طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

آواتار و گیمیفیکیشن؛ آشنایی با مفهوم آواتار

آواتار و گیمیفیکیشن
آواتار و گیمیفیکیشن

امروز راجع به آواتار صحبت می­‌کنیم. اگر هنوز نمی‌­دانید گیمیفیکیشن چیست و یا چرا باید به گیمیفیکیشن اهمیت دهیم پست­های مربوط را بخوانید. آواتار به تصاویر گرافیکی که کاربران در اینترنت و به خصوص در تالار گفتگو برای خود استفاد می‌کنند گفته می‌شود و به‌طور عمومی،  تجسم یک انسان یا یک عقیده( شامل آرزوها، نیازها و آرمان‌ها) است. از طرف دیگر، این مفهوم، ابزاری برای بهره‌برداری از المان‌های بازی در محیط‌های مختلف است. هرچند در دنیای تکنولوژی، در نگاه اول بیان­‌کننده یک کاربر آنلاین است.

آواتار دو بعدی و سه بعدی

این مفهوم  می‌تواند دوبعدی(بیشتر در تالارهای گفت­وگو یا فضای مجازی ) یا سه‌­بعدی(بیشتر در بازی‌های ویدیویی و دنیاهای مجازی) ساخته شود. آواتار به طور گسترده در بازی‌های کامپیوتری، انجمن‌های آنلاین و تالارهای گفت­وگوی وب سایت‌ها استفاده می‌شود. سیستم سنتی آواتار که در بسیاری از فروم‌ها نیز مورد استفاده قرارمی‌گیرد، یک فضای کوچک 80 در 80 پیکسلی است که در کنار پست‌هایی که فرد می‌نویسد قرار می‌گیرد و بدین وسیله کاربران دیگر، به‌­راحتی می‌فهمند چه کسی چه کامنتی نوشته­‌است.

چرا آواتار؟

ارتباط برقرارکردن با تصاویر به عنوان شناسه افراد، بهتر از ارتباط برقرارکردن با نام کاربری افراد است. در بعضی از سیستم‌ها، کاربر، avatar  را به‌صورت شخصی می‌سازد و در بعضی سیستم‌ها، ازبین گزینه‌های موجود انتخاب می‌کند. بعضی آواتارها به‌صورت انیمیشنی هستند. یعنی تعداد تصاویر متحرکی دارند که به‌صورت­های مختلف تکرار می‌شوند. در بعضی از سیستم‌های آواتارسازی یک نمای پیکسل‌­شده از چهره شخص یا هر موجود دیگری برای شروع در پروفایل قرار می‌گیرد که به تدریج با توجه به اشتیاق فردی تغییر می‌کند.

آواتار
آواتار

آواتار در بازی های ویدیویی

در بازی‌های ویدیویی یکی از شخصیت‌های بازی به‌عنوان avatar  کاربر در صفحه پروفایل او ظاهر می‌شود و معمولا با پیشرفت کاربر در بازی، شکل avatar  تغییر می‌کند. به‌طوری­که کاربران دیگر با نگاه کردن به avatar  شخص می‌توانند در یک نگاه بفهمند این بازیکن تا چه مرحله‌ای در بازی پیش رفته و چه چیزهایی از فضای بازی را می‌داند.

آواتار به عنوان هویت فرد

در اجتماع­‌های آنلاین، آواتار نقش هویت فرد در آن اجتماع را دارد. همان‌طور که در دنیای واقعی ما با چهره و نام خود شناخته می‌شویم در دنیای مجازی نیز با نام و مشخصه آواتارمان شناخته می‌شویم. این آواتارها معمولا به‌صورت منحصربه‌فرد و برای کاربر طراحی می‌شوند تا بتوانند بیانگر فردیت هر کاربر باشند. به‌طوریکه کاربر با ساختن یک avatar  و حضور در آن اجتماع آنلاین، احساس می‌کند یک فعالیت اجتماعی انجام می‌دهد. کاربران به‌واسطه avatar  خود می‌توانند با دیگر کاربران تعامل داشته باشند. بسیاری از افراد، زندگی مجازی را زندگی دوم بشر توصیف می‌کنند که آواتارها به آن جان می‌بخشند. با این مقدمه، درباره آواتار به سراغ استفاده‌های مختلف آن در دنیای آموزش و سلامت می‌رویم تا ببینیم با استفاده از آواتار چگونه می‌توانیم از المان‌های بازی در پروژه‌های مختلف استفاده کنیم.

تصویر ارغوان سعیدان
ارغوان سعیدان
ارغوان سعیدان هستم دانشجوی ارشد روانشناسی. در حوزه آموزش و یادگیری فعالیت میکنم

63 پاسخ

  1. سلام من دنبال يه مقاله اى بودم كه توى سايت ويرگول توسط ارغوان سعيدان نوشته شده بود اما پيداش نميكنم!

  2. سوال ۱ روز ۱۳:
    اگه یه روزی آدم بزرگی بشم نمادم یه کف دستِ راسته که گوشه سمت چپش یه ستاره اس .
    یه معنی و داستانی هم پشتشه

      1. یه چی تو مایه های زخم پیشونی هری پاتر.
        منم یه داستان درست کردم که با انگیزه تر تلاش کنم.

  3. جواب سوال 1 روز 13 دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار :
    من دوست دارم برای کسب وکارم از نمادی استفاده کنم که توش یکی یا هر دو تا المان ماه و پروانه رو داشته باشه:) الان نمیدونم عملی بشه و اصلن همخون باشه با نوع کارم یا نه‌ها فقط علاقه‌م رو گفتم!

      1. س.در بازی ساکراستار ب‌نفر اول ب عنوان پاداشavatarمیده البته ی جام دوره ای میذاره ک‌‌ یدونه از پاداشای نفر اول آواتارِ.میشه بهم‌بگین با این پاداش میتونه‌چکار‌کنه یا اصلا برام‌توضیح بدین چی؟کاربردش؟سودش؟و….هرچی میدونید بهم بگید.راهنماییم‌کنید..من‌صفره صفرم..ممنونم.

  4. جواب سوال 2 روز 13 دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار :
    کاراکتر عطر میثم [خانم ب.ب] واقعا بد بود:))))
    کاراکتر و لوگوی استارباکس بنظرم خیلی خووبه:))))

  5. سوال ۱ روز ۱۳
    ما احتمالا باید از یه کاراگاه با یه بارونی بلند و یه کلاه و عینک آفتابی و یه ذره بین تو دستش به عنوان آواتار استفاده کنیم که هم حس کاراگاهی و جست و جو رو منتقل کنه و هم حس مرموز بودنو

  6. سوال ۲ روز ۱۳
    آواتار نسکوییک (همون خرگوشه) به نظر من آواتار خوبیه چون هم حسی که بایدو منتقل میکنه و هم نسکوییک اونو به خوبی تو تبلیغات یا رو محصولاتش استفاده میکنه. حتی یه سری بازی کژوآل کامپیوتری هم برای برقراری ارتباط بیشتر براش ساختن

  7. جواب سوال 1 روز 13:
    من دوست دارم نمادی که برای کسب و کارم داشته باشم نماد رد‌پای یه دایناسور باشه هم خاصه هم نشون دهنده قدمته و تاریخ داره پشتش و هم اینکه نشونه‌ای از پا داره ولی از لحاظ فنی و حرفه‌ای درست نباشه فکر کنم
    جواب سوال 2 روز 13 :
    من لوگو و نماد کاپا(kappa) و والت دیزنی رو دوس دارم چون هم متفاوته و هم حسی که ازشون میگیرم خوشاینده برام

  8. سوال 1 روز 13:آواتار کتاب فروشی؟!
    یه پاندا که دور و ورش کتابای کوچیک و بزرگه

      1. بامزه‌ست ، نظر شخصیم بود. اگه به کتابخوانی باشه جغد خوبه اونم عینکی

  9. سوال ۱ روز ۱۳ دوره گیمفیکیشن در کسب و کار:
    من تو این حوزه خیلی سختگیرم، میدم یه چیزی برام طراحی کنن که از هر طرف بخونی یه معنی داشته باشه بعد شکل شو که هی بچرخونی شکل یه چیز خاص باشه مثلا تو زبان های رایج معنی و مفهوم خوبی داشته باشه سعی میکنم حتمن اصالت داشته باشه کلا دوست ندارم ارم سازمانیم یه چیز ساده باشه باید یا انقدر پیچیده باشه که خلاقیت توش موج بزنه که مخاطبم بخاطر اون هنر خلاق من و یادش باشه یا اگر قرار بر ساده بودن باشه باید یه چیز خاص باشه که تا طرف دید یه حس ملایم و خاطره انگیزی چیزی تو ذهنش بیاد من و فراموش نکنه مث بیسکوییت مادر ، یا برند یادمان ( یادمان باشد که یادمان باشد : )

  10. سوال ۲ :
    آقا ما یه برند خوشگل داریم یزد این لباس و کیف و کفش و … چیزای سنتی داره ارم سازمانیمش یه بُز ( از این بُزایی که رو دیوار غارها هست )من خیلی دوستش دارم چون هم یه نماد سنتی ایرانی هست که به محصول شون کاملا مرتبط هست و هم اینکه خب هر جزئی از بدنش یه مفهوم خاص و جالب داره که با محصولات و خود شرکت بی ارتباط نیست .

    چند وخ پیش تهران بودیم رفتیم یه رستوران اسمش ممدعلی بود این عکسی که گذاشته بودن سر در ، و خب به نظر نماد رستوران بود یه مرد ریشوی کچل بود با دماغ قرمز مث سوسیس اصلا قشنگ نبود … به نظر که طراح شاید مزه ریخته یا شایدم از این کراکتر بعدها بیشتر استفاده کنن برای تبلیغات ولی به نظرم اصلا جالب نیومد … حالا سلیقه ای هست ولی من به نظرم خراب کرده بود سر در رو ..

  11. من برای اینستام چون کارهای صنایع دستی بندرعباس شاید بشه از نماد نخل یا دلفینی که روش کارهای سوزن دوزی انجام شده رو در نظر بگیرم

  12. سوال اول روزسیزدهم
    خیلی خوبه که از شهر و شهرداری مثال زدید، غالبا برای شهرها از نمادهایی که استفاده می کنن که خاطره ساز باشن و به اصطلاح هویتمند باشن و معرف شهر باشند که یه تخصصی وجود داره به نامه برندینگ شهری که میتونه در کنار این موضوع مطرح بشه به عنوان مثال اگردر شهری یه حیوان زندگی میکنه ، یه کوه معروف و یا یک المان معروف

    سوال دو رو باید بیشتر فکر کنم

  13. سوال 1 روز 12: این بستگی به محصول و مشتری داره به نظرم. اگر بخوام برای شهرداری مثال بزنم، می‌تونه یک آواتارِ مهندس باشه.
    سوال 2 روز 12: چیز خاصی الان به نظرم نمیرسه

  14. جواب اول روز دوازدهم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    من یه نقاش توی اینستا میشناسم که همه کاراش خطیه یعنی فقط با چند تا خط ساده شاید نهایت سه تا چهار تا خط حس و فیگور رو انتقال میده من برای لوگوی یه مجموعه یا پیج تناسب اندام همچین چیزید دوست دارم خلاقیت و ظرافت و تناسبو به راحتی با خطوط کم و ساده نشون بده

  15. جواب دوم روز سیزدهم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    مثلا لوگوی فولکس واگن یا لوگوی نایکی و فلسفه ای
    که پشتش داره.درواقع نایکی اسم الهه بالدار پیروزی یونان است که توانایی پرواز داشت

  16. سوال ۱ روز۱۳ : تو صنایع دستی که صنف من باشه حیوانات زیادی میتونن نماد باشن مثلا اسب یا پرنده چون از تمام اینها محصولات دستساز تولید میشه و مردم خیلی دنبال پرنده سرامیکی میان
    سوال ۲ روز ۱۳ : دقیقا این علی بابا من هیچوقت دلم نمیخواد ازش بلیط بخرم
    شبیه ورژن کلاه بردار علی باباست کل تجسم من از علی بابا از بین رفته
    یا مثلا اسب ایرانخودرو روی پیکان تو دهه ۸۰ خیلی احمقانه بود به نظرم با اینکه برای دهه ۴۰ عالی بود
    تو همین صنف من یه برند هست به اسم زین که هروقت من میخوام به صنایع دستی فک کنم این و یه اسب شیک با زین طلا میاد تو ذهنم
    یا مثلا اشی مشی و گنجشکش باحال بود
    یا پفیلا و فیلش

  17. روز 13 سوال 1: من میام یه آواتر ادم فضایی تعریف میکنم که کل سر این ادم فضایی از لنز دوربین تشکیل شده
    سوال 2: دقت نکردم

      1. سوال اول روز سیزدهم گیمیفیکیشن در کسب و کار:
        خب من قراره با یه تیم همکاری کنم که موضوع بازیشون گردش تو شهرای ایرانه با پرسش و پاسخ
        اگه میخواستم واسه این بازی لوگو طراحی کنم یه ادمک رو طراحی میکردم که با چهره متفکری داره به نقشه ایران نگاه میکنه و بالای سرش چند تا علامت سواله!
        سوال دوم روز سیزدهم گیمیفیکیشن در کسب و کار:
        الان فقط والت دیزنی تو ذهنمه
        که همیشه عاشق لوگوش بودم. اصلا دیدنش حس فوق العاده ای بهم میده حتی الان!
        اما از لوگوی برند پوما اصلا خوشم نمیاد. و تا حد امکان سمت اون برند نمیرم

  18. برای من نقاشی به معنای عشق و آرامش و دوست دارم مخاطبمم این حس رو از کارام بگیره.الان نمادی ندارم ولی تو لوگوم رنگ سبز رو برای همین انتخاب کردم(آرامش دهندست و به معنای رشد) و از گل استفاده کردم.الان فی البداهه بخوام بگم از تلفیق گل و یک المان دیگه استفاده می کنم که مخاطب با دیدن اون متوجه نقاشی بشه(یک چیزی میل قلم مو و پالت و این جور چیزا)

  19. سوال یک روز ۱۳
    خب تا اونجای که اطلاع دارید من بیزینس های مختلفی دارم
    تو بیزینس آنباکسفا که بلاگر تو حوزه تکنولوژی هست از چهره خودم و شاخصه های که براش گذاشتم مثل سیبیل ، عینک ، و جعبه استفاده میکنم که الان هم در حال طراحی و از قبل هم داشتم ولی در بیزینس آرسو تیم که b2b هست و کار تولید محتوا میکنه دنبال یه چیز دیگم یه شخصیتی مثل لوگو اینستا و سیبیل یا لوگو اینستا با ترکیب چند چیز دیگه شایدم اواتار چهره کل تیم کنار هم اینو نمیدونم
    سوال دوم هم
    چیزی یادم نمیاد

    1. ایول من فقط پیج آرسوتو توی اینستا دارم آنباکستو ندارم آرسو هم هیچ وقت نمیدونستم چه میکنه ولی چهره خودت باحاله برای چیزی که میگی

  20. سوال 1 روز 13 :
    من برای پیجم که درباره ی اینشورتکه آواتار یه چتر سفید تپل با دسته ی کوتاه طراحی می کنم که نماد بیمه ست و سفید بودنشم برا حس آرامش دادنه . و یه حالت مدرن و باحال داره مثلا ایرپاد داره و عینک افتابی زده ب چشمش !
    سوال 2 روز 13 :
    من از قدیم الایام عاشق لوگوی ورساچه بودم . در کل خیلی کمن لوگو هایی که باهاشون ارتباط برقرار کرده باشم . ولی از بدترین لوگو ها همون علی بابا که گفتیه واقعا حس مزخرفی میده !
    خیلی لوگو ها هم هستن انگار هیچ معنا و مفهومی ندارن مثلا لوگو بیمه ما !

    1. چه حالب بود این چیزی که گفتی برای اینشورتک خوشمان آمد الان که دارم فک میکنم به خودم میگم کاش بجای این سوال می پرسیدم که اگر شما جای من بودید و یه آواتاری لوگویی چیزی برای مستر گیمیفیکیشن میخواستید درست کنید چجوری میکردید

  21. روز 13 سوال 1
    اول از همه بگم که این مهره اسبی که برای سایت انتخاب کردی خیلی برای من جذابه و رنگشم رنگ قشنگیه. جزو معدود نمادهاییه که تو خاطرم مونده.
    من اگر برای خودم چیزی بخوام بزنم کره زمین یا نقشه قاره ها جزوی ازشه. چون میخوام حس قدرت و تسلط رو القا کنه.
    مثلا تو حالتی که با یه چیزی داره کره زمین رو میکشه سمت خودش بعد زمین از حالت کرویش داره در میاد و آب ها شبیه یه کوه داره ازش کنده میشه

  22. روز 13 سوال 2
    من همیشه سوال اول رو که میپرسی میرم اونو جواب میدم بعد میام ادامه مطالبو میخونم، واسه همین الان دیدم جواب سوال 2 رو تو 1 دادم.
    کانون فرهنگی آموزش هم خوب بود

  23. روز 13
    سوال 1 : من الان از بی هویتی رنج میبرم درست نمیدونم چه نمادی میتونم داشته باشم. احتمالا هرچیزی که به سمت ساده بودن بره. یچیزی به سادگی پرچم ژاپن :دی …واقعا ایده ای ندارم الان!
    سوال 2: من بیلبورد و اینا یادم نیس. هرچند که از اون پسره ی علی بابا بدم میاد ازون جهت که همیشه بنظرم بیشتر شبیه اون مانی نمیدونم چی چی بود که آشپزی میکرد (احتمالا فقط مدل موهاش شبیه بود!). اون پسر آشپزه خیلی کارش درست بود اون زمانایی که دنبال میکردم ولی پسره علی بابا رو که اولین بار دیدم فک کردم اصن تبلیغ آشپزیه!
    اما یه پیام بازرگانی بی نهایت شخمی از دوران کودکی یادمه. یه دختره بود با لباس مدرسه…یعنی با مانتو شلوارای دوره راهنمایی دهه شصت تقریبا با لهجه خراسانی (تقریبا خراسان رضوی!) یه شعر میخوند واسه صرفه جویی آب! هروقت اینو میدیدم میخواستم تمام شیر های آب دنیا رو باز بذارم کلا سیل بیاد بمیرم انقد اعصابمو بهم میریخت!
    حتی شعرشم یادمه :))))

  24. سوال 1 روز 13
    درباره قیافه نمادم هنوز فکری نکردم، اما هر چی که باشه اسمش رو صد در صد ممّد میذارم!!!!

  25. سوال 1 روز سیزدهم:

    نمادی که من دوست دارم استفاده کنم چیزیه که نشون دهنده نوآوری باشه
    مثلا یه چتر برعکس که بارونو جمع کنه و از دسته چتر بریزه تو لیوان
    البته این صرفا یه مثال بود برای روشن شدن موضوع 🙂

  26. سوال 2 روز سیزدهم:

    نماد بانک رفاه به نظرم خیلی بد طراحی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب