با سلام همانطور که متوجه شده اید جدیدا به معرفی و توضیح کتاب های مربوط به گیمیفیکیشن می پردازم دلیل این کار این است که شما در نهایت تصمیم بگیرید که این کتاب را بخوانید یا خیر. کتابی که امروز قصد معرفی آن را دارم کتاب flow نوشته میهالی چیک سنت میهای است. البته تلفظ اسم ایشان متفاوت است و کمی سخت! ترجمه اصلی کلمه flow تچان است که مشخصا ترجمه جذابی نیست من ترجمه این کتاب را با عنوان غرقگی از انتشارات رشد و با ترجمه زهره قربانی خواندم که ترجمه قابل قبولی بود.
تچان چیست
تچان به معنای این است که شما در یک کار غرق شوید به نوعی که گذر زمان را متوجه نشوید. وقتی که راجع به گیمیفیکیشن و کلا طراحی بازی می خوانیم یک اهمیت قابل توجه راجع به این کلمه می بینیم و زمانی که خود کتاب flow را می خوانیم در کمال تعجب خیلی اشاره خاصی به بازی ها نمی بینیم! صحبت اصلی در این کتاب راجع به شادی است شادی در هرچیزی شادی در خانواده، شادی در سکس و کار و… و انگار تچان یک متغیر مهم برای رسیدن به شادی است نه بیشتر و نه کمتر.
پس چرا این کتاب اینقدر برای دنیای گیمیفیکیشن و گیم مهم است؟
کلیت صحبت میهالی چیک سنت میهای این است که اگر کاری را که انجام می دهیم به اهداف کوچک تقسیم کنیم و یک فیدبک آنی داشته باشیم آن هم زمانی که میزان مهارت ما با چالشی بودن کار هماهنگ شود دچار شادی می شویم. و این دقیقا همان چیزی است که از مهمترین تفاوت های دنیای بازی و دنیای واقعی است. وقتی با دانش گیمیفیشکین کتاب تچان را می خوانید انگار عملا می خوانید اگر کار خود را گیمیفای کنید شاد می شوید اگر رابه خود با خانواده را گیمیفای کنید شاد می شوید و…
اندکی راجع به نویسنده کتاب
فکر می کنم اگر این ویدیو را به دقت نگاه کنید هم راجع به کلیات کتاب اطلاعات جامعی داشته باشید و هم راجع به نویسنده شهیر این کتاب اطلاعات بیشتری کسب کنید. به یاد داشته باشید که نمی شود راجع به گیمیفیکیشن صحبت کرد و از تچان چیزی نگفت! قبلا در پست قانون یرکس-دادسون هم راجع به ایشان توضیحاتی دادم.
نظر شخصی من راجع به کتاب
یکی از کتاب های جالبی که در زندگی خواندم کتاب سینوهه بودالبته دو ورژن از این کتاب وجود دارد نسخه نوشته شده توسط میکا والتاری که ذبیح الله منصوری آن را ترجمه کرده افسانه است و من دقیقا راجع به این ورژن صحبت می کنم)
در مقدمه این کتاب نوشته شده بود که این کتاب را در سه زمان متفاوت بخوانید جوانی میانسالی و پیری و هر سه باز مفاهیم متفاوتی از این کتاب کسب خواهید کرد.هنگامی که سینوهه را خواندم 17 ساله بودم و این مطلب که ممکن است در 15 سال آینده با خواندن این کتاب دیدگاه متفاوتی داشته باشم برایم بسیار هیجان انگیز بود!
فکر می کنم کتاب تچان کتابی با همین ویژگی باشد کتابی که خواندن آن جدای از مباحث علمی که دارد می تواند در مراحل متفاوتی از زندگی دیدگاه های متفاوتی به شما بدهد در مجموع اگر برای یادگیری بیشتر گیمیفیکیشن می خواهید این کتاب را بخوانید وقت خودتان را هدر ندهید اما اگر می خواهید یک کتاب خوب و شیرین را بخوانید اصلا در خواندن این کتاب تردید نکنید!
بعد از خواندن این کتاب حتما کتاب 14 روز تا شادی پایدار را بخوانید که به نظرم بهترین کتابی است که یک فرد باید در زندگی خود بخواند!
دیگر کتاب های نقد شده
لیست زیر لیست کتاب های دیگری است که در سایت به نقد آن پرداخته ام
- معرفی کتاب Gamification Playing For Profits
- معرفی کتاب اتاق فرار آموزشی
- معرفی کتاب Actioable Gamification نوشته یوکای چو
- معرفی کتاب Meet Your Happy Chemicals
- معرفی کتاب even ninja monkeys like to play
- معرفی کتاب Design for Kids
- معرفی کتاب غرقگی یا تچان یا Flow
- معرفی کتاب Gamification for Tourism
- معرفی و نقد کتاب The multiplayer classroom
- معرفی کتاب Building Blocks of Tabletop Game Design
- معرفی و نقد کتاب status games سروتونین و گیمیفیکیشن
- معرفی کتاب teach like a pirate
- معرفی کتاب not everyone gets a trophy
- نقد و بررسی کتاب فاخر history teaching toolbox
6 پاسخ
جالبه که در کوچینگ همین پروسه تچان طی میشه
بنظرم اصلا این نیست
فرض کن من توی حوزه ایکس دارم فعالیت میکنم و تو میشی کوچ من خب تو چقدر حوزه ایکس رو میشناسی؟
عملا خیلی کم پس نمیتونی خیلی دقیق و درست حسابی بمن بگی قدم بعدیم چی میتونه باشه که چالشی بودن اون کار با مهارت من باهم برن جلو
مشکل وقتی بدتر میشه که اون زمینه ایکس یه زمینه خیلی ناشناخته باشه من خودم نزدیک 90 تا کتاب زبان اصلی راجعب ه گیمیفیکیشن خوندم ولی پس و پیش خوندم یعنی باید اول یه کتاب میخوندم بعدش کتاب بعدی ولی کسی نبوده بهم ترتیب بگه بعد کلی کتاب جدید اومده که شاید حرفاشون خیلیم خوب بوده ولی من سر سوگیری تله دانش نمیفهمم که اینا برای شروع از فلان کتاب بهترن یعنی حتی اگر من منخصص گیمیفیکیشن باشم میتونم کوچ کنم کسی رو که میخواد گیمیفیکیشن کار کنه ولی نمیتونم به حالت flow ببرمش
اگر الان بخوانید اون ۹۰ کتاب رو اولویت بندی کنید، به چه ترتیبی لیست میکنید؟ امکانش هست چنین لیست را برایم بفرستید.
علاقه مند به مطالعه گیمیفیکیشن هستم، ولی نمیدونم از کجا شروع کنم. خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید.
یک پست توی سایت نوشتم که برای شروع گیمیفیکیشن چی بخونی
جالبه ، یه قسمتش توی ویدئو گفت که وقتی در حالت تچان هستیم احساس وجود داشتن رو نداریم و زمان رو حس نمی کنیم. اینا اومد به ذهنم که خُب این همون بودن در ناخودآگاه هست؟ آیا حس کردن زمان و وجود با نوعی رنج همراهه و ما از نبودن اگاهانهی خود و متوجه زمان نبودن لذت می بریم؟ انگاری درگیر یک تضادیم اینجا،نه؟
یکم راجع به چیزی که تچان هست اغراق شده راستشو بخوای یکم متفاوته