هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 15 ایدهی بازی نمایشگاهی در 4 دستهی متفاوت میپردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایدهها کنار شماست.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.
ایدهی اول دروازهی توربین بادی
یک سازهی بزرگ شبیه تیغههای توربین بادی میسازیم که به صورت چرخان جلوی دروازه قرار میگیرد. شرکتکنندگان باید توپی را از فضای بین پرهها عبور دهند و توپ را گل کنند. پرهها به آرامی و مداوم میچرخند و بازیکن باید زمانبندی دقیقی داشته باشد.
ایدهی دوم تیراندازی خورشیدی
یک دیوار عمودی بزرگ با طرح پنل خورشیدی آماده میکنیم که چند نقطهی حساس (مثل نقاط نورانی) دارد. شرکتکنندگان با توپهای نرم (یا تیرهای ایمن) به نقاط مشخصشده شلیک میکنند. هر نقطه در یک لحظهی کوتاه روشن میشود و به سرعت خاموش میشود.
ایدهی سوم پل تعادلی انرژی آبی
یک پل باریک اما مستحکم طراحی میکنیم که روی آن المانهایی به شکل موج آب یا قطرههای بزرگ نصب میشوند. بازیکنان باید با حفظ تعادل، از ابتدا تا انتهای پل عبور کنند. هرگونه لغزش یا برخورد با قطرهها باعث میشود پل به چپ یا راست تکان بخورد.
ایدهی چهارم هواپیمای کاغذی سبز
یک تونل بلند (شبیه گلخانهی کوچک یا لولهی شفاف) آماده میکنیم که جریان هوای کنترلشدهای در آن وجود دارد. شرکتکنندگان هواپیمای کاغذی مخصوص (از جنس خاص که مقاومت بیشتری داشته باشد) را باید درون تونل پرتاب کنند تا از میان مسیر بگذرد و به هدف مشخصی برسد.
جریان هوا طوری طراحی میشود که ساده نباشد و کمی مهارت بخواهد تا هواپیما به انتها برسد. این ایده به نماد انرژی بادی و نوآوری در حملونقل پایدار نیز مرتبط میشود. استفاده از یک اپراتور که به بازی هیجان بدهد، بسیار مهم است.
۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.
ایدهی پنجم مدافع زمین پاک
• گیمپلی: روی صفحه، متنها از بالا به پایین میافتند؛ برخی نشاندهندهی آلودگی یا انرژیهای نامطلوب هستند (مثلاً سوختهای فسیلی بیش از حد یا زبالههای سمی) و برخی نمایندهی انرژیهای پاک (مثلاً آیکون پنل خورشیدی، باتریهای سبز، توربین بادی و…).
• اقدام شلیک: بازیکن باید آیتمهای آلاینده و اشتباه را “نابود” کند؛ میتوانیم شلیک لیزری سبز را به عنوان “شعاع پاکسازی” در نظر بگیریم. اما آیتمهای درست و مفید نباید هدف گرفته شوند و باید از خط پایان عبور کنند.
• خط پایان: پایین صفحه، یک سپر حفاظتی به شکل جوّ زمین یا لایهی اوزون طراحی میکنیم که عبور آیتمهای صحیح باعث تقویت آن میشود و عبور آیتمهای غلط باعث خرابی و آلودگی سپر میگردد.
• معنا و باخت: اگر بازیکن آیتمهای مفید را اشتباه بزند یا آیتمهای آلاینده از سپر عبور کنند، امتیاز از دست میدهد یا بازی را میبازد.
• داستان معنادار: در انتها، اگر بازیکن موفق شود، انیمیشنی کوتاه نمایش داده میشود که سیاره سالم مانده و خورشید درخشانتر است. اگر شکست بخورد، سیاره دودآلود شده و نیاز به تلاش بیشتر را گوشزد میکند.
3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! معمولا مساله رکورد زدن در این سبک بازی بسیار مهم میشود. داشتن یک جدول برندگان خیلی مهم است! کاربر همچنین باید پیشرفت خود را ببیند.
ایدهی ششم Color Switch
• آمار و ارقام: این بازی بیش از ۲۰۰ میلیون بار دانلود شده و در دستهی بازیهای ساده و اعتیادآور موبایل قرار دارد.
• گیمپلی: بازیکن باید توپی را هدایت کند تا تنها از موانعی عبور کند که رنگشان با رنگ توپ یکی است. ضربآهنگ بازی سریع است و هر اشتباه به شروع مجدد منجر میشود.
• دلیل تناسب با نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر: سازگاری با نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر میتواند در تغییر تم رنگی (مثلاً به کارگیری رنگهای سبز و آبی) و داستان پسزمینه (توپ انرژی سبز در مسیر موانع فسیلی) صورت بگیرد. سرعت بالای بازی در کوتاهمدت هیجان زیادی ایجاد میکند.
ایدهی هفتم Fruit Ninja
• آمار و ارقام: بیش از یک میلیارد دانلود در سراسر جهان؛ یکی از محبوبترین بازیهای موبایل.
• گیمپلی: بازیکن میوهها را که به هوا پرتاب میشوند با حرکت انگشت برش میدهد و باید مراقب بمبها باشد که نبُرَد.
• دلیل تناسب با نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر: میتوان تم را به انرژی پاک ربط داد؛ به جای میوه، ممکن است نمادهای مختلفی از منابع انرژی تجدیدپذیر بالا بیایند و بازیکن باید نمادهای انرژی فسیلی (مانند بشکهی نفت) را برش ندهد. سرعت بالای بازی و سادگی کنترل باعث میشود در کمتر از دو دقیقه نتیجهی رقابت مشخص شود.
ایدهی هشتم Angry Birds
• آمار و ارقام: مجموعهی Angry Birds بیش از دو میلیارد بار دانلود داشته است و محبوبیت جهانی دارد.
• گیمپلی: با پرتاب پرندهها باید سازههای حریف را خراب کنید. محاسبهی زاویه و قدرت پرتاب کلید موفقیت است.
• دلیل تناسب با نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر: میتوان عناصر بازی را سفارشی کرد؛ مثلاً پرندههای «انرژی سبز» که با نابودی موانع «آلودگی» یا «کربن اضافی» امتیاز میگیرند. با تم گرافیکی مرتبط با طبیعت و انرژیهای نو، لوگوی شرکت و پیامهای محیطزیستی در صحنهها دیده خواهد شد.
ایدهی نهم سبز جمعکن
در این بازی، بازیکن در نقش یک ربات کوچک پاکساز است که روی صفحه حرکت میکند و باید در مدت دو دقیقه تا میتواند «المانهای انرژی پاک» (مانند باتریهای شارژی، سلولهای خورشیدی کوچک یا قطرههای آب تمیز) را جمع کند و همزمان از برخورد با موانع «زبالههای شیمیایی» اجتناب کند. هرچه المانهای سبز بیشتری جمع شود، امتیاز بالاتر میرود.
ایدهی دهم پلکان آفتابی در نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر
در این ایده، بازیکن باید با ضربه زدن روی صفحه، یک شخصیت کارتونی را که نمادی از مهندس انرژی خورشیدی است، روی پلکانهای در حال حرکت جابهجا کند. هر پلهای که نور آفتاب روی آن تابیده باشد، امن است و هر پلهی تاریک یا شکسته باعث سقوط میشود. سرعت تغییر پلهها بالاست و بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه رکورد خود را بزند.
ایدهی یازدهم بالونهای بادی
در این بازی، بازیکن چند بالون پر از هوای پاک دارد و باید آنها را از میان توربینهای چرخان عبور دهد. با ضربات کوچک روی صفحه، بالون بالا و پایین میرود و اگر به پرههای توربین برخورد کند، میترکد. هدف این است که در مدت زمان محدود، بالاترین امتیاز (تعداد عبور موفق) به دست آید. این ایده کاملاً با مفهوم انرژی بادی سازگار است.
ایدهی دوازدهم شعلهی سبز
در اینجا، شعلهی سبز (که نشانگر انرژی هیدروژنی پاک است) باید با سرعت و مهارت بازیکن از میان موانع عبور کند. موانع نماد گازهای آلاینده یا دیوارهای دود هستند. بازیکن با لمس و نگهداشتن صفحه، شعله را بالا میبرد و با رها کردن، آن را پایین میآورد. در دو دقیقه، رکورد بیشترین فاصلهی طیشده محاسبه میشود.
ایدهی سیزدهم دریفت خورشیدی
در این بازی، خودروهای کوچکی داریم که با انرژی خورشیدی کار میکنند. بازیکن باید در یک مسیر پرپیچوخم، طی دو دقیقه نهایت امتیاز را با دریفتهای تمیز و جمعآوری سکههای سبز کسب کند. اگر با موانع آلاینده (مثل بشکههای نفت) برخورد کند، سرعتش کم شده و از امتیازاتش کاسته میشود.
۴- بازیهای دیجیتال شانسی در نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.
ایدهی چهاردهم گردونه شانس انرژی
• در این گردونه شانس به جای شکل سنتی دایره، میتوانیم از المان توربین بادی الهام بگیریم؛ یعنی گردونهای طراحی کنیم که شبیه پرههای توربین باشد و با چرخاندنش، روی یک بخش خاص از تیغهها متوقف شود.
• از رنگهای مرتبط با طبیعت (سبز، آبی، زرد خورشیدی) استفاده کنید تا کاملاً در فضای انرژیهای تجدیدپذیر باشد.
• در طراحی کلی، میتوان طرحی از یک پنل خورشیدی را در مرکز قرار داد که نمودار تابش خورشید روی توربین است. این ظاهر منحصربهفرد باعث میشود گردونه بهراحتی تبدیل به یک المان یادآور صنعت شما گردد.
ایدهی پانزدهم جکپات
یک ماشین جکپات با دیزاین پنلهای خورشیدی و نماد توربینهای بادی در بدنه،مناسب نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر است. به جای سکههای طلایی معمول، میتوان از توکنهایی شبیه برگ یا قطرهی آب استفاده کرد. ما مشابه این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.
نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.