طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

ادونچرگیم چیست و چرا برای گیمیفیکیشن مهم است

ادونچرگیم
ادونچرگیم

ادونچرگیم (Adventure Game) یک نوع بازی خاص است که در این نوع بازی خاص استفاده از داستان‌سرایی بسیار مشهود است شما یک کاراکتر دارید که پشت این کاراکتر یک داستان وجود دارد. داستان تا حدی روایت می‌شود و سپس شما باید یک ماموریت را انجام دهید. یعنی قسمت‌هایی از داستان سپس یک مینی‌گیم و سپس دوباره داستان!

adventure game structure

معمولا در این نوع بازی‌ها شما یک محیط دارید که در آن پرسه می‌زنید و سپس ماموریت‌هایی را انجام می‌دهید و یا با کاراکترهای متفاوتی روبرو می‌شوید!

وقتی دقت کنید متوجه می‌شوید که خیلی از بازی‌ها دارای چنین سیستمی هستند. اما تفاوت ادونچرگیم این است که تاکید اصلی روی داستان است و نه روی بازی!

کاربردهای جدی از ادونچرگیم

خب وقتی که داستان به بازی ارجح باشد مشخص است که محتوای داستان بسیار اهمیت پیدا می‌کند! به همین دلیل هرجایی که محتوا برای ما بسیار مهم است می‌توان به نوعی به کاربرد جدی ادونچر گیم فکر کرد! برای مثال موردی که خود من به آن علاقه دارم آموزش کارکنان است! شما یک محتوای رسمی مثل یک جزوه برای آموزش دارید و می‌توانید با استفاده از ادونچر گیم تجربه‌ی آموزشی جذابی ایجاد کنید!

نمونه‌های ادونچرگیم

بازی myst اولین ادونچر گیم معروف دنیاست که قبل از بازی sims پرفروش‌ترین بازی دنیا هم بود و همین نشان از استقبال زیاد مردم از این نوع بازی‌هاست.

بازی loom از دیگر بازی‌های مشهور است که تا حدی در ایران هم شناخته شده است. monkey island هم تا حدی در ایران شناخته شده است.

the secrets of monkey island

گیمیفیکیشن و ادونچرگیم

خب در بازی جدی و  مخصوصا گیمیفیکشین در  آموزش می‌توانیم از موارد مطرح شده و ایده‌های کلی که این نوع بازی به دنبال آن است بسیار استفاده کرد! برای مثال یکی از مفاهیمی که معمولا در این نوع مواقع استفاده می‌شود و تیم ما سیستم آن را برای اولین بار در ایران پیاده سازی کرده‌است بحث اتاق فرار آموزشی دیجیتال است.

برای مثال در پروژه مبین سرمایه شما یک مامور اورژانس هستید که متوجه می‌شوید که یک نفر در حال خودکشی است و کم کم با حل یک سری مینی گیم متوجه می‌شوید که وی مالباخته بورس است! سپس داستان به نحوی ادامه پیدا می‌کند که شما متوجه شوید که چه خطاهای مالی رفتاری از وی سر زده است! و در حین بازی با پنل معاملاتی کارگزاری مبین سرمایه هم آشنا می‌شوید.

یک تصویر از اتاق فرار آموزشی مبین سرمایه

جذابیت و جمع‌بندی

در عمل وقتی به قضیه از بیرون نگاه کنید متوجه می‌شوید که جذابیت این بازی به حل مینی‌گیم ها نیست، بلکه به فهم ادامه‌ی داستان است! و این برای بحث گیمیفیکیشن و بازی جدی بسیار اهمیت دارد! علت این امر این است که مثلا بازی زیر را در نظر بگیرید شما ممکن است که در بازی زیر به دلیل مهارت چشمی حرکتی برنده شوید و نه معلومات درسی!

جمع‌بندی

در ادونچرگیم چون تاکید روی داستان است و نه روی بازی، انتقال محتوا بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود! بنابراین متوجه هستیم که مخصوصا در حوزه گیمیفیکیشن در آموزش این نوع بازی‌ها بسیار جذاب و کاربردی هستن و البته تیم ما اولین پلتفرم گیمیفیکیشن ایران را در این زمینه ساخته که می‌توانید با پر کردن فرم صفحه درباره ما دموی آن را مشاهده کنید.

مواردی مثل طراحی و اجرای اتاق فرار سازمانی اوج استفاده از ادونچرگیم است. در زیر نمونه‌ای که اخیرا برای تیپاکس اجرا کردیم را مشاهده‌ می‌کنید.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب