طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 روش برای بهبود مهارت‌های گیمیفیکیشن

5 روش برای بهبود مهارت‌های
5 روش برای بهبود مهارت‌های

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک متخصص گیمیفیکیشن، بهبود مهارت­‌های گیمیفیکیشنی است. مشتریان شما اهمیتی نمی­‌دهند که چه کتاب­ها و فریم‌ورک­هایی را در مورد گیمیفیکیشن خوانده­‌اید و یا چه تکنیک‌­های مختلفی را آزمایش کرده‌­اید. آنها تنها به یک نکته اهمیت می­‌دهند: توانایی شما برای طراحی تجربه‌­های گیمیفای شده مفید و انگیج کننده. در واقع آنها تنها درباره مهارت‌­های شما اهمیت می­‌دهند.(اگر هنوز نمی دانید گیمیفیکیشن چیست کلیک کنید)

به خاطر داشته باشید که نمی­‌توان مهارت‌­های گیمیفیکیشنی را تنها با خواندن افزایش داد. شاید در ابتدا خواندن این پست که بهترین کتاب‌های گیمیفیکیشن را معرفی می‌کند بد نباشد! شما باید از دانش گیمیفیکیشنی خود برای تغییر بعضی رفتارها استفاده کنید. اما چگونه می‌­توان این مهارت­‌ها را بهبود بخشید؟

  1. بهبود مهارت‌های گیمیفیکیشن : زندگی خود را گیمیفای کنید.

زندگی پر از موقعیت­هایی است که می­توان مهارت­های گیمیفیکیشنی را درآن تست کرد. اگر می­خواهید دنیا را گیمیفای کنید، باید ابتدا زندگی خود را گیمیفای کنید. اگر توجه کافی داشته باشید، خواهید دید که موقعیت­های زیادی برای گیمیفای کردن زندگی وجود دارد.

آیا از شستن ظرف­ها تنفر دارید؟ پس آن را گیمیفای کنید! آیا وظایف خود را به تاخیر می اندازید؟ پس وظایف خود را گیمیفای کنید. نمی­توانید وقت کافی با خانواده خود بگذرانید؟ بنابراین، یک راه حل گیمیفای شده طراحی کنید و به خود انگیزه دهید تا وقت بیشتری را با افرادی که دوست دارید بگذرانید.

به یاد داشته باشید که راه ­حل های شما ممکن است در ابتدا خیلی خوب جواب ندهند، اما ناامید نشوید. نکته همینجاست. باید راه­ حل های گیمیفای شده خود را هر دفعه بهبود ببخشید، ضعف های خود را پیدا کنید و آنها را تقویت کنید. درک گیمیفیکیشن در اینجا بسیار مهم است! باورهای اشتباه را بشناسید!

زندگی خود را گیمیفای کنید.
زندگی خود را گیمیفای کنید.
  1. بهبود مهارت‌های گیمیفیکیشن :بازی کنید.

اگر می خواهید یک نویسنده شوید، باید کتاب زیاد بخوانید. اگر می خواهید یک کارگردان شوید باید فیلم زیاد ببینید. و در نهایت اگر می خواهید یک طراح گیمیفیکیشن شوید، قطعا باید زیاد بازی کنید. و از بازی‌ها یاد بگیرید! برای مثال چه چیزی باعث می‌شود بازی‌ها اعتیادآور شوند؟

بیشتر تکنیک‌ها و مفاهیم گیمیفیکیشنی از بازی‌ها می آیند. طراحان بازی سال‌های زیادی را روی بررسی انگیزه‌ها و رفتارهای انسانی وقت گذاشته اند تا به مفاهیم به این مهمی رسیده‌اند. بنابراین می‌توان از آنها در اهداف مد نظر خود استفاده کرد. از طرف دیگر خود بازی‌ها پر از موقعیت‌های یادگیری برای طراحان گیمیفیکیشنی هستند.

به یاد داشته باشید بازی کردن تنها کافی نیست. باید تکنیک­‌ها، عناصر و ایده‌های خلاقانه بازی‌ها را تست و آزمایش کنید. در نهایت، آنها به شما کمک خواهند کرد که یک راه حل گیمیفای شده موفق طراحی کنید.

بهبود مهارت گیمیفیکیشن
بهبود مهارت گیمیفیکیشن
  1. بهبود مهارت‌های گیمیفیکیشن : تجربه های تعاملی پیدا کنید.

گیمیفیکیشن در مورد بازی‌­ها نیست. در مورد تجربه‌­هاست. وظیفه شما به عنوان یک طراح و متخصص گیمیفیکیشن، ایجاد تجربه­‌های تعاملی و انگیج کننده برای کاربران است. و این دقیقا همان چیزی است که کارگردانان و نویسندگان برای مخاطبین خود انجام می‌­دهند. بنابراین، شما نمی‌­توانید مهارت­های گیمیفیکیشنی را تنها با خواندن کتاب، دیدن فیلم در این زمینه بهبود بخشید.

همیشه باید دو اصل اساسی را در ذهن داشته باشید: اول اینکه، خواندن و تماشا کردن تنها کافی نیست.  بررسی کنید که به چه میزان کارگردانان یا نویسندگان مخاطبین خود را انگیج می­کنند و به چه میزان روی مغز و قلب آنها تاثیر می‌­گذارند. سپس، شما نکات مهم و مفیدی را در مورد گیمیفیکیشن خواهید آموخت.

دوم، بعضی مواقع وظیفه یک کارگردان یا نویسنده تنها طراحی یک تجربه تعاملی است. اما وظیفه شما تنها ایجاد تجربه نیست، بلکه باید تجاربی را طراحی کنید که روی رفتارهای کاربر تاثیر گذارد و یا حتی بتواند آنها را عوض کند.

  1. بهبود مهارت‌های گیمیفیکیشن : مثال های گیمیفیکیشنی موفق پیدا کنید.

بررسی فیلم ها، بازی‌ها و کتاب‌های موفق قطعا مهارت‌های گیمیفیکیشنی شما را بهبود خواهند بخشید. خوشبختانه، مثال‌های موفق در این زمینه، روز به روز در حال افزایش است. آنها به شما یک فرصت عالی می دهند تا این مثال‌های موفق را بررسی کنید و تکنیک‌ها و عناصر به کار گرفته شده موفق آنها را نیز پیدا کنید. ابتدا باید کشف کنید که چه چیزی باعث موفقیت اینگونه مثال‌ها شده است؟ و چه تفاوتی بین راه حل‌های گیمیفای شده موفق و ناموفق وجود دارد؟ در واقع پیدا کردن اینکه چه عنصر و تکنیکی باعث موفقیت این پروژه شده است.

همه این موارد باعث بهبود مهارت های گیمیفیکیشنی شما می شوند و به شما کمک می‌کنند تا راه حل های گیمیفای شده قوی طراحی کنید. شما باید طراحی کاربر محور در گیمیفیکیشن را یاد بگیرید و بر این اساس تجارب منحصر به فردی خلق کنید شاید زدن تست گیمیفیکیشن قبل از هرچیزی بد نباشد! این تست به شما کمک می‌کند بفهمید در چه مرحله‌ای قرار دارید!

5-حوزه‌های جدید را بشناسید

یکی از کارهای بسیار مهم این است که حوزه‌های جدیدی که از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند را شناسایی کنید.همین شناخت کلمات بسیار به شما کمک می‌کند! بر این اساس بهترین نمونه‌ها را پیدا کنید و سپس آن‌ها را پیدا کنید برای مثال این حوزه‌های جذاب را صرفا ببینید! احتمالا جرقه‌های زیادی در ذهن شما زده خواهد شد!

  1. گیمیفیکیشن و اینترنت اشیا
  2. گیمیفیکیشن و اخبار
  3. گیمیفیکیشن اوتیسم
  4. گیمیفیکیشن خواب
تصویر کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

68 پاسخ

  1. چقدر بازی جاذبه داره… تا بی نهایت؟؟
    داریم کسی که از بازی خسته بشه .و دیگه هیچ بازی اونو انگیج نکنه؟

  2. سوال اول روز بیست و پنج از دوره گیمفیکیشن در کسب و کار: والو از لحاظ علمی رو نمیدونم ولی فک میکنم دخترا پیچیده تر از اونی هستن که بشه یه نسخه رو برا همه شون اجرا کرد.

  3. سوال دو : روی وردوی مینویسم قبل ورود، دندان هایتان را به سنسور نشان دهید تا درب باز شود :/

  4. سوال دوم جلسه 25
    مثلا از این اینه ها هس قیافه ادم رو تغیر میده میشه گذاشت اول دم درب ورودی

  5. سوال 2: میتونیم یه عامل مشوق بیرونی براش بذاریم, برای مثال: با لبخند وارد شوید تا یک شکلات از ما هدیه بگیرید

  6. جواب سوال 1 روز 25:
    کافه یا رستوران
    جواب سوال 2 روز 25 :
    یه چیزی تعبیه کرد به در ورودی که وقتی مشتری در رو باز میکنه کوتاه و فان و به یه لحن خاص یه چیزی بگه یا خوش آمد بگه که برای مشتری جذاب باشه و باعث بشه لبخند بزنه.
    بعدش میشه سنسور تشخیص چهره استفاده کرد که اگه لبخند بزنه در باز بشه یا،
    ۵ درصد تخفیف خرید در صورت ورود با لبخند

  7. سوال ۲ روز ۲۵
    یه تابلو میزاریم که میگه یه جک تعریف کنید تا مثلا چند درصد تخفیف بگیرید. مردم هم کمتر پیش میاد که بعد از جکی که خودشون تعریف کردن نخندن یا حد اقل لبخند نزنن

  8. روز 25 سوال 1 : من یه رستوران شیک تو بالای شهر رزرو میکنم .
    سوال 2 : من بهترین روش این کار رو توی اینستاگرام میدونم که هنوز خودم نتونستم انجامش بدم ، دیدی بعضیا روی عکس حالت دبل تپ لایک رو روی عکس فتوشاپ میکنن ، همین کار ساده کلی افزایش لایک رو توی هر عکس بالا میبره چون ناخودآگاه مخاطب میگه دبل تپ کن .

  9. روز 25 سوال 2
    میشه حواس طرف رو با سوال انحرافی پرت کرد
    مثلا اگر قیمتهامون بالاست و خودمون هم میدونیم این رو ولی بجاش رفتار پرسنلمون خیلی خوبه، برای سوال از میزان رضایت فرد بپرسیم بنظرت نیاز هست که پرسنل در رفتارشون ارتقائی ایجاد بشه

  10. از لحاظ علمی رو نمی دونم، ولی اگه من باشم میرم جایی که خاطره ی خوبی اونجا داشته باشم ، شاید یه کافه که خوشم میاد

        1. سوال دوم روز بیست و پنجم:
          بنظرم میشه روی در نوشت اگه با لبخند وارد نشید چیزی به شما نمیفروشیم!
          یا هرکی با لبخند وارد شه تخفیف ویژه میگیره
          یا میشه یه کاریکاتور, عکس خنده دار یا جک روی در ورودی زد تا دیدنش باعث لبخند زدن بشه
          و هر روز هم اون رو آپدیت کرد

  11. یه تصویر خنده دار، کاریکاتور یا هر چی سر راهش باشه.
    میگن خنده مسریه به جای عبارت با لبخند تصویر لبخند یا یک میزبان خوشرو داشته باشیم.
    یک ورودی مخصوص مانند عکاسی درست می کنیم و صدایی ضبط شده که می تونه صدایی فان باشه میگه بگو سیب و عکس میگیره و در ورودی باز میشه

  12. جواب سوال ۱ روز ۲۵ام دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار:
    اولین جا کارگاه خودم، اگه یک روزی اون کارگاهی که تو ذهنم هست رو داشتم.دومین جا هم کافه

      1. آره ، سفارشم بده دیگه، میشه اومد کارگاه نقاشی و سفارش نداد؟!

  13. سوال اول روز ۲۵
    فیلم ترسناک

    تو کارگاه گفته بودی یادم بود

  14. سوال دوم روز ۲۵
    من یه ویدیو دیدم فروشگاهه یه ال سی دی گذاشته بود یه استیکر بود نوشته بود روش تا نخندی در باز نمیشه واقعا تا یارو نمیخندید در رو باز نمیکردن دوربین مخفی تور بود خیلی هم وایرال شد

  15. سوال دوم دوره گیمیفیکیشن در کسب و کار:
    به منم پیشنهاد میدید؟

  16. سوال 1 روز بیست و پنجم

    یه رستوران خاص، یا هر جای دیگه ای که تک باشه و ترجیحا لاکچری باشه :-\
    اصولا تو اینجور جاها هیجانزده زده میشن و ترغیب میشن بازم با اون پسر برن بیرون
    البته بعضیا هم دلشون میخواد معمولی باشن…
    که حسابشون جداست.

  17. سوال 2 روز بیست و پنجم:

    همون جمله معروف لطفا با لبخند وارد شوید + سنسور تشخیص لبخند برای باز شدن در

    موقعی که لبخند میزنه هم بدون اینکه بدونه یه عکس ازش بگیریم و بدیم بهش

  18. روز 25
    سوال 1: جوابش رو از قبل میدونستم!
    سوال 2: ساده ترین راه اینه که عکس آدم با لبخند یا قهقهه بذاریم
    یا مجسمه ای که یه لبخند گنده داره
    داشتم فکر میکردم مثلا طرف از در که میاد تو یه صدای خنده یواشکی بیاد، بعد حس کردم ژانر وحشت میشه بیشتر :دی
    بعد یچیزیم که من بین خیلی از آدما دیدم که ناخودآگاه ذوق میکنن دیدن وسایل نوستالژیکه، ازون تلویزیون قرمزا، تلفنایی که جونت در میومد شماره بگیری و ازین داستانا خود بخود خیلی خاطراتو زنده میکنه. اون وسط برا ماها میکرو مثلا بذارن هم جالبه..یا آهنگ سوپر ماریو پخش کنن!

  19. جواب اول-روز بیست و پنجم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    بنظرم وقتی به مرحله بیرون بردن میرسه یه چیزایی از هم میدونیم حتی قبلش از یه چیزایی توی طرف مقابل خوشمون اومده که این نشونه ها کمک میکنه به احتمال زیاد انتخاب بهتری بکنیم اما هر جایی انتخاب میکنیم باید اینقدر گیمیفیکیشن بلد باشیم که اگه حس کردیم طرف خوشش نیومده با یه حرکتی مثل انتخاب خاص از منو..یا پیشنهاد سورپرایز با کافه یا یه عکس ناگهانی یا فرستادن مثلا یه جک یا پیام خاص تو همون کافه …خلاصه هزار تا روش دیگه حالشو خوب کنیم کلا یه جای بد با یه حس خوب تبدیل به یه خاطره خوش و موندگار میشه و بالعکس

  20. جواب دوم-روز بیست و پنجم-گیمیفیکیشن در کسب و کار
    خوب شاید بهتر باشه به پرسونای مخاطبمون نگاه کنیم…درسته که استفاده از شکلک خنده و …تاثیر مثبتی داره ولی وقتی یه چیز زیاد تکرار میشه تاثیرش کم میشه.مثلا اگه یه فروشگاه ورزشیه میتونیم بگیم اگه بتونی پنج تا روپایی بزنی (ورزش هر چی باشه ادما رو شاد میکنه) جزو گروه ویژه هستی که تخفیفای فروشگاه توی ۲۴ ساعت اول فقط به اونا تعلق میگیره و ارسال میشه اگه موادغذایی کار میکنی بگیم خنده دارترین خاطره آشپزیت یا رستورانتو یادت بیار(ادم به سوتیای خودش بیشتر میخنده) حالا اگه دوست داشتی برای ما بنویس تا توی قرعه کشی اینستا بزاریم و مثلا جایزشم اشتراک فروشگاه یا یه محصول غذایی باشه

    1. افق یه زمان همچین کاری کرد جواب بالاتر از انتظار منم گرفتم با فاکتورتون عکس بگیرید سلفی طور ما رو تگ کنید!!!!
      برای من خیلی عحیب بود ولی کلی ادم همچین کاری کردن!

  21. سوال 1 روز 25 :
    اولین بار میبرمش کافی شاپ با هم حرف بزنیم

    سوال 2 روز 25 :
    یه عکس بزرگ خیلی خنده دار میزارم از اینایی که ببینی نمیتونی نخندی .
    البته باید اپدیت شه دیگه چون تکراری باشه لوس میشه

    1. یه عکسی هست یه نیسان آبی هست که بالاش نوشته حادثه شرم کن من بیمه ابوالفضلم ولی نیسان داغون شده از اینجور عکسا بزار برای مخاطبت خوبه:)

  22. سوال1 روز 25 : فیلم ترسناک چون همین الان تو استوری گفتین ولی من میبرمش تو طبیعت (حالا یا پارک) چون حس خوب طبیعت روش اثر میذاره و به هرچیزی که اونجا بوده از جمله من حس خوب پیدا میکنه….
    سوال 2 روز 25 : یه مانیتوری چیزی بذاریم مثلا سه تا جوکی طنزی چیزی نوشته باشه بعد طرف باید یکی رو به عنوان بهترینش انتخاب کنه که در براش باز شه… خودشم میتونه جوک وارد کنه اگر بخواد… هرروز هم عوض شه که اگه طرف بازم اومد تکراری نباشه

  23. سوال 1 روز 25
    من چون با یه ماه تاخیر دارم جواب میدم، حتی اگه ادامه مطلبتون رو هم نخونم و فحشی که گذاشتید رو به جون بخرم، توی استوری اینستاتون جواب رو فهمیدم!!
    حالا ایشالا قسمت شه یه فیلم ترسناک با هم ببینیم (البته با خانواده!!)

  24. سوال 2 روز 25
    اینکه چه کاری داریم و چه مشتریایی به نظرم مهمه!!
    دو حالت جالب وجود داره فک کنم که همه باهاش اوکین؛
    یکی ترند هاست (مخصوصا ترند های سوشال ها) یکی دیگه هم یه چیز گنگ که باعث سوال بشه و جواب اون سوال یه چیز با مزه باشه…
    ترند ها رو روی دکور مغازه به نظرم خوب میشه اجرا کرد، مثلا بنویسیم که خداوکیلی 100تومن تخفیف میدم اگه این دوتا لباس رو باهم بخرید (البته نه انقدر ضایع!!)

    در مورد دوم هم یه مثال از خودمون میزنم: ما روی در کارگاه یه تابلو ورود ممنوع زدیم و زیرش با ماژیک نوشتیم برای ممدجان! هر مشتری ای که بار اول میاد میپرسه که ممد کیه اونوقت همه با نیش باز منو نگا میکنن و طرف هم میفهمه که چه دیوونه خونه ای اومده :))

  25. سوال اول روز بیست و پنجم:
    بنظرم یه رستوران یا کافه خیلی شیک و باکلاس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب