یکی از مهمترین کاربرد بازیها در عصر حاضر بحث آموزش کارکنان است. آموزش کارکنان خود به چندین دسته تقسیم میشود که یکی از مهمترین این دستهها آموزش مهارتهای نرم است. یکی از مهمترین این تواناییها توانایی رهبری است. حال به معرفی بازی pacific میپردازیم این بازی آموزش رهبری تلاش دارد تا با درگیر کردن مخاطب تواناییهای رهبری را تقویت کند. شرکت arc-institute که سازندهی این بازی است، پیشگام ساخت بازی جدی سازمانی است.
داستان این بازی این است که شما با دوستانتان در یک سقوط هواپیما به یک جزیره بیابانی رسیدهاید و حال باید از جزیره فرار کنید تا زنده بمانید. موضوع این بازی برخلاف بازی تاجر ونیزی که یک بازی آموزش مذاکره بود یا بازی Triskelion که یک بازی توسعه فردی بود نجات جان است که پیرنگ متفاوتی را از دیگر بازیهای معرفی شده در سایت دارد. در اینجا روابط بین فردی بسیار مهمتر است و شما بازی پیچیدهتری را مشاهده میکنید.
با توجه به اهمیت بحث رهبری و اینکه بازی آموزش رهبری یک موضوع بسیار جذاب بینالمللی است، این بازی به چندین زبان زندهی دنیا از جمله فرانسوی،ایتالیایی،آلمانی،اسپانیایی،ایتالیایی،هلندی و چینی نیز ترجمه شدهاست. قبل از ادامه باید بگویم که مدت زمان لازم برای اینکه شما این بازی را به اتمام برسانید بین 7 تا 14 ساعت است! پس نیاز است که زمان کافی را به کارمندانتان برای آموزش بدهید!
ویژگیهای بازی
سیستم کلی بازیهای این سایت به این شکل است که شما به عنوان یک شرکت، تقاضای بازی میدهید سپس بازی تا حد امکان برای شما شخصیسازی میشود و سپس کارمندان شما مورد ارزیابی آموزشی قرار میگیرند. این بازی دارای ویژگیهای زیر میباشد:
- آموزش مبتنی بر بازی
- محتوای کاربردی و علمی
- آموزش نتیجه گرا
- استفاده از شبیهسازی
- منعطف
- داستانسرایی جذاب
یکی از مواردی که فکر کنم برای دوستانی که پایان نامه گیمیفیکیشن در این زمینه دارند بحث ارزیابی گیمیفیکیشن در آموزش است که توسط این شرکت به خوبی انجام میشود. در حقیقت ما از این شرکت در تهیه پلتفرم گیمیفیکیشن خود الگو گرفتهایم.
سنگبناهای arc-institute
شرکت arc-institute یکی از پیشگامان ساخت بازی جدی سازمانی و گیمیفیکیشن در آموزش است. این شرکت 3 سنگبنای اصلی در بازیهای خود ایجاد میکند:
- محتوای با کیفیت: مشخص است که محتوا برای شرکتی که میخواهد پول پرداخت کند بسیار مهم است به همین دلیل هم این شرکت از محتوای با کیفیت که دارای یک پشتوانهی علمی قوی است استفاده میکند.
- تکنیکهای گیمیفیکیشن: این بازی هم مثل بازی تاجر ونیزی که یک بازی آموزش مذاکره بود از عناصر گیمیفیکیشن زیادی استفاده میکند. تقریبا در همهی بازیهای arc-institute ما شاهد لیدربورد، امتیاز و سایر عناصر گیمیفیکیشن هستیم.
- تمرینهای کاربردی: مشخصا برای شرکتی که پول پرداخت میکند ارزیابی دورهی آموزشی بسیار مهم است. به همین دلیل هم شرکت arc-institute در این زمینه سنگ تمام گذاشته است.
چرا pacific
دلایل زیادی برای استفاده از این بازی وجود دارد اما اگر از دید کسب و کار شما بخواهیم به این بازی نگاه کنیم شاید ذکر موارد زیر خالی از لطف نباشد:
- محتوای مفید،مذاکره،مدیریت زمان و موارد این مدلی را در بازی یاد میگیرید.
- تکنیکهای گیمیفیکیشنی زیادی در این بازی وجود دارد که شما را کاملا درگیر میکند.
- شبیهساز پیشرفته که در بقیهی بازیهای این مجموعه هم وجود دارد.
- فیدبک آنی: یکی از مهمترین دلایلی که ما از بازیها در بحث آموزش سازمانی استفاده میکنیم دقیقا همین مورد است.
ماژولهای بازی
مشخصا در طراحی یک بازی آموزشی سازمانی محتوا بسیار مهم است از کتاب طراحی اثربخش بازیهای آموزشی به یاد داریم که باید محتوا را تقسیمبندی کنیم. حال در این بازی هم 6 ماژول متفاوت وجود دارد که به ذکر آنها میپردازیم.
ماژول اول از درون به بیرون
در این ماژول شما باید به عنوان یک رهبر خود را بشناسید و آنالیز کنید که رفتار و شخصیت شما چقدر روی دیگران اثر دارد.(به فعل آنالیز دقت کنید و اینکه این فعل در کجای طبقه بندی بلوم قرار میگیرد). نکتهی بعدی که باید به آن دقت کنید این است که آیا خود شما یک مشکل را در اینجا به وجود میآورید یا خیر و در نهایت هدف آخر در این ماژول این است که شما متوجه شوید که به چه شیوههایی میتوانید پیشرفت کنید.
ماژول دوم معنا دادن به تیم
در این ماژول در ابتدا شما سعی میکنید که برای تیمتان یک میشن و یک ویژن ترسیم کنید. شما قوانین و ضابطهها را مشخص میکنید و از ارزشهایی صحبت میکنید که تیم بر اساس آن ایجاد شدهاست. در قدم بعدی شما اهداف کوتاهمدت را برای تیم و افراد مشخص میکنید و در انتهای ماژول شما به افراد وظایف مشخصی را بر اساس آخرین قدم تفویض میکنید.
ماژول سوم ایجاد روحیهی تیمی
در این ماژول شما به دنیال ایجاد یک درک متقابل در بین اعضای تیم هستید. مورد دومی که در این ماژول انجام میدهید آنالیز کردن ضعفها و قدرت مردم و تیمتان است. در قدم سوم رویکرد شما ایجاد یک فضای اعتماد در تیمتان است سپس به تقویت کارتیمی میپردازید و در انتها هم با استفاده از کار تیمی تلاش میکنید تا کاری کنید که راندمان تیم بالا برود و یک روحیهی کار جمعی شکل بگیرد.
ماژول چهارم انگیزش
در این ماژول شما به موارد زیر میپردازید:
- تشخیص و فهم نیازها و انگیزش افراد متفاوت
- تشخیص و فهم عوامل متفاوت انگیزشی
- استفاده از منابع برای افزایش انگیزهی تیم و اعضای آن
- استفاده از ارتباطات به عنوان یک ابزار انگیزشی
- مشخص کردن و دادن پاداش
ماژول پنجم: توسعه
در این ماژول هم موارد زیر را کار میکنیم:
- بهبود تواناییهای ارتباطی اعضای تیم و روابط بین فردی
- حل کردن مشکلات و تصمیمگیری
- حل تعار سریع و موثر
- بهبود اثربخشی روزانه
- مدیریت زمان
ماژول ششم تقویت
در این ماژول به موارد زیر پرداخته میشود:
- فهم مکانیزمهای تفویض اختیار
- تفویض اختیار
- دادن و دریافت کردن فیدبکهای مثبت و منفی
- ارتباط به عنوان کاتالیزگر عملکرد
- کوچینگ
- ارزیابی عملکرد
جمع بندی
بازی پاسیفیک که از اینجا قابل مشاهدهاست یک بازی جدی سازمانی است که کاملا مبتنی بر محتواست. در این بازی به شدت از محتوای با کیفیت استفاده شده است و یک همراستایی خوب بین محتوا و المانهای بازی مشاهده میشود. تصمیماتی که برای طراحی بازیهای اینچنینی اتخاذ میشود، تصمیمات بسیار سختی است و تیمی که میخواهد بازی را بسازد باید مسلط به بحثهای متنوعی باشد. اگر شما هم به فکر ساخت چنین بازیهایی هستید با ما تماس بگیرید.
در صورتی که میخواهید چنین بازی را ایجاد کنید، حتما از طریق فرم صفحهی درباره ما، با ما در تماس باشید. زیرا ما با ساخت اولین و تنها پلتفرم گیمیفیکیشن ایران و ترکیب مفاهیمی مثل نوروساینس، مربع مثلث دایره و… میتوانیم با سرعت و کیفیت بالا مواردی مثل این بازی را بسازیم.
18 پاسخ
درس ششم تمرین اول __ در رفتار مادرها بسیار مشاهده شده که زیاد به فرزندانشون سخت میگیرند چون مدام نگرانند که سرما نخورند زمین نخورند زخمی نشند بیماری گرفتار نشند اجازه نمیدن در پارک بازی کنند نگران هستند نگران ناراحتی فرزندشون یا گاها نگران از دست دادن فرزندشون هستند.
درس ششم تمرین دوم __زمانیکه احساس خطر کردیم و بدن ما واکنش داد و کورتیزول رها شد بدن شروع به لرزیدن و ترسیدن میکند و با فکر اینکه ممکن بود اتفاق بدتری بیفتاد سعی در آرام کردن خودمان هستیم .
درس ششم تمرین سوم __زمانیکه ما احسای بدی داشتیم مغز شفاهی ما در جستجوی افرادی هست که بتونه این تجربه ترس رو با اونها در میان بزاره تا حجم ترس کمتر بشه و بتونه تحمل کند.
کلا یکی از مهم ترین چیزایی که آدم باید راجع به خودش بدونه اینه که استراتژی های تسکین کورتیزولش چیه و توی اینجور مواقع چه کارهایی میشه کرد
سوال اول_روز ششم
باشیوع کرونا به رغم رعایت عالی .همسرم دچار حس بد مبتلا شدن هست بادیدن بیماری اطرافیان وآلام انها نگران تنهایی بچه ها در صورت درگیری خودش هست
چقدر کرونا رو مخ بود:|
سوال دوم_روزششم
خیلی برایم پیش امده وقتی پشت فرمون میشینم حس بدی وجودم رو میگیریه احساس خطر تصادف ولی با خودم میگم امروزم یکی از روزهایی است که خدا ساخته با هیچ روزی فرق نداره .کمک زیادی به تسکینم می کنه
افرین کلا باور به خدا برای خیلیا استراتژی تسکین کورتیزول هست
سوال سوم_روز ششم
ترس ازمالیات وجریمه رانندگی که احساس بدی ایجاد می کند درجستجوی توضیح مغز دلایل زیادی میاورد. دلایل عادلانه وناعادلانه
افرین مثلا ادم میگه این همه ادم خلاف میکنن جزیمه نمیشن بزار منم برم
با سلام و احترام
تمرین اول روز ۶:
اینکه اون چیزی که دوست داری، فکر کنی اتفاق نمی اوفته و اینکه بعد اون باید چی کارکند.
تمرین ،۳۲:
سعی می کند تا یه جایی توجیه کند، ولی بعضی جاها دیگه مغز شفاهی خیلی جوابگو نیست
روز ششم
سوال اول
معمولا دیدم هر اتفاقی میافته فارغ از اندازهش همیشه میگن خدا رو شکر میتونست بدتر از اینم بشه! و اینطوری خودشون رو تسکین میدن که شاید این بهترین نتیجه نباشه ولی قطعا بدترین هم نیست!
سوال دوم
تو بازارهای مالی وقتی یه معامله بد داریم هی خودمون رو تسکین میدیم این دیگه آخرشه این دیگه حمایتشه و…
سوال سوم
وقتی تو چیزی مثل طراحی سختگیری میکنم این فکر میاد که خب باید طبق استانداردهای مربع مثلث دایره باشه یا روانشناسی رنگش خوب نیست و…
افرین
روز ۶
تمرین ۱.
معمولا احساس تنهایی ، باخت ، ترک شدن ،از دست دادن ،ناتوانی ،نادانی
تمرین ۲.
در مورد خودم مغزم اولین راه گریه معمولا و بعد حتما باید بخوابم .انگار با خوابیدن میخواد اون کورتیزول لعنتی هضم بشه و معمولا بعد از خواب بهتر میشه شرایط .
یا بیرون رفتن از محیط خونه ،تنها نبودن. وقت گدروندن با دوستان ،خرید کردن .انجام یه کار هنری که درگیر کنه هم جسم رو هم مغز رو
تمرین ۳.
فکر به اینکه این نیز بگذرد ،ببین تا حالا اینهمه اتفاق بدتر رو پشت سر گذاشتی ، نمونه هایی که شرایط بدتری از من دارن تو اون لحظه، بخشش ، این تفکر که زندگی همش یه مسیره که قراره ازش فقط درستو بگیری و توش گیر نکنی ، یا گاها میرم از یکم بالاتر به مشکلات نگاه میکنم و برام بی ارزش تر و کوچیکتر میشه ، حرف زدن و کمک گرفتن از خدا .که البته اگر درد بزرگ باشه گاهی هیچکدوم جواب نمیده و طرف به مداخله دارویی احتیاج پیدا میکنه
جالب بود
سوال اول روز ششم
معمولا افرادی که میخوان از همسریا پارتنرشون جداشن احساس تنهایی و باختن میکنن.
یا مادرهایی که مواظب بچه هاشونن حس بد از دست دادن بچه شون رو دارن یا تصور این که بچه شون رو تو بیمارستان درحال درد کشیدن ببینن و نتونن کاری براشون بکنن.
سوال دوم
معمولا به خودم میگم ممکن بود اتفاق بدتری بیفته پس بخیر گذشت
سوال سوم
مثلا وقتی یه قراری دارم و دیر میرسم پیش خودم میگم خوب حالا چیزی نشده که سری قبلم طرف مقابل دیر اومده بود کلا میخوام اینجوری حس بدواز بین ببرم که بقیه هم اینکارو میکنن پس منم اگه یه بار انجام بدم طوری نمیشه هر چند اگه اون کار از نظر اخلاقی خوب نباشه مثال دیگش جلو درب خونه مردم پارک کردن.
افرین
روز6 س1:وقتی یکی از دوستام میدونست که نمره بدی تو امتحان گرفته حس بدی داشت و خب پیش بینی میکنم که اون به پایین اومدن معدلش و اینکه باید به خانواده ای که انتظار یه نمره خوب داشتن توضیح بده و مغز اون اون درد رو پیش بینی میکنه و کورتیزول ترشح میکنه
س 2و3:بعد از حس بدی ، ابتدا آشفته هستم و اصلا نمیتونم فکر کنم بعد کم کم یکسری دلایل تو ذهن ام میاد که اتفاقی که باعث اون حس بد شده در واقع به خاطر من نبوده و اشتباه یکی دیگه بوده یا اینکه من تمام کاری که میتونستم رو انجام دادم و سهل انگاری نکردم
جالب بود
روز ششم
س۱ وقتی معلم سر کلاس ازم سوال میپرسید و من بلد نبودم احساس بدی داشتم چون ترس از پایین اومدن موقعیتم داشتم
س۲ با گفتن اینکه هنوز وقت هست
س۳ دنبال دوپامین ناپایدار رفتن برای تسکین