طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی

معرفی کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری

gamification in banking
gamification in banking

کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری نوشته ماریو هِرگِر(Mario Herger) است. هرگر چندین جلد کتاب دارد، کتاب اولیه‌ی وی Enterprise gamification است و کتاب‌های دیگری در زمینه‌ی منابع انسانی،فروش،سلامت و نوآوری دارد. این کتاب توسط عماد ضیائی و پویان ثقه‌الاسلامی ترجمه  شده‌است.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

غیر از کتاب اول هِرگِر که به نظرم بعد از کتاب طراحی گیمیفیکیشن بهترین کتاب برای شروع حرفه‌ای گیمیفیکیشن است، کتاب‌های دیگر هرگر به معرفی مثال‌های برتر می‌پردازند. اما یک خاصیت جالب در این کتاب‌ها وجود دارد! شما با سرچ معمولی نمی‌توانید این مثال‌ها را پیدا کنید!

برای مثال در موضوع منابع انسانی تقریبا هیچ کدام از مثال‌ها با سرچ کردن عنوانی مثل “مثال‌های گیمیفیکیشن در منابع انسانی” پیدا نمی‌شوند. به همین شکل، شما به سختی با سرچ کردن عنوان مثالهای گیمیفیکیشن در بانکداری به این موضوع خواهید رسید.

محتوای کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری

کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری شامل مثال‌های متعدد در حوزه‌هایی مثل آموزش مسائل بانکی به کودکان و بزرگسالان، اپلیکیشن‌های پرداخت گیمیفاید شده، نمونه اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری شخصی با گیمیفیکیشن و… است که بعضی از این مثال‌ها مثل مثال investorville که در این کتاب وجود دارد یا smartypig برای مخاطب ایرانی بسیار جذاب است.

مشکلات و خوبی های کتاب

یکی از مشکلات اساسی کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری استفاده نکردن از بعضی مثال‌های مشهور است که در پست مثال‌های گیمیفیکیشن در بانکداری به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. در مجموع اگر در حوزه‌ی سیاست‌گذاری بانکی هستید این کتاب یک کتاب مفید برای شما خواهد بود اگر مدیر it یک بانک هستید از خواندن این کتاب بسیار لذت خواهید برد.

به شخصه، تنها کتاب انگلیسی را مطالعه کرده‌ام و از کم و کیف ترجمه‌ی کتاب بی‌اطلاع هستم. در نگاه اولی که به فصل اول کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری داشتم به نظر می‌رسید صفحه‌آرایی کتاب خیلی حرفه ای نیست! و نمی دانم بر چه منطقی عنوان جذب مشتری با سرگرمی برای این کتاب انتخاب شده‌است.

تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب