نمایشگاه معدن بهخاطر فضای صنعتی و تخصصی خود، میتواند با حضور بازیهای مفرح و هیجانانگیز حسابی شلوغ شود و توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. در این مطلب قصد داریم ۱۵ ایدهی جذاب را معرفی کنیم که در چهار دستهی مختلف قرار میگیرند.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه معدن بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیارود! برای مثال این اجرا را در نظر بگیرید.
ایدهی اول بازی فیزیکی: حفاری نمادین (Drill Dash)
- توضیح کلی: سازهای عمودی با سطح شیبدار و “متههای” نمادین که روی آن قرار گرفتهاند. شرکتکنندگان باید با عبور از موانع و ضربه زدن به “مته”ها، به بالای سازه برسند. احساس میکنند در حال صعود به معدن هستند و باید موانع را پشت سر بگذارند.
- چرا جذاب است؟ هم تحرک بدنی دارد و هم مرتبط با فضای معدن است. بهعلاوه، راهاندازی چنین سازهای پیچیده و حرفهای است.
ایدهی دوم بازی فیزیکی: سنگشکن انسانی
- توضیح کلی: وسیلهای شبیه به یک سنگشکن بزرگ که با هوای فشرده کار میکند و شکل ظاهری آن شبیه دستگاههای خردکن سنگ در معدن است. شرکتکننده باید با یک اهرم بزرگ، “سنگهای فومی” را در ورودی قرار دهد و سعی کند ظرف کمتر از دو دقیقه همهی سنگها را خرد کند.
- چرا جذاب است؟ حرکت سریع اهرم نیاز به قدرت و دقت دارد و حس کار با دستگاههای واقعی معدن را القا میکند.
ایدهی سوم بازی فیزیکی: تعادل روی ریل (Mining Balance)
- توضیح کلی: یک ریل کوتاه (ولی محکم) که روی زمین نصب شده و یک سبد معدنی چرخدار کوچک (شبیه گاریهای معدن) روی آن قرار دارد. شرکتکننده باید داخل سبد بایستد و از نقطهی شروع تا انتهای ریل حرکت کند، بدون اینکه تعادلش بههم بخورد.
- چرا جذاب است؟ نیاز به هماهنگی بدنی و توانایی حفظ تعادل دارد و طراحی ریل و سبد، اجرای حرفهای میطلبد.
ایدهی چهارم بازی فیزیکی: پرش معدنکاران (Miner’s Jump)
- توضیح کلی: تشکی بادی با نواحی علامتگذاریشده (مثلاً چند دایره رنگی) که هرکدام نشانگر مرحلهای از معدن است. افراد باید در کمترین زمان ممکن روی دایرههای درست بپرند (بر اساس نور یا صدای اعلامشده).
- چرا جذاب است؟ کاملاً هیجانی و فیزیکی است و سیستم نور و صدا برای راهاندازی نیازمند تجهیزات الکترونیکی خاص و غیرقابل ساخت آسان در خانه است.
۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه معدن
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود مثلا ویدیوی زیر را نگاه کنید.
ایدهی پنجم بازی دانشی: فیلتر الماسهای درست از غلط (Digital Diamond Filter)
این بازی بر پایهی ایدهی «شناسایی موارد درست و حذف موارد اشتباه» است. فرض کنید روایت بازی دربارهی استخراج صحیح و ایمن از معدن است:
- داستان بازی: دو شخصیت مجازی (مثلاً یک معدنکار خبره و یک معدنکار تازهکار) در ابتدای بازی گفتوگو میکنند دربارهی اهمیت جداسازی سنگهای ارزشمند از باطله.
- جریان بازی: آیتمهایی به شکل سنگ یا قطعات معدنی روی صفحه از بالا به سمت یک خط پایان (انتهای تسمهی نقاله) میافتند. بعضی از این آیتمها بیارزش و آلوده هستند (مثلاً سنگهای باطله) و بعضی هم الماس یا مواد معدنی ارزشمند.
- وظیفهی بازیکن: با کلیک یا لمس صفحه، آیتمهای اشتباه را «انفجار صوتی» بدهد (یعنی با یک صدای انفجار یا پاشش ذرات مجازی) و آیتمهای درست را رها کند تا به خط پایان برسند. اگر یک آیتم باارزش را منفجر کند یا یکی از آیتمهای اشتباه وارد خط پایان شود، بازنده میشود.
- خط پایان: یک دستگاه جداسازی دیجیتال در انتهای تسمه نقاله است که وظیفه دارد مواد معدنی درست را جمعآوری کند. این دستگاه با نور سبز درخشان و صدای خوشایند نشان میدهد آیتم باارزش را بهدرستی دریافت کرده است.
- نماد معنایی شلیک: شلیک میتواند شبیه «جوشکاری لیزری» یا «انفجار کنترلشده» باشد که در معدن برای خرد کردن سنگهای بیارزش یا خطرناک استفاده میشود.
- جایگزین آیتمها: آیتمها میتوانند سنگهای مختلف باشند که هرکدام رنگ و بافت متفاوت دارند؛ سنگهای قیمتی سبز یا آبی نشانهی درست، سنگهای کدر یا تیره نشانهی اشتباه.
3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! الهام از بازیهای مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایدهی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی میکنیم و سپس چند ایدهی جدید مطرح میکنیم.
ایدهی ششم بازی مرجع: Gold Miner
- نام اصلی: Gold Miner
- آمار و ارقام: این بازی نسخههای موبایل و وب بسیاری دارد و میلیونها بار دانلود شده است.
- گیمپلی: کاربر با یک قلاب در حال حرکت، باید قطعات طلا، الماس و سنگهای قیمتی را از زیر زمین بیرون بکشد. هر مرحله محدودیت زمان دارد.
- دلیل تناسب با نمایشگاه معدن: فضای معدن و جمعآوری منابع کمیاب را یادآوری میکند. سرعت و دقت کاربر را میسنجد و مرتبط با صنعت معدن است.
ایدهی هفتم بازی مرجع: Dig It!
- نام اصلی: Dig It!
- آمار و ارقام: با بیش از ۱۰ میلیون دانلود در مارکتهای موبایلی، از بازیهای سبک پازل-مهارت بهشمار میرود.
- گیمپلی: کاربر باید مسیر شن و خاک را طوری حفر کند که گویها به مقصد برسند. طراحی مراحل متنوع در کمتر از چند دقیقه قابلانجام است.
- دلیل تناسب با نمایشگاه معدن: نشان میدهد که طراحی هوشمندانهی مسیرها در معدن اهمیت دارد. تفکر سریع و مهارت تصمیمگیری را تقویت میکند.
ایدهی هشتم بازی مرجع: Idle Miner Tycoon
- نام اصلی: Idle Miner Tycoon
- آمار و ارقام: این بازی سبک مدیریتی-مهارتی بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده است.
- گیمپلی: بازیکن مدیریت یک معدن را بر عهده میگیرد؛ باید پرسنل و ماشینآلات مختلف را ارتقا دهد و بهرهوری را بالا ببرد.
- دلیل تناسب با نمایشگاه معدن: جنبهی مدیریتی و اقتصاد معدن را نشان میدهد. همچنین با زمان کم هم میشود دموی کوتاه و سریع از این بازی نشان داد.
ایدهی نهم بازی مهارتی: پرواز در تونل معدن (Tunnel Glide)
- توضیح کلی: بازیکن با کنترل یک ربات پرنده (Drone) که برای اکتشاف معدن استفاده میشود، باید از میان تونلهای پیچدرپی بگذرد و به بخش انتهایی معدن برسد. مسیر محدودیت زمانی دارد و موانعی مانند گازهای سمی یا سنگهای ناهموار وجود دارند که باید با تغییر ارتفاع و سرعت از آنها عبور کرد.
ایدهی دهم بازی مهارتی: مینیلوکوموتیو (Mini-Loco)
کنترل یک لوکوموتیو کوچک روی ریل معدن که در هر چند متر یک تقاطع وجود دارد. بازیکن باید ریلها را بهموقع سوییچ کند تا لوکوموتیو با سنگ یا دیوارهی معدن برخورد نکند. سرعت حرکت لوکوموتیو رفتهرفته بیشتر میشود و چالش زمانبندی ایجاد میکند.
ایدهی یازدهم بازی مهارتی: کپسول اکسیژن (O2 Rush)
بازیکن در نقش کارگر معدنی است که باید حین برداشت نمونههای سنگ قیمتی، کپسولهای اکسیژن را هم جمعآوری کند. اگر سطح اکسیژن به صفر برسد، بازی تمام میشود. بازیکن باید در دو دقیقه بیشترین سنگ باارزش را جمع کند و در عین حال، اکسیژن را مدیریت کند.
ایدهی دوازدهم بازی مهارتی: بالابر اضطراری (Emergency Lift)
بازیکن باید یک بالابر کوچک را کنترل کند که از عمق معدن به سمت خروجی حرکت میکند. در مسیر، موانع ریز و درشت و حتی ریختهشدن تودههای سنگ وجود دارد. بازیکن با سرعت و مهارت باید بالابر را سالم به سطح معدن برساند.
ایدهی سیزدهم بازی مهارتی: جداساز خودکار (Sorter Bot)
بازیکن نقش یک ربات سریع دارد که قطعات مختلف سنگ را در سه دستهی جداگانه مرتب میکند (مثلاً آهن، مس، زغالسنگ). هر قطعه در مسیری چرخشی وارد میشود و بازیکن در دو دقیقه باید حداکثر تعداد قطعات را درست در سطل مربوطه بیندازد. خطا باعث کمشدن امتیاز میشود.
۴- بازیهای شانسی دیجیتال
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را در نظر بگیرید که در نمایشگاه کار اجرا کردیم.
ایدهی چهاردهم بازی شانسی: گردونهی معدن (Wheel of Fortune)
گردونه شانس میتواند به شکل چرخ یک ماشینحفاری طراحی شود؛ با دندانههای بزرگ و صفحهی دورانی که نمادهای تجهیزات معدن یا الماسها روی آن حک شده است. نورپردازی در بخش دندانهها حس چرخ ماشینآلات معدنی را یادآوری میکند.
ایدهی پانزدهم بازی شانسی: جکپات معدنی
جکپات معدنی: یک دستگاه دیجیتال که دکمهای به شکل کلاه ایمنی معدنکار دارد. بازدیدکننده دکمه را میزند و یک انیمیشن سهبعدی از چرخش استوانههای حاوی نشانههای معدنی (مثل سنگ طلا، الماس، سنگآهن) ظاهر میشود. اگر سه نشانهی مشابه ردیف شود، بازدیدکننده برندهی جایزه میشود.
نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه معدن اگرشما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.