طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

15 ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه قطعات خودرو

ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه قطعات خودرو
ایده بازی نمایشگاهی برای نمایشگاه قطعات خودرو

هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه قطعات خودرو، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 15 ایده‌ی بازی نمایشگاهی در 4 دسته‌ی متفاوت می‌پردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایده‌ها کنار شماست.

1-بازی‌های فیزیکی

بازی‌های فیزیکی برای نمایشگاه قطعات خودرو بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازی‌هایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.

ایده‌ی اول ضربه به پیستون

سازه‌ای شبیه یک پیستون بزرگ مکانیکی طراحی می‌شود که با زدن ضربه‌ی محکم به قسمت پایینی آن، پیستون بالا می‌رود تا به یک نشانگر امتیاز برسد. شرکت‌کنندگان باید با تمام توان ضربه بزنند تا ببینند تا چه حد قادرند پیستون را بالا ببرند. این ایده هم هیجان‌انگیز است و هم ارتباط سمبلیک با قطعات موتوری و عملکرد پیستون در خودرو دارد.

ضربه به پیستون
ضربه به پیستون

ایده‌ی دوم موانع لاستیکی

یک مسیر پر از لاستیک‌های بزرگ و سنگین (ترجیحاً لاستیک ماشین سنگین یا اتوبوس) ایجاد می‌شود. بازیکنان باید در مدت دو دقیقه از میان لاستیک‌ها عبور کنند یا در برخی مراحل از داخل آن‌ها بپرند و سریع‌تر از سایر رقبا به انتهای مسیر برسند. این بازی هم تحرک بدنی بالایی دارد و هم فضایی هیجان‌انگیز ایجاد می‌کند.

موانع لاستیکی
موانع لاستیکی

ایده‌ی سوم تراز رینگ

یک رینگ  بزرگ خودرو روی سکویی متحرک قرار دارد. بازیکنان باید در زمانی کمتر از دو دقیقه رینگ را به صورتی تراز نگه دارند که از سکوی متحرک خارج نشود. سکو مدام به جهات مختلف متمایل می‌شود و کنترل رینگ نیاز به هماهنگی دست و چشم و عکس‌العمل سریع دارد.

تراز رینگ
تراز رینگ

ایده‌ی چهارم پرتاب لاستیک

چند لاستیک خودرو با قطرهای مختلف وجود دارد و هدف‌های استوانه‌ای بلند یا مخروطی شکل در فاصله‌های گوناگون چیده شده‌اند. شرکت‌کنندگان باید طی دو دقیقه تلاش کنند تا با پرتاب لاستیک، آن را روی هدف مخصوص بیندازند. هرچه هدف دورتر باشد امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. وزن و سایز لاستیک‌ها مانع از آن می‌شود که بازی بیش از حد آسان شود.

پرتاب لاستیک
پرتاب لاستیک

۲- بازی‌های دیجیتال دانشی در نمایشگاه قطعات خودرو

در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفه‌ی شما قرار می‌گیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانال‌های ارتباطی متفاوتی قرار می‌گیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا می‌شود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره می‌شود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.

ایده‌ی پنجم غربال قطعه‌ی درست

بازیکن باید قطعات ناسالم را با عمل “شلیک آچار” (تصویر یک آچار یا ابزار تعمیر که از پایین صفحه به بالا پرتاب می‌شود) از بین ببرد و اجازه دهد قطعات سالم به انتهای مسیر برسند. هر قطعه‌ی معیوبی که بدون شلیک رد شود یا هر قطعه‌ی سالمی که اشتباهی شلیک شود، بخشی از امتیاز یا “سلامت موتور” را کم می‌کند و در صورت تکرار خطا، بازیکن می‌بازد.

غربال قطعه‌ی درست
غربال قطعه‌ی درست

3-بازی‌های دیجیتال مهارتی

این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکت‌ها بهترین سبک بازی است! معمولا مساله رکورد زدن در این سبک بازی بسیار مهم می‌شود. داشتن یک جدول برندگان خیلی مهم است! کاربر همچنین باید پیشرفت خود را ببیند.

ایده‌ی ششم Hill Climb Racing

  • آمار و ارقام: بیش از ۵۰۰ میلیون بار دانلود در فروشگاه‌های موبایل و امتیاز بالای ۴.۶ در گوگل‌پلی.
  • گیم‌پلی: بازیکن با کنترل پدال گاز و ترمز، سعی می‌کند ماشین را در مسیرهای پرفرازونشیب هدایت کرده و بدون واژگونی، بیشترین مسافت را طی کند و سکه‌ها را جمع‌آوری کند.
  • دلیل تناسب با شرکت: تمرکز این بازی روی عملکرد موتور، سوخت و ارتقای قطعات خودروست. این موضوع با نمایشگاه قطعات خودرو کاملاً هم‌خوانی دارد و می‌تواند الهام‌بخش نسخه‌ی سفارشی کوتاه‌مدت دو دقیقه‌ای برای معرفی محصولات یا قطعات ویژه باشد.

ایده‌ی هفتم CSR Racing

  • آمار و ارقام: بیش از ۱۳۰ میلیون دانلود و امتیاز حدود ۴.۵ در گوگل‌پلی.
  • گیم‌پلی: یک بازی در سبک درگ ریسینگ که زمان‌بندی تعویض دنده و مدیریت ارتقای خودرو در آن تعیین‌کننده‌ی پیروزی است. بازیکن با افزایش مهارت در زمان‌بندی دنده، مسابقات را می‌برد و قطعات جدید خریداری می‌کند.
  • دلیل تناسب با شرکت: این بازی روی انواع قطعات مهم خودرو و بهبود عملکرد آن‌ها تمرکز دارد. اگر شرکت قصد معرفی برندهای مختلف یا کیفیت قطعات را داشته باشد، می‌تواند نسخه‌ای کوتاه و نمایشی از چنین سبکی را در غرفه ارائه دهد.

ایده‌ی هشتم Dr. Parking 

  • آمار و ارقام: بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود با امتیاز حدود ۴.۳ در گوگل‌پلی.
  • گیم‌پلی: در این بازی، مهارت پارک کردن خودرو در محیط‌های شلوغ و جای پارک‌های تنگ آزمایش می‌شود.
  • دلیل تناسب با شرکت: شرکت‌کنندگان می‌توانند با تمرین مهارت پارک، با قطعات مربوط به سیستم فرمان، ترمز و بدنه‌ی خودرو بیشتر آشنا شوند. این سبک بازی به‌راحتی قابل سفارشی‌سازی در قالب نمایشگاه است تا نکاتی درباره‌ی تجهیزات و قطعات مربوط به امنیت خودرو هم در حین بازی آموزش داده شود.

ایده‌ی نهم تعمیر فوری

تصور کنید یک موتور خودرو به‌صورت گرافیکی و ساده در صفحه دیده می‌شود و قطعاتی (مانند شمع، فیلتر، تسمه و …) به‌هم ریخته و در اطراف پخش شده‌اند. بازیکن باید در کمتر از دو دقیقه با کشیدن و رها کردن (Drag & Drop)، قطعات را سر جای درست نصب کند. هر قطعه‌ای که درست در جای خودش نصب شود، نوار سلامت موتور را بالا می‌برد و در پایان زمان، امتیاز بر اساس سرعت و دقت تخصیص می‌یابد.

تعمیر فوری
تعمیر فوری

ایده‌ی دهم رانندگی در خط تولید

یک نوار نقاله‌ی افقی شبیه خط تولید کارخانه‌ی خودرو وجود دارد. بازیکن باید یک ماشین کوچک را روی این نوار هدایت کند و از موانع مختلف (جعبه‌های قطعات، ربات‌های مونتاژ و …) که در حال حرکت‌اند، جاخالی دهد. سرعت نوار نقاله مدام افزایش می‌یابد و بازیکن تنها دو دقیقه فرصت دارد که بیشترین مسافت را طی کند.

رانندگی در خط تولید
رانندگی در خط تولید

ایده‌ی یازدهم کنترل حرارت موتور

یک داشبورد ساده روی صفحه نشان داده می‌شود که شامل گیج دما و چندین دکمه یا اهرم برای خنک کردن موتور است. اجزای مجازی موتور بیش از حد داغ می‌شوند و بازیکن باید با تنظیم سرعت فن، بازکردن بعضی دریچه‌ها و افزودن روغن موتور در لحظات مناسب، درجه حرارت را در حد استاندارد نگه دارد. اگر دما از حد مشخص فراتر برود، موتور آسیب می‌بیند و بازی تمام می‌شود.

کنترل حرارت موتور
کنترل حرارت موتور

ایده‌ی دوازدهم تنظیم باد لاستیک

چهار لاستیک روی صفحه دیده می‌شود که حسگر فشار آن‌ها در حال تغییر است. بازیکن باید با ضربه زدن یا نگه‌داشتن دکمه‌ای روی صفحه، میزان فشار هر لاستیک را ظرف دو دقیقه به عدد استاندارد رسانده و تثبیت کند. اگر باد لاستیکی خیلی کم یا خیلی زیاد شود، از سلامت کلی خودرو کم می‌شود. این بازی روی اهمیت لاستیک و عوامل ایمنی تأکید دارد.

تنظیم باد لاستیک
تنظیم باد لاستیک

ایده‌ی سیزدهم آزمایش ترمز

یک خودرو با سرعت مشخص در حال حرکت است و موانعی به شکل قطعات مختلف روی جاده ظاهر می‌شود. بازیکن باید با زمان‌بندی صحیح پدال ترمز را فشار دهد تا از برخورد با موانع جلوگیری کند. تعداد خطاهای مجاز بسیار محدود است. هرچه عکس‌العمل بازیکن دقیق‌تر باشد، امتیاز بالاتری می‌گیرد. این ایده در دو دقیقه قابل انجام است و اهمیت عملکرد ترمز و ایمنی خودرو را نشان می‌دهد.

آزمایش ترمز
آزمایش ترمز

۴- بازی‌های دیجیتال شانسی در نمایشگاه قطعات خودرو

وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را می‌شناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را  که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.

ایده‌ی چهاردهم جکپات خودرو

دستگاه جکپات می‌تواند طرح یک موتور عظیم باشد که به‌جای اعداد، نمادهایی از قطعات خودرو روی آن نقش بسته است. با فشردن دکمه، موتور شروع به کار کرده و سه یا چند ردیف از نمادها به سرعت می‌چرخد و در نهایت متوقف می‌شود. مشابه این بازی را ما برای برند فرخنده در نمایشگاه شیرینی و شکلات اجرا کردیم.

جکپات خودرو
جکپات خودرو

ایده‌ی پانزدهم جعبه ابزار شانسی

صفحه‌ای شبیه جعبه ابزار خودرو نمایش داده می‌شود که در آن چند کشو یا قفل بسته وجود دارد. شرکت‌کننده با لمس یا کلیک روی کلیدهای مختلف (یا اسلایدکردن یک کلید) کشوها را یکی‌یکی باز می‌کند. بسته به شانس، درون کشو می‌تواند قطعه‌ای از محصولات شرکت، تخفیف ویژه یا بسته‌های تبلیغاتی مجازی باشد. هر نفر در کمتر از دو دقیقه می‌تواند دو یا سه کشو باز کند و نتیجه را ببیند.

جعبه ابزار شانسی
جعبه ابزار شانسی

نتیجه‌گیری

طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفه‌ی شما می‌شود و شما می‌توانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه قطعات خودرو اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند

پیشنهاد می‌کنیم حتما فرم صفحه‌ی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاوره‌ی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما می‌توانید آخرین بازی‌های ما را ببیند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب