طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی نمونه موردی از اتاق فرار پاتوفیزیولوژی

بررسی نمونه موردی از اتاق فرار پاتوفیزیولوژی
بررسی نمونه موردی از اتاق فرار پاتوفیزیولوژی

اتاق‌های فرار، بازی‌های فیزیکی هستند که در محیط‌های تخیلی تنظیم می‌شوند. در این محیط‌ها، شرکت‌کنندگان با هم همکاری می‌کنند تا معماها را حل کنند و  اشیاء پنهان را پیدا کنند. آن‌ها زمان محدودی برای انجام این کار دارند. اتاق فرار پاتوفیزیولوژی هم مشارکتی است و شرکت‌کنندگان نیاز به تعامل با جنبه های فیزیکی بازی دارند.

جعبه‌های فرار

معمولا اتاق فرار آموزشی به شکل جعبه فرار است! یعنی بجای اینکه افراد از جایی فرار کنند و از جایی بیرون بروند، با یک جعبه فرار روبرو می‌شوند که با حل قفل‌های آن به درون آن هجوم می‌برند! به این جعبه‌ها، جعبه فرار می‌گوییم. این جعبه‌ها را می‌توان به کلاس درس برد.

Breakout EDU یک شرکت مستقل است که استفاده از مفاهیم اتاق فرار را در آموزش با توسعه یک پلتفرم برای “جعبه های فرار” قابل حمل، رواج داده است. بازیکنان به جای اینکه از اتاق قفل شده خارج شوند، سعی می‌کنند وارد یک جعبه قفل‌شده شوند. پلتفرم Breakout EDU انواع قفل‌ها و سایر سخت افزارهای اساسی را بصورت پیش‌فرض دارد و مربیان می‌توانند موارد خاص‌تر را خریداری کنند.

مربیان می‌توانند اطلاعات را از سایت چاپ کنند و یا یک بازی ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند بازی ساخته شده را با دیگران به اشتراک بگذارند. جعبه فرار توسعه‌یافته می‌تواند حاوی وسایل، دستورالعمل‌ها و پازل‌ها باشد. دانش‌آموزان در حین کار در سناریوهای تخیلی با انواع مختلفی از دسترسی قفل شده مواجه می‌شوند.

اتاق فرار پاتوفیزیولوژی

بررسی کیس استادی‌های پاتوفیزیولوژی، به کمک جعبه‌های فرار بسیار مناسب است. زیرا این کیس استادی‌های پاتوفیزیولوژی، ذاتاً مبتنی بر مشکل هستند. استفاده از جعبه‌های فرار، یک نوآوری اثرگذار برای حل مشکلات این رشته و البته ابزاری برای یادگیری مبتنی بر تیم است.

در این مقاله، یک چالش جعبه فرار پاتوفیزیولوژی که برای یک دوره کوچک (20 دانشجو) در مقطع کارشناسی سال سوم توسعه یافته‌است، به طور کامل شرح داده شده‌است. دانش آموزان دوره‌های پیش نیاز شامل آناتومی و فیزیولوژی انسان، عفونت و ایمنی، زیست شناسی سلولی و مولکولی و ژنتیک را گذرانده‌اند.

این دانشجویان می‌توانند برای تحصیلات بالینی فوق لیسانس درخواست دهند. این مقاله اجزاء، لوازم جانبی و تحویل یک جعبه فرار پاتوفیزیولوژی را که برای مطالعه موردی سپسیس/سپتی سمی طراحی شده‌است را تشریح خواهد کرد.

اجزا و قطعات جعبه فرار

Breakout EDU شامل موارد زیادی می‌شود و معلم می‌تواند مشخص کند که از کدام یک از آن‌ها استفاده کند. برای درک بهتر شکل زیر را ببینید این شکل شامل چندین قفل است که هر قفل حالت متفاوتی را پوشش می‌دهد. برای مثال یک قفل ممکن است با ترکیب چهار عدد باز شود و قفل دیگر با جهت‌های جغرافیایی.

انواع قفل‌ها

بسته به نوع معمایی که می‌خواهید حل کنید، می‌توانید از قفل‌های متفاوتی استفاده کنید. برای مثال اگر جواب معمای شما یک عدد است می‌توانید از قفل‌های عددی استفاده کنید. ترکیب عددی، ترکیب کلمات حروف دار، کلید‌دار یا جهت دار حالت‌های دیگری هستند که می‌توانید استفاده کنید.

اگر فراگیران به درستی توانستند قفل اول را باز کنند، به سراغ قفل بعدی می‌روند و هدف باز کردن تمامی قفل‌های مجموعه است. با توجه به اندازه کلاس که 20 نفر بود، چهار جعبه فرار یکسان برای این چالش ساخته شد. اجزای یک جعبه فرار پاتوفیزیولوژی در زیر ذکر شده است:

1. جعبه ابزار کلی

2. قفل ترکیبی 5 حرفی

3. کلیپ بورد با کاغذ

4. پاکت وینیل زیپ دار قفل دار

5. قفل مسافرتی ترکیبی 3 عددی

6. جعبه کوچک (16 × 9 × 11 سانتی متر) با قفل قابل قفل (کلید مورد نیاز)

7. یک جفت دستکش نیتریل

8. یک ظرف نمونه ادرار حاوی تقریباً 30 میلی لیتر سرکه سیب

9. جعبه قابل قفل متوسط ( x 15 x 10 22 سانتی متر); طراحی شده برای پذیرش قفل های خریداری شده جداگانه

10. دو عدد قفل ترکیبی 4 حرفی

11. پاکت پلاستیکی بزرگ حاوی 5 ورق کاغذ

12. کیف کوچک زیپ دار

13. انواع اقلامی که می توان در کیف پیدا کرد: تلفن همراه، آدامس، کاندوم، بالم لب، کارت قهوه، تعویض شل، کبریت/فندک، اما باید شامل یک سرنگ (با سوزن برداشته شده برای ایمنی) و هدبند الاستیک یا تورنیکت کوچک باشد.

نمای کلی سناریو

روایت اتاق فرار پاتوفیزیولوژی باعث می‌شود که دانشجویان به عنوان پزشکان مقیم اتاق اورژانس، به صورت تیمی کار کنند. در حین کار در سناریوهای متفاوت، دانش‌آموزان با ابزارهایی از جمله اطلاعات تریاژ، نتایج آزمایشگاهی، نمونه‌های بیمار و تأثیرات شخصی بیمار مواجه می‌شوند تا تجربه خود را افزایش دهند و با مطالعه موردی در سطح فیزیکی درگیر شوند.

آن‌ها سناریوها را در هر مرحله از جعبه فرار می‌خوانند تا اطلاعاتی را به دست آورند که می‌توانند از آن‌ها برای حل مشکلات مربوط به مطالعه موردی استفاده کنند یا به آن‌ها در ادغام دانش خود کمک کنند. هدف دانش آموزان، کار تیمی برای حل مشکلات و ارائه یک تشخیص آزمایشی و طرح درمانی دقیق برای بیمار خیالی است. اگر این هدف محقق شود، چند چالش باقی مانده برای آن‌ها در مورد برنامه درمانی و مراقبت از بیمارشان وجود دارد.

چالش جعبه فرار

جعبه‌های فرار روی یک تخت چرخ دار به داخل کلاس می‌پیوندند و مربی به‌عنوان یک پزشک اورژانس به طور ناشناس وارد کلاس می‌شود. از دانش‌آموزان استقبال می‌شود و به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که یک ساعت فرصت دارند تا از جلسه «فرار از بیماری و مرگ ‌ومیر (M و M)» استفاده کنند.

لازم به توضیح است که در یک بیمارستان زمانی که یک پزشک بیمار را از دست می‌دهد، پزشکان ملزم به شرکت در جلسه M و M برای بحث در مورد مسائل فردی و سیستمی هستند که ممکن است در از دست دادن بیمار نقش داشته باشد.

هدف جلسه M و M تلاش برای به حداقل رساندن تلفات قابل پیشگیری در آینده است. برای موفقیت در چالش جعبه فرار و “جلسه فرار از بیماری و مرگ و میر” به دانش آموزان اطلاع داده می‌شود که در یک ساعت باید بیمار خیالی خود را به طور دقیق ارزیابی و درمان کنند و برای انجام این کار سناریوها و چالش ها را دنبال کنند.

سناریوی اول

شما یک پزشک اورژانس در بیمارستان هستید. شنبه شب است. به نظر می‌رسد که شیفت شما تازه شروع شده‌است، اما شما قبلاً 3 بیمار مبتلا به آنفولانزا را ارزیابی کرده‌اید. یک بیمار حمله آسم شدید، یک بیمار مشکوک به انفارکتوس میوکارد، یک ضربه مغزی احتمالی، آسیب برداشتن حلقه، و رژه هماتوم‌ها و پارگی‌ها هم وجود دارند.

  یک آرامش کوتاه در تریاژ وجود داشته‌است و ناظر مقیم اورژانس شما، دکتر موناگان، به شما پیشنهاد کرده‌است که استراحت کنید زیرا هنوز یک شیفت طولانی در پیش دارید. در اتاق استراحت قهوه می‌خورید و چند همکار را پیدا می‌کنید که روی جدول کلمات متقاطع کار می‌کنند.

در حالی که شما و همکارانتان معمولاً جدول کلمات متقاطع را انجام نمی‌دهید، این جدول کلمات متقاطع “ملاحظات در تریاژ اضطراری و تاریخچه سلامت” نامیده شده و کنجکاوی شما را بر می‌انگیزد. شما با همکارانتان برای حل این جدول همکاری می‌کنید!

در اینجا به هر یک از دانش‌آموزان یک ورق کاغذ با جدول کلمات متقاطع داده می‌شود. هدف از سناریو و جدول کلمات متقاطع (پیوست A) این است که دانش‌آموزان را با سناریو آشنا کند، از آن‌ها بخواهد اعضای تیم خود را ایجاد کنند و به عنوان یک تیم شروع به کار کنند. در حالی که این مقدمه کوتاه در درجه اول برای گرم کردن دانش‌آموزان است، اصطلاحات اساسی مرور می‌شود و دانش‌آموزان به مفاهیمی می‌رسند که ممکن است در طول چالش جعبه فرار در نظر بگیرند.

جدول کلمات متقاطع

«شما و همکارانتان در اتاق استراحت با هم روی جدول کلمات متقاطع کار می‌کنید (حداکثر 5 نفر برای یک گروه). وقتی کارتان تمام شد، به سر کار بازمی‌گردید، اما سرپرستتان سؤال می‌کند که استراحت کرده‌اید، یک شیفت طولانی در پیش دارید. هنگامی که یک نفر از گروه شما جدول کلمات متقاطع تکمیل شده را به دکتر موناگان (سوپروایزر بخش شما) نشان می‌دهد. به عنوان مدرکی برای استراحت شما در نظر گرفته خواهد شد. سپس به پرونده بیمار بعدی خود دسترسی خواهید داشت.

جدول کلمات متقاطع: در سراسر

1. دهانی 36.8 درجه سانتی گراد، داخلی 37 درجه سانتی گراد و دارای نوسان است

6. در مورد آن فکر کنید: یک زرافه نیاز دارد که این مقدار 3 برابر بیشتر از انسان باشد

7. “Lub-Dub”: تاکی کاردی، برادی کاردی

8. calor، dolor، rubor، تومور، و عملکرد laesa

9. این در سطح سلولی برای تولید ATP یا در سطح سیستمیک برای تهویه رخ می دهد

12. چند سفر به دور خورشید است؟

13. آیا قبلا این اتفاق افتاده است؟

14. واکنش های نامطلوب ایجاد شده توسط یک سیستم ایمنی طبیعی

جدول کلمات متقاطع: پایین

2. ماری جوانا، کوکائین، MDMA، الکل، تنباکو

3. گذشته یک کیسه یا ظرف

4. تهاجم یک موجود زنده به بافت های بدن، عوامل بیماری زا و واکنش میزبان.

5. ضد افسردگی، کدئین، ونتولین، تیلنول

10. “زیر چاقو”؟

11. M، F، یا U/X

از آنجایی که یکی از اعضای هر گروه شواهدی از جدول کلمات متقاطع تکمیل شده خود ارائه می دهد، مربی یک نسخه از سناریوی زیر را به هر گروه ارائه می‌دهد. علاوه بر این، مربی در جدول کلمات متقاطع تکمیل شده خود کلمه “BLOOD” را در “BLOOD PRESSURE” حلقه می‌زند. به دانش‌آموز تیم گفته می‌شود که کلمه دایره شده رمز عبور تریاژ است و سناریوی موجود در صفحه ارائه شده ادامه پیدا می‌کند.

ادامه سناریو

هنگامی که شما در استراحت بودید، زنی 25 ساله به نام کیتلین فریزر توسط چند تن از دوستانش وارد تریاژ اورژانس می شود. آن‌ها گفتند که برای مهمانی بیرون بودند تا اینکه کیتلین بیش از حد از احساس بیماری شکایت کرد. دوستانش فکر می‌کردند که او برافروخته به نظر می‌رسد، اما آن‌ها در حال نوشیدن بودند، هوا در بار گرم بود و حداقل چند بار او را روی زمین رقص کشیدند.

برای کیتلین کاملاً غیرمعمول بود که علاقه‌ای به بیرون رفتن در یک شنبه شب نداشته باشد، اما او گفت که چند روزی است که احساس خوبی نداشته‌است. آن‌ها تصمیم گرفتند به خانه او بروند، اما نظر خود را تغییر دادند و در بخش اورژانس بیمارستان توقف کردند تا کیتلین را پیاده کنند.

وقتی کیتلین تریاژ شد، دوستان رفتند. اکنون می‌توانید با وارد کردن رمز عبور تریاژ که توسط سوپروایزر بخش به شما داده شده‌است، به اطلاعات تریاژ او دسترسی پیدا کنید. از رمز عبور Triage برای باز کردن قفل روی جعبه استفاده کنید. لطفاً توجه داشته باشید: همه شخصیت‌های این تجربه یادگیری فعال تخیلی هستند.

دانش‌آموزان از رمز عبور تریاژ خود برای باز کردن قفل کلمه 5 حرفی در جعبه فرار خود و دسترسی به محتویات آن استفاده می‌کنند. آن‌ها فقط یک بار می توانند داخل جعبه را ببینند:

1. یک کلیپ بورد حاوی اطلاعات تریاژ “محرمانه” یک بیمار خیالی

2. یک جعبه سیاه قفل شده کوچک

3. یک پاکت زیپ دار و قفل مسافرتی با برچسب «نتایج آزمایشگاهی محرمانه»

4. یک جعبه دو قفل با حرف “S” روی درب آن

5. یک پاکت پلاستیکی بزرگ با برچسب “تا زمانی که دستور داده نشده باز نکنید.”

کلیپ بورد حاوی “اطلاعات تریاژ محرمانه” یک بیمار خیالی تنها اطلاعاتی است که به راحتی در دسترس است. همه محتویات دیگر قفل شده یا برچسب زده شده‌اند که تا زمانی که دستور داده نشود باز نمی‌شوند. در همان صفحه و در زیر اطلاعات تریاژ، سناریو بیشتر توضیح داده شده است.

شما نمی دانید چه چیزی باعث می شود کیتلین احساس ناخوشایندی کند، اما متوجه شوید که او، علائم و نشانه‌هایی را نشان می‌دهد که می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جزئی باشد که خود به خود برطرف می‌شود یا شرایط جدی مختلفی که نیاز به مداخله پزشکی دارند.

شما درخواست می‌کنید که کیتلین یک نمونه ادرار ارائه دهد. او می‌گوید با وجود اینکه آخرین باری که ادرار کرده حدود 4 ساعت پیش است، اما چیزی برای تخلیه ندارد. شما به کیتلین توضیح می‌دهید که برای درک بهتر آنچه ممکن است اتفاق بیفتد باید مقداری آزمایش خون انجام دهید.

او موافقت می کند و اجازه می دهد نمونه خون گرفته شود. پیدا کردن رگ دشوار است و متوجه می‌شوید که او محل‌های غیرعادی رگ‌گیری داشته است. شما سوال می‌کنید و او می‌گوید که از اوایل هفته حالش خوب نیست و پزشک خانواده هم دستور آزمایش خون داده‌است. پرستار برای یافتن رگ مشکل داشت، بنابراین قبل از اینکه پرستار در گرفتن نمونه موفق شود چندین بار به او ضربه زد.

شما یک CBC (شمارش کامل خون)، آزمایشات الکترولیت، آزمایش اسید لاکتیک و کشت خون را سفارش می‌دهید.

ادامه اتاق فرار پاتوفیزیولوژی

در پایین صفحه تریاژ پس از سناریو، دستورالعمل‌هایی برای ورق زدن صفحه وجود دارد. در پشت صفحه، دستورالعمل‌ها دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا از دسترسی به اینترنت خود برای استفاده از اطلاعات تحقیقاتی در مورد محدوده استاندارد و میانگین علائم حیاتی استفاده کنند، اگر آن‌ها را از دوره‌ی پیش نیاز فیزیولوژی خود به یاد نیاورند، دسترسی به اطلاعات را فراهم کنید.

یک جدول خالی برای دانش‌آموزان ارائه شده است تا محدوده‌های استاندارد را وارد کنند تا با اطلاعات تریاژ بیمار مقایسه شوند. چیزی که آن‌ها باید از این مقایسه متوجه شوند این است که عناصر حیاتی بیمار دما، ضربان قلب و احتمالاً تعداد تنفس و فشار خون پایین را نشان می‌دهد.

آن‌ها همچنین ممکن است شکایت خفیفی را که در لبه پایینی سمت چپ استرنوم (LLSB) ذکر شده زیر سوال ببرند، اما در حال حاضر راهی برای تعیین اینکه آیا شکایت در این مورد مهم است یا ساختگی است، وجود ندارد. مقادیر تریاژ بیمار به گونه‌ای طراحی شده‌است که آنقدر افراطی نباشد که آسیب شناسی در مطالعه موردی فوراً آشکار شود یا اینکه بیمار به قدری بیمار باشد که قبل از اینکه دانش‌آموزان فرصتی برای فکر کردن به آنچه باعث ناراحتی او شده است بمیرد.

جمع‌بندی

شرح کامل این اتاق فرار پاتوفیزیولوژی را می‌توانید در اینجا ببینید. فکر می‌کنم که تا حدودی با این فرآیند آشنا شدید. پلتفرم گیمیفیکیشن تیم آقای گیمیفیکیشن ابزاری است که با آن می‌توان به راحتی سناریوهای این چنینی را طراحی کرد.

Picture of کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب