طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

بررسی beast یکی از بهترین ARG های تاریخ برای فیلم هوش مصنوعی

بررسی beast
بررسی beast

فیلم AI: artificial intelligence یاهوش مصنوعی یکی از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینماست. البته در سایت آقای گیمیفیکیشن قرار نیست راجع به خوبی این فیلم صحبت کنیم بلکه قرار است راجع به نوعی گیمیفیکیشن در بازاریابی به اسم beast که در این فیلم استفاده شده بود صحبت کنیم. این فیلم اثری است که در ابتدا قرار بود توسط استنلی کوبریک ساخته شود اما مرگ وی موجب شد تا دوست و همکارش یعنی اسپیلبرگ این پروژه را در دست بگیرد.
این فیلم روایتی از آینده‌ای دارد که یخ‌های قطبی ذوب شده‌اند و شهر های ساحلی به زیر رفته‌اند. استاندارد ها و قوانین خاص و سخت‌گیرانه‌ای برای داشتن فرزند در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و این دانشمندان را با چالشی رو به رو می‌کند: ساخت رباتی که توانایی عشق ورزیدن و درک احساسات را داشته باشد.

بخش اول beast

بازی “the Beast” یک بازی واقعیت بدیل(ARG) است که توسط مایکروسافت و با هدف پروموت کردن فیلم “Artificial Intelligence: AI” ساخته شد. برای ورود بازیکنان به بازی، نشانه‌هایی روی پوستر تبلیغاتی فیلم وجود داشت که به “جنین سلا” و به قتل رسیدن دوست او “ایوان چن” اشاره می‌کرد.

بازی واقعیت بدیل فیلم هوش مصنوعی
بازی واقعیت بدیل فیلم هوش مصنوعی

در سال 2142 میلادی، “جنین” متوجه مرگ “ایوان” می‌شود و در میان شبکه‌ای از قاتل ها، انسان‌ها و ربات‌های هوش مصنوعی، شروع به جست و جو می‌کند. این بازی در تاریخ هشتم مارس 2001 شروع شد و حتی پس از تاریخی که طراحان بازی برای اتمام آن برنامه‌ریزی کرده بودند، ادامه پیدا کرد. در تاریخ اکران فیلم، یعنی 29ژوئن، سرنخ‌ها بازیکنان را به سایتی که توسط “warner brothers” ساخته شده بود هدایت می‌کرد.

سایت ساخته شده توس وارنر برادرز
سایت ساخته شده توسط وارنر برادرز

در این سایت بازیکنان با اسامی جعلی ثبت نام می‌کردند و سرنخ های بعدی از طریق پوستر تبلیغاتی و اتفاقات فیلم به آنها داده می‌شد. حالا بازیکنان با یکدیگر متحد شده بودند و در گروه‌های آنلاین در یاهو فعالیت می‌کردند و به خود لقب “cloud makers” دادند.
بازی “the beast” حالا تبدیل به یک اتفاق جدید و بی سابقه در دنیای هالیوود تبدیل شده بود و به یکی از تاثیر گذار ترین ARG های اولیه تبدیل شده بود.

ARG فیلم هوش مصنوعی
ARG فیلم هوش مصنوعی

بخش دوم ماجرا

سال 2142 تقریبا 40سال بعد از اینکه گفته شد”ایوان” در یک حادثه‌ی قایق‌رانی به قتل رسیده است، دکتر “جنین”پیام مرموزی مبنی بر اینکه “ایوان” به قتل رسیده است دریافت می‌کند و تصمیم می‌‌گیرد تحقیقات را رهبری کند و متوجه می‌شود که “ایوان” با “ونوس” رابطه داشته است. کسی که قایق را خریداری و آن را برنامه ریزی کرده بود تا “ایوان” را بکشد. این مخفی کاری‌ها در ادامه موجب انگیزه‌ی قتل‌های بیشتر انسان ها و ربات‌های هوش مصنوعی شد.
همه‌ی این اتفاقات باعث برگزاری یک رفراندوم شد و باید تصمیم گرفته می‌شد که با ربات‌های هوش مصنوعی باید مانند مردم و شهروندان رفتار شود؟
میلیون ها نفر از مردم آمریکا در این رفراندوم شرکت کردند.

خبر مرگ

بخش سوم:

سرنخ های بازی در میان تریلر ها، پوستر ها، تبلیغات چاپی، پیام های تلفنی، رویداد های تبلیغاتی و حتی گرافیتی بر روی سرویس های بهداشتی عمومی در شهر های بزرگ در سراسر ایالات متحده توزیع شده بودند.
اما بازی در بخش های آنلاین هم فعال بود و در سایت های متعددی شاهد متن ها، عکس ها، ویدیو ها و فایل های صوتی مربوط به بازی بودیم.
بازیکنان از طریق یکی از سه نقطه‌ی ورود، می‌توانستند وارد بازی شوند که طراحان بازی آنها را “لانه‌های خرگوش” نام‌گذاری کرده بودند.
بازی بر شخصیت “جنین سلا” متمرکز بود، بازیکنان در پوستر ها و تریلر ها متوجه می‌شدند که “جنین سلا” سازنده‌ی ماشین(ربات هوش مصنوعی) های دارای احساسات است.

ژینا beast
ژینا beast

در یکی دیگر از تریلر ها شماره تلفنی مخفی شده است در آخر به “جنین” می‌رسد و یک پوستر تبلیغاتی دیگر که کد آن یک حاکی از یک پیام برای بازیکنان است:
“ایوان چن به قتل رسیده است، جنین کلید حل معما است”

معما
بازی “the beast” در هشتم مارس 2001 شروع شد و با این حال تقریبا فقط 100نفر توانستند در هفته های اول بازی را به پایان برسانند و جواب معما را به دست بیاورند.
حال بیاید کمی روی بُعد دیگر ماجرا، یعنی درگیر شدن خبرگزاری‌ها با این بازی تمرکز کنیم. در ماه آپریل “harry knowles” یک ایمیل دریافت می‌کند که به فیلم “2001 a space odyssey” (اثر استنلی کوبریک که در سال 1968 ساخته شد) اشاره دارد. در ادامه این شخص در نامه‌اش از “harry” درخواست می‌کند تا در اینترنت راجع به “جنین سلا” جست و جو کند. سپس “harry” چندین وبسایت را کشف می‌کند که همگی با یک آی‌پی آدرس ثبت شده اند و یکی از آنها متعلق به دانشگاه bangalore world می‌شد که در سال 2028 تاسیس شده بود و ادعا می‌کرد که “جنین” در اینجا فعالیت می‌کند. “harry” در تاریخ 11آپریل تصمیم می‌گیرد درباره‌ی این سایت یک مقاله را در وبسایت خودش منتشر کند و فقط دو ماه لازم بود تا این مقاله به آمار خیره کننده‌ی 25میلیون بازدید برسد و 22هزار پیام درباره‌ی بازی “the beast” دریافت کند.

دانشگاه
دانشگاه

خبرگذاری CNN هم اظهار می‌کند که این مقاله‌ی آقای “harry” اولین مقاله‌ای است که درباره‌ی این بازی نوشته شده است.
در ماه می در حین یک ارائه راجع به هوش مصنوعی در موسسه‌ی تکنولوژی در ماساچوست، kathleen kennedy(تهیه کننده) و haley joel osment(بازیگر) قبول کردند تا به سوالات مردم راجع به “جنین سلا” پاسخ دهند و پس از پاسخ دهی به سوالات، “کندی” کارت‌هایی را میان مردم توضیع کرد که برای “جنین” بودند و سرنخ های یک بازی دیگر به حساب می‌آمدند. در ماه بعد اعتراضات شبه نظامی ضد ربات ها در نیویورک سیتی، شیکاگو و لس آنجلس برپا شد و مردم تظاهر به اعتراض علیه هوش مصنوعی می‌کردند.

کارت راهنما

تصویر سینا عابدینی
سینا عابدینی
سینا عابدینی هستم دانش آموز رشته‌ی تجربی و علاقه‌مند به گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب