طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رضایت شغلی با گیمیفیکیشن !

رضایت شغلی با گیمیفیکیشن
رضایت شغلی با گیمیفیکیشن

آرزوی هر مدیر منابع انسانی این است که کارمندانش دارای رضایت شغلی باشند. همانطور که قبلا گفتیم گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی در منابع انسانی هدفش افزایش رضایت شغلی و تعهد کارمندان است. حال در این مقاله قصد داریم این موضوع را بیشتر باز کنیم.

نقش محیط کاری در رضایت شغلی

اولین عنصری که رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محیط کاری است. نگاه کنید ببینید چه کارهای ساده‌ای می‌توانید انجام دهید تا یک محیط کاری عالی داشته باشید. در دوره مربع مثلث دایره راجع به اینکه به چه شکلی اشکال پایه می‌توانند به این مورد کمک کنند توضیح دادیم.

نقش ارزش ها و باور ها در رضایت شغلی

عنصر دیگری که رضایت شغلی را افزایش می‌دهد، فرهنگ سازمانی است. ارزش‌ها، باورهای مشترک و انتظارات سازمان چیست؟ و یا اینکه ارتباطات به چه شکلی صورت می‌گیرد؟ گیمیفای کردن این بخش از سازمان ممکن است کمک زیادی به اهدافتان کند.

نقش گیمیفیکیشن در رضایت شغلی
نقش گیمیفیکیشن در رضایت شغلی

رسیدن به اهداف شغلی

رسیدن به اهداف شغلی یکی دیگر از فاکتورهای رضایت شغلی محسوب می‌شود. با کمک همکاران و افراد یک سازمان می‌توان فرصت‌ها و توانایی‌ها را برای رسیدن به اهداف افزایش داد. در هر پروژه، رعایت تعادل بین افراد، بودجه و زمان، ارتباطات شفاف و دسترسی به منابع نقش بسیار مهمی را برای اکثریت ایفا می‌کنند.

در این زمینه، استفاده از عناصر گیمیفیکیشنی مانند مکانیک‌های ردیابی، نوارهای پیشرفت و سایر عناصر می‌توانند در فرستادن هشدارهای به‌موقع کمک کند به خصوص در مواقعی که شرایط خوب پیش نمی‌رود. اگر دوره نوروساینس را دیده باشید متوجه می‌شوید که این‌ها مربوط به دوپامین است.

اهداف شغلی و رضایت شغلی
اهداف شغلی و رضایت شغلی

حجم کار

حجم کار نیز یک عامل مهم را ایجاد می‌کند و اغلب کارکنان بهتر، حجم کار بیشتری دارند. از این رو یک مدیر باید بتواند منابع را به صورت یکنواخت تخصیص دهد یا به افرادی که به کمک نیاز دارند، کمک کند که همه‌ی این‌ها می‌تواند با عناصر بازیوارسازی جذاب ترکیب شود و بهره وری کارکنان افزایش یابد.

اگر ما فرض کنیم شرایط کاری بسیار خوب و عالی شده باشد، بنابراین یک شرکت یا سازمان بسیار موثر و خوب خواهیم داشت که همه افراد در آن درگیر هستند و هرشخصی مهارت‌های متناسب با موقعیت شغلی خود خواهد داشت. در نتیجه رضایت شغلی از کار به شدت در سازمان افزایش خواهد یافت که به مراتب باعث پیشرفت سازمان می‌شود.

انگیجمنت کارکنان

انگیجمنت کارکنان چه معنایی دارد؟ این لغت به معنای درجه مشارکت و تعهد کارکنان می‌باشد وقتی کارکنان شما واقعا انگیجد باشند، بیشترین توانایی خود را در سر کار نشان خواهند داد از طرف دیگر این کارکنان پیشنهادات شرکت های رقیب را رد خواهند کرد.

از آنجایی که انگیجمنت کارکنان چنین تاثیر بزرگی در کسب و کار شرکت‌ها دارد، جای تعجب ندارد که تلاش زیادی توسط واحد منابع انسانی در جهت افزایش آن انجام می‌شود اما بالا بردن انگیجمنت در عمل به این سادگی نیست. یک آمار جهانی می‌گوید که تنها 13 درصد کارکنان در دنیا انگیجد هستند!

آمار انگیجمنت کارکنان

نکته جالب‌تر این است که از 87 درصد باقیمانده 63 درصد انگیجد نیستند و 24 درصد باقیمانده به صورت مدام غیر انگیجد هستند یعنی نه تنها انگیجد نیستند بلکه اجازه اینکه دیگران انگیجد باشند را هم نمی‌دهند یعنی دقیقا یک غده سرطانی!

سازمان‌ها می‌دانند که کارکنان انگیجد، بسیار مفید هستند. اما در عمل شرکت‌های کمی برای رسیدن به رضایت شغلی کارکنان دستور العمل مشخصی دارند. در این بین جدیدا بسیاری از شرکت‌ها به گیمیفیکیشن رو آورده اند. بنا بر تحقیقی دیگر شرکت‌هایی که از گیمیفیکیشن برای بالا بردن انگیجمنت کارکنان استفاده می‌کنند،  حدود 240 درصد افزایش در انگیجمنت کارکنان خود مشاهده می‌کنند.

اگر شما می‌خواهید که انگیجمنت کارکنان خود را بالا ببرید و شاهد تغییر رفتار کاربران خود باشید نیاز به پیاده سازی یک استراتژی دارید که علاوه به مقیاس‌پذیری، قابلیت آن را داشته باشد که و همواره بتواند در موقعیت‌های متفاوت کمک حال کارکنان باشد. علاوه بر گیمیفیکیشن باید از بیگ دیتا و آنالیز داده استفاده کنید. در نهایت شما با شفافیت اطلاعات و شخصی‌سازی می‌توانید به افزایش انگیجمنت کارکنان کمک کنید.

جمع‌بندی

بارها گفته‌ایم که آینده گیمیفیکیشن در دنیا سمت منابع انسانی خواهد بود و مهم‌ترین کارکرد آن افزایش رضایت شغلی است. به همین دلیل هم ما اولین پلتفرم گیمیفیکیشن ایران را در این زمینه توسعه داده‌ایم. در صورت تمایل از طریق فرم صفحه درباره ما با ما در ارتباط باشید تا علاوه بر مشاهده دمو یک جلسه رایگان مشاوره داشته باشیم.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب