کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری نوشته ماریو هِرگِر(Mario Herger) است. هرگر چندین جلد کتاب دارد، کتاب اولیهی وی Enterprise gamification است و کتابهای دیگری در زمینهی منابع انسانی،فروش،سلامت و نوآوری دارد. این کتاب توسط عماد ضیائی و پویان ثقهالاسلامی ترجمه شدهاست.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)
غیر از کتاب اول هِرگِر که به نظرم بعد از کتاب طراحی گیمیفیکیشن بهترین کتاب برای شروع حرفهای گیمیفیکیشن است، کتابهای دیگر هرگر به معرفی مثالهای برتر میپردازند. اما یک خاصیت جالب در این کتابها وجود دارد! شما با سرچ معمولی نمیتوانید این مثالها را پیدا کنید!
برای مثال در موضوع منابع انسانی تقریبا هیچ کدام از مثالها با سرچ کردن عنوانی مثل “مثالهای گیمیفیکیشن در منابع انسانی” پیدا نمیشوند. به همین شکل، شما به سختی با سرچ کردن عنوان مثالهای گیمیفیکیشن در بانکداری به این موضوع خواهید رسید.
محتوای کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری
کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری شامل مثالهای متعدد در حوزههایی مثل آموزش مسائل بانکی به کودکان و بزرگسالان، اپلیکیشنهای پرداخت گیمیفاید شده، نمونه اپلیکیشنهای سرمایهگذاری شخصی با گیمیفیکیشن و… است که بعضی از این مثالها مثل مثال investorville که در این کتاب وجود دارد یا smartypig برای مخاطب ایرانی بسیار جذاب است.
مشکلات و خوبی های کتاب
یکی از مشکلات اساسی کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری استفاده نکردن از بعضی مثالهای مشهور است که در پست مثالهای گیمیفیکیشن در بانکداری به تعدادی از آنها اشاره کردهایم. در مجموع اگر در حوزهی سیاستگذاری بانکی هستید این کتاب یک کتاب مفید برای شما خواهد بود اگر مدیر it یک بانک هستید از خواندن این کتاب بسیار لذت خواهید برد.
به شخصه، تنها کتاب انگلیسی را مطالعه کردهام و از کم و کیف ترجمهی کتاب بیاطلاع هستم. در نگاه اولی که به فصل اول کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری داشتم به نظر میرسید صفحهآرایی کتاب خیلی حرفه ای نیست! و نمی دانم بر چه منطقی عنوان جذب مشتری با سرگرمی برای این کتاب انتخاب شدهاست.