با رشد روز افزون نیاز به نیروی کار متخصص در زمینه ی دیجیتال و امنیت سایبری برای استفاده ی ایمن از فناوریها، وزارت امنیت داخلی امریکا، پروژهای را آغاز کرده است که در آن آموزش امنیت، به صورت بازی آموزشی به دانشآموزان و دانشجویان مد نظر است.
سازنده بازی امنیت سایبری
موسسهی ابتکار ملی DHS -برای مشاغل و مطالعات در زمینهی امنیت(NICCS) – سایتهایی آموزشی و در قالب بازی، برای آموزش امنیت ارائه میدهد. این سایتها اطلاعات و تمرینهای برنامهریزی شده، با مفاهیم امنیتی رایانهها و شبکهها، دفاع در برابر حملات سایبری و حتی سؤالات و تمرینهایی برای امتحانات سرتیفیکیت امنیت را ارائه میدهند. طیف گسترده ای از این مطالب، برای دانشآموزان در هر رده سنی که باشند، چالشی ایجاد میکند – از بازی مبتنی بر کارتون Dewie the Turtle گرفته تا نقش پیچیده بازی CyberCIEGE.
امنیت سایبری بازی جدی
NICCS میگوید: گیمیفیکیشن در آموزش امنیت، بخشی از یک رویکرد وسیعتر آموزش دستی یا “Hands-On Learning” است که برای دانشآموزان، به منظور تقویت و گسترش کار کلاسیشان به کار میرود. بازیها و آزمونهای امنیت سایبری به خاطر تعاملی بودنشان، انعطاف پذیر و فان هستند، بدین ترتیب بچهها میتوانند مهارتهای کلیدی تکنیکال را با آنها فرا بگیرند. مخصوصا اگر که رویکردهایی نظیر کلوپ و مسابقات در این گیمیفیکیشن اضافه شود.
آموزش سایبری
مطالعات انجام شده در زمینهی آموزش امنیت سایبری (مانند این مورد از مرکز سایبر بین المللی در دانشگاه جورج میسون) نشان میدهند که استفاده از بازیها به منظور آموزش، بسیار مؤثر است چرا که اگر یک بازی به خوبی طراحی شود، باعث درگیری و دلبستگی در فرد شده و دانشآموز تا مرحله آخر آن بازی، برای رسیدن به هدف نهایی اش بازی میکند.
بازی جدی در امنیت سایبری، به علت ایجاد دلبستگی زیاد، باعث میشود که دانشآموزان در زمینهی امنیت سایبری متخصص شده و عدهی زیادی از آنها در این مسیر شغلی گام بر دارند از این رو باعث ایجاد نیروی کار متخصص در این زمینه میشوند. این نیروی کار به نوبهی خود نقش مهمی در حمایت از زیرساختها و اقتصاد آمریکا در قرن بیست و یکم خواهد داشت.
در انتها توجه داشته باشید که این مثال در حقیقت در زیر مجموعه بازیهای جدی قرار می گیرد.
45 پاسخ
سلام. ولینار کرمان. روز ۷. .سوال ۱:
۱.همین که از روز اول قانون مشخص کردی باعث شد، من بفهمم که قراره یه رویداد جدی باشه نه دم دستی. گفتم هر روز باید وقت بزارم برای دوره. و اونو بزارم جزو برنامم. ۲. این خودتون وقت میزاری و صبح به صبح مطلب جدید توی گروهه ( یعنی بازم این پروژه جدیه وتهش یه چیزی هست) ۳. فیدبکهایی که برای هر شرکت کننده به صورت جداگانه میزارین ۴. اون اوایل این که به صورت جداگانه به هر شرکت کننده فایل رو میدادین. (این کار باعث میشد حس تعهد بیشتری هم برای مطالعه و پاسخگویی به وجود بیاد). همه اینها نشون میداد که کار اهمیت داره. به علاوه چون هر کسی این انگیزه و نیاز رو برای حضور در دوره داشت، خودش یه دلیل دیگه بود در جهت ایجاد حس کسب دستاورد در شرکت کننده ها. این که با گفتار خودتون هم هر چند مرحله دارین میگین تا اینجای کار دستاورد بزرگی به دست اوردین هم خوب بود.
یه کارای دیگه هم میشد کرد: مثلا میگفتین تا اخر دوره سناریوی یه بازی رو با هم مینویسیم. یا اینکه سناریوی یه نفر رو که خیلی جالب درومده، تبدیل به بازی میکنیم. حالا ما قبلش توی وبینارتون شرکت کرده بودیم و یه پیش زمینه فکری ازتون داشتیم. اما میشد یه کلیپ یکی دو دقیقه ای در مورد ویژگیهای منحصر به فرد این تیم خودتون یا دوره گفته بشه که یه نفر با انرژی در موردش صحبت میکنه و مثلا انگار ادم قراره وارد دنیای دیزنی لند بشه.
یا حتی یه جمله کافی بود: هر کس بتواند این دوره را به پایان برساند…….. کلمه «بتواند» یه مفهومضمنی بهت منتقل میکنه که کار هر کسی نیست. و هر کی روحیه جیتجوگر داره، بدون شک هر شب میره ببینه چخبره
آره جدا کار هر کسی نیست توی سایت یه دوره هست دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی اون دوره به همین شکل برگزار شد البته این دوره کیفیت محتواش بیشتره .
بعد واقعا خروجی های خیلی خوبی داشت اون دوره
وبینار کرمان. روز ۷ سوال ۲:
میشه از مراحل نواموزی به خبرگی استفاده کرد. مثلا novice, advanced beginner, competent, profecient, expert
یا حتی میشه از برچسبهای beginner, assisstant player, associate player, master player استفاده کرد.
به خصوص توی بازیهای اموزشی و جدی. اینا سریع به نظرم رسید. ولی حتما بیشتر فکر کنیم میتونیم لیبل های فان تر هم پیدا کرد.
یه چیز دیگه هم که به نظرم رسید میشه در هر مرحله هم بازخوردی در مورد سرعت فرد نسبت به سطح نرمال با نوارهای رنگی به بازیکن داده بشه. یا برای عملکرد فرد هم برچسبهای داده بشه. مثلا ugly, nice, excellent, و امثال اون
روی این قضیه که میگی من بیشتر توضیح خواهم داد
بهترین دستاورد میتونه این باشه بازی ای که طراحی میکنیم در نهایت ساخته بشه.
اما یه قضیه ای که وجود داره اینه که دستاورد همیشه واسه همه جذاب نیست(طبق همون تایپ های بازی افراد)
واسه ی کسایی که شخصیت اکسپلورر دارن، اینه که فایلا جدا جدا بارگزاری میشن و ما نمیدونیم قراره فردا چه فایلی رو بخونیم و به چه سوالی جواب بدیم.
روز ۷ام : جواب ۲:
مثلا ما قراره یه بازی بسازیم که توش فرد باید یه مریض رو توی شرایط اورژانسی نجات بده و هر چی مراحل میره جلوتر، داروها وشرایط سخت تر میشه. توی این بازی توی مراحل پایینتر میشه از عنوان دستیار استفاده کرد ، بعد پرستار، و هر چی مراحل میره بالاتر پزشک، پزشک متخصص و بعد میشه حتی چندین پلتفرم بازی طراحی کرد( مثلا بیمارستان، مطب، خیابون، اتاق عمل ،…) و با تموم کردم هر پلتفرم فرد عنوانی متناسب با همونو بگیره
اره درست میگی
سلام وبینار کرمان روز7 جواب 1 :
صادقانه بگم اینکه گفته بودید هر کسی جواب نده یه روز یا بد جواب بده حذف میشه از دوره باعث شده بود من دودل بشم ولی وقتی گفتید زیاد زمان بر نیست و به جوابا امتیاز میدید و آخر هفته مثلا امتیاز ها رو میذارید توی گروه باعث شد بخوام امتحانش کنم و اینکه گفتید اگه تا آخر دوره بیاید یه برنامه دیگه براتون دارم هم خیلی تاثیر گذار بود
میتونین نتایج دوره های قبل که مشابه بوده رو برامون بگین یا همین سیستم امتیاز بندی رو بیان میکردین که مثلا نفر اول و دوم این سود رو میبرن
اینم جذابه
البته بگم یچیزی رو اینکه میگم باید هر شب جواب بدید بخاطر اینه که اگر یکی الان همه رو جواب بده یکی پس فردا سومی رو….. خیلی سخت میشه برای من باید هر سری کل مطلبو سوالا رو بخونم جوابای قبلی طرفم بخونم اینجوری خیلی آروم و پیوسته باهم میریم جلو
نه به شما فشار خاصی میاد نه به من
وبینار کرمان روز 7 جواب 2 :
Beginner student , pre intermediate student , intermediate student , top student
برای یادگیری زبان خارجی ، انگلیسی یا هر زبان دیگری به این صورت که در ابتدا ده تا کلمه رو به فرد آموزش میدیم و بعد امتحان گرفته میشه و اگه پاس بشه وارد یه لیگ یا مسابقه میشه که تا ۵ روز طول میکشه و توی این پنج روز باید ۷۵ تا کلمه رو یاد بگیره حالا یا روزی ۱۵ تا یا بیشتر یا دوست داره روز آخر همه رو یاد میگیره روز پنجم یه امتحان گرفته میشه که اگه پاس بشه نشان beginner رو میگیره و در پایان ۵ روز یه صفحه میاد که افراد برتر را نشان میدهد به این صورت که افرادی که زودتر ۷۵ تا کلمه رو تموم کردن یا اینکه بعد از یادگیری اون ۷۵ کلمه برای یادگیری کلمات بیشتری بازم سعی کردند یا نتیجه امتحان که دادن بهتر بوده دوباره ۱۵ تا کلمه به فرد یاد داده میشه دوباره امتحان گرفته میشه پاس شد وارد مسابقه میشه این دفعه باید ۱۰۰ تا کلمه رو توی پنج روز یاد بگیره و بعد دوباره امتحان گرفته میشه اگه پاس بشه فرد وارد مرحله بعدی میشه و میشه intermediate و بعد 200 تا کلمه بعد 500 تا کلمه
حالا اگه موفق به پاس کردن امتحان نشه یا نتونه طی پنج روز اون کلمات رو یاد بگیره دو بار دیگه فرصت میدیم برای اینکه شانسش رو امتحان کنه اگه بعد از اون دو شانس موفق نشد به سطح پایینتر انتقال پیدا میکنه و افرادی که پایین تر از مرحله بیگینر هستند کلا حذف میشن
اسامی رشک برانگیز نبودن بنظرم یچیزی که باعث شه ذوق داشته باشی بهش برسی
وبینار کرمان روز هفتم.
۱: مثلا شما می تونید به ما بگید که بعد از گذروندن دوره به ما سرتیفیکیت میدید یا مثلا در پایان دوره یه مسابقه داریم و هر کس اون مسابقه رو ببره بهش جایزه میدیم.
اینم شدنیه
وبینار کرمان جواب 2 :
از جواب اولم راضی نبودم به یه ایده دیگه فکر کردم مثلا یه معلم برای بهتر شدن تلاش دانش آموزا یه کارت میده با 10 تا مربع خالی که هر وقت تموم تمرینات مثلا ریاضی رو درست جواب داده بود یه مربع رو پر میکنه هر وقت 10 تا کامل شد اسم دانش آموز به عنوان دانش آموز برتر میره روی برد و نیم نمره به نمره پایان ترمش اضافه میشه و یه کارت با 15 تا مربع میگیره و هر وقت پر شد میشه دانش آموز خاص با یه نمره اضافه و بعدش یه کارت 30 تایی دریافت میکنه و اگه پر شد میشه دانش آموز ویژه با 2 نمره اضافه برای پایان ترم
افزین خیلی خوبه
جواب سوال ۱ روز هفتم: شاید بهترین دستاورد میتونه این باشه که به برنده شانس اینو بدید که بتونه یه بازی با شما طراحی کنه و اجرا بشه طرحش
یا این که یه تیمی تشکیل شه و برنده جز این تیم باشه برای یه پروژه توی کارای شما
خیلی جذابه
وبینار گیمیفیکیشن روز 7سوال1:
بهترین دستاورد ساختن یه بازی توسط خودمون هست
وجود یه هدف در آخر مثل جایزه به نفر اول و دوم و سوم یا هر چیز دیگه که باعث تلاش بیشتر و ترغیب شدن بیشتر بشه
اینم جذابه جدا!
وبینار گیمیفیکیشن روز 7سوال2:
برا هر بازی میشه این اسامی رو بکار برد
اسامی : مبتدی ، متوسط ، پیشرفته ، عالی، حاذق ، فیلسوف
مثلا برا یادگیری ابزار جراحی ، کسی که تازه شروع میکنه مبتدی هست و اگر روز به روز جلوتر بره و ست های بیشتری رو یاد بگیره اسم بعدی رو میگیره
اول ابزار پایه ___ اسم مبتدی
ابزار جراحی های کوچیک ____ متوسط
ابزار جراحی های جنرال و بزرگ_____ پیشرفته
ابزار جراحی اورولوژی _____ عالی
ابزار جراحی اعصاب _____حاذق
ابزار جراحی ارتوپدی که شامل پلاک و پین های زیادی هست _____ فیلسوف
و در آخرم میشه با یه جمع بندی کلی و یجور امتحان گرفتن یه اسم دیگه مثل نابغه داد به طرف
یکار دیگه هم میشه کردا مثلا اسم یسری دانشمند مربوط به اون حوزه رو اورد مثلا الان فارابی هستی بعدا میشی زکریای رازی چیزایی از این دست هم جذابه
یه وقتایی حتی میان اسم کوه ها رو میزارن!
چیزی که من تجربه کردم اینه که اگر حتی اسامی عجیب ولی بی ربط باشه کاربر ایرانی خوشش میاد ولی کاربر خارجی پس میزنه
جواب سوال دوم روز هفتم:
توی اپلیکیشن دولینگو که برای آموزش زبانه یه چیزی که منو جذب کرده و برام چالش ایجاد کرده دو تا چیزه یکی این که با تداوم آموزش یعنی این که هرروزی که پشت هم با اپلیکیشن کار کنی یه استریک بهت میده و به مرور رکورد میزنی و با توجه بهش امتیاز میده بهت، دومین چیز این که با پیشرفتت وارد لیگ های حرفه ای تر میشی: یعنی چیزی که هیجان انگیزش میکنه اینه که بازیکن چه رده لیگی هستی اسماشون اینه: bronze, silver, gold, sapphire, ruby, emerald,
amethyst, pearl, obsidian , diamond و خب اگه چندروزم بازی نکنی امکان این که برگردی لیگ پایین تر خیلی زیاد میشه، این باعث میشه هرروز حداقل برای پایین نیومدن بازی کنی
دیگه از بانوی عکسدارمون جز جواب خوب انتظار دیگه ای نمیره
وبینار گیمیفیکیشن در آموزش پزشکی
روز 7 جواب سوال 1:
قبل از شروع دوره، انتظارم این بود که آخر سر در مورد گیمیفیکیشن (مقولهای که قبلا سراغش نرفته بودم) بیشتر بدانم. وقتی متوجه شدم که دوره مدونی است، طراحش در کار جدیت دارد، و هم قوانینش برای حضور و … را که شنیدم، بیشتر ترغیب شدم.
با جواب سوال 1 نفر اول هم موافقم.
روز 7 جواب سوال 2:
روزهای قبل در مورد آموزش پزشکی ایدهای داشتم که برای داروها و روشهای درمانی یک بازی طرح شود جهت یادگیری بهتر…
حالا که بحث امتیازات و اسامی (سلسله مراتبی با چاشنی رشک و حرص) مطرح شد، فکرم به اصطلاحات گیمرها رفت.
مراحل و امتیازات اولیه ~ نوب
مراحل و امتیازات متوسط ~ چلنجر
مراحل و امتیازات سخت ~ پروفشنال فیزیشن
آفرین این نوب خیلی جذابه:)
وبینار آموزش در سلامت
روز 7 جواب سوال 1:
به نظرم برای جواب دادن به چنین سوالی باید مخاطب رو خوووب شناخت!باید دید علاقش چیه انگیزش چیه چه چیزی براش اهمیت داره چه چیزی براش بی اهمیته و بعد خیلی راحت برای هر موقعیتی می توان به جواب این سوال رسید.
برای مثال آدم هایی که وارد این دوره شدن و تا الان هم موندن به گیمیفیکیشن قطعا علاقه دارند.شما رو به عنوان کسی که می تونه تو مسیر یادگیری گیمیفیکیشن بهشون کمک کنه کلی قبول دارن.حاضرن خودشون رو به چالش بکشن .به بازی علاقه دارن و خیلی چیزای دیگه .حالا بر اساس این ویژگی ها میشه گفت بازی ساختن صفر تا صد با شخص شما می تونه یه دست آورد بزرگ برای ما باشه !
خیلی مخلصم
عرق شرم ریختم اصلا
روز هفتم وبینار کرمان:
جواب 1:
اهداف رو برای ما معلوم کردید یعنی اول یک هدف گذاری کوتاه مدت انجام دادید. این طور همه منتظر میشن که ببینن بعد از دوره اول کارشون چه نتیجه ای داشته درواقع کنجکاو میشن که بدونن چطور این سوال و جوابا مارو به مقصد اصلیمون میرسونه اصلا چه ربطی داره. بعدش همین که به نوشته هامون اهمیت میدید یعنی در نتیجه نهایی و هدف اصلی ما تاثیرگذاره چون قطعا همه ما میخوایم آخر کار به یه چیزی برسیم یا بازی طراحی کنیم که بخش عمده مشکلات پیرامونمونو حل کنه. یه چیز دیگه هم هست گاهی ما خودمونو ملزم به این میدونیم که صبر کنیم ببینیم آخرش چی میشه هر چقدرم که سخت باشه. شاید تشویقی تو کار باشه شایدم…….همینشه که جالب میشه برای همه.
درسته
روز هفتم وبینار کرمان:
جواب 2:
در بازی رالی یا هر بازی که داخلش سرعت وجود داره یا حتی بازی هایی که توشون اسلحه و تانک و..هست اگه به مقصد رسیدی و یا تارگت رو زدی میتونیم از واژه های بینگو-خفن. و اگر نشدو باختیم یا امتیاز کم گرفتیم از کلمات لوزر-سبوتر استفاده کنیم.
عجب نکته جالبی رو اشاره کردی نگین!
ببین ما یه وقتایی دقیقا همینیم یعنی مثلا توی بورس من برای باشگاه مشتراین کارگزاری خوارزمی یه طرح این شکلی داده بودم
مثلا گفته بودم اگر شما یروز همه سهمات صف فروش بشه شما یه بج خاصی بگیری اگر همه خریدات اشتباه باشه یه بج دیگه
یعنی یه وقتایی این فاز که من بدبت دوعالم هستم توی فرهنگ ما ایرایا جذابه!
جواب 1 روز 7 وبینار گیمیفیکیشن:
مثلاً میتونین به هرکی که این دوره رو تموم کنه تخفیف ویژه برای دورههای دیگه بدین. یا هرکی این دوره رو تموم کرد بتونه یکی از ایدههاشو به کمک شما اجرا کنه:)
جواب 2 روز 7:
برای یه فروشگاه دیجیتال مثلاً میشه گفت هرکی 500 هزار تومان خرید کنه کاربر آبی محسوب میشه و میتونه از تخفیف 5 درصدی روی همه اجناس استفاده کنه. اگه تا 1 میلیون خرید کرد کاربر نقرهای محسوب میشه و 10 درصد تخفیف روی همه اجناس میگیره. اگه 2 میلیون خرید کرد کاربر طلایی محسوب میشه و 20 تخفیف روی همه اجناس + شانس شرکت در قرعهکشی یه جایزه 20 میلیونی میگیره.
خوبه مثلا کاربر طلایی یچیز رشک برانگیز هست توی صبت شما
وبینار آموزش در سلامت
روز 7 جواب سوال 2:
یه چیزی به ذهنم رسید همین الان:)
توی مارکتینگ هرروز دارن برای ما یه ارزش جدید می سازن و این کا رو اینقدر حرفه ای انجام میدن که ما ممکنه متوجه هم نشیم.مثلا سعی می کنند به روش های مختلف تبلیغات بگن دکوراسیون سنتی دیگه جذابیت نداره و هرکس دکوراسیون مدرن داشته باشه خیلی خفن وشیک وبا کلاسه! در واقع توی ذهن آدما این برچسب ها و ارتباطشون رو برقرار می کنند و خیلی راحت سود می کنندو(یعنی اگر دکراسیون مدرن داشته باشی آنگاه با کلاس و شیک و خفنی).می خوام بگم این القاب انتزاعی و ساخته محیط به نوعی می تونه یه دستاورد باشه برای فرد و از به دست آوردنش کلی هم خوشحال باشه در حالیکه ممکنه واقعا هم درست نباشه!
حالا بریم سراغ جواب سوال 2 .من فکر می کنم هر چقدر به مشتری یا هر نوع مراجعی و حتی بازیکن اختیار بیشتری بدیم و احساس کنه که اونه که همه ویژگی های بازی یا محصول و یا هر نوع خدمتی رو تعیین می کنه فوق العاده رشک بر انگیز خواهد بود. یعنی مثلا اگر من به عنوان بازیکن بتونم بازی رو اون طور که دلم می خواد برای خودم شخصی سازی کنم و تمام ویژگی هاش رو اون طور که من دلم می خواد گیم دولوپر و گیم دیزاینر برای من تغییر بده !در واقع به مرحله full authorityبرسم .
یا مثلا در یک رستوران به جای سفارش همون همیشگی به من این اختیار داده بشه که نوع ظرف ،نوع تزیین غدا ،جای نشستن و حتی برند مواد مورد استفاده رو خودم انتخاب کنم و در همه چیز اختیار کامل داشته باشم.
درسته
وبینار گیمیفیکیشن در سلامت کرمان روز هفتم سوال ۱:
سلام،
اول اینکه میتونین بگید از مثلا۱۰۰ نفر فقط ۵۰نفر تونستن هرشب پاسخ بدن و به این مرحله برسن، پس مخاطب میگه حتما دستاورد مهمیه که من جزو اون عده ای هستم که کامنت گذاشتم.
دوم اینکه گفتین هرکی پاسخ نده حذف میشه، پس هدف شرکت کننده ها “نباختن” هست و هرکسی که کامنت گذاشته نباخته و دقیقا این “نباختن” یه دستاورد محسوب میشه.
سوم اینکه وقتی مثلا شما بگید هرکسی تمام روزها کامنت بذاره میتونه وارد دوره اصلی بشه و در هسته همکاری کنه، پس اینجا بحث “بردن” هم مطرح میشه.(دقیقا مثل آزمونهای ورودی) و کسی که هرروز پاسخ بده میبره و موفق میشه در دوره اصلی شرکت کنه و این “بردن” دستاورد محسوب میشه.
جواب سوال اول روز هفتم
من امروز بعد اینکه در مورد هورمون ها گفتید به نظرم یکی از دستاورد های این دوره میتونه بازی با ذهن مخاطبمون باشه و وفاداری کاربرها
دقیقا
به نظرم اسم ،فوق العاده , ویژه، super , top کلمه رشک برانگیزیه
سوپرمن سوپرمدل
مثلا یه بازی که برای زیبایی باشه اسم مدل ها بدیم
کاربر کارداشیان، کایلی جنر ، انجلینا جولی، تیلور هیل
یا پرنسس قبل اسمشون بیاد
تیلور هیل بسیار رشک برانگیزه
دوره مقدماتی گیمیفیکیشن
روز 7 سوال 1:
از جلسات قبلی ایجاد باورد میکردید مثلا هی وسط متن ها میگفتید تعداد افرادی که با گیمیفیکیشن آشنایی دارن تو کسب و کارشون تحول های زیادی ایجاد کردن یا تونستن لایف استایلشون رو تغییر بدن.
یا میگفتید ۹۰درصد افراد نتونستن از پس امتحانی که پایان دوره گرفته میشه بر بیان.
درسته
دوره مقدماتی گیمیفیکیشن
روز 7 سوال 2:
بنظرم تو دو حالت میشه بج داد یکی اینکه یه کاری زیاد تکرار شه یکی دیگه اینکه تو حالت ایده آل انجام بشه
روی یک اپلیکیشن ورزش در خانه بخوام مثال بزنم اینشکلی میشه که تو تکرار حالت مثلا کاربر ۱۰۰تا شنا پشت هم بره نشان آندرتیکر بهش تعلق میگیره
تو حالت ایده آل مثلا میخوایم کاربر ۲۰تا شنا رو تو ۳۰ثانیه بره که خفن ترین حالته
حالا اگه کاربر ۳۰تا شنا رو توی ۲دقیقه یا بیشتر رفت بهش لقب گاندی رو میدیم و اگه تو ۳۰ثانیه یا کمتر بهش لقب آندرتیکر رو میدیم و چنتا لقبم بین اینا میزاریم.
یا مثلا توی تیم فروش یه تارگت میزارید ۳۰سفارش فروش هرکی زودتر بهش برسه و نشان ها میشن پیکان جوانان تا مکلارن p1
به این چیزی که میگی میگن
laybor reward
performance reward
یکی برای انجام تعداد مشخصی کار هست و روی کمیت تمرکز داره یکی روی کیفیت