طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

مدل scarf چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟

مدل scarf چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟
مدل scarf چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است؟

دکتر راک فردیست که مدل Scarf را ایجاد کرده است در این مدل وی از 5 عنصر حیاتی نام میبرد که ترکیب حرف ابتدایی این 5 عنصر کلمات scarf را تشکیل می دهد. این مدل تلاش دارد رفتار انسان را تحت تاثیر عوامل اجتماعی بررسی کند. برای درک بهتر این مدل در ابتدا باید بگوییم که رفتار های انسانی تلاش دارند تا دو کار مهم را انجام دهند نخست اینکه پاداش را به حداکثر برسانند و دوم اینکه زیان را حداقل کنند.

مدل Scarf

همانطور که مشخص است 5 عنصر در این مدل مهم هستند که به هر 5 مورد می پردازیم:

  • استاتوس:اینکه شما خود را چگونه می بینید و دیگران شما را چگونه می بینند (پیشتر در مدل saps به این مورد پرداخته بودیم)
  • قطعیت: اینکه شما چقدر از آینده می توانید مطمئن باشید( پیشتر راجع به ایجنسی صحبت کرده بودیم)
  • استقلال: شما چقدر روی زندگی خود کنترل دارید
  • ارتباط:چقدر ارتباطات خوبی داری
  • عدالت: احساس می کنید که چقدر تصمیماتی که راجع به شما اتخاذ شده منطقی و عادلانه بوده.

از این مدل برای گیمیفیکیشن در منابع انسانی و ایجاد رضایت شغلی با گیمیفیکیشن به وفور استفاده می شود همانطور که مشخص است در این مدل به نقش عوامل اجتماعی(همکاران و سازمان) بها داده می شود.

تعهد سازمانی و مدل scarf

یکی از خوبی هایی که این مدل در مقایسه با دیگر مدل ها دارد این است که همانند اکتالیسیس می توان از کلیات مدل به عنوان یک ابزار اندازه گیری استفاده کرد

یعنی شما می توانید به سادگی وضعیت یک نفر را در سازمان مشخص کنید و از 5 فاکتور مهم در مدل scarf به عنوان یک اسلایدر استفاده کنید تا وضعیت نهایی مشخص شود.

برای مثال در شکل بالا مشخص است که سازمان از چه موردی رنج میبرد در نهایت مدل Scarf ِک مدل بسیار خوب برای ارزیابی وضعیت فعلی می باشد حل اگر مشخص شود که از وضعیت فعلی قرار است به چه وضعیتی شیفت پیدا کنیم استراتژی هایی مبتنی بر گیمیفیکیشن برای طی کردن این مسیر طراحی می شود.

حتما راجع به مدل MDA هم بعد از این مطلب مطالعه کنید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

2 پاسخ

  1. کاش یه دوره جامع گیمیفیکیشن در منابع انسانی طراحی میکردین
    من برای تحقیق رو این موضوع هم میتونم وقت بذارم. خیلی بهش نیاز دارم و برام جذابه.

    مثلا اینکه میشه چارچوب منابع انسانی و مباحثشو ریز به ریز طبقه‌بندی کنیم، بعد ببینیم تو هر قسمت، گیمیفیکیشن چه کمکی میتونه بکنه. و اینکه از کدوم ابزارا و تکنیکا باید براش استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب