طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

15 ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه شیلات

تصویر پیش فرض کاور بلاگ
تصویر پیش فرض کاور بلاگ

هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه شیلات، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 16 ایده‌ی بازی نمایشگاهی در 4 دسته‌ی متفاوت می‌پردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایده‌ها کنار شماست.

1-بازی‌های فیزیکی

بازی‌های فیزیکی برای نمایشگاه شیلات بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازی‌هایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان بود را دقت کنید.

ایده‌ی اول مسیر تور ماهیگیری

در این بازی یک سازه‌ی پیچ‌درپیچ با تورهای ماهیگیری طراحی می‌شود. شرکت‌کنندگان باید در کمتر از دو دقیقه، از میان مسیرهای تور عبور کنند، بدون اینکه به تورها گیر کنند یا زنگ‌های متصل به آن را به صدا درآورند. این سازه می‌تواند به‌صورت طبقه‌ای یا تونلی باشد.

مسیر تور ماهیگیری
مسیر تور ماهیگیری

ایده‌ی دوم پرش قایق نجات

یک استیج دایره‌ای با طراحی شبیه قایق بزرگ بسازید. وسط قایق صفحه‌ای متحرک وجود دارد که به صورت فنری بالا و پایین می‌پرد. بازیکنان باید روی این صفحه بایستند و تلاش کنند تعادل خود را حفظ کنند. هر کس مدت بیشتری روی آن دوام بیاورد، امتیاز بالاتری کسب می‌کند.

پرش قایق نجات
پرش قایق نجات

ایده‌ی سوم پرتاب حلقه به قلعه‌ی صدفی

در این بازی، یک ساختار بزرگ شبیه صدف یا قلعه‌ای دریایی طراحی می‌شود و چندین شاخه یا پایه در ارتفاع‌ها و زوایای مختلف روی آن تعبیه می‌گردد. شرکت‌کنندگان باید در دو دقیقه تعداد مشخصی حلقه (شبیه حلقه‌های نجات کوچک) را به سمت این شاخه‌ها پرتاب کنند و سعی کنند آن‌ها را از پایه‌ها آویزان کنند.

پرتاب حلقه به قلعه‌ی صدفی
پرتاب حلقه به قلعه‌ی صدفی

ایده‌ی چهارم بالن‌های کف دریا

استخر کوچکی (یا فضای مشخصی) را در نظر بگیرید که کف آن را پر از بالن‌های آبی رنگ (نماد حباب‌های زیر دریا) کرده‌اید. شرکت‌کنندگان باید در کمتر از دو دقیقه با یک تور کوچک، بالن‌های مخصوصی را که در میان انبوه بالن‌ها پنهان شده‌اند، شکار کنند.

بالن‌های کف دریا
بالن‌های کف دریا

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه شیلات

در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانال‌های ارتباطی متفاوتی قرار می‌گیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا می‌شود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره می‌شود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.

ایده‌ی پنجم تفکیک صید مجاز از صید غیرمجاز

متن‌ها (یا نمادهای تصویری) از بالای صفحه سقوط می‌کنند. روی برخی نوشته شده «ماهی بالغ»، «ماهی در حال انقراض»، «ماهی کوچک‌تر از حد مجاز»، «پسماند در دریا»، «تور استاندارد»، «تور ممنوعه» و … . بازیکن باید موارد اشتباه را (مثل «ماهی در حال انقراض» یا «تور ممنوعه») با ضربه‌ای که شبیه پرتاب قلاب یا پرتاب تور اصلاحی است، حذف کند و اجازه دهد آیتم‌های درست (مثل «ماهی بالغ» یا «تور استاندارد») از انتهای صفحه عبور کنند.

تفکیک صید مجاز از صید غیرمجاز
تفکیک صید مجاز از صید غیرمجاز

 

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکت‌ها بهترین سبک بازی است! الهام از بازی‌های مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایده‌ی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی می‌کنیم و سپس چند ایده‌ی جدید مطرح می‌کنیم. برای مثال نمونه‌ی زیر را ببینید.

ایده‌ی ششم Hungry Shark World

    • آمار و ارقام: این بازی توسط Ubisoft ساخته شده و میلیون‌ها دانلود در گوگل‌پلی و اپ‌استور دارد. در سال‌های اخیر، جزو پربازدیدترین بازی‌های موبایلی با تم دریا بوده است.
    • گیم‌پلی: شما در نقش یک کوسه گرسنه هستید و باید در محدوده‌ی زمانی کوتاه تا می‌توانید ماهی‌ها، موجودات دریایی و حتی گاهی انسان‌ها را بخورید تا زنده بمانید. سرعت عمل و عکس‌العمل شما تعیین‌کننده است.
    • دلیل تناسب با نمایشگاه شیلات: فضای بازی پر از المان‌های دریایی است و مخاطب را در دنیای زیرآب غرق می‌کند. هرچند محتوای بازی ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد، اما برای ایده گرفتن از حس هیجان و تنوع آبزیان مفید است.

ایده‌ی هفتم Fishdom

    • آمار و ارقام: ساخته‌ی شرکت Playrix، با بیش از 100 میلیون دانلود در گوگل‌پلی. در سبک معمایی-تطبیق سه‌تایی (Match-3) است و بازیکنان می‌توانند آکواریوم‌های مختلف را بسازند و تزیین کنند.
    • گیم‌پلی: با حل پازل‌های سه‌تایی امتیاز کسب می‌کنید و سپس آکواریوم‌های زیبا و ماهی‌های متنوع را باز می‌کنید.
    • دلیل تناسب با نمایشگاه شیلات: هرچند بازی کندتر از یک کژوال سریع است، اما تم اصلی آن ماهی و تزئین آکواریوم است که کاملاً با موضوع شیلات همخوانی دارد و می‌تواند ایده‌هایی برای طراحی ظاهری بگیرد.

ایده‌ی هشتم Hooked Inc: Fisher Tycoon

    • آمار و ارقام: توسط A Creative Endeavor AB توسعه یافته و میلیون‌ها نصب فعال دارد. بازی رایگان بوده و در سبک کلیکی-تجاری (Idle) است.
    • گیم‌پلی: شما یک قایق دارید و با کشیدن انگشت روی صفحه، ماهی‌های مختلف را صید می‌کنید، پول به‌دست می‌آورید و تجهیزات و خدمه‌ی خود را ارتقا می‌دهید.
    • دلیل تناسب با نمایشگاه شیلات: بازیکن تجربه‌ی مدیریت یک تیم صیادی را دارد و با گسترش فعالیت، مفهوم اقتصادی صید و بازار فروش ماهی را یاد می‌گیرد. ایده‌ی کوتاه و سریعی از مدیریت منابع دریایی.

ایده‌ی نهم سیلوی تخم ماهی

در یک صفحه‌نمایش، چند خط لوله در بالای صفحه نشان داده می‌شود که تخم‌های مختلف ماهی با سرعت در حال ریزش‌اند. بازیکن با حرکت انگشت (در صورت تاچ‌اسکرین بودن) یا با جوی‌استیک مجازی، یک ظرف مخصوص جمع‌آوری تخم‌های سالم را کنترل می‌کند.

سیلوی تخم ماهی
سیلوی تخم ماهی

ایده‌ی دهم قایق فراری از آلودگی

بازیکن یک قایق کوچک را کنترل می‌کند که باید در مسیری آبی حرکت کند و از لکه‌های نفتی یا زباله‌های شناور دوری کند. موانع به‌سرعت از روبه‌رو می‌آیند و بازیکن باید سریع واکنش دهد. برای هر ثانیه که بتواند بدون برخورد ادامه دهد، امتیاز کسب می‌کند. بعد از دو دقیقه، امتیاز نهایی بر اساس مدت بقای قایق محاسبه می‌شود.

قایق فراری از آلودگی
قایق فراری از آلودگی

ایده‌ی یازدهم لیزر مرجان

دریا با توده‌های کوچک علف‌های هرز یا آلودگی پوشیده شده است. بازیکن یک زیردریایی کوچک دارد که به لیزر پاک‌سازی مجهز است. باید در طول دو دقیقه، نقاط آلوده یا علف‌های مخرب را هدف بگیرد تا مرجان‌ها را نجات دهد. هدف‌گیری دقیق در زمان محدود امتیاز می‌آورد. تصاویر زیبای مرجان‌ها و انیمیشن پاک‌سازی، حس محافظت از حیات دریایی را القا می‌کند.

لیزر مرجان
لیزر مرجان

ایده‌ی دوازدهم گذر از رادار گله‌ی ماهی

در این بازی، شما نقشه‌ی رادار یک قایق را می‌بینید که دایره‌وار است و ماهی‌های متفاوت در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند. بازیکن باید با حرکت انگشت روی صفحه، یک مسیر عبور برای قایق طراحی کند تا در دو دقیقه حداکثر ماهی قانونی را صید کند و به ماهی‌های ممنوعه (مثلاً نهنگ یا دلفین) آسیبی نرساند.

گذر از رادار گله‌ی ماهی
گذر از رادار گله‌ی ماهی

ایده‌ی سیزدهم حباب‌های اکسیر دریا

در یک محیط زیر آب، حباب‌های مختلفی ظاهر می‌شوند که برخی حاوی اکسیژن برای ماهیان هستند و برخی حاوی مواد سمی. بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه با ضربه‌زدن روی حباب‌های سمی آن‌ها را بترکاند و به حباب‌های مفید اجازه دهد بالا بروند.

حباب‌های اکسیر دریا
حباب‌های اکسیر دریا

۴- بازی‌های دیجیتال شانسی در نمایشگاه شیلات

وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را در نظر بگیرید که در نمایشگاه کار اجرا کردیم.

ایده‌ی چهاردهم گردونه‌ی شانس دریایی

  • طراحی کلی: به‌جای یک گردونه‌ شانس ساده، از طرح یک سکان کشتی بزرگ استفاده کنید که به‌جای پره‌های گردونه، دسته‌های سکان قرار گرفته‌اند. در مرکز گردونه نیز می‌توان تصویر یک لنگر دریایی یا یک ماهی خاص (نماد برند یا نمایشگاه) را قرار داد.
  • تم و فضاسازی: دور تا دور سکان می‌توان المان‌هایی مانند صدف، خرچنگ، فانوس دریایی و … را طراحی کرد تا حس دریایی تقویت شود. هر بار که آن را می‌چرخانید، صدای امواج یا صدای مرغان دریایی پخش شود.
  • مدت بازی: چرخش گردونه کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و نتیجه به‌سرعت اعلام می‌شود. در عرض ۲ دقیقه، چندین نفر می‌توانند نوبت خود را امتحان کنند. این هیجان باعث افزایش ازدحام و توجه مخاطبان می‌شود.
گردونه‌ی شانس دریایی
گردونه‌ی شانس دریایی

ایده‌ی پانزدهم جک‌پات صدف‌ها

به‌جای دستگاه اسلات ماشینی معمولی، می‌توان از یک محفظه‌ی شفاف استفاده کرد که درون آن صدف‌های متفاوت وجود دارد. بازیکن یک دکمه را می‌فشارد و صدف‌ها برای چند ثانیه مخلوط می‌شوند و در نهایت یک صدف انتخابی بیرون می‌آید که روی آن نوع جایزه درج شده است.

با نورپردازی آبی و صدای حباب‌های دریا، حس جذابی ایجاد می‌شود. هر مرحله در کمتر از ۲۰ ثانیه انجام می‌گیرد و در مجموع با صف کوتاه، افراد زیادی می‌توانند از آن بهره ببرند. ما این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.

نتیجه‌گیری

طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفه‌ی شما می‌شود و شما می‌توانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه شیلات اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره‌ی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببیند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب