بازی یکی از ابزارهایی است که میتواند آموزش را متحول کند. چیزی که در بازی جدی، گیمیفیکیشن در آموزش و اجوتینمنت راجع به آن صحبت کردیم. مشخصا در نمایشگاهی مثل اجوتک استفاده از بازی میتواند باعث افزایش جذابیت شود و افراد بیشتری به غرفهی شما بیایند. به همین دلیل در این پست 16 ایده را در 4 دسته بررسی میکنیم.
1-بازی فیزیکی در نمایشگاه اجوتک
بازیهای فیزیکی باید پرهیجان، سریع و مناسب نمایشگاه باشند. هدف اصلی این است که یک جنب و جوش از بازیکنان بگیریم. این جنب و جوش باید بتواند باعث ایجاد سر و صدای زیاد شود! فکر نکنید که چون نمایشگاه راجع به تکنولوژی است، پس باید حتما کار دیجیتال کرد! مثلا نمونهی زیر را ببینید.
ایدهی اول توپ و هدف هوشمند
“توپ و هدف هوشمند” یک بازی فیزیکی تعاملی است که بازدیدکنندگان باید توپ را به سمت حلقههایی که بهصورت تصادفی روشن میشوند، پرتاب کنند. حلقهها با نورهای رنگی جذاب در فاصلههای مختلف قرار گرفتهاند و بازیکنان با دقت و سرعت عمل بیشتر امتیاز بالاتری کسب میکنند. سیستم هوشمند بازی امتیازها را محاسبه کرده و بر روی یک نمایشگر نمایش میدهد.
ایدهی دوم برج هوش تعادلی
“برج تعادلی آموزشی” یک بازی فیزیکی هیجانانگیز است که از بلوکهای بزرگ و پایدار تشکیل شده است. هر بلوک نکتهای آموزشی یا معما دارد که بازیکنان هنگام برداشتن یا اضافه کردن باید پاسخ دهند. هدف این است که بدون فرو ریختن برج، بلوکها را مدیریت کنند. این بازی تعامل، مهارت حرکتی و یادگیری را به صورت همزمان ترکیب میکند.
ایدهی سوم دستگاه کدهای رنگی آموزشی
“دستگاه کدهای رنگی آموزشی” یک بازی تعاملی است که در آن بازدیدکنندگان باید با فشار دادن دکمههای بزرگ و رنگارنگ، کدهای نمایش دادهشده روی یک صفحه دیجیتال را به ترتیب درست وارد کنند. کدها شامل مفاهیم یا نکات آموزشی مرتبط هستند.
ایدهی چهارم پازل دیواری تعاملی
“پازل دیواری تعاملی” یک بازی آموزشی است که شامل یک پازل بزرگ دیواری با قطعات مغناطیسی میباشد. هر قطعه یک بخش از یک سیستم علمی مثل بدن انسان، منظومه شمسی یا چرخه آب را نمایش میدهد. بازیکنان باید قطعات را در مکان درست روی دیوار قرار دهند تا تصویر یا مفهوم کامل شود.
2-بازی های دیجیتال دانشی(5 بازی)
در بازیهای دیجیتال، یک استند در غرفهی شما قرار میگیرد و بازیکنان با آن نوبتی بازی میکنند. خوبی این سبک بازی “قابل تکرار بودن” آن است. همچنین حتی کسانی که در نمایشگاه حضور فیزیکی ندارند، میتوانند در محیطهایی مثل اینستاگرام بازی کنند.
این بازی پر فروشترین بازی مجموعهی ماست. یکی از دلایل آن این است که این بازی خیلی راحت دونفره میشود. هرچه رقابت بیشتری را شاهد باشیم، هیجان بیشتری ایجاد میگردد. نمونهی زیر برای هلدینگ انرژی گستر سینا در نمایشگاه نفت و گاز اجرا شدهاست.
ایدهی پنجم پل مفاهیم دیجیتال
“پل مفاهیم دیجیتال” یک بازی تعاملی دیجیتال است که بازیکنان باید با انتخاب و جابهجایی مفاهیم درست به محل مناسب، پلهایی برای عبور شخصیت اصلی بسازند. پلها باید به گونهای ساخته شوند که شخصیت بتواند با موفقیت از موانع عبور کرده و به مقصد برسد.
ایدهی ششم دژ دانش
همانطور که در ویدیوی زیر میبینید این سبک بازی به این شکل است که شما باید از یک خط پایان محافظت کنید و به موارد اشتباه شلیک کنید. نوشتهها در یک سری جای مشخص قرار میگیرند و خط پایان تماتیک است. این سبک بازی پرفروشترین بازی مجموعهی ماست.
حال برای نمایشگاه اجوتک فرض کنید که یک قلعه دانش تحت حمله هیولاهای اطلاعات غلط است. بازیکنان باید با کلیک روی هیولاهایی که اطلاعات اشتباه حمل میکنند، از قلعه محافظت کنند.
- پایان خط: نابودی قلعه در صورت ورود اطلاعات غلط بیش از حد.
- شلیک: پرتاب کتابهای دانایی به سمت هیولاها.
- محل آیتمها: هیولاهایی که اطلاعات اشتباه روی بدنشان نوشته شده است (مثلاً: “آب در دمای ۱۰۰۰ درجه میجوشد”).
ایدهی هفتم تخته مفاهیم دیجیتال
“تخته مفاهیم دیجیتال” یک بازی تعاملی است که تختهای پر از کلمات و عبارات مختلف روی صفحه نمایش داده میشود. بازیکنان باید در محدودیت زمانی، مفاهیم درست مرتبط با یک موضوع آموزشی (مانند دستگاه تنفسی) را انتخاب کرده و به سمت مرکز تخته بکشند. اگر محصول مشابه دارید، بازی زیر بهترین بازی در نمایشگاه اجوتک است.
ایدهی هشتم بالون دانایی
“بالون دانایی” یک بازی دیجیتال است که در آن بازیکن باید به سوالات آموزشی پاسخ دهد تا باد یک بالون مجازی را پر کند. هر پاسخ درست، بالون را به ارتفاع بالاتری میبرد و هدف نهایی رساندن بالون به یک نقطه خاص مثل “قلعه دانایی” در آسمان است. چالش این است که با بیش از سه پاسخ اشتباه، بالون میترکد و بازیکن بازی را میبازد.
ایدهی نهم بازی کپسول دانش
“بازی کپسول دانش” یک بازی دیجیتال هیجانانگیز است که بازیکن در نقش یک دانشمند فضایی باید اطلاعات علمی را جمعآوری و در کپسولهای دانش ذخیره کند. کپسولهای رنگی به سمت بازیکن حرکت میکنند که برخی حاوی اطلاعات صحیح و برخی حاوی اطلاعات غلط هستند. بازیکن باید کپسولهای صحیح را به دستگاه تحلیلگر بکشد تا امتیاز بگیرد و کپسولهای اشتباه را دفع کند.
3-بازی های دیجیتال مهارتی ( 5 بازی)
اگر مخاطب شما مردم قشر متوسط به بالا هستند، این سبک بازی بهترین است. با اندکی تغییرات میتوان این بازیها را فیزیکی هم اجرا کرد. مردم معمولا عاشق رکورد زدن در این بازیها هستند. با توجه به عنوان نمایشگاه، شاید بخواهید حتما بازی دانشی داشته باشید! اما این سبک بازی، تفاوت معناداری ایجاد میکند.
ایدهی دهم آزمایشگاه شیمی
“آزمایشگاه شیمی تعاملی” یک بازی دیجیتال آموزشی است که بازیکنان را در نقش دانشمند جوانی قرار میدهد که باید با انتخاب مولکولها و عناصر مناسب از میان حبابهای شناور، یک واکنش شیمیایی مهم را تکمیل کنند. فرمول واکنش در بالای صفحه نمایش داده شده و بازیکن باید عناصر صحیح را جمعآوری کرده و به ارلن آزمایشگاهی منتقل کند. انتخاب اشتباه یا تأخیر در جمعآوری باعث تغییر رنگ محلول یا انفجار کوچک میشود.
ایدهی یازدهم بازی ساخت ماشین ساده
“ساخت ماشین ساده” یک بازی دیجیتال است که بازیکن در آن باید ابزارهایی مانند باتری، سیم، لامپ و سوئیچ را بهصورت صحیح ترکیب کند تا یک مدار ساده بسازد. هدف نهایی، روشن کردن چراغ برق با ایجاد یک مدار کامل است. هر ابزار ویژگی خاصی دارد و بازیکن باید با کشیدن و وصل کردن صحیح ابزارها، مدار درست را طراحی کند.
ایدهی دوازدهم بازی سفر علمی
“بازی سفر علمی” یک بازی دیجیتال است که بازیکن در آن سفینه فضایی خود را هدایت میکند و باید با گذر از میان سیارات منظومه شمسی، اطلاعات صحیح را جمعآوری کند. در هر مرحله، اطلاعاتی درباره سیارات یا دیگر اجزای منظومه نمایش داده میشود و بازیکن باید با انتخاب موارد درست امتیاز بگیرد. برخورد با اطلاعات اشتباه یا اجتناب از جمعآوری اطلاعات، باعث از دست دادن امتیاز یا سرعت میشود.
ایدهی سیزدهم flow free
این بازی یک بازی بسیار موفق است که جواب خود را پس داده است. پس ما هم میتوانیم با اندکی تغییری از آن در نمایشگاه اجوتک استفاده کنیم.
- آمار: بیش از ۱۰ میلیون دانلود
- گیمپلی: اتصال نقاط همرنگ
- ارتباط: تقویت مهارتهای حل مسئل
ایدهی چهاردهم نردبان خلاقیت
“نردبان خلاقیت” یک بازی دیجیتال تعاملی است که بازیکن در آن باید با استفاده از کشیدن و رها کردن اجزای مختلف مانند چرخدندهها، پلهها، و اتصالات، یک نردبان خلاقانه بسازد. هدف این است که شخصیت بازی به بالای صفحه برسد. هر مرحله چالشهای بیشتری ایجاد میکند، و بازیکن باید با دقت و خلاقیت اجزا را در جای درست قرار دهد تا نردبان کامل شود و شخصیت بتواند صعود کند.
4-بازی های دیجیتال شانسی ( 2 بازی)
اگر مخاطب شما طبقهی متوسط به پایین هستند، این سبک بازی برای شما مناسب است. اگر این بازیها را بهصورت فیزیکی هم اجرا کنید جذاب خواهند بود. بهترین بازی اینجا بازی پلینکو است که در زیر اجرای آن را برای بیمه سامان در نمایشگاه کار ملاحظه میکنید.
ایدهی پانزدهم جکپات سه گانه
“جکپات سهگانه” یک بازی دیجیتال سرگرمکننده است که بازیکنان در آن باید سه اسلایدر شامل نمادهای علمی مانند کتاب، میکروسکوپ، و ستاره را همزمان متوقف کنند تا ترکیبهای مشابه ایجاد شود. هر ترکیب موفق امتیاز بیشتری میدهد و ترکیبهای خاص علمی (مانند سه میکروسکوپ) بهعنوان جکپات امتیاز فوقالعادهای دارند. این بازی ساده اما اعتیادآور، یادگیری و سرگرمی را در کنار هم ارائه میدهد.
ایدهی شانزدهم گردونه شانس دانایی
“گردونه شانس دانایی” یک بازی دیجیتال جذاب است که در آن یک چرخ با ظاهر خلاقانه به شکل کتاب باز طراحی شده است. هر بخش از چرخ حاوی سوالات علمی یا مفاهیم آموزشی است. بازیکن با چرخاندن گردونه، سوالی بهصورت تصادفی انتخاب میکند و باید به آن پاسخ دهد. پاسخ درست امتیاز بیشتری میدهد و در صورت اشتباه، بازیکن فرصتهای کمتری برای چرخشهای بعدی خواهد داشت.
جمعبندی
تیم آقای گیمیفیکیشن با تجربهی اجرای بیش از 40 بازی نمایشگاهی، آمادهی اجرای این ایدهها در نمایشگاه اجوتک برای شماست. کافیست فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یک پروپوزال اختصاصی مجموعهی شما برای نمایشگاه اجوتک به شما بدهند.
در همان صفحه شما میتوانید کارهای اخیر ما را ببیند و بازیهای دیجیتال اخیر ما را ببینید. کافیست که روی نمونه بازیهایی که در سه تب بازی دانشی، مهارتی و شانسی وجود دارد موس خود را چند ثانیه نگه دارید تا خلاصهای از هر بازی برای شما پخش شود. سپس در صورت دیدن بیشتر روی هر آیتم کلیک کنید.