در دنیای امروز که تکنولوژی و بهویژه گوشیهای هوشمند، بخش جداییناپذیری از زندگی ما شدهاند، کمتر به هزینههای انسانی و زیستمحیطی که تولید این دستگاهها به دنبال دارد، فکر میکنیم. “Phone Story”، یک بازی منحصر به فرد و تاثیرگذار است که با هدف ایجاد آگاهی و تأمل در این زمینه طراحی شدهاست.
در سایت بازیهای متفاوتی را تاکنون بررسی کردیم از بازی اوه مای گیت برای آموزش ابزار برامه نویسی تا تاجر ونیزی برای آموزش مذاکره اما این بازی، به بررسی مسائل اجتماعی و انسانی در پشت صحنهی تولید گوشیهای هوشمند میپردازد. شما میتوانید این بازی را از این آدرس بازی کنید.
“Phone Story” و نقش بازی جدی در آموزش و آگاهیبخشی
“Phone Story” چهار مینیگیم مختلف را در خود جای دادهاست که هر یک نمایانگر بخشی از چرخهی تولید و مصرف گوشیهای هوشمند است. این مینیگیمها نه تنها برای سرگرمی طراحی شدهاند، بلکه هدف اصلی آنها برانگیختن تفکر بازیکنان در مورد مسائلی است که اغلب نادیده گرفته میشوند.
مینیگیمهای “Phone Story”: از استخراج مواد معدنی تا زبالههای الکترونیکی
بازی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که به وسیلهی یک داستان این قطعات به هم متصل شدهاند:
- استخراج مواد معدنی: این مینیگیم، بازیکن را به معادن آفریقا میبرد، جایی که مواد معدنی ارزشمند برای ساخت گوشیها استخراج میشوند. این مرحله به مشکلات کارگران و شرایط سخت کار در این معادن میپردازد.
- مونتاژ در کارخانهها: در این بخش، بازیکنان با فرآیند مونتاژ گوشیها در کارخانههای آسیایی آشنا میشوند. شرایط سخت کاری و حقوق پایین کارگران در این کارخانهها، نکتهی اصلی این مینیگیم است.
- مصرفگرایی افراطی: در این مینیگیم، بازیکن به نمایندگی از مصرفکنندگان، به خرید و مصرف مداوم محصولات جدید تشویق میشود. این مرحله، نقدی بر فرهنگ مصرفگرایی و تبلیغات بیپایانی است که مصرفکنندگان را به خریدهای بیرویه ترغیب میکند.
- دورریز و پسماندهای الکترونیکی: آخرین مرحله به زبالههای الکترونیکی اختصاص دارد که از گوشیهای قدیمی به جا میماند و به محیط زیست آسیب میزند. این مرحله بازیکنان را به تأمل در مورد سرنوشت محصولات فناوری پس از پایان عمر مفیدشان دعوت میکند.
تأثیرات آموزشی و پیامهای اخلاقی بازی
بازی “Phone Story” نمونهای برجسته از یک بازی آموزشی دغدغهمندساز است. این بازی با استفاده از مکانیکهای سادهی بازی، پیامهای عمیق اجتماعی و اخلاقی را به مخاطبان منتقل میکند. هدف اصلی بازی این است که بازیکنان به تأثیرات منفی تصمیمات مصرفی خود فکر کنند و مسئولیت بیشتری در قبال انتخابهای خود احساس کنند.
گیمیفیکیشن به عنوان ابزاری برای تغییر نگرش
“Phone Story” نشان میدهد که گیمیفیکیشن و بازی جدی میتوانند فراتر از ابزارهای معمول سرگرمی عمل کنند و به عنوان یک وسیلهی قدرتمند برای آموزش و آگاهیبخشی در مورد مسائل اجتماعی و اخلاقی به کار روند. این بازی نه تنها برای سرگرم کردن، بلکه برای ایجاد تأمل و تحریک فکر در مورد هزینههای پنهان تکنولوژیهای روزمره طراحی شدهاست.
در مطلب مربوط به روش سقراطی توضیح دادیم که سقراط معتقد بود که نهایت کاری که ما میتوانیم انجام دهیم این است که افراد را وادار به تفکر کنیم. فکر میکنم که این بازی توانستهاست به خوبی این کار را انجام دهد.
طراحی چنین بازیهایی
همانطور که احتمالا میدانید تیم ما اولین پلتفرم گیمیفیکیشن ایران را ساختهاست. در این پلتفرم ما میتوانیم بازیهای متنوع آموزشی هم بسازیم. اگر علاقه به ساخت چنین بازیهایی دارید، میتوانید از طریق فرم صفحهی درباره ما با ما در ارتباط باشید تا بیشتر راجع به آن صحبت کنیم.