وقتی راجع به گیمیفیکیشن صحبت میکنیم ناخودآگاه راجع به گیم صحبت میکنیم و تا زمانی که یک دید خوب راجع به بازی نداشته باشیم, واقعا در گیمیفیکیشن حرفی برای گفتن نداریم. کتاب elements of game design در کنار کتابهای خوب دیگری مثل art of game design از بهترین کتابهایی هستند که برای آشنایی با مفهوم بازی باید بخوانیم.
نگاه اجمالی به کتاب elements of game design
این کتاب نوشتهی آقای زوبک است که یکی از افرادی است که چارچوب MDA را بنا نهادهاند. مشخص است که کسی که یکی از افراد اصلی چنین چارچوب مرجع و مهمی است حرفی برای گفتن دارد! وقتی به فهرست کتاب نگاه کنید متوجه انواع مدلها و نظریهها میشوید. اگر به دنبال نوشتن پایاننامه گیمیفیکیشن هستید این کتاب را نباید از دست بدهید.
استعارههای کتاب elements of game design
یکی از دروس شیرینی که در مقطع کارشناسی ارشد داشتم درس نظریه سازمان بود که در آن از استعارههای زیادی استفاده میکرد برای مثال سازمان به مثابه ماشین یا سازمان به مثابه ارگانیسم و… در هر استعارهای که به کار میبردیم چیزهای جدیدی راجع به سازمان یاد میگرفتیم. کتاب هم از استعارهی بازی به مثابه ماشین استفاده میکند. اما قبل از اینکه مفهوم ماشین را بگوییم اجازه دهید مفهوم سیستم پیچیده را بگوییم.
سیستمهای پیچیده
برای فهم سیستمهای پیچیده نمک عادی را تصور کنید که فرمول آن NACL است. آیا ما برای فهم نمک میتوانیم با فهم NA و CL نمک را بشناسیم؟ خوب میدانیم که کلر و سدیم مواد خطرناکی هستند. کلر گاز است اما نمک طعام یک جامد دوست داشتنی است! در سیستمهای پیچیده ما یک حرف مشخص داریم آن هم اینکه کل بیشتر از اجزاست!
منظور این است که شما با فهم سدیم و کلر نمیتوانید نمک را بفهمید! کلیت نمک چیزی بیشتر از اجزای آن است. در سیستمهای پیچیده مهمتر از اجزا پیوند بین اجزاست که میتواند به شما در درک کلیت کمک کند. در حقیقت پیوند بین سدیم و کلر مهمتر از خود سدیم و کلر است! حال که این مفهوم را فهمیدیم اجازه دهید مفهوم بازی به مثابه ماشین را بگوییم.
بازی به مثابه ماشین
در این استعاره کتاب elements of game design ما بازی را یک سیستم پیچیده در نظر میگیریم و اقدامات کاربرها رو به عنوان تعامل بین اجزا نگاه میکنیم. مثلا در بازی ticket to ride پیچیدگی بازی بخاطر قوانین نیست. به دلیل داشتن تعامل بازیکنان و اثر آن ها روی گیم پلی است! وقتی به بازی به این شکل نگاه کنیم. تازه متوجه جذابیتهای آن خواهیم شد.
تجربهی کاربری مقدم بر تجربهی بازی
چیزی که خیلیها نمیفهمند دقیقا همین است ما در گیم دیزاین به دنبال طراحی تجربهی بهتر هستیم و این مقدم بر بازی است. این مساله از زمان پرسش جالب افلاطون راجع به ماهیت تجربه مطرح است. افلاطون در ۲۴۰۰ سال پیش یک سوال ساده مطرح کرد و گفت تصور کنید که در جنگلی که تا کیلیومترها اطراف آن انسانی نیست درختی میافتد آیا افتادن درخت صدا ایجاد میکند؟ جواب ما به این سوال در طراحی بازی خیر است!
چه چیز یک بازی را جذاب میکند؟
در کتاب elements of game design توضیحات و مقدمات بسیار خوب و جذابی داده شده تا به این سوال جواب داده شود. نکتهی جالب به نظر من هماهنگی این کتاب با کتاب ۱۴ روز تا شادی پایدار است. دقیقا طبق کتاب ۱۴ روز جواب به این سوال برای فرد به فرد متفاوت است و این کتاب هم چنین جوابی به این سوال میدهد. در ادامه کتاب راجع به نظریه بیگ فایو صحبت میکند.
game loops و نمودارهای پیازی
یکی دیگر از موارد جالبی که در کتاب بیان شد که من اولین بار بود اینقدر جامع و کامل راجع به آن خواندم بحث گیم لوپس و نمودارهای پیازی بود. که به نوعی درگیر ساختن دوپامین بیشتر برای بازیها را صحبت میکند. سیستمی که خیلی ساده میتواند یک طراحی بازی را عوض کند. چون مبحث خیلی تخصصی میشود پیشنهاد میکنم حداقل این بخش کتاب را کامل بخوانید.
ادامه کتاب elements of game design
در ادامه کتاب راجع به مفاهیمی مثل متاگیم گیم استراکچر سه پره داستان سرایی و… صحبت میشود با توجه به اینکه صرفا در این پست قرار است یک دید کلی به شما بدهم و نه اینکه کل خلاصه کتاب را بنویسم فکر میکنم تا حدی موفق بوده ام تا به شما دید بدهم که آیا این کتاب را بخوانید یا نخوانید. برای داشتن pdf کتاب زیر همین پست پیام بفرستید.
2 پاسخ
درود و احترام.
نحوه دریافت پی دی اف کتاب
Elemente of game desgin
را میفرمایید به چه صورت است
https://e1.pcloud.link/publink/show?code=XZOMY4ZlcIqphbRqP7D8dKLWaeNEHnrQxY7