طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

15 ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی

تصویر پیش فرض کاور بلاگ
تصویر پیش فرض کاور بلاگ

در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی از بازی‌های نمایشگاهی برای، افزایش پاخور و جذابیت غرفه کمک می‌گیریم. در این مقاله با بررسی 15 ایده‌ی بازی نمایشگاهی در 4 دسته‌ی متفاوت همراهتان هستیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایده‌ها تبحر و تجربه دارد.

1-بازی‌های فیزیکی

یکی از انواع پیشنهادی ما بازی‌های فیزیکی هستند.در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی بازدیدکنندگان را به وجد آورید البته بدون فعالیت‌های ذهنی صرفا تمرکز بر حرکات بدنی و جسمانی است. اجرای زیر در نمایشگاه صنعت ساختمان نمونه‌ای جذاب با بازدهی بالاست.

ایده‌ی اول سُراندن ترولی

در این بازی یک ترولی (چرخ خرید فروشگاهی) ویژه و مقاوم داریم که در مسیری مشخص با موانع نمادین فروشگاهی (مثل جعبه‌های خالی یا موانع سبک) حرکت دارد. شرکت‌کنندگان باید ترولی را سریع و دقیق تا مقصد برانند. و برای این کار فقط 2 دقیقه زمان دارند.

سُراندن ترولی
سُراندن ترولی

ایده‌ی دوم استقرار قفسه

یک سازه‌ی چند طبقه و محکم شبیه به قفسه‌ی فروشگاهی ایستاده طراحی کنید. این قفسه را کمی متحرک و لرزان (اما ایمن) بسازید. شرکت‌کنندگان باید بسته‌های کوچک نمادین (مثلاً جعبه‌های سبک) را روی طبقات مختلف قفسه قرار دهند، بدون اینکه قفسه تکان بخورد یا جعبه‌ها بیفتند.

برنده کسی است که در کمتر از 2 دقیقه بیشترین جعبه را با موفقیت در قفسه بگذارد. ساختار لرزان قفسه و هیجان مدیریت زمان، فضایی جذاب برای   «بازی فروشگاهی» خلق می‌کند. استفاده از جدول برندگان در این سبک بازی بسیار مهم است.

استقرار قفسه
استقرار قفسه

ایده‌ی سوم حلقه‌ها و استند

در این بازی استندی بزرگ و ایستاده شبیه ترکیبی از قفسه و رگال فروشگاهی داریم. زائده‌هایی یا دستگیره‌های متعددی روی آن تعبیه شده‌اند. شرکت‌کنندگان باید در فاصله‌ی مشخص بایستند و حلقه‌هایی را طوری پرتاب کنند تا داخل زائده‌ها قرار گیرند.

هر زائده امتیاز متفاوتی دارد. این بازی که نوعی دارت فیزیکی به‌شمار می‌رود، هم پرتحرک و مهیج است، هم به نماد تجهیزات فروشگاهی (استند و رگال) وفادار مانده است. ساخت این سازه پیچیده است و باعث می‌شود مخاطب احساس نکند خودش می‌تواند مشابهش را بسازد.

حلقه‌ها و استند
حلقه‌ها و استند

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی

برای این سبک بازی، استندی دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد. جالب‌ اینکه امکان ارائه بازی در کانال‌های ارتباطی متفاوت هست. برای مثال در اینستاگرام، سایت و تلگرام . جالب‌تر قابلیت دونفره بودن بازی است.خوشبختانه نمونه بازی ذیجیتال شانس در نمایشگاه نفت و گاز داشتیم.

ایده‌ی چهارم مدیریت هوشمند کالا در انبار فروشگاهی

مثلا هنگام شروع بازی، دیالوگی کوتاه بین دو شخصیت (مثلاً مدیر فروشگاه و مدیر انبار) شکل می‌گیرد و درباره‌ی اهمیت تشخیص کالاهای تاریخ‌دار، خراب یا تقلبی صحبت می‌کنند. سپس آیتم‌هایی مانند بسته‌های محصول روی صفحه شروع به افتادن می‌کنند؛ بعضی از این بسته‌ها سالم و اصلی هستند و برخی تاریخ مصرف گذشته یا تقلبی‌اند.

خط پایان: نوار نقاله‌ی مجازی در پایین صفحه که محصولات معتبر باید وارد انبار یا قفسه‌ی فروشگاه شوند؛ یعنی اگر محصول درست باشد و به انتهای مسیر برسد، امتیاز مثبت می‌گیرید. اگر محصول اشتباه رد شود یا محصول درست را از بین ببرید، می‌بازید.
عمل شلیک: اینجا عمل شلیک می‌تواند «اسکنر بارکد» باشد. هر بار روی آیتم تقلبی کلیک می‌کنید، انگار با اسکنر لیزری خطای کالا را تشخیص می‌دهید و آن را حذف می‌کنید.
نماد آیتم‌ها: بسته‌های خرید کوچک، جعبه‌های کالا یا برچسب‌های قیمت.
توصیف معنایی: این بازی به شکل سمبلیک می‌گوید که یک مدیر فروشگاه باید کالاهای نامعتبر را از چرخه خارج کند و اجازه دهد کالاهای درست وارد فروشگاه شود. همان‌طور که در مثال فایروال و امنیت سایبری از آتش استفاده شد، اینجا از اسکنر بارکد یا دستگاه RFID استفاده می‌کنیم تا به‌عنوان نماد تشخیص درست و غلط عمل کند.

مدیریت هوشمند کالا در انبار فروشگاهی
مدیریت هوشمند کالا در انبار فروشگاهی

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

شاید بتوان بازی‌های دیجیتال مهارتی را بهترین سبک دانست . تنوع و تعدد بازی‌های مشهور در این سبک شاهدی بر ادعای ماست. حین معرفی بازی‌های مشهور از آنها ایده می‌گیریم. برای مثال نمونه‌ی زیر را ببینید.

ایده‌ی پنجم: بازی Fruit Ninja

  1. آمار و ارقام: این بازی بیش از 1 میلیارد بار دانلود داشته و یکی از معروف‌ترین بازی‌های موبایل به‌شمار می‌رود.
  2. گیم‌پلی: بازیکن باید با کشیدن انگشت بر صفحه میوه‌هایی را نصف کند که به هوا پرتاب می‌شوند و از برخورد آنها با بمب‌ها اجتناب نماید. سرعت و دقت در شناسایی میوه و بمب رمز موفقیت است.
  3. دلیل تناسب با نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی: در رویداد فروشگاهی می‌توان نماد میوه‌ها و ابزار برش را دیجیتالی طوری طراحی کرد که بازتابی از سرعت و دقت در فروشگاه میوه‌فروشی باشد؛ مثلاً مدیریت زمان در برش و بسته‌بندی محصولات

ایده‌ی ششم Subway Surfers

  1. آمار و ارقام: بیش از 3 میلیارد دانلود در سراسر جهان.
  2. گیم‌پلی: شخصیت اصلی در حال فرار در ریل قطار است و باید با جاخالی دادن از موانع عبور کرده و سکه جمع کند.
  3. دلیل تناسب با نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی: ایده‌ی دویدن و جمع‌آوری آیتم‌ها می‌تواند به شکل دیجیتال در محیط یک فروشگاه پیاده شود. جایگزین کردن ریل قطار با راهروهای فروشگاه و سکه‌ها با برچسب قیمت یا کالاهای مختلف، حس شبیه‌سازی مدیریت فروشگاهی را تقویت می‌کند.

ایده‌ی هفتم Angry Birds

  1. آمار و ارقام: مجموعه بازی Angry Birds بیش از 4.5 میلیارد بار دانلود شده است و از پرطرفدارترین فرنچایزهای بازی در جهان محسوب می‌شود.
  2. گیم‌پلی: پرندگان خشمگین با فلاخن به سمت خوک‌ها شلیک می‌کنید تا سازه‌های آن‌ها را خراب کنید.
  3. دلیل تناسب با نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی: پرتاب پرندگان و تخریب سازه‌ها را می‌توان با تم چیدمان فروشگاهی ترکیب کرد: به جای خوک‌ها، چیدمان اشتباه قفسه‌ها را نشانه بگیرید و قفسه‌های معیوب را خراب کنید و امتیاز بگیرید. این ایده نشان می‌دهد که در یک فروشگاه، چیدمان بد یا ناامن ممکن است به خراب شدن محصولات منجر شود.

ایده‌ی هشتم مسیر چرخ خرید

در این بازی صفحه‌ای به شکل راهروهای فروشگاه دارید و بازیکن کنترل یک چرخ خرید دیجیتال را بر عهده دارد. باید در کمتر از 2 دقیقه، موانع (جعبه‌های ریخته‌شده) را دور بزند و اقلام موردنیاز را جمع‌آوری کند. سرعت و مهارت حرکت بین قفسه‌ها مهم است؛ هر برخورد با مانع یا قفسه باعث کسر امتیاز می‌شود.

مسیر چرخ خرید
مسیر چرخ خرید

ایده‌ی نهم صندوقدار سرعتی

شمایل یک صندوق فروشگاهی دیجیتال را طراحی کنید که روی صفحه ظاهر می‌شود. کالاها به‌سرعت روی نوار نقاله رد می‌شوند و بازیکن باید با حرکت انگشت یا ماوس، بارکد کالا را اسکن کند. اگر بارکد درست اسکن نشود یا زمان زیاد صرف کند، امتیاز منفی دارد.

صندوقدار سرعتی
صندوقدار سرعتی

ایده‌ی دهم چینش صحیح قفسه

در این بازی تصاویری از قفسه‌هایی با ساختارهای مختلف نمایش داده می‌شود. برخی کالاها در جای اشتباه قرار گرفته‌اند (مثلاً موادغذایی در بخش شوینده). بازیکن باید در 2 دقیقه با کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) کالاها را به قفسه‌ی درست منتقل کند.

چینش صحیح قفسه
چینش صحیح قفسه

ایده‌ی یازدهم کاوشگر فروشگاه

در این بازی دو بعدی، محیطی کوچک از یک فروشگاه طراحی شده است. روی صفحه مشتریانی با سؤالات و درخواست‌های فوری ظاهر می‌شوند؛ مثلاً یکی می‌خواهد بداند کدام قفسه حاوی دستمال کاغذی است. بازیکن باید به‌سرعت گزینه‌ی درست را از منوی بازی پیدا کند و به آن مشتری راهنمایی دهد.

کاوشگر فروشگاه
کاوشگر فروشگاه

ایده‌ی دوازدهم مدیریت قیمت‌گذاری فوری

در این بازی دیجیتال، صفحه‌ای شامل کالاهای مختلف نمایان می‌شود که تگ قیمت آن‌ها نمایش داده نشده است. بازیکن باید ظرف 2 دقیقه با توجه به سرنخ‌هایی (مثل وزن، برند، دسته‌بندی) که بازی می‌دهد، سریعاً قیمت مناسب هر کالا را تشخیص داده و وارد کند. هر ثانیه اهميت دارد، چون سرعت عمل و دقت در تعیین قیمت باعث دریافت امتیاز بالا می‌شود.

مدیریت قیمت‌گذاری فوری
مدیریت قیمت‌گذاری فوری در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی

۴- بازی‌های دیجیتال شانسی در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی

هنگام انتخاب نوع بازی نمایشگاهی حتما حواستان باشد با کدام محصولاتتان حضور دارید، وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سراغ این نوع بازی نروید.

برای مثال بازی زیر در نمایشگاه کار دیدنیست.

ایده‌ی سیزدهم گردونه شانس فروشگاهی

برای تناسب با تم تجهیزات فروشگاهی، می‌توان گردونه شانس را شبیه یک قفسه‌ی گرد طراحی کرد که هر بخشش یادآور یکی از تجهیزات فروشگاهی است: مثلاً بخش‌هایی با آیکن صندوق، چرخ خرید، قفسه، صندوق‌پرداخت خودکار و… به‌جای درج نوشته ساده در هر بخش، از نمادهای فروشگاهی استفاده شود.

شرکت‌کننده چرخ را می‌چرخاند؛ اگر عقربه روی قفسه بیفتد، مثلاً 10 امتیاز می‌برد، یا اگر روی صندوق بیفتد، جایزه‌ی دیگری دریافت می‌کند. این طراحی چرخ، ظاهر جذابی دارد و در عین کوتاه بودن، حس قرعه‌کشی را به‌خوبی منتقل می‌کند. ما این بازی را برای برند دارانامهر اجرا کرده‌ایم.

گردونه شانس فروشگاهی
گردونه شانس فروشگاهی

ایده‌ی چهاردهم جکپات فروشگاهی

یک دستگاه جکپات دیجیتال بسازید که صفحه‌ی آن به‌جای میوه‌های کلاسیک (مانند دستگاه اسلات سنتی) از آیکن‌های کالاها یا تجهیزات فروشگاهی استفاده می‌کند. برای مثال سه ردیف چرخان داشته باشیم که آیتم‌های مختلفی مانند علامت چرخ خرید، بارکدخوان، ترازو، قفسه، جعبه نوشیدنی و… روی آن‌ها بچرخد.

بازیکن برنده می‌شود اگر در زمان توقف سه نماد یکسان بیاورد. این دستگاه را می‌توان به شکل یک صندوق فروشگاهی مدرن طراحی کرد تا کاملاً با فضای «تجهیزات فروشگاهی» همخوانی داشته باشد. ما این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.

جکپات فروشگاهی
جکپات فروشگاهی

ایده‌ی پانزدهم پلیـنکوی فروشگاهی

پلیـنکو یک صفحه عمودی با میخ‌های متعددی است که توپ یا دیسک از بالا به پایین حرکت می‌کند و در انتها در یکی از شکاف‌های پایین می‌افتد و امتیاز می‌گیرد. برای سفارشی کردن در صنعت تجهیزات فروشگاهی، می‌توان صفحه‌ی پلیـنکو را شبیه ویترین فروشگاه طراحی کرد و مسیر توپ‌ها را از میان قفسه‌های کوچک و آیکن‌های فروشگاهی عبور داد.

در انتها هر شکاف می‌تواند جایزه یا امتیازی باشد که به شکل آیکن‌هایی مثل «تخفیف»، «هدیه»، «کالا» و… نمایش داده می‌شود. این بازی همانطور که دیدید، در صورت اجرای فیزیکی هم بسیار جذاب خواهد شد.

پلیـنکوی فروشگاهی
پلیـنکوی فروشگاهی در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی

در انتها

طراحی بازی نمایشگاهی با شلوغی غرفه‌ی شما ارتباطی نزدیک دارد و فرصت می‌دهد به آسانی دستاوردهای خود را نشان دهید در نمایشگاه تجهیزات فروشگاهی منزل اگر از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده کنید، شانس بردن دل بازدیدکنندگان بیشتری را دارید.

یک ساعت مشاوره‌ی رایگان، با پرکردن فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی

در جلسات مشاور دو فرصت دارید:

  1. آشنایی کامل با امکانات و تهسلات تیم آقای گیمیفیکیشن
  2. دیدن آخرین و تازه‌ترین بازی‌های ما
تصویر محبوبه گلکار
محبوبه گلکار
کارشناس سئو و cro هستم. مشتاقم برای داشتن و ساختن ارتباط موثر. برای همین گیمیفیکیشن یکی از علاقه‌هامه

فهرست مطالب