طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان چاقی کودکان با گیمیفیکیشن

درمان چاقی کودکان با گیمیفیکیشن
درمان چاقی کودکان با گیمیفیکیشن

دو سوم مردم شیلی، اکوادور و مکزیک دارای اضافه وزن هستند و اگر این بحران بهداشتی جدی گرفته نشود ممکن است در 6 دهه‌ی آینده نزدیک به  1 میلیارد دلار هزینه بابت این موضوع روی دوش مردم این کشورها گذاشته شود. گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که این مسئله پیامدهای وحشتناکی دارد! کمبود تغذیه رو به کاهش است ولی مصرف بیش از حد تغذیه می‌تواند بزرگترین مسئله‌ی اجتماعی و اقتصادی در این کشورها باشد. گیمیفیکیشن برای درمان چاقی موضوعی است که در این وسط باید به آن توجه کنیم.

شهر سانتیاگو و گیمیفیکیشن برای درمان چاقی

این شهر برنامه‌ی “سانتیگاو برای همه” را  به عنوان بخشی از یک چالش بشردوستانه (که آن را شهردار نیویورک ایجاد کرده بود) اجرا کرد. اما بیایید دقیق‌تر ببینیم که گیمیفیکیشن برای درمان چاقی، یه عنوان یک ابزار برای گیمیفیکیشن در مشارکت شهری چه کمکی  می‌تواند به این چالش  بکند.

شهردار سانتیاگو، فیلیپه الساندری در حال توسعه‌ی یک رقابت محلی است  که در این رقابت محلی، تیم‌های متشکل از افراد 10 تا 12 ساله تشویق خواهند شد تا گزینه‌های غذایی سالم‌تر و صد البته  ورزش بیشتر را انتخاب کنند.

هر تیم جوایزی را که می‌خواهد، می‌تواندخودش انتخاب کند، این جوایز می‌تواند مانند استخر یا تجهیزات بازی جدید باشد و تیم‌ها پس از آن کسب امتیازات لازم می‌توانند به نوعی قفل این جوایز را باز کنند.

اگر این طرح موفق باشد، راه حل مناسبی برای جلوگیری از چاقی کودکان توسط گیمیفیکیشن ارائه شده‌است. که می‌تواند در تمام شهرهای دنیا پیاده‌سازی شود. اگر چه “سانتیگاو برای همه” هنوز در مراحل برنامه‌ریزی قرار دارد ولی به طور کلی این شهر در حال حاضر یک الگو برای چگونگی آوردن ایده جدید به زندگی، از طریق آزمایش، دقت و بررسی دقیق و حمایت شهردار است. اما ریشه‌ی این ایده کجاس؟؟

جایزه دادن به کودکان در ازای فعالیت‌های فیزیکی و مصرف تغذیه ی سالم.

دکتر فجوری(از اعضای اصلی پیاده سازی این طرح) اعتقاد دارد که  مردم در حال حاضر در ارتباط با گیمیفیکیشن هستن از سوپر مارکت‌ها گرفته تا جایگاه‌های گاز و … در حقیقت مردم بدون اینکه نام و معنای گیمیفیکیشن را بدانند همواره به مسائلی مثل گیمیفیکیشن برای درمان چاقی می‌اندیشند.

در حال حاضر از گیمیفیکیشن در بخش خصوصی استفاده می‌شود و متاسفانه سیاستمداران از گیمیفیکیشن استفاده‌ای نمی‌کنند. ما در سانتیاگو به این مسئله فکر کردیم که چگونه تغذیه‌ی کودکان را بهبود ببخشیم و به این نتیجه رسیدیم، که می‌توانیم رفتار کودکان را از طریق جایزه دادن عوض کنیم. اما آیا “سانتیگاو برای همه”  فقط برای کودکان است؟
ما از مدارس به عنوان یک پلتفرم برای رسیدن به کل جامعه استفاده می‌کنیم. ما می‌خواهیم که والدین نقش فعال داشته باشند و خانواده‌ها را تشویق خواهیم کرد تا با یکدیگر همکاری کنند.

به عنوان مثال، “سانتیگاو برای همه” از پدر و مادر خواسته است تا با فرزندان خود کار کنند تا انتخاب غذا را انجام دهند و فعالیت‌های خود را با هم انجام دهند. شواهد علمی نشان می‌دهد که تغذیه، مهم‌ترین بخش نگهداری وزن سالم است، بنابراین جذب والدین برای تشویق دانش‌آموزان به خوردن شیرینی‌های سالم بسیار مهم است.

کیوسک‌های میان‌وعده در حال حاضر غذاهای سالم کاملا سالم هستند، اما ما هیچ کنترلی بر مواد غذایی که دانش‌آموزان از خانه‌ها می‌آورند نداریم.

گام‌های بعدی برای پیاده سازی پروژه چیست؟

ما روند برنامه‌ریزی را آغاز کرده‌ایم و با دانش‌آموزان بحث‌هایی را انجام داده‌ایم تا برخی از فرضیه‌های ما را آزمایش و مسائل احتمالی ممکن را حذف کنیم.

امسال ما این برنامه را در سه مدرسه آزمایش خواهیم کرد. سال آینده ما به 15 مدرسه گسترش خواهیم داد و سال سوم، ما به تمام 70 مدرسه ابتدایی در سانتیاگو گسترش خواهیم داد. هنگامی که پروژه کامل می‌شود، ما انتظار داریم که 90 درصد مشارکت داشته باشیم و امیدواریم چاقی را کاهش دهیم.

همچنین تیم آقای گیمیفیکیشن از شما دعوت می کند ویدیوی زیر را که در مورد گیمیفیکیشن برای درمان چاقی است را مشاهده کنید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

3 پاسخ

  1. بسیار عالی بود
    سپاس از مطالب بروز و مفید سایت .
    گیمیفیکیشن میتونه مفهومی فراگیر در هر زمینه باشه اگر طراحی خلاق و کارآزموده داشته باشه .

  2. دوره مقدماتی گیمیفیکیشن
    روز 4 سوال 1:
    اینکه تو مدرسه شعر هارو همیشه سر کلاس تو هفت هشت دقیقه حفظ می‌شدم (یه بارم معلم ادبیاتمون فکر کرد از قبل تو خونه حفظ میکنم میام یه شعری خارج از کتاب نوشته بود رو برگه A4 داد گفت اینو حفط کن=))) )
    روز 4 سوال 2:
    من هلال احمر رو بخاطر حس خوب کمک کردن به دیگران میرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب