طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

معرفی و نقد کتاب status games سروتونین و گیمیفیکیشن

status games
status games

همانطور که حتما متوجه شده اید اقدام به نقد و بررسی کتاب های حوزه گیمیفیکیشن کرده ام. هدف نهایی این است که خواندن این مقالات باعث شود تا شما راجع به تصمیم خواندن یا نخواندن این کتاب ها مصمم شوید. به همین دلیل امروز کتاب status games را انتخاب کرده ام و راجع به این کتاب صحبت می‌‌کنم. قبل از این راجع به کتاب meet your happy chemicals نیز صحبت کرده بودم. بهترین کتاب در این زمینه کتاب 14 روز تا شادی پایدار است که نویسنده‌ی هر سه کتاب یکی است و کتاب 14 روز را شخصا ترجمه کرده‌ام.

کتاب status games راجع به چه موضوعی است؟

خانم Loretta Graziano Breuning نویسنده شهیر این کتاب در تلاش است تا راجع به روابط انسان ها با شما صحبت کند. اگر اندکی این بانوی بزرگوار را بشناسید متوجه هستید که ایشان علاقه زیادی دارند که تاریخ،تکامل و نوروساینس را با هم ترکیب کنند و به همین دلیل هم کتاب های پرفروشی دارند. نگاه لورتا به نوعی است که از مشاهده زندگی میمون ها شما را به این می‌رساند که در چه مواقعی باید به دیگران کمک کنید!

وقتی به فهرست کتاب حتی نگاه می‌کنید این دیدگاه بسیار مشخص است برای مثال در بخش اول در ابتدا راجع به رقابت بین حیوان ها و سپس رقابت بین انسان ها صحبت می‌شود. به صورت ضمنی شما باید متوجه این قضیه باشید که تکامل و انتخاب طبیعی مهم ترین پیش فرض های این کتاب هستند.

تفاوت این کتاب با دیگر کتاب های خانم لورتا

تا این لحظه من به غیر از این کتاب، کتاب های meet your happy chemicals ,i mammal,habits of a happy brain را مطالعه کرده ام. از چند منظر این کتاب، کتاب متفاوتی نسبت به دیگر کتاب های لورتا بود. نکته اول ساختاربندی مناسب کتاب بود. مشخص بود که چندین بار این کتاب ویرایش و بازخوانی شده تا یک ساختار مناسب داشته باشد و مطالب پیوسته باشند.

نکته بعدی که کتاب را متفاوت می‌کرد بحث استفاده از شخصیت های تاریخی بود یعنی برای مثال شما در این کتاب راجع به زندگی شکسپیر و بقول لورتا “استاتوس گیم” های زندگی شکسپیر آشنا می‌شوید که حاصل دیدار شخص لورتا از خانه قدیمی وی و مطالعه شخصیت و کارهای وی بوده است. اگر به افرادی مثل فروید علاقه خاصی دارید این قسمت ها برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

کلیات کتاب

خب در کتاب meet your happy chemicals راجع به 4 هورمون شادی آور و همچنین کورتیزول صحبت شد و حالا در این کتاب به صورت تخصصی روی سروتونین صحبت می‌شود که مربوط به غرور اجتماعی و مواردی مثل افتخار و.. است. نکته جالب توجه این است که لورتا خیلی زیاد در این کتاب راجع به انسان عصر جدید صحبت می‌کند و این یک موضوع بسیار مهم است که باید مدنظر قرار دهید.

فهرست کتاب

کتاب شامل 3 بخش کاملا متفاوت است در بخش اول به نوعی یک “پریترینینگ گیم” داریم و لورتا راجع به اثرات سو استاتوس گیم صحبت می‌کند اینکه این مورد در حیوانات دیده می‌شود و به انسان ها به نوعی منتقل شده است هدف اصلی بخش اول است این بخش شامل 3 فصل است:

  • استاتوس گیم در حیوانات
  • استاتوس گیم در انسان های اولیه
  • استاتوس گیم در دنیای فعلی
status games in baboons

در بخش اول یکی از مواردی که برای من جذاب بود این بود که انسان ها چه زمانی برای رسیدن به استاتوس همکاری می‌کنند و چه زمان هایی رقابت. یکی دیگر از موارد بسیار جذاب راجع به این بود که سروتونین برخلاف دیگر هورمون ها به سرعت متابولایز می‌شود و تاثیرات این قضیه روی ما چه مواردی خواهد بود.

بخش دوم

در بخش دوم ما راجع به ساختار ذهن بیشتر مطالعه می‌کنیم یعنی در بخش اول از لحاظ تاریخی تکاملی به بررسی استاتوس گیم ها پرداخته شد. و حالا در این بخش بیشتر بحث به زیست شناسی و نوروساینس مربوط می‌شود. فهرست بخش دوم شامل فصل های زیر می‌شود:

  • سروتونین و لذت نسل اجتماعی
  • کورتیزول و استرس اجتماعی
  • چرا همیشه دبیرستان برای ما مهم است.

این فصل شاهکار است و از خواندن آن سیر نخواهید شد من بیشتر اوقات موقع خواندن این بخش هیجان زده می‌شدم و به بررسی عادت ها و احساسات خود می‌پرداختم مطمئنا شما هم اگر کتاب را دقیق بخوانید مجذوب این بخش خواهید شد!

بخش سوم

در بخش سوم که بخش نهایی کتاب است به بررسی راهکارهایی برای اصلاح استاتوس گیم ها پرداخته می‌شود و با آوردن چندین داستان و راهکار یک حسن ختام برای کتاب در نظر گرفته شده است. فصول زیر در این بخش آورده شده است:

  • ذهنیت سالم برای سروتونین
  • راهکارهای سالم برای سروتونین
  • کمک کردن به دیگران برای فرار از استاتوس گیم ها

هایلایت های کامران

خب من بخشی از هایلایت های خودم را در اینجا می‌آورم. این هایلایت ها مشخصا مواردی بوده است که برای من جذابیت بیشتری داشته است.

  • یکی از موارد جالبی که در کتاب بود این بود که چیزی که ما به عنوان “پلی” می‌شناسیم در این کتاب به عنوان ابزاری برای نشان دادن تسلط اجتماعی مطرح شده است. در کتاب جناب “هایزینگا” گفته شده است که بازی(پلی) از فرهنگ هم قدیمی تر است زیرا حیوانات برای این زمینه صبر نکرده اند! چیزی که همیشه مورد سوال بوده این بوده که چرا حیوانات هم “پلی” دارند و جواب لورتا سروتونین است!
  • نکته جالب توجه دیگر این است که لورتا می‌گوید که اشتهای حتی انسان های اولیه برای داستان برتری و غرور اجتماعی حتی از اشتهای آن ها برای سکس و غذا هم ابتدایی تر است!
  • لورتا می‌گوید که شما همواره حس می‌کنید که مثل یک حیوانی هستید که قربانی حیوان های بزرگتر شده اید و تا حیوان بزرگ نشوید شاد نخواهید بود و البته این مورد منجر به ترشح کورتیزول بیشتر خواهد شد.

ارتباط کتاب با گیمیفیکیشن

خب در هیچ کدام از کتاب های لورتا لفظ گیمیفیکیشن نیامده است. طنز تلخ گیمیفیکیشن هم همین است که اکثر کتاب های مرجع در زمینه گیمیفیکیشن کتاب هایی هستند که اصلا از گیمیفیکیشن در آن ها نامی برده نشده! اما وقتی که ما راجع به سروتونین صحبت می‌کنیم که مربوط به غرور اجتماعی است مشخصا بحث به گیمیفیکیشن گره می‌خورد.

چیزی که به شخصه برای من همیشه جای سوال بود این بود که چه مواقعی باید از همکاری و چه مواقعی باید از رقابت در بازی ها استفاده شود که هرچه می‌خواندم واقعا دلیل قانع کننده ای پیدا نمی‌کردم اما این کتاب به من این دید را داد!

جمع بندی

کتاب status games برای من هیجان انگیز ترین کتاب لورتا است. و بهترین کتابی که تاکنون خوانده ام اگر انسان خداگونه برای من 1 باشد این کتاب 100 خواهد بود. انتظار نخواهید داشت که یک کتاب 400 صفحه ای بتواند اینقدر دید شما را راجع به زندگی عوض کند اما این مورد برای من صدق می‌کند.

دیگر کتاب های نقد شده

لیست زیر لیست کتاب های دیگری است که در سایت به نقد آن پرداخته ام برای دریافت این کتاب زیر همین پست کامنت بگذارید تا کتاب برای شما ایمیل شود همچنین کتاب فرستاده شده را حتما با نرم افزار foxit reader باز کنید تا هایلایت ها و نقدهای من به کتاب را نیز مشاهده کنید.

  •  

 

 

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

6 پاسخ

  1. با سلام.لطفا کتاب را برایم ایمیل نمایید .با تشکر

  2. سلام
    ممنون از مقاله خوبتون و معرفی کتاب‌های عالی.
    این کتاب‌ها رو میتونید ایمیل کنید همونطور که تو مقاله گفتید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب