طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

13 ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه ایران پلاست

ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه ایران پلاست
ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه ایران پلاست

هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه ایران پلاست، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 13 ایده‌ی بازی نمایشگاهی در 4 دسته‌ی متفاوت می‌پردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایده‌ها کنار شماست.

1-بازی‌های فیزیکی

بازی‌های فیزیکی برای نمایشگاه ایران پلاست بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازی‌هایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.

ایده‌ی اول تعادل پلیمری

سکویی متحرک به‌شکل یک قطعه پلاستیکی طراحی می‌شود. بازیکنان باید روی این سکو تعادل خود را حفظ کنند. هرچه مدت زمان بیشتری تعادل خود را حفظ کنند، امتیاز بیشتری کسب می‌کنند. این بازی نمادی از اهمیت تعادل در فرآیندهای تولید پلیمر است.

تعادل پلیمری
تعادل پلیمری

ایده‌ی دوم پرتاب حلقه به محصولات

محصولات پلاستیکی مختلفی در فواصل معین قرار داده می‌شوند. بازیکنان باید حلقه‌هایی را به‌سمت این محصولات پرتاب کنند و سعی کنند حلقه را دور محصول بیندازند. هر محصول امتیاز خاصی دارد و بازیکنان با جمع‌آوری امتیازات می‌توانند جوایزی دریافت کنند. ما مشابه این بازی را برای پلیمر گلپایگان اجرا کرده‌ایم.

ایده‌ی سوم مسیر بازیافت

مسیر پرپیچ‌وخمی طراحی می‌شود که بازیکنان باید در آن توپ‌هایی را که نماد زباله‌های پلاستیکی هستند، هدایت کرده و به سطل‌های بازیافت برسانند. این بازی به اهمیت بازیافت و مدیریت پسماندهای پلاستیکی اشاره دارد.

مسیر بازیافت
مسیر بازیافت

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه ایران پلاست

در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانال‌های ارتباطی متفاوتی قرار می‌گیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا می‌شود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره می‌شود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.

ایده‌ی چهارم تشخیص مواد مضر

بازی با دیالوگی درباره‌ی اهمیت تشخیص مواد مضر در تولید پلاستیک آغاز می‌شود. متن‌هایی از ترکیبات شیمیایی مختلف از بالا به پایین می‌افتند؛ برخی مضر و برخی مفید. بازیکن باید مواد مضر را با کلیک از بین ببرد و مواد مفید را عبور دهد. خط پایان می‌تواند دستگاه تولید پلاستیک باشد و عمل کلیک مانند استفاده از فیلتر برای حذف مواد مضر تصور شود.

تشخیص مواد مضر
تشخیص مواد مضر

ایده‌ی پنجم مدیریت زنجیره تأمین

بازیکن در نقش مدیر زنجیره‌ی تأمین قرار می‌گیرد. متن‌هایی مانند سفارش‌ها، تأخیرها و مشکلات از بالا سقوط می‌کنند. بازیکن باید مشکلات را حذف کرده و سفارش‌های صحیح را عبور دهد تا خط تولید متوقف نشود. خط پایان می‌تواند نماد خط تولید باشد و عمل کلیک مانند تأیید یا رد سفارش‌ها.

مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکت‌ها بهترین سبک بازی است! معمولا مساله رکورد زدن در این سبک بازی بسیار مهم می‌شود. داشتن یک جدول برندگان خیلی مهم است! کاربر همچنین باید پیشرفت خود را ببیند.

ایده‌ی ششم جمع‌آوری مواد اولیه

بازیکن در محیطی کارخانه‌ای قرار دارد و باید در مدت زمان معین، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات پلاستیکی را جمع‌آوری کند. موانعی مانند ماشین‌آلات در حال حرکت وجود دارند که باید از آن‌ها اجتناب کند.

جمع‌آوری مواد اولیه
جمع‌آوری مواد اولیه

ایده‌ی هفتم مونتاژ سریع

قطعات مختلف محصولات پلاستیکی به‌صورت پراکنده نمایش داده می‌شوند. بازیکن باید در زمان محدود، قطعات را به‌درستی کنار هم قرار داده و محصول نهایی را مونتاژ کند.

مونتاژ سریع
مونتاژ سریع

ایده‌ی هشتم بسته‌بندی بهینه

در این بازی، بازیکن باید محصولات تولیدشده را در جعبه‌های مناسب قرار دهد. جعبه‌ها با اندازه‌های مختلف از بالا می‌آیند و بازیکن باید تصمیم بگیرد کدام محصول در کدام جعبه قرار گیرد تا فضای کمتری اشغال شود.

بسته‌بندی بهینه
بسته‌بندی بهینه

ایده‌ی نهم کنترل کیفیت

محصولات پلاستیکی از خط تولید عبور می‌کنند و برخی دارای نقص هستند. بازیکن باید با دقت، محصولات معیوب را شناسایی کرده و حذف کند.

کنترل کیفیت
کنترل کیفیت

ایده‌ی دهم مدیریت انرژی

در این بازی، بازیکن باید مصرف انرژی در کارخانه را مدیریت کند. دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که باید به‌موقع روشن یا خاموش شوند تا مصرف انرژی بهینه شود.

مدیریت انرژی
مدیریت انرژی در نمایشگاه ایران پلاست

۴- بازی‌های دیجیتال شانسی در نمایشگاه ایران پلاست

وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را  که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.

ایده‌ی یازدهم گردونه شانس مواد اولیه

گردونه‌ای طراحی می‌شود که بخش‌های مختلف آن نمایانگر انواع مواد اولیه پلاستیکی است. بازیکنان با چرخاندن گردونه، شانس خود را برای دریافت نمونه‌ای از مواد یا جوایز مرتبط امتحان می‌کنند. طراحی گردونه شانس می‌تواند به‌شکل یک مولکول پلیمر باشد.

گردونه شانس مواد اولیه
گردونه شانس مواد اولیه

ایده‌ی دوازدهم جکپات محصولات نوآورانه

دستگاه جکپاتی با تصاویر محصولات پلاستیکی مختلف طراحی می‌شود. با هر بار کشیدن اهرم، ترکیبی از محصولات نمایش داده می‌شود و در صورت تطابق، بازیکن برنده جوایزی می‌شود. طراحی دستگاه می‌تواند به‌شکل یک دستگاه تزریق پلاستیک باشد. ما مشابه این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات اجرا کردیم.

جکپات محصولات نوآورانه
جکپات محصولات نوآورانه

ایده‌ی سیزدهم پلینکو بازیافت

بازی پلینکو با تم بازیافت پلاستیک طراحی می‌شود. توپ‌ها از بالای صفحه رها می‌شوند و با برخورد به موانع، به سطل‌های مختلفی که نمایانگر روش‌های مختلف بازیافت هستند، می‌افتند. بازیکنان بر اساس سطل نهایی، امتیاز کسب می‌کنند.

پلینکو بازیافت
پلینکو بازیافت

نتیجه‌گیری

طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفه‌ی شما می‌شود و شما می‌توانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه ایران پلاست اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره‌ی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببیند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب