کنید و متوجه می‌شوید که به هر دلیلی انگیجمنت کلاس در حال پایین آمدن است باید از این ابزارها استفاده کنید. هرچه بتوانید از این ابزارها بیشتر در راستای داستان‌سرایی کلاس خود استفاده کنید قطعا موفق‌تر خواهید بود.

آموزش سایت educaplay

در اینجا با یک ویدیو در تلاشم که به صورت خیلی کلی راجع به شیوه‌ی استفاده از این سایت توضیح دهم. به صورت کلی در این دسته بهترین ابزارها را سایت wordwall دارد که در سایت به آن اشاره شده است.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب