هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه صنعت برق، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 14 ایدهی بازی نمایشگاهی در 4 دستهی متفاوت میپردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایدهها کنار شماست.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه صنعت برق بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان بود را دقت کنید.
ایدهی اول هجوم به برج نیرو
یک ساختار برج مانند طراحی کنید که نماد یک دکل برق باشد. بازیکنان باید با توپهای ویژهای که نماد جریان برق هستند، هدفهای مشخص روی برج را بزنند. هدف این است که “انرژی برق” را به بالاترین سطح برج برسانند. این بازی نیازمند هیجان و فعالیت فیزیکی است و بازدیدکنندگان را به طور مستقیم درگیر میکند.

ایدهی دوم خطای مدار
یک ماکت شبیه به مدار الکتریکی طراحی کنید که در آن سیمها و سوکتهای مختلف وجود دارند. بازیکنان باید در مدت زمان محدود، سیمها را به سوکتهای صحیح وصل کنند. اشتباه در اتصال باعث روشن شدن چراغ خطا میشود.

ایدهی سوم انفجار ولتاژ
یک سازه دایرهای با دیوارهایی پر از دکمه طراحی کنید. بازیکنان باید دکمههای مشخصی را که نور آنها روشن میشود، فشار دهند. این بازی هیجان سرعت عمل و دقت را به نمایش میگذارد. استفاده از جدول برندگان در این سبک بازی بسیار مهم خواهد بود.

۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه صنعت برق
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.
ایدهی چهارم شناسایی خطرات برقی
در این بازی، داستان از یک خانه آغاز میشود که دچار مشکل در سیستم برقی است. متون مختلفی مانند “اتصال زمین درست است” یا “فیوز سوخته” در حال سقوط هستند. بازیکن باید متون اشتباه مانند “فیوز سوخته” را حذف کند تا مشکلات سیستم برقی رفع شود.

ایدهی پنجم حفاظت از شبکه برق
در این بازی، شبکه برق توسط هکرها مورد حمله قرار میگیرد. متون صحیح مانند “رمزگذاری داده” و متون اشتباه مانند “رمز عبور ضعیف” سقوط میکنند. بازیکن باید با شلیک به متون اشتباه، از نفوذ جلوگیری کند. شلیک میتواند با کلیک روی متون و نمایش جرقههای الکتریکی صورت گیرد.

ایدهی ششم مدیریت مصرف انرژی
بازی “مدیریت مصرف انرژی” یک بازی دیجیتالی تعاملی است که هدف آن افزایش آگاهی بازیکنان درباره صرفهجویی در مصرف برق است. بازیکن باید با تمرکز و دقت بالا، متون اشتباه مانند “چراغها را روشن بگذارید” یا “وسایل را در حالت آماده به کار رها کنید” را شناسایی کرده و حذف کند. هر متن صحیحی که به انتهای مسیر برسد، باعث افزایش امتیاز بازیکن و تکمیل شبیهسازی دستگاه مدیریت مصرف انرژی میشود.
در طراحی خط پایان، از یک صفحه نمایش دیجیتال استفاده میشود که میزان انرژی صرفهجوییشده را نشان دهد و حس موفقیت را به بازیکن القا کند. همچنین افکتهای صوتی و تصویری هنگام حذف متون اشتباه، هیجان بازی را افزایش میدهند. بازی میتواند مراحل متنوعی داشته باشد که هر کدام شامل چالشهای پیچیدهتر در مدیریت مصرف انرژی باشند. این طراحی به بازیکنان کمک میکند تا پیامهای مهمی در زمینه استفاده بهینه از انرژی دریافت کنند.

3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! الهام از بازیهای مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایدهی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی میکنیم و سپس چند ایدهی جدید مطرح میکنیم. برای مثال نمونهی زیر را ببینید.
ایدهی هفتم برقرسون در نمایشگاه صنعت برق
در این بازی، بازیکن باید یک خط برق را از میان موانع عبور دهد و جریان برق را به مقصد برساند. طراحی باید ساده و روان باشد و حس تعامل مستقیم با شبکه برق را القا کند. برای افزایش جذابیت، افکتهای صوتی و نوری هنگام رسیدن برق به مقصد فعال میشوند و حس موفقیت را به بازیکن منتقل میکنند.
موانع بازی میتوانند شامل چالشهای متنوعی مانند تغییر مسیر، عبور از پلهای متحرک یا اجتناب از مانعهای چرخشی باشند. همچنین، استفاده از تایمر برای ایجاد حس رقابت و زمانبندی دقیق در بازی اضافه میشود. بازیکن با عبور موفقیتآمیز از موانع، امتیاز کسب میکند و میتواند به مراحل پیچیدهتر و هیجانانگیزتری دست پیدا کند.

ایدهی هشتم تعادل نیرو
بازیکن باید دو ستون برق را متعادل نگه دارد. اگر جریان برق بیش از حد شود، ستون سقوط میکند. این بازی ترکیبی از دقت و تعادل است. بازیکن باید دو ستون برق را متعادل نگه دارد.
- برای سختتر شدن بازی، جریان برق با گذر زمان سریعتر میشود و بازیکن باید عکسالعمل سریعتری نشان دهد.
- طراحی ستونها میتواند به شکل دکلهای برق فشار قوی باشد تا حس واقعیتری ایجاد کند.
- صدای اخطار در زمان نزدیک شدن به سقوط ستونها میتواند هیجان بازی را افزایش دهد.

ایدهی نهم جریانساز برق
بازیکن باید قطعات مختلفی را که نماد اجزای مدار هستند، به درستی سر جای خود قرار دهد تا جریان برق برقرار شود.
- هر قطعه مدار، رنگ یا شکلی خاص دارد که باید با محل صحیح آن مطابقت داشته باشد.
- در مراحل بالاتر، تعداد قطعات بیشتر و پیچیدگی مدارها افزایش مییابد.
- طراحی بازی بهگونهای باشد که حس یادگیری اصول اولیه مدارهای الکتریکی به بازیکنان در نمایشگاه صنعت برق منتقل شود.

ایدهی دهم پرش برقی
بازیکن باید با لمس صفحه، جرقه برق را از روی موانع عبور دهد و انرژی را به دستگاه نهایی برساند .
- موانع میتوانند به شکل قطعات سوخته یا سیمهای خراب طراحی شوند تا ارتباط مستقیم با صنعت برق داشته باشند.
- مسیر بازی پر از پیچ و خمهایی است که بازیکن باید با دقت از میان آنها عبور کند.
- طراحی گرافیکی جذاب با افکتهای نوری برق میتواند بازی را هیجانانگیزتر کند.

ایدهی یازدهم مسیر برقرسانی
بازیکن باید جریان برق را از طریق سیمکشیهای پیچیده به مقصد هدایت کند و از اتصال کوتاه جلوگیری کند. مسیرهای سیمکشی به تدریج سختتر و پیچیدهتر میشوند تا چالش بیشتری ایجاد شود.
- در صورت انتخاب مسیر اشتباه، بازیکن با یک افکت برق گرفتگی مجازی مواجه میشود که نشاندهنده شکست است.
- بازی میتواند با نمایش یک شبکه بزرگتر و تعیین نقاط شروع و پایان مختلف، تجربه بازیکن را متنوعتر کند.

۴- بازیهای دیجیتال شانسی در نمایشگاه صنعت برق
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را در نظر بگیرید که در نمایشگاه کار اجرا کردیم.
ایدهی دوازدهم گردونه شانس چرخ انرژی
گردونه شانس به گونهای باشد که بخشهای مختلف آن نماد ابزارهای برقی مانند کلید، پریز، فیوز و سیم برق باشند. هر بخش به جوایز مرتبط با صنعت برق اختصاص داده شود.
- برای جذابتر شدن، یک سیستم نوری LED میتواند مسیر چرخش را به نمایش بگذارد.
- صدای چرخش و توقف چرخ نیز باید طوری طراحی شود که حس انتظار و هیجان را تقویت کند.
- برچسبهای روی چرخ میتوانند شامل تصاویر و عناوین مرتبط با تجهیزات برقی باشند.

ایدهی سیزدهم پلینکو قطرهی انرژی
پلینکو به شکلی طراحی شود که مسیرها نماد جریان برق در مدارهای مختلف باشند. جایزهها در پایین، به ابزارها و تجهیزات برقی اشاره کنند.
- توپهای پلینکو میتوانند به شکل قطرات انرژی یا جرقههای برق طراحی شوند.
- مسیرهای پلینکو پر از منحنیها و موانع باشد تا بازیکنان پیشبینی دقیقی از نتیجه نداشته باشند.
- صداهای ویژهای در هنگام برخورد توپها با موانع و رسیدن به جایزهها طراحی شود

ایدهی چهاردهم جکپات کابل طلایی
طراحی جکپات به گونهای باشد که بازیکن بتواند سه سیم طلایی را با هم ترکیب کند تا جایزه اصلی را ببرد.
- سیمها با طرحهایی مانند کابلهای برق واقعی طراحی شوند تا حس ارتباط با صنعت برق بیشتر شود.
- بازیکن باید برای برد، ترکیبهای دیگری از سیمها را که نماد خطا هستند، از بین ببرد.
- نورپردازی طلایی و افکتهای برق در هنگام برنده شدن، حس پیروزی را تقویت میکنند.
ما این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده انجام دادیم.

نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه صنعت برق اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.