طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

تکنیک معاشرت ؛ تکنیک های بازی سازی در رانه معاشرت

تکنیک معاشرت
تکنیک معاشرت

با سلام کامران حاتمی هستم از تیم آقای گیمیفیکیشن همانطور که در پست های قبل مشاهده فرمودید رانه پنجم یک رانه خاص در فریمورک اکتالیسیس می باشد.با هم به تکنیک های بازی سازی رایج در این رانه را بررسی می کنیم.همانطور که قبلا صحبت کردیم رانه پنجم یکی از 3 رانه بسیار مهم برای ماست جایی که راست ذهنی داریم که بنابر شناخت دقیق ما ازکاربر می تواند یک گیمیفیکیشن کلاه سیاه و یا کلاه سفید باشد باهم به بررسی تکنیک معاشرت در این رانه می پردازیم.

1-تکنیک معاشرت: تکنیک غرور اجتماعی

یکی از کار های جالبی که در بعضی وب سایت ها دیده می شود استفاده از تکنیک غرور اجتماعی است در این تکنیک شما با یک ابزار ساده با دیگران ارتباط برقرار می کنید به طور مثال پوک کردن در فیسبوک یک نمونه از این ارتباط است وقتی شما یک نفر را پوک میکنید چه معنایی برای این کار هست؟  شاید بتوان گفت پوک کردن یعنی من حواسم به تو هست اما نمی خواهم حرفی بزنم که با گفتن این حرف احمق به نظر برسم! وقتی یک نفر شما را پوک می کند برای شما نوتیفیکیشن ارسال می شود و شما دوباره به اپلیکیشن بر می گردید.

نمونه دیگر  و به نوعی پیشرفته تر از این تکنیک معاشرت در وبسایت لینکد این است.شما افرادی را اندورس می کنید یعنی می گویید به نظر من فلان نفر این توانایی را دارد.حال فرد مورد نظر نیز احتمالا وارد پروفایل شما می شود و شما را اندورس می کند. این کنش و واکنش در انگیجمنت حاصل شده در محصول شما تاثیر بسزایی دارد. نمونه ایرانی که در اینجا دوست دارم به آن اشاره کنم بازی گیمیفیکیشنی است که در اپلیکیشن طرفداری در حال ایجاد آن هستیم شاید موقعی که این مطلب را می خوانید درگیر این اپلیکیشن باشید.

در این تکنیک معاشرت ، شما به عنوان یک هوادار فوتبال در صفحه یک هوادار دیگر به وی لقب هوادار واقعی می دهید.فرد بعدی این اطلاعات را می گیرد و سپس به صفحه شما باز می گردد و متوجه بازیکنان شما می شود احتمال اینکه بازی کنان شما را از شما بخرد افزایش پیدا می کند و در نهایت تراکنش سیستم بالا می رود.از سوی دیگر ذات رسانه جمعی بودن طرفداری هم تقویت می شود

گیمیفیکیشن غرور اجتماعی
گیمیفیکیشن غرور اجتماعی

.

2-تکنیک معاشرت: منتورشیپ

یکی از بازی های جذاب ،بازی parallel kingdom هست.در این بازی یک نفر به عنوان مرشد شما به شما کمک می کند تا مراحل را راحت تر پشت سر بگذارید.به طور مثال شما ممکن است که ساعت ها در  کشتن یک غول ناتوان باشید اما منتور شما در عرض 5 دقیقه این غول را به جای شما بکشد.بعد از اینکه شما متوجه می شوید یک نفر میزان زمان زیادی را برای ترین کردن شما صرف کرده است طبیعتا جدا شدن از بازی برای شما سخت تر خواهد بود زیرا پیش خود می گویید این نفر زمان زیادی برای من گذاشت و حالا من وی را ترک کنم؟

از طرف دیگر همانطور که پیش تر نیز توضیح دادیم یک بازی 4 مرحله دارد وقتی یک نفر به مرحله نهایی می رسد دیگر انگیزه خاصی برای ادامه بازی ندارد اما اگر برای وی چندین پیرو فراهم کنیم وی احساس مفید بودن و مهم بودن خواهد داشت.به همین دلیل نیز بسیاری از بازی ها از این تکنیک استفاده می کنند .

در کتاب شاهکار واقعیت افزوده است خانم مک گنیگال از یک نوع لذت خاص صحبت می کند این لذت زمانی معنا پیدا می کند که شما یک معمای سخت را حل کرده اید سپس به دوست خود و یا همسر خود این معما را می دهید تا حل کند و به وی کمک می کنید این دقیقا همان نوع منتورشیپ است.

همچنین شما می توانید یک تجربه گیمیفای شده را بر این اساس بنا نهید که افرادی که به طور مثال از سایت فروشگاهی شما (مثلا دیجیکالا) زیاد خرید کرده باشند و یا به هر طریقی امتیاز بیشتری داشته باشند می توانند  پاسخ افرادی که انتیاز کمی دارند را بدهند و با این کار هم به نوعی غرور حرفه ای بودن خود را داشته باشند هم امتیاز بیشتری جمع کنند با این کار شرکت دیجیکالا می تواند هزینه نیروی انسانی خود را کم کند در صورتی که این افراد تازه کار از مشاوره فرد حرفه ای راضی نبودند می توانند با دیجیکالا مستقیما ارتباط برقرار کنند.

3-تکنیک معاشرت :متشکرم رفیق!

یکی دیگر از تکنیک های گیمیفیکیشن در این رانه  این تکنیک است .بیایید یک مثال بزنم در اپلیکیشن ویز که قبلا راجع به آن صحبت کرده ایم شما می توانید اطلاعاتی را وارد کنید برای مثال در همین لحظه یک تصادف اتفاق افتاده است و شما در این اپلیکیشن وارد می کنید که یک تصادف اتفاق افتاده است حال دیگر کاربران از شما تشکر می کنند که این کار را کرده اید و برای شما نوتیفیکیشن می آید و شما حس می کنید آدم مفیدی بوده اید این کار باعث می شود که دفعات بعدی باز هم این کار را بکنید!

4-تکنیک معاشرت: خاک بر سرت رفیق!

دقیقا مخالف تکنیک قبلی است! واگر کار اشتباهی از شما سر بزند شما مورد شماتت بقیه افراد قرار می گیرید. برای مثال تصور کنید در یک اپلیکیشن که مربوط به اهداف شخصی است شما به همه گفته اید که می خواهید لاغر کنید و آدم با جنبه ای هم هستید پس اگر نتوانید باید با این قضیه سریع کنار بیایید که بقیه به شما بگویند خاک بر سرت که نتونستی لاغر کنی!

4-تکنیک معاشرت :واتر کولر

در این تکنیک یک مکان برای شایعه پراکنی و استراحت به کاربران خود می دهید به طور مثال فروم هایی که برای بازی ها درست می شود نقش این تکنیک معاشرت را ایفا می کنند.

5-هدیه

در نظریه هدیه پیش از این راجع به آن صحبت کرده بودیم اما یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هاست که در دوره روانشناسی فرگشتی هم از آن گفته بودیم.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

3 پاسخ

  1. من فکر میکنم اینی که توی آمازون میتونی بگی کامنت های بقیه مفید بودند هم از نوع #متشکرم رفیق# هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب