هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه چاپ و بسته بندی، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 15 ایدهی بازی نمایشگاهی در 4 دستهی متفاوت میپردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایدهها کنار شماست.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه چاپ و بسته بندی بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.
ایدهی اول ماجراجویی تونل چاپ
در این ایده، سازهای شبیه تونل طراحی میشود که موانعی با طرحهای مختلف بستهبندی و لوگوهای مرتبط با صنعت چاپ در آن تعبیه شده است. بازیکنان باید در کمتر از دو دقیقه از تونل عبور کنند و برحسب زمان طی شده و تعداد برخوردههایی که با موانع داشتهاند امتیاز میگیرند. این تونل میتواند با نورپردازی و افکتهای صوتی مرتبط با صدای ماشینهای چاپ و بستهبندی جذابتر شود.

ایدهی دوم برج کارتنهای غولآسا
در این بازی، کارتنهای بزرگ و سبک (اما محکم) با طرح و نقش بستهبندی برندهای مختلف چاپ شدهاند. هدف این است که بازیکنان در زمان محدود (مثلاً ۹۰ ثانیه) بلندترین برجی را که میتوانند با این کارتنها بسازند، برپا کنند. بعد از اتمام زمان، بلندی برج اندازهگیری و رکورد ثبت میشود. حس رقابتی و شور و هیجان در تماشاگران بالا خواهد بود و جلوهای مرتبط با ماهیت بستهبندی نیز دارد.

ایدهی سوم ضربه به لیبل
سازهای مانند دیوار تعادل با لیبلهای چاپی در اندازههای مختلف روی آن نصب میشود. برخی لیبلها نقاط حساس دارند که هنگام لمس یا ضربهی صحیح، چراغی روشن میشود و امتیاز جمع میگردد. بازیکنان باید در مدت ۶۰ تا ۹۰ ثانیه، بیشترین لیبل را لمس و امتیاز کسب کنند.

ایدهی چهارم حلقه انداختن روی رولهای چاپ
در این بازی، تعدادی پایه به شکل رولهای چاپ (غلتکهای بزرگ) در ارتفاعات متفاوت قرار داده میشود. بازیکنان حلقههایی را که نماد قطعات بستهبندی یا قالبهای چاپ هستند، باید از فاصله معین روی این رولها بیندازند. هر حلقه موفق روی یک رول، امتیاز مشخصی دارد. ساده و در عین حال رقابتی و سرگرمکننده است و در مدت حداکثر دو دقیقه انجام میشود.

۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه چاپ و بسته بندی
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.
ایدهی پنجم نگهبان کنترل کیفیت
در این بازی دیجیتال، بهصورت داستانی نمایش داده میشود که اپراتور کنترل کیفیت در یک خط تولید چاپ و بستهبندی حضور دارد و باید اقلام اشتباه را از خط حذف کند. مکالمهی کوتاهی بین دو شخصیت (مثلاً مدیر خط تولید و اپراتور) در ابتدای بازی پخش میشود تا ضرورت تشخیص محصولات معیوب را توضیح دهند.
- داستان کلی: بازیکن در نقش اپراتور کنترل کیفیت، پشت یک دیوار شیشهای (بهعنوان خط نهایی کنترل) قرار دارد. از بالا آیتمهایی با طرحهای چاپی مختلف (مثلاً بستهبندیهای درست و نادرست، یا لیبلهای اشتباه و صحیح) سقوط میکنند. باید آیتمهای معیوب را با “شلیک رنگ” حذف کند تا به خط نهایی نرسند.
- نحوهی شلیک: عمل شلیک، پاشیدن جوهر یا رنگ اصلاحی است که بهصورت نمادین اقلام معیوب را از بین میبرد. این شلیک میتواند همراه با افکت صدای افشانهی رنگ باشد.
- خط پایان: انتهای صفحه، نواری مانند “نوار کنترل نهایی” است که اگر آیتم معیوب از آن عبور کند، بازیکننده میبازد. همچنین اگر آیتم سالم را اشتباه رنگآمیزی کند، بازنده خواهد شد.
- نماد آیتمها: بستهبندیها و برچسبها (لیبل) بهترین گزینهاند. میتوان طرحهای بستهبندی و برچسبهای استاندارد را با لوگوی شرکت یا سمبلهای قابل شناسایی از صنعت چاپ، در برابر بستهبندیهای معیوب (مثلاً چاپ وارونه، رنگ پسزمینه اشتباه، نوشتههای غیرقابل خواندن) قرار داد. هدف بازی این است که بازدیدکننده بهصورت ناخودآگاه با مفاهیم کنترل کیفیت آشنا شود.

3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! معمولا مساله رکورد زدن در این سبک بازی بسیار مهم میشود. داشتن یک جدول برندگان خیلی مهم است! کاربر همچنین باید پیشرفت خود را ببیند.
ایدهی ششم Fruit Ninja
- آمار و محبوبیت: بیش از ۱ میلیارد دانلود در سراسر دنیا (اندروید و iOS) و امتیاز بالای ۴.۵ در گوگلپلی.
- گیمپلی: بازیکن با کشیدن انگشت روی صفحه، میوههایی را که به هوا پرتاب میشوند قاچ میکند. سرعت عمل و دقت، فاکتور اساسی است. زمان بازی معمولاً کوتاه است و هیجان بالایی دارد.
- دلایل تناسب با شرکت شما: میتوان به جای میوهها، تصاویری از قطعات بستهبندی یا اجزای مختلف چاپی را قرار داد تا بازدیدکنندگان در حین بازی با محصولات و خدمات شرکت آشنا شوند.
ایدهی هفتم Piano Tiles
- آمار و محبوبیت: بیش از ۵۰۰ میلیون دانلود و امتیاز ۴.۴ در گوگلپلی.
- گیمپلی: بازیکن با سرعت باید روی کاشیهای سیاه در حال حرکت کلیک کند و از زدن کاشیهای سفید اشتباه پرهیز کند. سرعت و دقت انگشتها چالش اصلی است.
- دلایل تناسب با شرکت شما: در نسخهی سفارشی، کاشیها میتوانند نماد کارتهای چاپی یا قطعات خط تولید بستهبندی باشند. هر اشتباه میتواند به معنای تولید بستهی معیوب باشد که به خوبی با مفاهیم چاپ و بستهبندی همخوانی دارد.
ایدهی هشتم Stack
- آمار و محبوبیت: میلیونها دانلود و محبوبیت بالا بهخاطر سادگی و سرعت.
- گیمپلی: بازیکن باید بلوکها را طوری روی هم قرار دهد که کمترین میزان بیرونزدگی از بلوک قبلی داشته باشند. هر خطا باعث کوچکتر شدن سکوی بعدی میشود.
- دلایل تناسب با شرکت شما: شبیهسازی روی هم قرار دادن صحیح جعبهها یا بستهها در انبار میتواند تم مناسبی باشد. ضمن اینکه محدودیت زمانی کوتاه برای هر نوبت، آن را به بازیای دوسویه و سریع تبدیل میکند.
ایدهی نهم چیدمان سریع جعبهها
یک بازی با دید از بالا طراحی شود که بازیکن باید جعبههای مختلف را به ترتیبی درست و در ابعاد مناسب در یک کانتینر مجازی جای دهد. هر جعبه با الگوها و لیبلهای چاپ مختلف (برندهای گوناگون) ظاهر میشود. بازیکن تنها دو دقیقه فرصت دارد تا بیشترین تعداد جعبه را با کمترین فضای خالی در کانتینر قرار دهد. این کار به مهارت درگ-دراپ سریع و مدیریت فضا نیاز دارد.

ایدهی دهم مسابقهی رنگسنجی
در این بازی، بازیکن باید رنگهای نمایش دادهشده بر روی بستهبندی را با سرعت و دقت تشخیص دهد. مثلاً رنگ پیشنهادی (CMYK یا طیف رنگی مخصوص چاپ) نشان داده میشود و چندین بستهبندی با تفاوتهای جزئی رنگی روی صفحه ظاهر میشوند. بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه، بستهبندی درست را در هر مرحله تشخیص داده و روی آن کلیک کند. با این روش، مفاهیم کنترل رنگ در چاپ نیز به مخاطب منتقل میشود.

ایدهی یازدهم پرش میان لیبلها
یک کاراکتر کوچک (مثلاً یک ربات انباردار) در صفحه حرکت میکند و میتواند روی لیبلهای شناور بپرد. هر لیبل رنگی یا طرح بستهبندی خاص خود را دارد. اگر بازیکن بتواند در مدت کوتاه بیشترین پرش موفقیتآمیز را انجام دهد، امتیاز بالایی میگیرد. در بین لیبلهای خوب، لیبلهای معیوب هم هستند که نباید روی آنها فرود آید؛ وگرنه گیم اور میشود.

ایدهی دوازدهم زمانبندی برش
تصور کنید یک دستگاه برش (دایکات) روی صفحه دیده میشود. بستهها یا ورقهای چاپی در فواصل تصادفی روی نوار نقاله حرکت میکنند. بازیکن باید با دقت روی دکمهی برش کلیک کند تا دستگاه دقیقاً در لحظهی مناسب برش را انجام دهد. اگر کاربر زود یا دیر برش بزند، امتیاز از دست میدهد یا بازی تمام میشود. کل مراحل در کمتر از دو دقیقه تعریف شده و سرعت حرکت تدریجاً افزایش مییابد.

ایدهی سیزدهم چالش بارکدخوان
بازیکن باید بارکدهای صحیح را تشخیص دهد و با کلیک سریع، آنها را اسکن کند. بارکدهای اشتباه یا ناقص نباید اسکن شوند. مثل بازیای که سرعت عمل در کلیک مهم است. تم گرافیکی بازی میتواند محیط خط تولید بستهبندی باشد که بارکدها از روی تسمه عبور میکنند و بازیکن در مدت حداکثر دو دقیقه باید بیشترین بارکد صحیح را اسکن کند.

۴- بازیهای دیجیتال شانسی در نمایشگاه چاپ و بسته بندی
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.
ایدهی چهاردهم جکپات چاپ
- طراحی ظاهری: این بخش را میتوان در قالب یک دستگاه دیجیتال با نمای یک چاپگر عظیم یا کارتنپرکن طراحی کرد. صفحهی اصلی نشانگر میزان جکپات (مثلاً امتیازی یا جایزهای که با هر بار شرکت در بازی ممکن است افزایش یابد).
- اجرا: بازیکن یک دکمه را میزند و دستگاه شروع به شبیهسازی پردازش میکند. انیمیشن چرخدندهها و نوارهای بستهبندی نمایش داده میشود تا در نهایت نتیجه ظاهر شود. این روند هم حداکثر ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول میکشد. ما مشابه این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات اجرا کردیم.

ایدهی پانزدهم پلینکوی چاپ
- طراحی ظاهری: صفحهی اصلی پلینکو میتواند شبیه ماشین لیبلزنی یا صفحهای پر از پینهای کوچک باشد که هر پین، نماد قطعهای از چاپ یا بستهای پلاستیکی بستهبندی است.
- اجرا: بازیکن یک توکن (مثلاً دیسک کوچک با طرح لوگوی شرکت) را از بالای صفحه رها میکند. این توکن از بین پینها عبور میکند و در یکی از خانههای پایینی فرود میآید که میتواند جایزه یا امتیاز خاصی باشد. این فرآیند سریع و هیجانانگیز است و هر فرد در کمتر از یک دقیقه میتواند نتیجه را ببیند.

نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه چاپ و بسته بندی اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.