طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

15 ایده برای بازی نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی

تصویر پیش فرض کاور بلاگ
تصویر پیش فرض کاور بلاگ

نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای جذب مخاطبان، ایجاد تجربه‌های جذاب و تعامل با مشتریان هستند. در اینجا 15 ایده در چهار دسته‌بندی مختلف بازی ارائه شده که می‌توانید در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی ار آن استفاده کنید. تیم آقای گیمیفیکیشن در تمامی مراحل از جانمایی تا اجرا کنار شماست تا بهترین بازی نمایشگاهی را داشته باشید.

1.بازی‌های فیزیکی (Physical Games)

ایده‌ی اول مزرعه‌دار قوی

ساخت سازه‌ای که شبیه به یک زمین کشاورزی است. بازدیدکنندگان باید گونی‌های “کود” را به نقاط مختلف سازه منتقل کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهند. گونی‌ها طراحی خاصی دارند که وزنشان دقیقاً به اندازه‌ای است که حس واقعی کار در زمین کشاورزی را القا کند.

با این کار نشان می‌دهیم که کاری که ماشین آلات کشاورزی انجام می‌دهند چقدر مهم است! معمولا این سبک بازی‌ها به علت اینکه فیزیکی هستند و نیاز به تفکر خاصی ندارند برای مردم و مخصوصا مردها جذاب است.

مزرعه‌دار قوی
مزرعه‌دار قوی

ایده‌ی دوم چالش آب‌رسانی در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی

بازیکنان باید از روی موانع عبور کنند و یک سطل آب را بدون ریختن به مقصد برسانند. در چنین بازی‌هایی استفاده از یک مجری بازی مجرب و نرم‌افزار ثبت امتیاز اهمیت بالایی خواهد داشت. چیزی که ما در تیم آقای گیمیفیکیشن مدت‌هاست به اهمیت آن واقفیم.

چالش آب‌رسانی
چالش آب‌رسانی

ایده‌ی سوم کاشت و برداشت سریع

توضیح: بازیکنان باید دانه‌های خاصی را کاشته و سریعاً گیاهانی که از قبل آماده شده‌اند، “برداشت” کنند. روی این گیاه‌ها ارزش‌ها و خدمات مجموعه‌ی شما نوشته شده‌است. استفاده از تکنولوژی و دانه‌های مغناطیسی به شدت برای بازیکنان می‌تواند هیجان‌انگیز باشد!

کاشت و برداشت سریع
کاشت و برداشت سریع

ایده‌ی چهارم ساخت تراکتور کوچک

توضیح: افراد قطعاتی شبیه تراکتور را مونتاژ می‌کنند. سرعت و دقت در اینجا اهمیت دارد. همانطور که قبل‌تر گفتیم، اهمیت مجری در چنین بازی‌هایی بسیاز بالاست. اگر افراد بتوانند در این چالش مونتاژ با ویژگی‌های محصولات شما آشنا شوند عالی خواهد بود.

ساخت تراکتور کوچک
ساخت تراکتور کوچک

ایده‌ی پنجم مسیر شخم‌زنی

یک ماشین شبیه‌سازی شده به افراد داده می‌شود که باید زمین کشاورزی مشخصی را در مدت کوتاهی شخم بزنند. مشخصا هدف استفاده از بازی برای معرفی محصول است.

مسیر شخم‌زنی
مسیر شخم‌زنی

2.بازی‌های دیجیتال دانشی (Digital Knowledge Games)

در این سبک بازی‌ها، افراد با یک استند دیجیتال بازی می‌کنند. خوبی این کار این است که حتی کسانی که در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی به صورت فیزیکی شرکت نمی‌کنند می‌توانند بازی کنند و هدف این بازی‌ها هم چیزی جز معرفی محصول و خدمات شما نیست. بازی دانشی محبوب‌ترین بازی ماست.

در این سبک بازی یک سری عبارت از بالا به پایین می‌آید و بعضی از این عبارت‌ها اشتباه و برخی درست هستند شما باید آیتم‌های اشتباه را قبل از رسیدن به خط پایان از بین ببرید. شما به‌نوعی در حال محافظت از خط پایان هستید. خوبی این سبک بازی این است که دونفره هم بازی می‌شود.

ایده‌ی ششم بازی حفاظت از محصولات

شما یک کشاورز دیجیتال هستید و محصولات شما در معرض آفت‌ها و اشتباهات آبیاری قرار دارند. آیتم‌های اشتباه (مانند آفت‌ها یا سیستم‌های نامناسب آبیاری) از بالا سقوط می‌کنند و شما باید آنها را “سم‌پاشی” کنید. اگر یک آفت از خط عبور کند یا آیتم اشتباه را انتخاب کنید، شکست می‌خورید.

خط پایان یک انبار محصولات سالم است و عملیات شلیک به صورت اسپری کردن سم انجام می‌شود. آیتم‌ها می‌توانند گیاهانی با برچسب‌های درست و غلط باشند. حتی این عبارت‌ها می‌توانند روی تراکتور و دیگر ماشین‌ آلات کشاورزی قرار بگیرند.

3.بازی‌های دیجیتال مهارتی (Digital Skill Games)

بازی‌های مهارتی بازی‌هایی هستند که در آن کاربر با مهارت خود می‌برد. برای مثال یک بازی شبیه کندی کراش را تصور کنید که با محصولات شما ساخته شده باشد. چه کسی این بازی را می‌برد و رکورد می‌زند؟ کسی که مهارت بیشتری داشته باشد!

ایده‌ی هفتم  کپی کردن از بازی Fruit Ninja

    • آمار و موفقیت: بیش از 1 میلیارد دانلود.
    • گیم‌پلی: بریدن میوه‌ها با سرعت و دقت.
    • دلیل ارتباط با نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی: شباهت به بریدن محصولات کشاورزی.

ایده‌ی هشتم کپی کردن از بازی Angry Birds

    • آمار: بیش از 2 میلیارد دانلود.
    • گیم‌پلی: پرتاب پرنده‌ها برای تخریب سازه‌ها.
    • دلیل ارتباط: شبیه‌سازی پرتاب ابزار برای برداشت محصولات.

ایده‌ی نهم کپی کردن از بازی Hay Day

    • آمار: یکی از موفق‌ترین بازی‌های کشاورزی موبایلی.
    • گیم‌پلی: مدیریت مزرعه.
    • دلیل ارتباط: شباهت به مدیریت منابع در کشاورزی.

ایده‌ی دهم دانه‌کاری دقیق

بازیکنان نقش یک کشاورز مدرن را بر عهده دارند که باید با استفاده از ماشین شخم‌زنی مجازی، یک زمین کشاورزی دیجیتال را شخم بزند. این‌ها موارد مهم بازی خواهند بود:

    • بازیکن باید مسیر را در کمترین زمان ممکن طی کند.
    • باید از شخم زدن مناطقی که نباید شخم زده شوند (مانند سنگ‌ها یا مناطق حفاظت‌شده) اجتناب کند.
    • اگر بازیکن به یک مانع برخورد کند یا از مسیر اصلی خارج شود، امتیاز از دست می‌دهد.
دانه‌کاری دقیق
دانه‌کاری دقیق

ایده‌ی  یازدهم آبیاری دقیق

این بازی بازیکنان را در نقش یک کشاورز مدرن قرار می‌دهد که باید با کنترل دقیق شیرهای آب، مزرعه‌ای را به‌طور کامل و مساوی آبیاری کند. ماموریت‌ها:

  1. بازیکن باید شیرهای آب را باز و بسته کند تا فشار و جریان آب به‌طور متعادل به همه بخش‌های مزرعه برسد.
  2. برخی قسمت‌های زمین به آب بیشتری نیاز دارند، و بازیکن باید این نیاز را تشخیص دهد و جریان آب را تنظیم کند.
  3. بخش‌های مختلف زمین با رنگ‌هایی مشخص می‌شوند که میزان رطوبت یا خشکی آن‌ها را نشان می‌دهد.
  4. بازیکن باید سریع واکنش نشان دهد و مسیرهای درست را برای جلوگیری از هدررفت آب یا آسیب به محصولات انتخاب کند.
آبیاری دقیق
آبیاری دقیق

ایده‌ی دوازدهم ماشین‌آلات نوین

در این بازی، بازیکنان به‌طور مجازی یک ماشین کشاورزی پیشرفته، مانند کمباین یا بذرکار، را برای انجام وظایف کشاورزی خاص کنترل می‌کنند.ماموریت‌ها:

    • وظایف اولیه، مانند برداشت محصولات یا کاشت بذر، روی صفحه نمایش داده می‌شوند.
    • بازیکن باید ماشین کشاورزی را برای انجام وظایف مشخص مانند برداشت دقیق محصولات، اجتناب از آسیب به زمین و مدیریت منابع هدایت کند.
    • منابعی مانند سوخت و میزان بذر در دسترس باید به‌درستی مدیریت شوند.
ماشین‌آلات نوین
ماشین‌آلات نوین

ایده‌ی سیزدهم دفع آفت

این بازی بازیکنان را در نقش یک کشاورز قرار می‌دهد که باید مزرعه خود را از حمله آفات نجات دهد. ماموریت‌ها:

  1. آفات مانند حشرات یا جوندگان به‌طور تصادفی روی صفحه ظاهر می‌شوند.
  2. بازیکن باید با استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند اسپری سم، تله‌های هوشمند یا امواج صوتی، آفات را از بین ببرد.
  3. هدف این است که محصولات سالم بمانند و هیچ آفتی به محصولات آسیب نزند.
  4. آفات سریع حرکت می‌کنند و به‌صورت تصادفی ظاهر می‌شوند، بنابراین بازیکن باید سرعت و دقت بالایی داشته باشد.
  5. برخی آفات مقاوم‌تر هستند و نیاز به استفاده از ابزارهای خاص دارند.آسیب رسیدن به محصولات یا استفاده بیش‌ازحد از ابزارها باعث کاهش امتیاز می‌شود.
دفع آفت
دفع آفت

4.بازی‌های دیجیتال شانس (Digital Chance Games)

این سبک بازی‌ها وقتی مخاطب شما عموم مردم هستند جذاب است. در اینجا دو ایده‌ی جدید می‌آوریم.

ایده‌ی چهاردهم پلینکوی آبیاری نوین

این بازی با هدف شبیه‌سازی مدیریت آبیاری طراحی شده و بازدیدکنندگان را در یک تجربه تعاملی و سرگرم‌کننده شرکت می‌دهد.ماموریت‌ها:

  1. بازیکن یک “توکن” که به‌عنوان قطره آب نمادین است، از بالای صفحه پلینکو دیجیتال رها می‌کند.
  2. توکن از میان موانع و مسیرهای پیچیده عبور می‌کند.
  3. بازیکن باید قطرات آب را به مسیرهایی هدایت کند که به محصولات خاص در پایین صفحه برسد.
پلینکو
پلینکو

نمونه‌ی بازی بیمه سامان می‌تواند دید خوبی از این بازی به شما بدهد. ترکیب المان‌های تصویری شرکت شما با این بازی می‌تواند جذاب باشد.

ایده‌ی پانزدهم گردونه‌ی شانس

مشخصا گردونه‌ی شانس ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین بازی نمایشگاهی ممکن است. این بازی کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت اما نباید انتظار خاصی از آن داشته باشید! ما این کار را برای برند دارانامهر قبلا انجام داده‌ایم.

جمع‌بندی

این 15 ایده می‌توانند نمایشگاه شما را به یک تجربه جذاب و به‌یادماندنی تبدیل کنند. هر بازی با تم و هدف نمایشگاه همخوانی دارد و به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را درگیر کرده و برند خود را بهتر معرفی کنید. در نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی می‌توانید با تم شرکت خود بازی نمایشگاهی داشته باشید.

تیم ما با تجربه‌ی اجرای بیش از 30 بازی نمایشگاهی آماده‌ی همکاری با شماست. کافیست فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی را پر کنید تا باهم جلسه داشته باشیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببینید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

فهرست مطالب