طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

RAMP انگیزه درونی را بهتر بشناسیم

RAMP
RAMP

با سلام کامران حاتمی هستم مدیر سایت آقای گیمیفیکیشن و امروز قصد داریم راجع به RAMP صحبت کنیم.یکی از بحث هایی که همواره در گیمیفیکیشن مد نظر قرار می دهیم بحث انگیزه درونی و بیرونی است که در سایت راجع به آن صحبت کرده ایم.آندره مارچوسکی یک مدل به اسم RAMP معرفی می کند و در آن به بررسی روش هایی می پردازد که به وسیله آن می توان انگیزه درونی را افزایش داد.شکل کلی این مدل به صورت زیر است.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

مدل ramp
مدل ramp

4 مورد در مدل ramp صحبت شده است که با هم به بررسی آن می پردازیم.

وابستگی

وابستگی در این جا به معنی وابسته بودن به افراد است به نوعی معاشرت داشتن و ارتباط با دیگران ،در حقیقت شما برای اینکه با دوستان خود بیرون بروید نیازی ندارید که به وسیله پول یا چیز دیگری ترغیب شوید دیدار با دوستان به ذات خود جذاب هست به قول سعدی بزرگ ذوقی چنان ندارد بی دوست زندگانی.اینجا جایی است که استاتوس اجتماعی معنا پیدا می کند کانکشن با دیگران معنا پیدا می کند شاید برایتان جالب باشد که خود آندره مارچوسکی به وابستگی عنوان چسب را می دهد به عقیده وی وابستگی یا معاشرت چسبیست که یک سیستم گیمیفیکیشنی را به هم می چسباند!

هدف

ما انسان ها در طول تاریخ سعی کرده ایم به هر چیزی معنا دهیم ما دوست داریم که وقتی یک کار را انجام می دهیم یک دلیل پشت انجام کار خود داشته باشیم نکته جالب این است که مفاهیمی مثل جوانمردی در این دسته قرار می گیرند.

تسلط

تسلط به فرآیند بهتر شدن در چیزی اطلاق می شود من می خواهم در ریاضیات تقویت بشوم زیرا برای ما انسان ها مهم است که توانمندی هایمان روز به روز بهتر و بیشتر شوند.شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 2008 “مالکم گلدول” یک نظریه که به عنوان نظریه 10000 ساعت مشهور است را بیان کرد طبق این نظریه کلید تسلط بر یک موضوع سپری کردن 10000 ساعت زمان معنادار در آن فعالیت است(در زندگی کاری این عدد حدود 6 سال می شود)

خودمختاری

خودمختاری را می توان به اشکال متفاوت سنجید اما موضوع کلی حول این محور “آزادی” و  “انتخاب” می باشد ما انسان ها همواره دوست داریم که انتخاب کنیم برنامه 80/20 گوگل و برنامه های این چنینی دقیقا برای اینکه این انتخاب را بهتر به کاربران بدهند به وجود آمده اند.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب