طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

۱۵ ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه فرش

ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه فرش
ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه فرش

نمایشگاه فرش دستباف و ماشینی هر دو فضایی جذاب و دیدنی برای مخاطبان فراهم می‌کنند. استفاده از بازی نمایشگاهی می‌تواند باعث افزایش پاخور شود. به همین دلیل در این پست به معرفی 15 ایده در چهار دسته می‌پردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرا این ایده‌ها همراه شماست.

1-بازی‌های فیزیکی

بازی‌های فیزیکی برای نمایشگاه فرش بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازی‌هایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیارود! برای مثال این اجرا را در نظر بگیرید.

ایده‌ی اول طناب‌کشی نخ فرش

در این بازی، دو گروه با یک طناب ضخیم تزئین‌شده شبیه نخ فرش با یکدیگر رقابت می‌کنند. ساختار بازی به گونه‌ای طراحی می‌شود که در وسط زمین یک مانع یا سکو وجود دارد که طناب باید از روی آن عبور کند. برای جذاب‌تر شدن، می‌توان نشانگرهایی به شکل گل‌های فرش روی طناب نصب کرد.

برد و باخت بر اساس بیرون کشیدن پرچم وسط طناب از خط مرکزی تعریف می‌شود. این محصول باید با تجهیزات مقاوم و دکوراتیو ارائه شود تا بینندگان حس کنند خودشان نمی‌توانند مشابهش را بسازند. همچنین وجود یک اپراتور که به بازی هیجان بدهد مهم است.

بازی طناب‌کشی نخ فرش
بازی طناب‌کشی نخ فرش

ایده‌ی دوم دارت قالیچه‌ای

یک صفحه‌ی بزرگ دارت را تصور کنید که طرحی شبیه نقوش فرش دارد. بازیکنان با پرتاب توپ‌های کوچک چسبی سعی می‌کنند در نقاط کلیدی که شبیه ترنج یا لچک‌های فرش است، امتیاز بگیرند. امتیاز بیشتر، برنده‌ی بازی خواهد بود. استفاده از یک جدول برندگان بازی را جذاب‌تر هم خواهد کرد.

دارت قالیچه
دارت قالیچه

ایده‌ی سوم پل معلق تار و پود

این بازی شامل یک سازه‌ی مقاوم معلق است که روی آن ریسمان‌هایی مانند تار و پود فرش به‌صورت شبکه‌بندی قرار دارد. بازیکنان باید در کمتر از دو دقیقه از یک سمت به سمت دیگر عبور کنند؛ بدون اینکه پا روی بافت اشتباه بگذارند. این سازه به‌لحاظ فنی نیاز به طراحی خاص و مواد باکیفیت دارد و باعث می‌شود جمعیت زیادی اطراف آن تجمع کنند.

پل معلق تار و پود
پل معلق تار و پود

ایده‌ی چهارم حلقه‌انداختن بر دار قالی

یک دار قالی سنتی اما کوچک‌شده را در نظر بگیرید که با گیره‌ها و میخ‌های مخصوص تزئین شده است. بازیکنان باید حلقه‌های کوچک را به شکلی دقیق به این میخ‌ها بیندازند. هر میخ امتیاز متفاوت دارد. حال اگر یک سیستم تعیین جایزه خوب وجود داشته باشد همه در بازی شرکت خواهند کرد.

حلقه‌انداختن بر دار قالی
حلقه‌انداختن بر دار قالی

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه فرش

در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانال‌های ارتباطی متفاوتی قرار می‌گیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا می‌شود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره می‌شود مثلا ویدیوی زیر را نگاه کنید.

ایده‌ی پنجم بازی چالش کیفیت و اصالت فرش

در این بازی که روی یک استند دیجیتال اجرا می‌شود، ابتدا گفت‌وگویی کوتاه بین دو شخصیت مجازی نمایش داده می‌شود: مثلاً یکی خریدار فرش و دیگری استادکار یا کارشناس فرش. گفت‌وگو بر محور تشخیص اصالت و کیفیت یک فرش پیش می‌رود. سپس مرحله اصلی بازی آغاز می‌شود: متن‌های کوچکی روی صفحه به شکل تکه‌های الیاف یا اطلاعات بافت فرش از بالا سقوط می‌کنند. برخی اطلاعات درست هستند (مثل “نخ پشم طبیعی”، “رنگ گیاهی اصل”) و برخی اطلاعات نادرست (مثل “رنگ شیمیایی بی‌کیفیت”، “بافت ماشینی تقلبی”). بازیکن باید با عمل “شلیک” که شبیه چلاندن نخ با یک ابزار حرفه‌ای نساجی است، موارد نادرست را از بین ببرد و موارد درست را عبور دهد.

  • پایان بازی: در پایین صفحه، به جای “خط پایان”، یک دار قالی نیمه‌بافته قرار دارد. اگر موارد نادرست عبور کنند، دار قالی صدمه می‌بیند و بازیکن می‌بازد.
  • عمل شلیک: بازیکن با زدن دکمۀ مخصوص، گویا ابزاری شبیه قیچی یا دستگاه برش دارد و الیاف تقلبی را می‌بُرد و جلوی عبورشان را می‌گیرد.
  • جایگزین آیتم‌ها: به جای فولدر و فایل، از “ریسه‌های نخ” یا “الیاف بافته‌نشده” استفاده می‌کنیم تا حس بافت فرش منتقل شود.
چالش کیفیت و اصالت فرش
چالش کیفیت و اصالت فرش

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکت‌ها بهترین سبک بازی است! الهام از بازی‌های مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایده‌ی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی می‌کنیم و سپس چند ایده‌ی جدید مطرح می‌کنیم

ایده‌ی ششم بازی Fruit Ninja

  • آمار و محبوبیت: بیش از یک میلیارد دانلود در سراسر جهان.
  • گیم‌پلی: بازیکن با کشیدن انگشت روی صفحه، میوه‌هایی را که به هوا پرتاب می‌شوند قطعه‌قطعه می‌کند. اگر بمبی پرتاب شود و بازیکن آن را قطع کند، بازنده خواهد بود.
  • دلیل تناسب: سرعت بالا و محدودیت زمانی کوتاه (زیر دو دقیقه) دارد و می‌توان با تغییر تم گرافیکی، از میوه‌ها به نمادهای فرش (مثلاً قطعات نخ و طرح‌های سنتی) رسید. همچنین جذابیت بالا و سادگی گیم‌پلی باعث می‌شود بازدیدکنندگان نمایشگاه فرش درگیر شوند.

ایده‌ی هفتم بازی Flappy Bird

  • آمار و محبوبیت: در اوج محبوبیتش، میلیون‌ها دانلود در روز داشت.
  • گیم‌پلی: با ضربات مداوم، باید پرندۀ کوچک را بین موانع عبور دهید، هر برخورد باعث باخت می‌شود.
  • دلیل تناسب: سریع، رقابتی و زمان‌بندی آن کوتاه است. می‌توان شخصیتی مرتبط با فرش (مثلاً بالشی پرنده یا گل‌فرش بامزه) را جایگزین کرد تا در مسیری سنتی حرکت کند.

ایده‌ی هشتم بازی Piano Tiles

  • آمار و محبوبیت: بیش از ۵۰۰ میلیون دانلود.
  • گیم‌پلی: کاشی‌های سیاه با سرعت‌های مختلف روی صفحه ظاهر می‌شوند و بازیکن باید سریعاً آن‌ها را لمس کند و از لمس کاشی‌های سفید بپرهیزد.
  • دلیل تناسب: ریتم تند و مسابقه‌ای دارد و در کمتر از دو دقیقه به نتیجه می‌رسد. می‌توان کاشی‌ها را طرح‌های سنتی کوچک فرش در نظر گرفت تا حس هنری نمایشگاه فرش را تداعی کند.

ایده‌ی نهم قالی‌بُر ماهر

در این بازی، صفحه‌ای دیجیتال داریم که طرحی از یک فرش خام (بدون برش و شکل نهایی) به نمایش می‌گذارد. بازیکن باید با کشیدن انگشت خود خطوط برش را دقیقاً دنبال کند. هر بار که از خط خارج شود، زمان کم می‌شود. طراحی مرحله‌ها کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد تا بازیکن درگیر چالش سرعت و دقت شود و در نهایت طرح فرش به شکلی زیبا نمایان شود.

قالیبر ماهر
قالیبر ماهر

ایده‌ی دهم جهش بر تار و پود

نمایی از تار و پودهای فرش روی صفحه نشان داده می‌شود و شخصیت کوچک کارتونی باید با پرش از تارها عبور کند و در زمان معین به مقصد برسد. موانع نیز گل‌وبوته‌های فرش هستند که اگر بازیکن زمان پرش را درست تنظیم نکند، برخورد می‌کند و می‌بازد. سرعت بالای گیم‌پلی باعث هیجان دو دقیقه‌ای می‌شود.

جهش بر تار و پود
جهش بر تار و پود

ایده‌ی یازدهم رنگرزی سریع

در این مینی‌گیم، کاسه‌های رنگ گیاهی و نخ‌های خام نمایش داده می‌شوند. بازیکن باید به‌سرعت نخ‌های مورد نیاز را در رنگ درست فرو ببرد و سپس در جای مخصوص قرار دهد. هر اشتباه یا کندی، زمان را از دست می‌دهد. این ایدۀ ساده اما رقابتی، می‌تواند حس مشارکت در فرایند رنگرزی سنتی فرش را القا کند.

رنگرزی سریع
رنگرزی سریع

ایده‌ی دوازدهم تقارن ترنج

در این بازی، صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ سمت راست طرحی از ترنج فرش (مرکز طرح فرش) نشان داده می‌شود و سمت چپ باید بازیکن در کمتر از دو دقیقه با کلیک روی پالت رنگ و نقوش، همان طرح متقارن را کامل کند. هر قسمت اضافی یا هر رنگ اشتباه، امتیاز منفی دارد. سرعت عمل و دقت نکته اصلی بازی است.

تقارن ترنج
تقارن ترنج

ایده‌ی سیزدهم بافتچین

در این بازی، قطعه‌های کوچکی از گل‌ و بوته‌های متنوع به صورت نامنظم در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند. بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه این قطعات را به ترتیبی صحیح روی دار دیجیتال قرار دهد تا یک نقشه کامل از فرش ایجاد شود. بافتچی موفق کسی است که بدون خطا و با سرعت بالا این قطعات را کنار هم بچیند.

بافتچین
بافتچین

۴- بازی‌های شانسی دیجیتال

وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را در نظر بگیرید که در نمایشگاه کار اجرا کردیم.

ایده‌ی چهاردهم قالی‌ شانس 

  • ایده اصلی: گردونه‌ای بزرگ که به‌جای طرح معمولی، از نقش‌های فرش در پالت رنگی برند شما استفاده می‌کند؛ لبه‌های گردانه می‌تواند شبیه حاشیۀ فرش طراحی شود. نشانگر نیز می‌تواند یک تکه نخ پشمی باشد که هنگام چرخش روی بخش‌های مختلف فرش “تق‌تق” صدا می‌دهد.
  • کاستوم‌سازی: به‌جای تقسیم‌بندی‌های سنتی اعداد یا جوایز، از طرح‌هایی مثل گل شاه‌عباسی، بته‌جقه یا نقوش هندسی فرش استفاده کنید تا کاملاً بومی و متناسب با صنعت فرش جلوه کند.
قالی‌ شانس 
قالی‌ شانس در نمایشگاه فرش

ایده‌ی پانزدهم  جکپات فرش

دستگاهی را تصور کنید که با کشیدن یک اهرم، توپ‌ها یا سکه‌هایی با طرح نخ و ریشه فرش وارد محفظه می‌شوند. اگر همه در یک ردیف هم‌نشان (مثلاً سه نماد از یک نقش اصیل فرش) قرار گیرند، بازیکن برنده جکپات خواهد شد. ما این ایده را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.

جکپات فرش
جکپات فرش

نتیجه‌گیری

طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفه‌ی شما می‌شود و شما می‌توانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه فرش اگرشما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره‌ی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببیند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب