هدف استفاده از بازی نمایشگاهی در نمایشگاه ایران متافو، افزایش پاخور و جذابیت غرفه شماست. در این مقاله به بررسی 15 ایدهی بازی نمایشگاهی در 4 دستهی متفاوت میپردازیم. تیم آقای گیمیفیکیشن در اجرای این ایدهها کنار شماست.
1-بازیهای فیزیکی
بازیهای فیزیکی برای نمایشگاه ایران متافو منزل بسیار جذاب خواهند بود! سعی نکنید در اینجا بازیهایی بسازید که نیاز به تفکر خاصی داشته باشد! بازی فیزیکی در نمایشگاه باید تلاش کند تا مخاطب را به جنب و جوش در بیاورد! برای مثال به این اجرا که در نمایشگاه صنعت ساختمان انجام شد، دقت کنید.
ایدهی اول: چکش آتشین
در این بازی میتوان سازهای محکم با تم صنعت فولاد طراحی کرد. یک سازهی فلزی شبیه به پایهی آهنگری تعبیه میشود و بازیکنان با یک چکش بزرگ روی سنسوری ضربه میزنند. بسته به قدرت ضربه، یک نشانگر بر روی یک ریل عمودی بالا میرود و امتیاز بازیکن را نشان میدهد. ویدیوی بالا اجرای ایدهای مشابه است.

ایدهی دوم: مسیر فولادی
یک مسیر باریک و فلزی شبیه پل طراحی کنید که بازیکنان باید در کوتاهترین زمان ممکن از آن عبور کنند. موانع متحرکی در طول مسیر وجود دارد که الهامگرفته از ابزارهای شکلدهی فلز (مثلاً شبیه پرسهای کوچک یا اهرمهای مکانیکی) هستند و باید بهموقع جاخالی داد یا از بین آنها عبور کرد.

ایدهی سوم: بالابر صنعتی
در این بازی، یک جرثقیل یا بالابر نمایشی کوچک (اما محکم) طراحی میشود که بازیکنان باید با استفاده از یک دستگیره یا اهرم، وزنههای فلزی نمایشی را از نقطهی A به نقطهی B منتقل کنند. زمان ثبت میشود و کسی که سریعتر این کار را انجام دهد، برنده است.

ایدهی چهارم: پرش در کوره
یک تشک پرشی (ترامپولین) یا سازهای که حس رهاسازی دارد و طوری طراحی شده که بازیکن در ارتفاع چند سانتیمتری بپرد. اطراف این سازه با دیوارهایی به شکل کوره یا کورههای القایی تزئین میشود. بازیکن باید با پرشهای متوالی به نقاط نشانهگذاری شده روی دیوارهها ضربه بزند و امتیاز بگیرد.

۲- بازیهای دیجیتال دانشی در نمایشگاه ایران متافو
در این سبک بازی یک استند دیجیتال در غرفهی شما قرار میگیرد و خوبی این سبک این است که بازی شما در کانالهای ارتباطی متفاوتی قرار میگیرد. برای مثال در اینستاگرام و سایت و تلگرام شما هم بازی اجرا میشود. خوبی دیگر بازی دیجیتال دانشی این است که به سادگی دونفره میشود. مثلا اجرای زیر در نمایشگاه نفت و گاز را ببینید.
ایدهی پنجم: فیلترگذاری مواد در خط تولید
- داستان بازی: دو مهندس در بخش ریختهگری کارخانه در حال گفتگو هستند. موضوع صحبت آنها دربارهی اهمیت جداسازی مواد نامناسب قبل از ورود به کوره ذوب است؛ زیرا وجود هر مادهی اشتباه میتواند کیفیت نهایی فولاد یا قطعات تولیدی را بهشدت پایین بیاورد و حتی باعث خطر در فرآیند ذوب شود.
- مکانیسم کلی: از بالای صفحه، آیتمهایی مانند «شمش فولاد خالص»، «ضایعات استاندارد»، «ضایعات رنگی نامرغوب»، «مواد آلاینده» و … بهصورت عمودی سقوط میکنند. تصویر انتهایی صفحه، یک کورهی گداخته (بهعنوان خط پایان) است که نشان میدهد این آیتمها در نهایت وارد کوره خواهند شد. بازیکن باید روی آیتمهای غلط (مثلاً ضایعات خطرناک یا مواد آلاینده) کلیک کند تا با یک «شلیک شعله» از بین بروند و نتوانند وارد کوره شوند. اگر بازیکن سهواً روی آیتم درست (مثلاً شمش یا ضایعات استاندارد) شلیک کند، یا اگر آیتم اشتباهی وارد کوره شود، بازنده خواهد شد.
- اقدام شلیک: شلیک با انیمیشنی بهصورت پرتاب گلولههای آتش یا ذوب فلزی انجام میشود تا حس صنعتی بازی حفظ شود. هر شلیک موفق روی مواد آلاینده، آن را فوراً تبخیر یا منفجر میکند.
- جایگزین آیتمها (Placeholder): بهتر است آیتمها شبیه فولاد، شمش، قراضههای مختلف، پلاستیکهای نامناسب و مواد شیمیایی باشند. این تنوع باعث میشود بازی آموزنده و در عین حال سرگرمکننده باشد.
- نکتهی مهم: زمان بازی کوتاه و حدود ۱ الی ۲ دقیقه تعریف میشود تا افراد در یک مسابقهی سریع، هم اطلاعات را بسنجند و هم هیجان را تجربه کنند.

3-بازیهای دیجیتال مهارتی
این سبک بازی عالی است و به نظر من برای عموم شرکتها بهترین سبک بازی است! الهام از بازیهای مشهوری که در دنیا وجود دارند همیشه یک ایدهی خوب است در ابتدا چند مورد در این سبک را بررسی میکنیم و سپس چند ایدهی جدید مطرح میکنیم. برای مثال نمونهی زیر را ببینید.
ایدهی ششم: Subway Surfers
- آمار و ارقام: این بازی بیش از ۳ میلیارد بار دانلود جهانی داشته و در بسیاری از کشورها صدر جدول بازیهای موبایل بوده است.
- گیمپلی: بازیکن در یک مسیر بیانتها میدود و باید از بین موانع عبور کرده، سکه جمع کند و رکورد بزند. هر برخورد با مانع بازی را به اتمام میرساند.
- دلیل تناسب با شرکت شما: اگرچه تم اصلی Subway Surfers در ایستگاه مترو است، اما میتوان با ریسکیندیگ (Re-skin) بخشهای بصری، آن را به یک مسیر صنعتی تبدیل کرد؛ بهطوری که کاراکتر بازی از میان بخشهای مختلف کارخانه، مسیرهای ریختهگری یا انبارهای مواد عبور کند. چنین فضایی میتواند به فرهنگسازی ایمنی در محیطهای صنعتی هم کمک کند.
ایدهی هفتم: Fruit Ninja
- آمار و ارقام: این بازی بیش از ۱ میلیارد بار دانلود داشته و یکی از اولین بازیهای سبک Casual Skill است که جهانی شد.
- گیمپلی: بازیکن باید با کشیدن انگشت روی صفحه، میوههای پرتابشده را برش دهد و از برخورد با بمبها اجتناب کند.
- دلیل تناسب با شرکت شما: در نسخهی شخصیسازیشده، میتوان بهجای میوه، تکههای فلز داغ یا شمشهای کوچک نمایش داد که باید بهطور سریع «برش» یا «تکهتکه» شوند و از برخورد با قطعات آلاینده یا مواد خطرناک اجتناب کرد. این تغییر تم، کاملاً با فضای ریختهگری و فلزکاری همخوانی دارد.
ایدهی هشتم: Helix Jump
- آمار و ارقام: بیش از ۵۰۰ میلیون دانلود در فروشگاههای اپلیکیشن داشته و جزو عناوین پربازدید است.
- گیمپلی: بازیکن باید با حرکت دادن یک سکوی چرخنده، توپ را هدایت کند تا از طبقات مختلف سقوط کرده و به ته سازه برسد، بدون اینکه با موانع رنگی مشخصی برخورد کند.
- دلیل تناسب با شرکت شما: میتوان فضای برج Helix را به شکل یک برج خنککنندهی فولاد یا یک کوره عمودی طراحی کرد. توپ بازی میتواند توپ فلزی مذاب باشد که نباید با بخشهای آلوده برخورد کند. طراحی چنین پوستهای با تم صنعتی، ارتباط بازی با نمایشگاه را پررنگ میکند.
ایدهی نهم: توپ آلیاژی
در این بازی، یک توپ فلزی کوچک روی یک نوار نقاله مجازی در حال حرکت است. بازیکن باید با لمس یا دکمههای چپ و راست، از موانعی که به شکل قطعات صنعتی یا ابزارهای قالبسازی هستند، عبور کند. هر برخورد باعث تمام شدن بازی میشود. سرعت بهتدریج زیاد میشود و بازیکن باید مهارت خود را نشان دهد.

ایدهی دهم: قطرات مذاب
بازی بهصورت عمودی طراحی شده که قطرات مذاب از بالا به پایین میآیند و بازیکن باید با حرکت دادن یک قالب فولادی در پایین صفحه، این قطرات را بگیرد. هر قطرهی مذاب که گرفته میشود، امتیاز بالاتری میدهد و هر قطرهی آلاینده (رنگ متفاوت) نباید گرفته شود.

ایدهی یازدهم: فورج سریع
بازیکن در نقش یک اپراتور فورج دیجیتال قرار میگیرد. قطعات خام (بیلت) بهسرعت وارد صفحه میشوند و او باید با لمس سریع صفحه، قالب را به موقع ببندد تا قطعه شکل بگیرد. اگر زود یا دیر کلیک کند، قطعه خراب میشود و بازی به اتمام میرسد. این مکانیک ساده اما پرهیجان است و هر بار سرعت ورود قطعات بیشتر میشود.

ایدهی دوازدهم: الماس یا قراضه؟
صفحهی بازی قطعات مختلفی را از گوشه و کنار وارد میکند؛ بعضی ارزشمند (مانند الماس یا فولاد خالص) و بعضی بیارزش یا مضر (قراضهی آلوده). بازیکن باید تنها با یک حرکت دست (Swipe) موارد باارزش را جمع کرده و موارد بیارزش را به بیرون پرت کند.

ایدهی سیزدهم: دوئل ذوب در نمایشگاه ایران متافو
این بازی بهصورت رقابتی دونفره (یا تکنفره در برابر هوش مصنوعی) قابل اجراست. در صفحهای دو بخش وجود دارد: سمت چپ و راست، و قطعات فلزی با رنگهای مختلف سقوط میکنند. بازیکنان باید سریعاً قطعات همرنگ را در کورهی مربوط به خودشان هدایت کنند (مثلاً با کشیدن و رها کردن).

۴- بازیهای دیجیتال شانسی در نمایشگاه ایران متافو
وقتی مخاطب شما مردم عادی هستند و محصول شما را میشناسند، استفاده از این سبک بازی جذاب است. اگر محصول شما ناشناخته است، سمت این نوع بازی نروید! برای مثال بازی زیر را که در نمایشگاه کار اجرا کردیم، در نظر بگیرید.
ایدهی چهاردهم: گردونهی شانس فولادین
- شمای کلی: یک گردونه شانس دیجیتال که ظاهری شبیه قرقرههای عظیم جرثقیل یا صفحات فولادی دارد. رگههای فولادی و رنگهای تیره و نقرهای میتواند تم اصلی طراحی باشد تا حس صنعتی بودن را القا کند.
- نحوهی اجرا: بازدیدکننده دکمهای را لمس میکند و گردونه شروع به چرخش میکند. پس از چند ثانیه میایستد و جایزه یا امتیازی برای او تعیین میشود.
- شخصیسازی برای صنعت: میتوان بخشهای مختلف گردونه را با لوگوهای بخشهای مختلف خط تولید، انواع آلیاژها یا محصولات مختلف شرکت تزئین کرد. البته دقت داشته باشید که در اینجا دربارهی ظاهر کلی گردونه صحبت میکنیم نه آیتمهای جایزه داخل آن.

ایدهی پانزدهم: جکپات صنعتی
در این نسخه، یک دستگاه جکپات دیجیتال طراحی میشود که ظاهر آن شبیه یک کورهی بزرگ یا مخزن مذاب باشد. وقتی بازدیدکننده دکمه را میزند، چراغها و نمادهای مرتبط با فولاد و آهنگری میچرخند. در صورت تطابق سه نماد یکسان بازیکن جایزهی ویژه میبرد.
برای افزایش حس صنعتی، صدای برخورد فلز و جلوههای نور قرمز و نارنجی (مانند مذاب) در هنگام چرخش استفاده شود. ما این بازی را در نمایشگاه شیرینی و شکلات برای برند فرخنده اجرا کردیم.
نتیجهگیری
طراحی بازی نمایشگاهی باعث شلوغ شدن غرفهی شما میشود و شما میتوانید خیلی بهتر دستاوردهای خود را به مردم نشان دهید در نمایشگاه ایران متافو منزل اگر شما از ابزارهای جدید بازاریابی مثل گیمیفیکیشن استفاده نکنید از رقبا عقب خواهید ماند
پیشنهاد میکنیم حتما فرم صفحهی طراحی بازی نمایشگاهی ما را پر کنید تا از یک ساعت مشاورهی رایگان استفاده کنید با این کار، ما امکانات خود را در این زمینه به شما نشان دهیم. همچنین در همان صفحه شما میتوانید آخرین بازیهای ما را ببیند.