طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

بررسی بازی سودوکو به مناسبت درگذشت خالق آن

بررسی بازی سودوکو به مناسبت درگذشت خالق آن
بررسی بازی سودوکو به مناسبت درگذشت خالق آن

چند روز پیش “مکی کاجی”، خالق بازی ماندگار سودوکو بر اثر سرطان در ۶۹ سالگی درگذشت. به همین بهانه قصد دارم در این پست به بررسی بازی سودوکو و معروفترین اپلیکشن آن بپردازم همانطور که می‌دانید تنها جایی که ما نمی‌توانیم از گیمیفیکیشن استفاده کنیم خود بازی ها هستند و اگر یک بازی کامل به قصد جدی داشته باشیم به آن بازی جدی می‌گوییم. اما در طراحی گیمیفیکیشن ما از بازی های موجود و روش هایی که مخاطب را درگیر می‌کنند می‌آموزیم.

معرفی و دانلود بازی سودوکو

سودوکو به عنوان یک بازی برای پرورش IQ شناخته می‌شود. در ویکیپدیا راجع به آن نوشته شده است که محققان بر این باورند که بازی کردن آن باعث می‌شود که ذهن شما 10 سال جوان شود. طریقه بازی اما بسیار راحت است باید اعداد را جوری بچینید که در هر ردیف، هر ستون و مربع های 9تایی اعداد 1 تا 9 قرار بگیرد.

اگر اندک شناختی از من داشته باشید متوجه می‌شوید که من عاشق بازی های این سبکی هستم. بعد از شطرنج، سودوکو بیشترین بازی است که من روی گوشی انجام می‌دهم. نسخه ای از بازی که امروز می‌خواهم راجع به آن صحبت کنم را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.این برنامه حدود 50 میلیون نصب دارد.

گیمیفیکیشن سودوکو؟

همانطور که گفتم تنها جایی که نمی‌توان از گیمیفیکیشن استفاده کرد بازی ها هستند. یعنی سودوکو گیمیفیکیشن ندارد اما روش هایی که می‌تواند بازی سودوکو را جذاب تر کند همان روش هایی است که در گیمیفیکیشن استفاده می‌کنیم. پس لطفا از این به بعد متوجه اصطلاح گیمیفیکیشن سودوکو باشید.

وقتی به سودوکو به عنوان یک بازی نگاه می‌کنید به نظر نمی‌رسد که این بازی، یک بازی خیلی هیجان‌انگیز برای همه باشد! از طرفی بیشتر از هر چیزی سودوکو بیشتر حس و حال مساله ریاضی حل کردن می‌دهد تا یک بازی! حال سوال این است که اگر شما می‌خواستید کاری کنید که سودوکو جذاب تر شود چه کارهایی انجام می‌دادید؟

چالش روزانه در گیمیفیکیشن سودوکو

خب در حالت عادی وقتی شما یک اپلیکیشن سودوکو را در کافه بازار یا گوگل پلی دانلود می‌کنید انتظار چه سبک بازی را دارید؟ احتمالا یک بازی که قبل از شروع بازی از شما سطح سختی پازل ها را بپرسد(در حقیقت پازل ها با بازی ها در تعریف تفاوت هایی دارند که در این مقاله برای ما اهمیتی ندارد). در اپلیکیشنی که راجع به آن صحبت می‌کنم علاوه بر این قضیه چالش روزانه نیز وجود دارد.

در چالش روزانه هر روز یک عکس از یک مکان گذاشته می‌شود و شما باید با حل کردن یک سری پازل عکس را به نوعی کامل کنید. اگر آموزش اکتالیسیس را دیده باشید، متوجه خواهید شد که این موضوع ترکیبی از رانه دوم و چهارم و هفتم است.

چالش روزانه در سودوکو

افتخارات در بازی

یکی از مهمترین و حداقلی ترین مسائلی که یک اپلیکیشن باید در این سطح داشته باشد، بحث افتخارات و دستاوردها می‌باشد. یعنی اگر شما پایان نامه گیمیفیکیشن هم انجام دهید مهم ترین موضوعی که روی آن تمرکز می‌کنید همین موضوع است! منظورم این است که اگر شما به بهانه های مختلف به کاربران خود با دادن امتیاز و بج و لول پاداش دهید، شانس نگهداری کاربر برای شما بیشتر است.(رانه دوم)

همانطور که در تصویر مشخص است نوع پاداش دادن در این اپلیکیشن در نوع خود جذاب است! من یک اعتقاد خاص راجع به بازی ها دارم! بازی اگر تم نداشته باشد بیشتر از اینکه یک بازی باشد یک مساله ریاضی است! و شما هرچه بیشتر سعی کنید یک کار تم‌دار ایجاد کنید حس بازی که در کاربر نهایی ایجاد می‌کنید بیشتر است.

اما یک نکته بسیار خاص در تصویر بالا وجود دارد ببینید من زمان زیادی را در این اپلیکیشن گذاشته‌ام، اما فقط یک ردیف بج(نشان) دریافت کرده‌ایم. این به این معناست که خیلی در بعضی از مسائل بازی وارد نشده ام و همین باعث می‌شود که اگر من کسی باشم که به جمع آوری کلکسیون علاقه‌مند باشم.(رانه چهارم) قسمت‌های بیشتری از بازی را کاوش کنم.

بتل در بازی

بتل(battle) در این بازی به این معناست که من با یک کاربر دیگر به یکدیگر وصل می‌شویم جفت ما یک بازی مشخص را انجام می‌دهیم و اولین نفری که بتواند پازل را حل کند برنده است. من 99 درصد مواقع از این موضوع استفاده می‌کنم و برایم جذاب است! حس بازی و ضرورت اینکه زمان دارد از دست می‌رود و…. برای من بسیار دلچسب است.

در اینجا نکته‌ی جالب‌تر این است که خود طراح می‌داند که این قسمت جذاب ترین قسمت است و مدل درآمدی بازی روی این قسمت تمرکز کرده است. یعنی شما نمی‌توانید همیشه این قسمت را بازی کنید و بعد از اینکه 5 بار بازی کردید باید برای اینکه دوباره بازی کنید یک زمان را یا صبر کنید، یا هم یک تبلیغ ببینید تا 3 بار دیگر بتوانید بازی کنید. البته که می‌توانید پول پرداخت کنید و قضیه راحت‌تر شود!

بتل ها در سودوکو

جمع بندی کلی

اگر به این اپلیکیشن دقت کنید، متوجه می‌شوید که چقدر خوب توانسته است با اعمال خوب یک سری عناصر گیمیفیکیشن ،تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند. قطعا روش هایی مثل بتل که راجع به آن صحبت کردیم پیچیدگی های نرم افزاری زیادی را به همراه خواهد داشت. اما تصور کنید اگر یک بازی مثل آمیرزا از چنین قابلیتی استفاده می‌کرد موفقتیش چقدر تغییر می‌کرد!

حال از دنیای بازی خارج شویم و به دنیای واقعی ورود کنیم! فرض کنید یک سری سوال را با موضوع فرهنگ سازمان شرکت خود، مطرح کرده اید که هیچ کسی رغبتی به جواب دادن به آن ها ندارد! آیا استفاده از چیزی مثل بتل در این بازی نمی‌تواند احتمال پر کردن اطلاعات را بین کارمندان شما افزایش دهد؟(در ذهن خود یک عدد بگویید مثلا بگویید 200 درصد افزایش مشارکت احتمالا)

حال اگر از روش هایی مثل چالش روزانه و یا بج های جالبی که در این بازی استفاده شده است، استفاده کنید به چه میزان احتمال افزایش موفقیت دارید؟(عدد جدید را هم بگویید و با قبلی مقایسه کنید.) نکته مهم اما این وسط چیز دیگریست! همه ما روی گوشی خود چندین بازی ساده داریم. باور کنیم که با استفاده از همین قوانین بازی های ساده می‌توانیم زندگی خود،کار خود و جامعه خود را بهتر کنیم!(شادی روح طیبه مکی کاجی رحم الله من قرا الفاتحه)

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

14 پاسخ

  1. درس یازدهم تمرین اول__
    چندین بار ورزش شروع کردم ولی دوبره رها میکردم و اولین بار که ورزش رو به شکل جدی شروع کردم دیدم یک نفر با یک حرکت خاص تو چند ماه لاغر شده و هیکل خوبی درست کرده من هم تصمیم به انجام این حرکت کردم روزی 5 دقیقه خسته و کلافه میشدم بعد از یک ماه 5 دقیقه حرکت میزدم و 15 دقیقه ورزش میکردم ولی بعد از گذشت چند ماه به این ننیجه رسیدم که این حرکت فقط برای انگیزه یا گرم کردن خوبه اصلا برای همین بوده و من هر روز و روزی بیشتر از 1 ساعت ورزش میکنم.
    درس یازدهم تمرین دوم__
    من خیلی وقت زبان انگلیسی میخونم ولی فقط حالت سرگرمی تمرین میکنم وقتی میبینم باید به شکل جدی پیگیری کنم و به کلاس برم و اگر هزینه کنم و خسته بشم نتونم ادامه بدم این افکار اجازه پیشروی بیشتری بهم نمیده
    درس یازدهم تمرین سوم__
    1.ورزش کردن2.مطالعه3.سکس4.بازی کردن با موبایل5.لایو گذاشتن با دوستانم6.رفتم به بیرون و پارک با خانواده

    1. یکی از علتایی که توی گیمیفیکیشن ما کلی مرحله و اینا داریم همینه که بتونی کاراتو تقسیم کنی مثلا برای زبان بیای بگی خب 30 تا درسه فقط درس اولو امروز میخونم یه همچین حالتی

  2. سوال اول_روز یازدهم
    جسته وگریخته زبان انگلیسی می خوندم ولی بنا به نیاز باید زودی مسلط بشم تحصیلات تکمیلی هدف میان مدت منه و تجاری سازی ایده ثبت اختراع مون هدف بلند مدت

  3. سوال دوم_روز یازدهم
    ارتقا شغلی به رغم بی عدالتی های موجود در محیط کار
    که می تونه با یادگیری بیشتر از کار ازجمله بازاریابی و فن بیان به ان دست یافت

  4. سوال سوم_روز یازدهم
    همیشه از ۳ چیز من خیلی لذت می برم .کتاب خوندن .سکس ونوشیدنی هستند کارهای لذت بخش دیگه مث هم نشینی با دوستان خوبم

  5. روز یازدهم
    سوال اول
    هدف کوتاه مدتم زبانم رو از متوسط به خوب و عالی تبدیل کنم که دارم روش کار می‌کنم. میان مدت کسب و کار اینترنتی خودمو اوکی کنم. بلند مدت مدرسه خیلی خفن بزنم و کلا سیستم آموزش و پرورش ایران رو از پایه عوض کنم
    سوال دوم
    بدقولی و دروغ مردم شدیدا ناراحتم میکنم واسه همین سعی میکنم چیزای کمتری به بقیه بسپرم.
    سوال سوم
    خوردن، فیلم دیدن، کتاب خوندن، حرف زدن با بقیه و…

  6. روز یازدهم سوال اول
    میخوام یه سری از خصوصیات اخلاقیم رو تغییر بدم مثل درونگرا بودنم که باعث میشه دوستی های طولانی نداشته باشم یا کمالگرا بودنم
    برای شروع کتاب میخونم پیش مشاور میرم
    سوال دوم
    بی نظمی،شلختگی،بدقول بودن
    قبلا از شب قبل برنامه فردارو باجزئیات میچیدم وهمه چیز خوب پیش میرفت ولی درحال حاظر با وجود بچه کوچیک هر چقدر برنامه فردارو با فاصله میچینم بازم درست پیش نمیره.
    سوال سوم
    کارای هنری انجام دادن،فیلم دیدن،موزیک گوش کردن،اشپزی کردن،ارایش کردن،قبلا خرید کردن ،جدیدا شیرینی خوردن

  7. روز 11 س1: هدف کوتاه مدت گوش کردن مرتب یک پادکست انگلیسی در هفته ،هدف میان مدت تموم کردن یک دوره مقدماتی زبان ، هدف بلند مدت رسیدن به لول C1 در زبان
    س3:فیلم طنز دیدن، استندآپ کمدی دیدن، ویدئوی تاریخی دیدن، پادکست تاریخی، ویدیوی آموزشی سخت افزار کامپیوتر، موزیک شاد گوش دادن با بیس زیاد

  8. سلام وقت بخیر
    چگونه به گیمیفیکیشن تم بدهیم ، اصلا تم دادن به گیمیفیکیشن به چه معنایی است؟

    1. سلام ببین مثلا فرض کن شما میخواید بری و توی دیزنی لند قسمت پارکینگ ماشینا رو گیمیفای کنی
      یک سری مرحله تعریف میکنی اسم این مراحل رو میتونی از اسامی مرتبط با دیزنی لند استفاده کنی یعنی وقتی تم دیزنی لنده از رنگ بندی اسم گذاری همه چیز میره روی این قضیه

  9. روز یازدهم
    تمرین ۱ و ۲ : تایم قبل امتحاناته و من تقریبا همه هدفارو رو درس و اینا گذاشتم
    تمرین ۳: موزیک های جدید گوش کردن
    مدیتیشن سریال دیدن بستنی خوردن درست کردن غذای که دوست دارم صحبت با خانواده یوتوب گردی خواب خوبببب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب