هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه لوازم التحریر، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 15 ایدهی بازی نمایشگاهی در 4 دستهی متفاوت میپردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایدهها کنار شماست.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه لوازم التحریر بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.
ایدهی اول مسابقهی مدادهای غولپیکر
یک سازهی بزرگ به شکل مداد یا خودکار طراحی میشود که طولی بیشتر از حد معمول دارد (مثلاً دو متر). شرکتکنندگان باید این مداد غولپیکر را بهصورت تیمی یا انفرادی از یک مسیر مارپیچ عبور دهند. مسیر طوری طراحی شده که به چرخاندن، خم کردن و مانورهای بدنی نیاز باشد. هر کس بتواند در زمان کمتری مداد را از ابتدا تا انتهای مسیر هدایت کند، برنده خواهد بود.

ایدهی دوم پرتاب پاککن به هدف
یک سازهی دیواری بزرگ بسازید که شکل یک دفتر مشبک یا تختهسیاه غولپیکر را دارد. روی آن، چند دایرهی رنگی با امتیازهای متفاوت قرار دهید. شرکتکنندگان باید پاککنهای مخصوص (اندازهی نسبتا بزرگ یا طراحی منحصربهفرد) را به سمت این دایرهها پرتاب کنند.

ایدهی سوم مسابقهی لیبلچسبانی
یک دیوار بزرگ با طرحی از یک دفتر یادداشت یا تابلو درست کنید که بخشهای مختلف آن، محل چسباندن لیبل یا استیکر باشند. هر شرکتکننده یک بسته لیبل با طرحهای مرتبط با نمایشگاه لوازمالتحریر دریافت میکند و باید در زمانی محدود (مثلاً ۹۰ ثانیه) بیشترین تعداد لیبل را در مکانهای درست (که از قبل مشخص شده) بچسباند.
نکتهی هیجانانگیز این است که باید بازیکن بدود، بپرد یا از نردبان کوچک بالا برود تا همهی موقعیتهای تعیینشده را پر کند. این بازی هم شور و شوق حرکتی دارد و هم حس خلق کردن با لوازم تحریر را القا میکند.

ایدهی چهارم برج ماژیک
چندین ماژیک بزرگ و سنگین (به شکل استوانههای رنگی مقاوم) در یک ایستگاه قرار میگیرند. شرکتکنندگان باید با سرعت عمل و دقت، این ماژیکها را روی هم قرار دهند تا بلندترین برج را در زمان مشخص بسازند. نکتهی مهم این است که تعادل برج سریعاً به هم میخورد و نیاز به هماهنگی بدنی بازیکن دارد.
هر کس بتواند در دو دقیقه بلندترین برج ماژیک را بسازد، برنده است. این بازی هیجان، حرکت و همچنین یادآور ابزارهای اصلی نوشتن است.

۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه لوازم التحریر
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.
ایدهی پنجم فیلترکردن سفارشهای لوازمالتحریر
این بازی شبیه به مکانیزمی است که توضیح داده شد: آیتمهای صحیح باید عبور کنند و آیتمهای نادرست باید حذف شوند. داستان بازی میتواند چنین باشد:
- داستان و تم اصلی: شما مدیر یک انبار بزرگ لوازمالتحریر هستید که روزانه سفارشهای زیادی دریافت میکند. سفارشهای صحیح (مثلاً برندهای رسمی، اجناس اورجینال یا قلمهای استاندارد) باید به خط پایانی برسند تا بستهبندی شوند. اما سفارشهای تقلبی یا اشیای غیرمرتبط (مثل وسایل غیرمجاز یا اجناس بیکیفیت) را باید بهسرعت از مسیر خارج کنید.
- خط پایان (End Line): یک خط نقاله یا دستگاه بستهبندی شکیل در انتهای صفحه دیده میشود که نمادی از بخش ارسال کالا است. هر آیتمی که درست باشد، باید وارد بخش بستهبندی شود.
- حرکت و شلیک: بازیکن با زدن دکمه یا کلیک، یک مُهر “باطل” (یا یک پرتاب “کاتر” دیجیتالی) به سمت آیتمهای مشکوک میفرستد تا آنها را از بین ببرد. در واقع آیتمهای تقلبی را با مُهر باطل نشانه میرود و از صفحه حذف میکند.
- نماد آیتمها: میتوان از تصویر بستههای مداد، خودکار، دفتر، پاککن و… به عنوان آیتمهای درست استفاده کرد و برای آیتمهای غلط، بستههای خراب یا جعلی که لوگو یا نام برند بههمریخته دارند، طراحی کرد.
- قوانین باخت: اگر اشتباهاً آیتم درست را مُهر بزنید، یا اگر آیتم جعلی از چشمتان دور بماند و به دستگاه بستهبندی برسد، میبازید.
این بازی بُعد آموزشی و سرگرمکنندگی را ترکیب میکند و در آن حداکثر دو دقیقه فرصت دارید که سفارشهای درست را از نادرست جدا کنید.

3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! معمولا مساله رکورد زدن در این سبک بازی بسیار مهم میشود. داشتن یک جدول برندگان خیلی مهم است! کاربر همچنین باید پیشرفت خود را ببیند.
ایدهی ششم Paper Toss
- آمار و ارقام: بیش از ۵۰ میلیون دانلود در فروشگاه گوگلپلی و اپاستورها.
- گیمپلی: بازیکن باید توپهای کاغذی را به سوی سطل زباله پرتاب کند. میزان قدرت و زاویه پرتاب و همچنین باد یا موانع دیگر در بازی تأثیرگذارند.
- چرایی تناسب با نمایشگاه لوازمالتحریر: بازی Paper Toss دقیقاً با مفاهیم کاغذ و ادارات در ارتباط است و میتواند یادآور کاربرد کاغذ در دفاتر و شرکتها باشد. این بازی در کمتر از دو دقیقه نتیجه را مشخص میکند و افراد میتوانند بهسرعت درگیر رقابت شوند.
ایدهی هفتم Draw Something
- آمار و ارقام: بیش از ۵۰ میلیون دانلود و محبوبیت جهانی.
- گیمپلی: در این بازی، یک کلمه یا مفهوم داده میشود و بازیکن باید با کشیدن تصویری ساده، آن را به دوستانش نشان دهد تا حدس بزنند.
- چرایی تناسب با نمایشگاه لوازمالتحریر: مرتبط با نقاشی و استفاده از قلم و کاغذ است. میتوان آن را برای تعامل بازدیدکنندگان با برند شما شخصیسازی کرد (مثلاً مفاهیم مرتبط با لوازمالتحریر یا لوگوهای شرکت را طراحی کنند).
ایدهی هشتم Paper.io
- آمار و ارقام: در نسخههای مختلف، مجموعاً بالای ۱۰۰ میلیون دانلود و استقبال گسترده.
- گیمپلی: بازیکن با کشیدن یک قلمرنگی دیجیتال، باید یک منطقه از صفحه را تصاحب کند. هرچه محدودهی رنگی خود را گستردهتر کنید، امتیاز بیشتری میگیرید اما نباید اجازه دهید دشمنان خط شما را قطع کنند.
- چرایی تناسب با نمایشگاه لوازمالتحریر: استفادهی مستقیم از مفهوم کاغذ و رنگ، و نیز سادگی و سرعت بالای این بازی باعث میشود که برای غرفههای نمایشگاهی گزینهی خوبی باشد.
ایدهی نهم مدادرنگیهای دونده
چند مدادرنگی دیجیتال بهصورت دوندههای کوچک نمایش داده میشوند که در یک مسیر پر از موانع (مانند خطکش، تراش، گیره کاغذ و…) حرکت میکنند. بازیکن با لمس صفحه باید مدادرنگی خود را در زمان درست پرش دهد و از موانع عبور کند. هدف، رسیدن به انتهای مسیر در کمتر از دو دقیقه است.

ایدهی دهم پازل سریع دفترچه یادداشت
صفحهای به شکل دفترچهی یادداشت نمایش داده میشود که قطعات مختلفش به هم ریختهاند. بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه این قطعات را با حرکات سریع انگشت به موقعیت درست برگرداند. با چیدن صحیح هر قطعه، صدای ورق زدن یا نوشتن پخش میشود. اگر تا پایان زمان مشخص، دفتر کامل شود، بازیکن برنده خواهد بود.

ایدهی یازدهم مرتبسازی خودکارها
انبوهی از خودکارها و رواننویسهای رنگی روی صفحه ریخته میشوند. بازیکن باید بهسرعت آنها را به تفکیک رنگ در جعبههای مربوطه بیندازد. هر لمس اشتباه یا قرار دادن یک رنگ در جعبهی غلط باعث کم شدن امتیاز میشود. در پایان دو دقیقه، امتیاز نهایی مشخص میگردد.

ایدهی دوازدهم پرش منگنه
صفحهای شبیه یک سکوی موجدار وجود دارد که بازیکن یک منگنهی دیجیتال را کنترل میکند. باید با ضربهی انگشت، منگنه را به هوا بفرستد تا از روی شکافها و مانعها بپرد و در مسیر، کاغذهای امتیازی را جمع کند. اگر منگنه سقوط کند یا به مانعی سخت برخورد کند، از بازی حذف میشود.

ایدهی سیزدهم پریدن از روی ماژیکهای نو
در این بازی، یک ماژیک نو با جوهر دلخواه دارید که باید از میان انبوهی ماژیک دیگر که به شکل عمودی در حال آمدن هستند، راه خود را پیدا کند. با حرکت به چپ و راست یا پرشهای کوتاه، باید جلوگیری کنید از برخورد با ماژیکهای در حال حرکت. هدف، بقا تا دو دقیقه است.

۴- بازیهای دیجیتال شانسی در نمایشگاه لوازم التحریر
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.
ایدهی چهاردهم گردونه شانس لوازم التحریر
- ساختار کلی: گردونهای دیجیتال که با لمس صفحه یا کشیدن دستهی مجازی میچرخد و روی بخشهای مختلفی متوقف میشود.
- سفارشیسازی برای لوازمالتحریر: طرح کلی گردونه میتواند شبیه به یک پالت رنگ یا چرخ مدادرنگی باشد؛ هر بخش به رنگ و طرح یک نوع نوشتافزار (مثلاً بخشی با طرح مداد، دیگری خودکار، دیگری ماژیک). نورپردازی و افکت چرخش طوری طراحی شود که مخاطب حس کند واقعاً یک وسیلهی تحریر بزرگ را میچرخاند.
- زمان و نتیجه: گردونه بعد از چند ثانیه توقف میکند و یک جایزه یا امتیاز نمایان میشود. هر دور بازی نهایتاً ۲۰ الی ۳۰ ثانیه زمان میبرد تا در مدت دو دقیقه چند دور چرخش امکانپذیر باشد.

ایدهی پانزدهم جکپات لوازم التحریر
یک دستگاه دیجیتال با تصویری از یک جامدادی بزرگ یا قلک قلم طراحی کنید. با زدن دکمه، تعدادی سکه یا توکن شکل خودکار و مداد داخل این جامدادی میریزد و اگر ترکیب خاصی از قلمها (مثلاً سه مداد یکرنگ) کنار هم قرار بگیرد، برنده میشوید. ما مشابه این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.

نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه لوازم التحریر اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.