طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

blendtec ؛کمپین تبلیغاتی «آیا خرد می کند؟»

کمپین blendtec
کمپین blendtec

کمپین «آیا خرد می کند؟» شرکت blendtec یک نمونه کلاسیک از کمپین های بازاریابی مبتنی بر گیمیفیکیشن است(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید.). این کمپین یکی از بهترین مثال ها برای بررسی گیمیفیکیشن در بازاریابی است.

blendtec یکی از مخلوط کن های  قدرتمند با قیمت 300 تا 400 دلار است .این قیمت معادل قیمت یک مینی آی پد است و به هیج‌وجه ارزان نیست . اما از آن جا که ارزش افزوده حاصل از آن،  سلامتی دراز مدت و عشق به خانواده است، مردم زمانی این مخلوط کن  را می خرند که متقاعد شوند این ارزش های افزوده را تامین می کند و همچنین از سایر محصولات بهتر است.

blendtec در یک کمپین بازاریابی خلاقانه  به کمک موسس آن تام دیکسون تصمیم به انتشار یک مجموعه ویدئو در یوتیوب با عنوان “آیا خرد می کند؟” گرفت.  در این مجموعه از فیلم ها، مدیرعامل شرکت در یک آزمایشگاه به عنوان دانشمند لباس می پوشید و رمان، توپ گلف و محصولات ارزشمندی مثل آخرین آیفون و آی پد را برای خرد کردن در مخلوط کن می ریختند و قبل از عمل خرد کردن از سوال معروف “آیا آن را خورد می کند؟” بهره می بردند.

این کار باعث افزایش تعجب و کنجکاوی مخاطبان شده بود زیرا مخاطبان می خواستند بدانند آیا این مخلوط کن آیفون جدید را تبدیل به گردوغبار می کند. در این فیلم ها به خاطر ریز ریز شدن محصولاتی که در مخلوط کن قرار می گرفتند جذابیت خاصی ایجاد شد که این جذابیت  باعث شد میلیون ها بازدید از این ویدیوها صورت بگیرد .

blendtec
blendtec

تاثیر کمپین blendtec بر فروش

اما سوال مهم این است که این نوع کمپین مبتنی بر گیمیفیکیشن که حس کنجکاوی کاربر را بر می انگیزد  نرخ بازگشت سرمایه‌ی آن چگونه بوده است؟

حتی اگر این میلیون ها بیننده فقط برای تفریح این ویدئو ها را تماشا کرده باشند،  هنگامی که در مورد مخلوط کن فکر می کردند و یا به فکر خرید مخلوط کن بودند ، اولین اسمی که به ذهنشان خطور می کرد همین برند بود .این افراد همچنین در میان دوستان و خانواده ها که تمایل به خرید داشتند این مخلوط کن را به دیگران معرفی می کردند. همچنین در تحقیقاتی که در چند سال بعد از این کمپین در این شرکت رخ داد مشخص شد که درآمد این شرکت 700 درصد افزایش یافته است.

شاید یکی از دلایلی که تصمیم به خرید در بین این افراد به وجود می آمد این بود که با خود می گفتند این مخلوط کن قادر به خرد کردن آیفون است، پس قطعا گزینه مناسبی برای میوه های من محسوب می شود.

در ضمن شاید خواندن مثال های این پست که راجع به گیمیفیکیشن در کسب و کار است بعد از خواندن این مطلب برای شما جذاب باشد!
تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

4 پاسخ

  1. سلام. وقت به خیر. این بیشتر یک بازاریابی چریکی نیست تا گیمیفیکیشن؟ میشه بفرمایید چه شاخصه هایی در این تبلیغ دیدید که می گید گیمیفیکیشن هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب