در این مقاله قصد داریم تا با معرفی بازیهای الهام بخش، راههایی را به شما معرفی کنیم که میتوانید به راحتی کلاس درس خود را تبدیل به محیطی جذابتر کنید. بازی کلاسی تلاش میکند تا به نوعی مطالبی که دانشآموز در سر کلاس آموختهاست را برای آنها تکرار کند اما این تکرار چون به وسیله بازی اتفاق میافتد تاثیر قابل ملاحظهای در ذهن دانشآموز خواهد داشت.
شایان ذکر است که چون گیمیفیکیشن در آموزش موضوع مورد علاقه شخص خود من هست این لیست همواره در حال آپدیت شدن می باشد در صورتی که شما معلم هستید و یکی از این روش ها را در کلاس درس خود استفاده می کنید از این اتفاق برای من عکس بفرستید و اگر بازی خاصی مورد نظر شما هست با من در میان بگذارید.
1-بازی کلاسی چارادز
این بازی بسیار ساده به نوعی همان پانتومیم است (اکثر بازی های این مدلی از یک بازی اصلی به اسم werewolf گرفته شده اند) این بازی کاری میکند تا دانشآموزان از سر جای خود بلند شوند و در کلاس حضور موثر تری داشته باشند.
منابعی که شما برای اجرای این بازی نیاز دارید لیستی از افراد یا مفاهیم مرتبط به موضوعی است که در حال تدریس آن هستید بازی به این گونه است که یک موضوع را مشخص میکنید و یک دانش آموز باید این موضوع را مثل پانتومیم اجرا کند.
باقی کلاس باید این کلمه را حدس بزند هر کسی که کلمه را درست حدس بزند باید کلمه بعدی را اجرا کند. یک نسخهی دیگر این بازی به این شکل است که افراد باید یک کلمه را توصیف کنند اما در توصیف خود از یک سری کلمات استفاده نکنند برای مثال شما به دانشآموز میگویید کلمه شجاع دل را اجرا کن اما از اشاره به قلب و شمشیر استفاده نکن.
2-بازی کلاسی هنگ من
یک بازی سنتی و بسیار مورد علاقه خودم! این بازی به نوعی حدس کلمه است در این بازی منابع مورد نیاز یک کاغذ و قلم است و همچنین شما نیاز دارید که یک سری کلمه که میخواهید دانشآموز آنها را فرابگیرد داشته باشید. برای انجام این بازی دانشآموزان را به دو تیم تقسیم کنید. سپس یک دانشآموز را انتخاب کنید تا جلوی کلاس باشد وی باید با نشان دادن خط فاصله کلمه مورد نظر را نشان دهد. یعنی مثلا اگر کلمه مورد نظر وی کامران است باید 6 خط فاصله روی وایت بورد بکشد.
بقیهی کلاس باید یک حرف را انتخاب کنند برای مثال میگویند حرف الف اگر این حرف در کلمه مورد نظر وجود داشت دانشآموز آن را مینویسد. مثلا در صورتی که کلمه مورد نظر کامی باشد روی دومین حرف،الف را مینویسد.
اما اگر این حرف انتخابی در کلمه وجود نداشت، مثلا حرف ل را بقیه دانش آموزان انتخاب کردند، من شروع میکنم و سر یک نفر که میخواهد اعدام شود را رسم میکنم. با دومین حدس اشتباه گردن وی و کم کم تمام بدن وی را رسم میکنم. در صورتی که بتوانم تمام تصویر مرد اعدامی را رسم کنم من برنده و بقیه اعضای تیم بازنده هستند.
3- Scatter-gories
این بازی به خلاقیت دانش آموزان شما کمک میکند برای انجام این بازی نیاز به کاغذ و قلم دارید و البته لیستی از کلمات برای انجام بازی دانشآموزان را به گروههای کوچکتر قسمت کنید و از آنها بخواهید که یک سری دسته بندی روی کاغذ بنویسند.
مثلا با حرف م یک سری دسته بندی بنویسند به افراد 2 دقیقه وقت بدهید وقتی که زمان به انتها رسید به ازای دستههای منحصر به فرد به گروهها امتیاز بدهید. یعنی اگر دو تیم یک اسم مشابه را نوشتند به هیچ تیمی امتیاز نمیرسد.
این بازی را با حروف متفاوت میتوانید تکرار کنید. برای مثال موضوع کلاس زمین و منظومه شمسی و آب و هوا است یک گروه ممکن است اسامی مثل مریخ و مشتری را بنویسد و گروه دیگر از جزر و مد حرف بزند. اگر کلاس شما افراد کمی دارد میتوانید به جای اینکه گروه بندی کنید افراد را تک به تک به مسابقه دعوت کنید.
4-بازی کلاسی bingo
یک بازی خیلی سر راست و ساده که هرگز در انگیزه دادن موقع یادگیری شکست نخوردهاست! برای این بازی نیاز دارید که دوباره یک لیست از کلمات داشته باشید برای انجام بازی در ابتدا از دانش آموزان بخواهید که یک مربع 6 در 6 رسم کنند.
سپس از آنها بخواهید که 6 کلمه را در مکانهایی که دوست دارند قرار دهند (حتی می توانید بجای کلمه از تصویر استفاده کنید) سپس باید به صورت اتفاقی یک کلمه را انتخاب کنید. مثلا اگر میخواهید کلمه مثلا کامران را انتخاب کنید یک سری علامت را مشخص کنید تا دانشآموزان بتوانند حدس بزنند که منظور شما کدام کلمه است.
این کار را ادامه میدهید تا بالاخره یکی از دانشآموزان جدول خود را تمام کند و فریاد بزند “بینگو!” شما همچنین میتوانید قوانین خاص خود را داشته باشید برای مثال اولین کسی که 3 کلمه در یک ردیف را کامل کرد برندهاست.
5- پازل
این بازی به شما کمک میکند تا مفاهیم مجرد و آکادمیک را به صورت تصویری به ذهن دانشآموز خود منتقل کنید. منابع شما برای انجام این بازی تصاویر،کلمات و مفاهیمی است که آنها را چاپ کردهاید و این شکلها را مانند پازلها به قسمتهای متفاوت تقسیم کردهاید حال به هر گروه از دانشآموزان قطعات یک پازل را بدهید تا آن را کامل کنند!
6-بازی کلاسی Draw swords
خب برای انجام این بازی نیاز دارید که یک دیکشنری و لیستی از کلمات داشته باشید. سپس کلاس را به گروههای متفاوت تقسیم میکنید و از هر گروه یک نماینده مشخص میکنید. سپس یک عکس به دانشآموزان سرگروه نشان میدهید و از آنها میخواهید که سریعتر از بقیه کلمه متناسب را پیدا کنند.
سپس بازیکن سرگروه عوض میشود و یک نفر دیگر از هر گروه مشخص میشود تا با کلمه جدید مسابقه را ادامه دهد این بازی تا جایی که همه بازی کنند ادامه پیدا میکند و در انتها تیم برنده مشخص میشود. هرچند که بعضی از افراد اعتقاد دارند که نباید در کلاس درس رقابت به وجود آورد اما این رقابت، یک رقابت بسیار سالم تلقی میگردد.
7- Hot potato
این بازی را حتما وقتی کودک بودید بازی کردهاید! اما در اینجا مقداری تغییرات داریم! دوباره کلاس را به گروههای مختلف تقسیم میکنیم (راستی به این موضوع فکر کردهاید که چرا در غالب این بازیها این کار را انجام میدهیم؟) شما باید یک موضوع را انتخاب کنید و افراد از آن موضوع صحبت کنند تا زمانی که یک نفر در گروه ببازد.
برای مثال 4 نفر کنار هم و به صورت دایرهای نشستهاند حال موضوعی که این افراد باید صحبت کنند اعداد اول است نفر اول شروع میکند و می گوید مثلا 2 نفر بعدی 3 و همینطور بازی ادامه پیدا میکند تا یک نفر نتواند عدد اول بعدی را نام ببرد همچنین در هر نوبت که یک عدد را نام میبرید یک جسم فیزیکی مانند اسباب بازی را هم باید به هم پاس دهید.
8-بازی کلاسی Pictionary
یک بازی فوقالعاده که زمانی که اپلیکیشن آن هم نوشته شد و خیلی محبوب شد! دوباره نیاز به قلم و کاغذ و یا وایت برد داریم در این بازی کاری که میکنیم این است که دوباره افراد را به گروههای مختلف تقسیم میکنیم. یک نفر را از هر گروه انتخاب میکنیم و موضوعی که میخواهیم را به آنها میگوییم وی باید این موضوع را نقاشی کند و باقی اعضای گروه سعی کنند درک کنند که چه موضوعی در حال کشیده شدن است!
9-پازل آموزشی
در این پست راجع به پازل آموزشی به صورت مفصل توضیح دادهایم. ما همچنین سایتها و ابزارهای زیادی را معرفی کردهایم که در این زمینه به صورت آنلاین و غیر آنلاین به معلمها کمک میکنند ابزارهایی مثل:
- classtools
- wordwall
- کارت قدرت برای معلم ها
همچنین کتاب گیمیفیکشین در تدریس و طراحی اثربخش بازیهای آموزشی به شما بسیار کمک خواهد کرد.
86 پاسخ
توضیح ها اصلا مفهوم و گویا نیست!
تلاش میکنیم بهتر میکنیم
بی نظیره
لطف دارید
لطفا اموزش کامل kahoot و بزارید.من میخوام در کلاسم اجرا کنم ولی خودم بلد نیستم
توی سایت هست الان سرچ کنید میاد
سلام خواهش میکنم اموزش کامل بازیkahoot را بزارید من معلمم و میخواهم در کلاسم اجرا کنم ولی متاسفانه خیلی گیر دارم
چشم
توی سایت هست الان سرچ کنید میاد
روز بیستم و هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال اول :
به نظر من اینکوبیشن مهمتره چون در بین ایرانیان تبلیغات دهان به دهان یا چشم و هم چشمی یا گاها رقابت انگیزه موثر تری محسوب میشه
مطمین بودم همینو میگی
D:
به نظر خود شما کدوم بیشتر جواب می ده ؟
من معمولا اینجوری فک میکنم یچیزی درست کنم ضریب کاش بالاتر باشه حالا که درست کردم میگم خب حالا چیکار کنیم اینکیوبش بهتر شه
جالب و مفید بودن ایده های خوبی ب من داد ممنون
جه عالی ممنون
روز بیستم و هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال دوم:
به نظر من هنگ من بیشتر در ایران جواب می دهد چون حس دلهره و باخت قهری شدیدتری دارد.
قشنگ مساله فرهنگیه چون ما داریم هر روز چیزای بیشتری از دست میدیم این بیشتر جواب میده
روز بیستم و هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال سوم:
برای افزایش ضریب k از تبلیغات در گروه های مرتبط استفاده می کنم مخصوصا در شبکه های اجتماعی یا توسط اینفلوئنسر ها یا تولید محتوای تبلیغاتی بایک داستان خوب.
داستان واقعا تاثیر داره
روز بیستم و هفتم گیمیفیکیشن در بازاریابی جواب سوال چهارم :
برای بالابردن اینکوبیشن امتیاز دعوت از دوستان را می گذارم یا دعوت دوستان به چالش یا یک مرحله یا محتوایی که تنها با دعوت چند کاربر دیگه امکان دسترسی داشته باشه.
باید محدودیت هم قاطیش باشه
منظورتان آفر تبلیغاتی با مدت محدوده یا محدودیت در تعداد نفراتی که می تونید عضو کنید یا هدیه بدهید ؟
جواب سوال اول روز 27 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
به نظرم جفتش بعضی موقع ها k بعضی موقع ها incubation
طرف یه چیزی از دوستش میشنوه حالا این شنیدن میتونه با پرسیدن اون سوال بازی از بقیه باشه مثله بازی های تیپ کویز آوکینگز یا آمیرزا که طرف از بقیه هم میپرسه و اونارو درگیر میکنه یا میره تو تازه های برتر کافه بازار و گوگل پلی با توجه با ریت اون بازی و اینکه تازه برگزیده است انتخابش میکنه
چه جواب خوبی گفتی عملا گفتی بستگی داره به محصولمون حالا باید فک کنیم ببینیم به چی محصولمون بستگی داره یعنی چه ویژگی هایی از محصول میتونه تعیین کننده باشه
جواب سوال دوم روز 27 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
۲.scotter و bingo
بینگو به خاطر باخت بقیه
بینگو خیلیم راحته و سریع همه یاد میگیرن
اسکتر هم با اینکه ایدش خیلی سادست واقعا وقتی تو عمقش میری خیلی ایده خارق العاده ای داره اینکه یجوری مجبور کنی طرف رو ورای چیزای معمول فک کنه خیلی توی خلاقیت بچه تاثیر داره
جواب سوال 3 و 4 روز 27 گیمیفیکیشن در بازاریابی:
scotter
یه گزینه داشته باشه از بقیه بپرس
برای زیاد کردن k
تو مراحل اولیه همه چی نسبتا آسون ولی یه گزینه بد قلق باشه که برای رد کردنش کاربر فقط گزینه ارسال بازی برای بقیه رو داشته باشه.
مثلا برای اسکوتر یه درس باشه که حرف اولش سخته برای کلمه پیدا کردن میتونه بفرسته برا دوستاش بازی رو تا بتونه رد کنه
اگه این اتفاق در مراحل ابتدایی بیفته خود به خود هم k و هم incubation رو باهم زیاد میکنه
به نظرم تو دل k , incubation هم قرار میگیره
چه جوابات امروز حساب شده تر از روزای دیگست:)
پاسخ سوال اول از روز بیشتر و هفتم دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
خب باتوجه به مطالب شما هر دو مهم هستن ولی من فک میکنم تو ایران incubation مهمتره چون از روی تعداد ضرب المثل های ایرانی هم مشخصه نتیجه زودتره دلنشین تره و اینکه حالا دقیق تر هم باشه .
سریعتر مسری میشه به قولی
پاسخ سوال دوم روز بیست و هفتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
من سه تا بازی رو با اولویت انتخاب میکنم ۱/چارلز ۲/پیکشنری۳/درا سووردس
ما میدونیم در شرایط سخت اقتصادی مردم تفریحاتشون بیشتر میشه و چون بیشتر میشه فان این سه تا بازی رو زیاد کرد با اولویت ، همچنین که مردم بخاطر مسابقات خندوانه یک پیش زمینه ی طنزی رو از این بازی ها دارن که خوب میشه ازش استفاده کرد .
این پیکشنری تو ایران وحشتناک جوابه
پاسخ سوال سوم روز بیست و هفتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
استفاده از توبید محتوای جذاب و فان توسط کمدین ها و شرکت کننده های خندانه و استفاده از پتانسیل اجتماعی اونها در شبکه های مجازی.
اینفلوئنسر تو ایران واقعا جوابه من برای این قضیه ایموجیک میخوام به خود خواننده ها بگم بیان و توی بازی شرکت کنن و ویدیو درست کنن.حالا نمیدونم شدنی هست یا نه
پاسخ سوال چهارم روز بیست و هفتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی :
جدای سوءاستفاده از برند خندوانه :/ و تبلیغات گسترده در همه رسانه ها با محتوای جذاب روی گزینه دعوت از دوستان بیشتر کار میشه مث از بین a کاربر فعالی که با لینک شما دعوت شدن x نفر بهمراه شما ملاقات حضوری با فلانکمدین و … یا سفارش فیمسا و خالاصه استفاده از همه شیوه های جذابی که تا حللا داشتیم.
جذابه
سوال یک روز 27:
من اعتقادم به K هست در ایران چون بازی های ویدیویی هنوز در ایران جدیدن و رشدشون به خاطر تازه بودن صنعت خطای سیستمی داره
زمان انتشار وقتی مطرح باید بشه که همه آدما نگاه یکسان به بازی ها دارن و از روی اینکه یه بازی همینطوری تو گوشی دیدن نصبش نمی کنن.
عجب نگاه جالبی!
سوال دوم روز 27
قطعا بازی هنگ من خوبه ما تو کلاس زبان هم با این زیاد تمرین می کردیم. بقیه شون سریع لوس میشن
پیکشنری لوس نمیشه ولی بقیه چرا تا حدی
سوال سوم روز 27
هنگ من رو میشه اینطوری کرد که اگه مراحل سخت شد بگیم پولیه اگه فک می کنی بلدی پولشو بریز بیا.
اگه بردی پولتو پس میدیم
اگه باختی باید لینک معرفی تو بفرستی آدم بیاری تا جون اضافه بگیری به بازی برگردی
لعنتی جون اضافه خیلی خوبه
پاسخ سوال سوم روز بیست و هفتم از دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی:
تا این جا بود که برنده های بازی، طرحاشون به تولید میرسه.
حالا بازم برای وایرال تر شدن بیایم یه کمپین راه بندازیم. به اسم مثلا «لباس سلبرتیتو درست کن.»
بیایم به چند تا سلبریتی صحبت کنیم که در ۲ ۳ تا مراسم لباسای طراحی شده توسط برنده هارو بپوشن (لباسا واقعا باید خودشون خوب باشن). بعد بیایم یوتیوب و سوشال مدیا رو پر کنیم از ویدیو هاشون، (با یه شرکت تبلیغاتی قرارداد ببندیم که چند تو چند تا پیج مد پرطرفدار تبلیغ کنن)
بیایم اگه شد در اون مراسما اسم بازی رو هم رو بنر بزنیم. اینطوری احتمالاط یهو وایرال میشه.
دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز ۲۷ سوال اول
به نظر من ضریب k در ایران مهم تره، یعنی شما یه کار جذاب انجام بده تا سالیان میتونی ازش استفاده کنی، نمونه اش شبکه آی فیلم، با نشون دادن کلی فیلم تکراری هنوز داره مخاطب جذب میکنه،
دلیلش هم شاید اینه که مردم ما به گذشته خیلی اهمیت میدن و خاطره بازن پس داشتن k خوب تاثیر گذارتره
چه مثال فوق العاده و قانع کننده ای ایول
تجربه شخصیه، مادرم و کلی افراد دیگه تو خونه ما این شبکه را پیگیری میکنن و اصلا کاری ندارن که این فیلم را شیش ماه پیش دیدن و باز هم براشون جذابه
دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز ۲۷ سوال دوم
به نظرم هات پوتیتو بیشتر تو ایران جواب میده چون وقتی طرف بسوزه و نتونه کلمه را بگه بقیه میتونن یه حجمه به طرفش ببرن و کلی تحقیرش کنن و این کل کل برای ایرانی جماعت جذابه
بازی هنگ من هم خوبه چون ایرانی جماعت ترس از دست دادن و باختن داره و اون آدمک که رو به اعدام میره کامل ایرانیزه اش میکنه
بهترین جواب تا اینجا
چرا من حس میکنم جوابای قبلی هم داشتی و نیومده؟
دوره گیمیفیکیشن در بازاریابی روز،۲۷ سوال سوم
برای بالا بردن ضریب k از اینفلوئنسرها میشه استفاده کرد، مثل روبیکا هم میشه جایزه گذاشت، مثلاً کسایی که پنجاه نفر را جذب کنن بینشون قرعه کشی میشه برای ۲۰ میلیون و به کسی هم که بیشترین تعداد افراد را جذب کنه بدون قرعه کشی 2۰ میلیون داده میشه
جایزه بزرگ کلا همیشه جوابه و جالبتر اینکه هزینه اینفلئنسر هم خیلی پایینه نسبت به جوابی که میده
جواب سوال اول روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
فکر میکنم علاوه بر نوع بازی ک دوستان قبلا گفتن، بستگی به زمانی داره ک داریم بررسی میکنیم بازی رو.
توی جوامعی که به بازی با دید حرفه ای و منتقدانه نگاه میشه فکر میکنم اوایل انتشار incubation مهم باشه که یعنی k فاکتورش داره چجوری رشد میکنه و گیمرهای حرفه ای میخوانش یا نه. بعد از اینکه کا فاکتور ب ی حد نسبتا ثابتی رسید دیگه اون حد ثابت ملاک میشه.
اما تو ایران فکر میکنم قضیه برعکسه! اوایل انتشارش ب نظرم k خیلی مهمه. اینکه بازی یجوری باشه ک مثلا منی ک ندارمش وقتی تو جمع خانواده، دوستام و فامیلم یا حتی از اون خفن تر توی مترو و اتوبوس و صف خرید و … ببینم دست کسی یا بهم معرفی بشه، اگه تو نگاه اول خوشم بیاد میرم دنبالش و میگیرمش. یا حتی وقتی دست یکی میبینمش و حالا بوسیله حرف اون طرف یا حس کنجکاوی یا هر چیزی بازی منو ب چالش دعوت کنه خیلی مهم میشه.
مثلا این چالش هایی که خارجی ها ی وقتا باب میکنن رو اگه نگاه کنیم متوجه میشیم ایرانیا وقتی وارد چالش میشن که میبینن بقیه همه هستن.(همون جایی که گفتم کا فاکتور ب ی حد نسبتا ثابتی میرسه برا غیر ایرانیا). یعنی ی وضعیه ک چون همه دارن میکنن اگه نره طرف فک میکنه باخته.
بعد که کا فاکتر بالا رو ببینن ایرانیا incubation خود ب خود میره بالا.
چه خردمندانه
جواب سوال دوم روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
خیلی جالب بود ک تم کارگروهی توی همه ی این بازی ها بود. همشون جذاب بودن و تقریبا همشون رو انجام دادم تو کلاسای مختلف و کلی لذت بردم اما از همه بیشتر اسکتر چشممو گرفت.
شبیه اینو با خواهرم موقع حفظ کردن کلماتش انجام میدم و کلی میخندیم. این محدودیت زمانی کلا خیلی جواب میده فکر کنم اما به شرطی که با عنصر فان حتما قاطی بشه ک دانش آموزا به جای لذت بردن و تمرکز روی درس و کارگروهی، حواسشون به بردن پرت نشه.
جواب سوال سوم روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
کا رو بالا بردن یجورایی مرتبط ب هدیه دادن میشه به نظرم. ادم وقتی میخواد هدیه بده هم خودش لذت میبره و هم یک لدتی رو میخواد برای طرف مقابلش ب وجود بیاره. اینجوری هر دو طرف حس خوبی دارن از بازی کردن.
به نظرم برای این کار میشه توی بازی دوست ها بتونن عملکرد همدیگرو توی هر مرحله ببینن؛ یعنی اگه من فلانی رو به عنوان دوستم اد کردم بتونه ببینه ک من چ کلماتی نوشتم و بهم بگه اینا رو هم میتونی اضافه کنی. منم بتونم براش همین کار بکنم یا خودش اصلا از کلمات من برداره. اون قانون کلمات تکراری اگه باشه طرف امتیاز نمیگیره از بین بره و ب جاش برای اینکه ب حداکثر کلمات برسن افراد مثل آمیرزا بشه بازی؛ یعنی یک هدفی داشته باشه ک مثلا ۱۰ تا کلمه باشه اما بیشتر از اون امتیاز مثبت حساب بشه.
افرین
جواب سوال چهارم روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
برای بالا بردن incubation به نظرم لازمه ک مدام فیچرهای جدید به بازی اضافه بشه(مخصوصا فیچرهای سوشیال). ایونت های مختلف و برگزاری مسابقات گروهی برای بازیکنان، در کنارشون انجام تبلیغات توی شبکه های مجازی و تبلیغات بنری و … اینجا وارد میشن به نظرم.
ی ایونت خیلی باحال مثلا اینه ک من بگم با م و فلان موضوع هر چی بیشتر کلمه بگید همتون ماهم بهتون بیشتر جایزه میدیم:) (جایزه داخل بازی البته نه جایزه پولی)
باحال بود
جواب سوال سوم روز بیست و هفتم! گیمیفیکشن در بازاریابی:
نیاز افراد به دیده شدن و تائید شدن، اگر بستری فراهم کنیم که این نیاز را در نظر بگیرد و توجه به اهداف خاص بانیان تجاری مرکز اموزش، شاید بتوان k را افزایش داد. برای بازی hot potato: فرص کنید زبان اموزان دو موسسه قدیمی و معتبر قراراست در مسابقه ای برای تبلیغ و حمایت برند موسسه خود شرکت کنند. تمامی شرکت کننده ها در وبسایت مسابقه با شماره id مشخص ثبت نام می کنند و به مشاهبت مسابقه از من بپرس، سوالی پرسیده می شود و هرکس زودتر اعلام امادگی کند، جام دست او می افتد تا انتهای مسابقه این جام بین بازیکنان زبان اموز جابه جا می شود (برعکس hot potato داشتن جام در دست مزیت است). در حین این بازی افراد با امتیاز بالا می توانند دیگران از خارج بازی و یا افراد تیم رقیب را به این بازی دعوت کنند که جای انها جواب بدهد، که اگر نتوانند جواب درست بدهند امتیاز منفی برای کل اعصای یک موسسه و حذف ان 4رد را در پی خواهد داشت..
آفرین خیلی خوب بود
روز بیست و هفتم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
سوال اول
از اونجایی که بحث بازی در بازاریابی و مباحث کسب و کار توی ایران مبحث جدیدیه و با وجود یکسان بودن چارچوب بازاریابی در کسب و کارها یه نکته در این مورد وجود داره.اینکه به سادگی نمیشه گفت که ضریب کا در ایران مهمتره تا اینکیوبیشن تایم
دلیلش اینه که فضای کسب و کار ایران
یک:شفاف نیست پس با قطعیت نمیشه به آمار موجود اکتفا کرد و برای کسب امار جدید که صحت بالایی هم داشته باشه مشکلات فراوانی هست
دو:درحال تغییر از سنتی به آنلاینه پس آمار دریافتی دقت و صحت کافی نداره چون فضاها متفاوته
سه:ساختار کسب و کارها حتی مشابه میتونه متفاوت باشه که در بازاریابی ساختار سازمانی خیلی مهمه
چهار:شکل نیازها حتی درک اینکه به محصولی نیاز هست یا نه دستخوش تغییرات سریع و گاهی غیر واقعی و مقطعیه
و این موارد بخصوص در محاسبه اینکیوبیشن تایم که نیاز به محاسبات دقیقتری داره و احتمالا باید فاکتورای بیشتری بررسی بشه،امکانش بیشتره
در مجموع با توجه به موارد بالا
متناسب
با کسب و کار
نوع محصول
شکل ساختار سازمان
نیازهای مقطعی و دائمی
و حتی ساختار بازی ااین دو فاکتور میتونن جای همو بگیرن
آفرین بهترین حواب ممکن
گیمیفیکیشن در بازاریابی-روز بیست و هفتم
سوال دوم
بازی پیکچنری و هات پوتیتو رو ترجیح میدم
بخاطر اینکه ایرانیها توی تمرکز کردن مشکل دارند. در پیکچینری که طراحی که حس بینایی به کمکشون میاد از طرفی چون اکثر در هنر طراحی قوی نیستند رقابت بیشتر میشه .در ضمن خلاقیت و فان بیشتری لازم داره.در هات پوتیتو هم باز به تمرکز بالا و زمانبندی نیازه چیزی که باز ضعف عمومی داریم و کار رو سخت میکنه که خودش هیجان بازی رو بالا میبره حالا اگه مثلا بتونیم بازیا رو با هم ترکیب کنیم و در مراحل مختلف از ویژگیهای بازیای دیگه استفاده کنیم،بنظرم هیجان انگیزتر و موثرتر میشه
مثلا قرار باشه معنی شش کلمه جدید یاد بگیرن جسم فیزیکی که دست به دست میشه دست هر کس که افتاد و زمان متوقف شد اون کلمه توی حسابش میره ولی نمیدونه چیه تا اخر بازی که به هر کس یه کلمه رسیده تا نفر اخر …حالا اون افراد با پیکچنری بقیه رو به چالش میکشن یا با بازی سوارد دو تیم با هم به رقابت جدید وارد میشن ….
افرین
روز بیست و هفتم-گیمیفیکیشن در بازاریابی
سوال سوم
برای افزایش کا در بازیهای قبلی میشه با حضور اینفولوئنسرا توی کافه های خاص که فعالیتای خاص عام المنفعه هم میکنند یا کافه بازیها اینکارو کرد یا باشگاه انلاین درست کرد و المپیاد طراحی کرد و افراد بتونن در قالب تماشاچی و یار ذخیره یا پشتیبان تیم که از تیم رقیب براشون امتیاز میخره و …اطرافیانشونو دعوت کنند به رقابت
معمولا اولین راه حل همیشه همینه
گیمیفیکیشن در بازاریابی-روز بیست و هفتم
سوال چهارم
برای افزایش اینکیو بیشن تایم توی این بازیها سرعت پخش مهمه پس برای افرادی که توی مدت محدود تعداد بالای خاصی (از ایکس تا …) وارد میکنند امتیاز جایزه بزرگ میدیم و فقط اونا شرکت داده میشن .و چون زمانی این تایم درست میشه که بازی به حدی رسیده باشه که به معرفی چهره به چهره برسه میتونیم بخشی رو طراحی کنیم که افراد وقتی به هر بهونه هر جا جمع شدن و بازی کردن عکس بگیرن و با هشتک بازی استوری کنند به بهترین و پرجمعیت بازیها کد شرکت توی قرعه کشی بزرگ داده بشه حالا اگه بینشون اینفلوینسرم بود ازش میخواییم محدودیت زمانی بزار برای دیدار حضوری برای دریافت کد قرعه کشی جایزه بزرگ
طرحهای ویژه برای اقشار خاص بزاریم تا حضوری بازی کنند…و رکورد زمانی بزنند
افرین
جواب سوال اول روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
به نظر من تو ایران incubation مهمتره. و کلا اگه چیزی بخواد پخش بشه سریع بخش میشه. ملت ما جو گیرن و همه با هم یه کاری را انجام میدن.
اوکی
جواب سوال دوم روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
به نظرم اونی که وقتی کسی میبره بیشتر بتونه فخر بفروشه و تحقیر کنه تو ایران بیشتر جواب میده. به نظرم توی این بازی ها بینگو بیشتر از بقیه اینطوریه. هم اینکه یه برنده داره و هم اینکه اون برنده خیلی سریع و با هیجان بالا باخت بقیه را اعلام میکنه که حالت تحقیرآمیزی بیشتری برای بازنده ها ایجاد میکنه.
آفرین:)
جواب سوال چهارم روز بیست و هفتم دوره گیمیفیکیشن:
برای بالا بردن incubation میاییم یه جایزه بزرگ میگذاریم که اگه شرکت کننده ها بیشتر باشن جایزه ی بزرگ بیشتر بشه.
اینطوری همه از بقیه دعوت میکنن بیان تو مسابقه که جایزه بزرگتر بشه. مثلا هر نفر ۱۰۰۰ تومان، اگه یک میلیون بیان جایزه بزرگ میشه یه میلیارد. بعد هم کلی امکانات پولی میگزاریم که با خرید اونا بتونن سریعتر حدس بزنن. که اینطوری کلی درآمد کسب میشه و صد برابر اون یه میلیارد در میاد. اینطوری خیلی سریع وایرال میشه.
برای اینکه مسابقه شروع بشه هم یه مینیمم تعداد نفرات میگذاریم. مثلا میگیم تا یک ماه دیگه اگه به ده هزار نفر رسید مسابقه برپا میشه. اینطوری همه از بقیه میخوان بیان و شرکت کنن تا مسابقه برپا شه.
افرین
گیمیفیکیشن در بازاریابی روز 27 سوال 4:
برای بالا بردن incubation نرخ امتیازی که به طرف میدم را تصاعدی می برم بالا و میگم خب اگه تو یه هفته بالای 20 تا را آوردی یانم جایزه ات. اگه 30 تا شد یه جایزه بالاتر و…
و از این روش خیلیا دارن الان استفاده میکنن
گیمیفیکیشن در بازاریابی
روز 27 سوال 1:
یه تفاوتی که بین بازیای کژوال و هاردکور هست اینه که بازیای کژوال معمولا یه دورهی کوتاهی وایرال میشن و بعدش دیگه کسی بازی نمیکنه(مثلا الان کامنت های سال 98 از کوییز آف کینگز هستش ولی الان کمتر کسی بازیش میکنه.) اونارو و به همین خاطر incubation time اهمیت بیشتری داره، اما بازیای هاردکور ممکنه تا چندین سال هم یه نسخه ازشون بازی بشه و باید بتونن از نزول ضریب K جلوگیری کنن.
و توی ایرانم بازی ها بیشتر کژوال هستن پس incubation مهم تره.
دقیقا
گیمیفیکیشن در بازاریابی
روز 27 سوال 2:
به نظرم بازی هنگ من و بینگو واسه تبدیل به اپلیکیشن شدن بهترین ها هستن چرا که هم میشه لول و ماموریت گذاشت برای درس های مختلف هم بازیکن میتونه به صورت آزاد آنلاین با دوستاش رقابت کنه.
مخالفم
گیمیفیکیشن در بازاریابی
روز 27 سوال 3:
به دست آوردن فیچر ها با دعوت، وجود یه بخشی مثل کِلَن که پلیر با دوستاش گروهی به رقابت یه کلن دیگه بره و یا اینکه توی هنگ من بگیم به ازای هر نفری که به بازی دعوت میکنی، 5تا فرصت بهت میدیم تا یکی از اجزا رو پاک کنی.
وجود یک بج که با ماموریت دعوت 5 نفر به دست بیاد.
گیمیفیکیشن در بازاریابی
روز 27 سوال 4:
همون موارد سوال 3 رو بیایم محدودیت زمانی ایجاد کنیم، مثلا هنگ من بگیم یه تورنومنت هست باید یه نفر رو بیارید و با اون یار باشید تو این تورنومنت یا اینکه مثلا سوالات درس دینی رو اضافه کنیم و بگیم فقط یه هفته میتونید با دعوت دوستاتون سوالات هنگ من دینی رو داشته باشید و بعد از یه هفته پولی میشه.
احسنت