گیمیفیکیشن در بانکداری، از حوزههای پرکاربرد استفاده از گیمیفیکیشن است. مثالهای قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. در این مقاله تلاش میکنیم تا شما با کارکردهای گیمیفیکیشن در بانکداری و همچنین مثالهای این کار آشنا شوید.
کارکردهای گیمیفیکشین در بانکداری
- افزایش پس انداز و سرمایه گذاری
- گیمیفیکیشن عادت برای صرفه جویی در پول و همچنین تغییر ذهنیت در مورد آن
- آموزش به مشتری و آگاه ساختنشان از محصولات و خدمات جدید بانکداری و تعامل با آنها
- ساده سازی درک محصولات و عملیات پیچیده بانکی
- افزایش درک سواد مالی، مدیریت مسائل مالی مشتریان و فرزندان آنها
- افزایش وفاداری مشتریان
- افزایش تولید سرنخ
- استفاده از نرم افزارهای بانکی و کلیه خدمات بانکداری الکترونیکی
- هدایت نسل جدید با استفاده از ایجاد اهداف و انگیزهها در مسیر پس انداز مسکن
- معرفی محصول بانکی
- وامهای بازنشستگی و پاداش به مشتریان برجسته
- گرفتن اطلاعات در مورد طرز فکر و بینش مشتریان
مثال گیمیفیکیشن در بانکداری
1.PNC بانک
بانک PNC مستقر در ایالت متحده، با دارایی 366.4 بیلیون دلار، با هدف رسیدن سپردهگذاران به اهدافشان، یک کیف پول مجازی را برای چک کردن و ذخیره کردن حسابها لانچ کرد.
با استفاده از این کیف پول مجازی، مشتریان میتوانند بودجه را بین حسابهای مختلف خود براساس هدف توزیع کنند که میتواند شامل هزینههای منظم (برای مثال، پرداخت قبض ها)، پس انداز کوتاه مدت یا سرمایهگذاری بلندمدت باشد. این کیف پول یک ویژگی گیمیفای شده به نام Punch the Pig خود به مشتریان خود ارائه میدهد. هنگامی که کسی خدمات بانکی آنلاین انجام میدهد ، یک تصویر به شکل یک خوک کوچک روی صفحه نمایش ظاهر میشود و به مشتریان اجازه میدهد تا مبلغ مشخصی را از حساب جاری خود به حساب پس انداز منتقل کنند.
2.برنامه تبدیل حساب Extraco Bank
هنگامی که Extraco Bank با 145،000 مشتری تصمیم گرفت حسابهای جاری رایگان را حذف کند، یک اپلیکیشن مدیریت پول گیمیفای شده به صورت آنلاین برای مشتریان معرفی کرد. با استفاده از مکانیکهای بازی، این بانک مزایای تبدیل حسابهای جاری را به حسابهای جایزه دار توضیح میداد(به این مورد آموزش به مشتری میگوییم). مشتریان از طریق مجموعه ای از سوالات در مورد عادتهای هزینهای خود، روشهای کاهش هزینه های جدید را با پرداخت صورتحساب آنلاین یا سپردههای مستقیم یاد گرفتند. بدین ترتیب، این راه حل متفاوت از توضیحات طولانی همیشه استفاده شده بود و باعث افزایش نرخ رشد هفت برابری شد.
3. برنامه تناسب اندام امارات NBD
به منظور افزایش تعداد سپرده، یک بانک اماراتی با 122 بیلیون دلار دارایی تصمیم گرفت تا به مشتریان خود براساس سبک زندگی شان، نرخ سپردهی بالاتری پاداش دهد. برای استفاده از این پاداش، مشتریان باید یک حساب مخصوص فیتنس باز کنند و یک اپلیکیشن همراه مخصوص به آن را نصب کنند که با این حساب هماهنگ شدهاست. در این اپلیکیشن، برنامههای روزانهی ورزشی، تنظیم شدهاست که کاربران باید آن را انجام دهند. به عنوان مثال، با 12هزار قدم در هرروز مشتریان 2 درصد بیشتر میتوانند نرخ سود بگیرند.
بنابراین، با استفاده از این اپ گیمیفای شده، این بانک توانست از نظر فیزیکی و مالی به رشد قابل توجهی دست یابد.
4. برنامه Investorville از بانک CommBank استرالیا
این بانک با دارایی 933 میلیارد دلار، بازی InvestorVille را معرفی کرد تا مشتریان خرید و مالکیت اموال را شبیهسازی کنند. بازیکنان میتوانند با تقاضای انواع مختلف وام های مسکن، تجربیات خرید و مالیات املاک را تجربه کنند. در حال بازی کردن، خریداران میتوانند عواقب تصمیمگیریهای مالی خود را ببینند و مشکلات احتمالی بالقوه را بررسی کنند. کاربران که در نقش یک بازیکن هستند میتوانند یک پروفایل سرمایهگذاری انتخاب کرده و استراتژیهای آن را آموزش ببینند و همچنین میزان جذابیت بازار، ارزش بازار و نرخ بازگشت سرمایه را مشاهده کنند. سایت Investor Ville شاهد 56000 بازدیدکننده، 13660 ثبتنام کننده و 34 درخواست وام خرید خانه در شش هفته اول از زمان راهاندازی را به خود اختصاص داد. باید توجه داشت که این مورد بازی جدی است نه گیمیفیکیشن اما برای درک بهتر این مساله آن را آوردیم.
5. بانک اسپانیایی BBVA
این بانک با هدف توسعه و بهبود تجربیات آنلاین كاربران و بازگشت مجدد مشتریان تلاش میکند آنها را از طریق یک پلتفرم گیمیفای شده درگیر نماید. در این پلتفرم مشتریان با دو بخش مهم درگیر میشوند. در یک مرحله آنها باید برای دریافت عناصر گیمیفیکیشن مثل نشانها، امتیازها و مدال ها تراکنش انجام دهند و سپس با امتیازهای به دست آمده میتوانند جایزه دریافت کنند و یا اینکه وارد قرعه کشی شوند. این جوایز میتواند پاداشهایی نظیر بلیت مسابقه فوتبال، دانلود موزیك از آپ استور و… باشد تا از این طریق وفاداری مشتریان را بالا ببرد. دو ماه بعد از اجرای برنامه BBVA، 37000 کاربر به آن علاقه مندی نشان دادند.
یادگیری گیمیفیکیشن در بانکداری
اگر به دنبال این هستید که از گیمیفیکیشن در بانکداری استفاده کنید، پکیج جامع گیمیفیکیشن برای شما ایدهآل خواهد بود. همچنین اگر به دنبال مطالعهی کتاب در این زمینه هستید که به صورت تخصصی نوشته شده باشد، کتاب گیمیفیکیشن در بانکداری ماریو هرگر کتاب مناسبی است که در ایران نیز ترجمه شده.
یکی از کارهای خوبی که در گیمیفیکیشن بانکداری انجام دادیم، برگزاری همایش گیمیفیکیشن در بانکداری بود که متولی این کار توسن بود. در این همایش به بررسی مثالها و رویکردها پرداختیم.
جمعبندی
گیمیفیکیشن در بانکداری امریست که در حال حاضر صرفا یک اسم قشنگ است! اما اگر بانکها بخواهند در این زمینه کاری کنند بهراحتی میتوانند بازار زیادی را برای خود بکنند. مطالبی مثل آموزش مسائل بانکی به کودک میتواند شروع خوبی برای این موضوع باشد.
باتوجه به اینکه ما اولین و تنها پلتفرم گیمیفیکیشن ایران را توسعه دادهایم، در این زمینه میتوانیم به بانکها خدماتی ارائه کنیم. شما میتوانید از طریق فرم صفحهی درباره ما، با تیم ما در ارتباط باشید تا یک جلسه مشاورهی رایگان باهم داشته باشیم.
2 پاسخ
ساختن کلمات موضوعی
اگر بازی هانابی را با بازی واژگان ترکیب کنیم به صورتی که افرادی که در بازی هستند به همدیگر کمک کنند تا یک واژه ساخته شود، میشه به یک کلمه برسیم. مثلا اگر موضوع را بذاریم مهمونی. حالا چه چیزایی میخوایم. یه راهنما هم برای واژه ها هست. بچه ها میتونن به هم کمک کنند تا واژه ها ساخته بشه و مهمونی خوبی برگزار بشه. بعد اگر که کسی این وسط سوتی بده ممکنه کل زحمات جمع از بین بره. از طرف دیگه مهمه که بچه ها به هم کمک کنند نه تقلب. برای همین میشه از صدا درآوردن تا ادا بازی را به بازی اضافه کرد
بازی codenames رو هم حتی میشه ترکیب کرد ایرانی پسند تر شاید بشه