طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

گیمیفیکیشن پیشرفته؛ تعهد

تعهد
تعهد

در آقای گیمیفیکیشن به بررسی 2 مولفه در  The Endowment Effect پرداختیم ،سومین مولفه تعهد هست.این مولفه بیان می کند که ما اگر تعهدی نسبت به چیزی داشته باشیم در آن چیز احتمالا ثابت قدم تر خواهیم بود.

به طور مثال در یک تحقیقات یک سری خط به افراد نشان داده شد و به افراد گفتند که تخمین شما از اندازه این خطوط چقدر است؟

دسته اول صرفا میزان حدس خود را در ذهن داشتند .

دسته دوم این عدد را نوشته و سپس پاک کردند.

و دسته سوم این عدد را نوشتند ولی پاک نکردند.

گیمیفیکیشن پیشرفته تعهد
گیمیفیکیشن پیشرفته تعهد

سپس به افراد سه دسته اعلام می کنند که تخمین شما اشتباه بوده است یک تخمین دیگر انجام دهید.همان طور که احتمالا حدس می زندی دسته اول به سرعت حدس خود را عوض می کنند دسته دوم دیرتر از دسته دوم و دسته سوم خیلی خیلی دیرتر.هنگامی که به اهمیت تعهد پی می بریم کاربردهای جذابی از آن را می توانیم مورد استفاده قرار دهیم.

به طور مثال یک رستوران دار متوجه شد که اگر به جای اینکه بعد از سفارش تلفنی مشتری به وی بگوید که “لطفا در صورت کنسل کردن سفارش به ما اطلاع بدهید” جمله خود را عوض کرد و گفت “لطفا آیا این امکان وجود دارد که در صورت تمایل به کنسل کردن سفارش به ما اطلاع دهید؟” و به همین راحتی نرخ کنسلی خود را کاهش داد.زیرا گرفتن بله تعهد آور است .در یکی از تجربیات برای گیمیفای کردن سیستم فروش یک شرکت به بچه های فروش شرکت گفتم حتما قبل از نوشتن پیش قرارداد از مشتری 3 بله باید بگیرید.و با همین کار ساده چیزی حدود 10 درصد افزایش فروش حاصل شد!!!

یکی دیگر از کارهایی که خیلی از افراد در این زمینه انجام می دهند این است که خیلی از فرم ها را خود مشتری به جای فروشنده پر می کند وقتی این عمل انجام شود احتمال کنسل کردن خرید کاهش پیدا می کند زیرا تعهد بالا رفته است!

حال شما بگویید در چه فعالیت دیگری می توان از قدرت تعهد استفاده کرد و احتمال کنسل شدن فرآیندهای لغو خرید و یا .. را کاهش داد،در چه سیستم مبتنی بر گیمیفیکیشن از این قدرت می توان استفاده کرد؟

یکی از جاهایی که من در این زمینه فعالیت داشته ام بخش CRM بود.بنظرتان در CRM چگونه گیمیفیکیشن می تواند به ما کمک کندتا ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشیم؟

نظرات خود را پیرامون این موضوع زیر این صفحه به عنوان کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

6 پاسخ

  1. وقتی در سی آر ام از مشتری نظری کاربردی را دریافت کنیم و همان را اعمال کنیم به نظر این حس اعتماد رو در مشتری ایجاد و اون اعتماد مد نظر ایجاد می شود ‌.

  2. الان که متن رو خوندم دیدم با توجه به نکته ای که فرمودین شاید در هر شغل و کسب و کاری بتونیم از این تکنیک استفاده کرد

  3. من توی یه شرکت تحقیقات پزشکی کار میکنم. یکی از کارامون اینه که به مریض ها/موردهایی که از محصول استفاده میکنند در بازه های زمانی مختلف، پرسشنامه میفرستیم تا پر کنند و وضعیتشون رو با ما درمیون بذارند. ولی متاسفانه خیلی هاشون به موقع اینکار رو انجام نمیدهند(علیرغم اینکه ما قبل از شرکتسون توی این تحقیقات ازشون رضایت نامه کتبی گرفتیم) فکر می کنم ایده ی خوبی باشه که قبل از هر پرسشنامه بهشون به تماس کوچک بگیریم و بپرسیم که آیا وقت میکنند به موقع جواب مارو بدهند!

    ولی این مشکلش اینه که خیلی وقت گیر میشه

    1. یه مثال خیلی خوب در این زمینه داریم به اسم pain squad که برای دیتا گرفتن از کودکان سرطانی هست.
      یه کتاب خیلی جالبی هم اومده مهرداد به اسم game and gamification in market research ایدش کلا اینه که بجای پرسشنامه یه بازی طوری بیایم بدیم دست ملت تا کل تحقیقات بازار بره این سمتی شه

  4. تو سایتایی که محصول میفروشن قبل پیشنهادهای سایت میتونه ی نوتیف بیاد که “میخوای ی خرید خوب کنی؟” “میخوای بهترین جایی که میتونی تو تعطیلات بری رو نشونت بدم؟” دو تا دکمه هم بذاریم که “بله” و “بعدا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب